Räkna kcal?
Y0Y0, funderat lite på det här med "näringsinnehåll" o shit, vad är det man ska kika på? kcal/100g eller kolhydrat/100g? har inte tänkt börja räkna och hålla på o juxxa utan bara så man kan slänga ett öga påt, när man står där i disken o ska handla hem käket, tacksam för svar! piiiZ!
Vi är alla misstänkta
kcal, ge fan i färdig mat så ordnar sig allt :p
Kcal är bara värt att kolla på om man ska köpa något onyttigt vid sidan om kosten, annars inte. Får du inte i dig särskilt mycket av de näringsämnen du behöver i maten, oavsett om det inte är så mycket kalorier, så är den ju onödig att förtära. Bättre att kolla på proteiner och annat nödvändigt i kombination med kcal, i sådana fall. För även om du får i dig den mängd kalorier du bör per dag så kan du ändå bli undernärd. Du kan vara till och med tjock och vara undernärd. Får du inte i dig det du behöver blir du dessutom ofta sugen på mat. Majoriteten av all färdigmat är så sjukt onödig, onyttig och dyr.
I love
RbT Spoiler Orka
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
Skit i att kolla hur många kalorier det är.. onödigt om du inte ska uppnå något, tex. viktökning/viktminskning när du tränar(på en seriös nivå) . Kolla hur mycket energi, protein det är i maten istället. Förövrigt är det onödigt att titta på detta också om du käkar vardaglig mat som köttfärs & spaghetti.. Bara tänka själv egentligen, sedan finns ju faktiskt tallriksmodellen som hjälp(för att få i dig det du behöver) . Sedan som irrationell säger så är färdigmat knappast något att föreslå, det är snabb energi och inte givande alls. Du använder upp den energin alldeles för snabbt, sedan blir du hungrig igen.. Om man bryr sig om sin vikt så är ju egentligen det bästa knepet; Ät rätt, ät mindre portioner och ät istället 5 mål mat om dagen. Frukost, lunch, snack, middag, kvällsfika.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Helt värdelöst är det inte. Ska du gå ner i vikt kan det vara värt att kolla energiinnehåll/100g. T ex kan jag i ett sånt läge rekommendera stora mängder gröna grönsaker till varje måltid - fyll drygt halva tallriken med gröna bönor, spenat osv. På så sätt kan du gå ner i vikt utan att vara hungrig, vilket är omöjligt om du äter mer energität mat.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Att vara kille och räkna kalorier är inte okej..... Försök ät nyttigare försök ät mindre och rör på dig, så lovar jag att du går ner i vikt. Har själv gått ner 30kilo på att just göra dom här tre väldigt simpla sakerna.
B
elajt: Aha, det är inte tillräckligt "tufft" för killar? Makes sense.
Refused, nja.. helt värdelöst var nog att ta i, beror ju på vad syftet är först och främst :) Jag fick inte något intryck av att det handlade om viktminskning, men om så är fallet så är det som du säger en bra idé att titta på energiinnehåll/100g. Handlar det om att äta bättre/nyttigare är ju tallriksmodellen att föreslå, grönsaker is the key.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
hijackar tråden med en fråga: i enbart vikt ökning/minsknings synpunkt, är det kcal man ska kolla på? exempelvis: om man vill gå ner i vikt genom att hålla 1600 kcal, är det ingen skillnad mellan att äta: 1) 2 800 kcal burgar på donken, dricka 10 liter cola zero och 2) massa bananer, en köttbit, grönsaksröra och vatten (motsvarande 1600 kcal) Har hört att båda alternativen påverkar din vikt på exakt samma sätt, men minns från någon lektion i högstadiet att kolhydrater i kombination med socker bildar fett på kroppen. Kan ha fel här, men om det är så borde kcal inte spela någon större roll, utan kombinationen av alla olika beståndsdelar? Någon som kan belysa en med lite mer fakta? Rätt sjukt att de flesta (?) inte vet hur det vi stoppar i oss påverkar kroppen. Känns som något man borde lära sig efter ABC.
jag har alltid rätt.
Det är skillnad eftersom 1 ger 2800 kcal och 2 bara 1600 kcal. Men jag antar att du menade att de skulle innehålla samma energimängd? I så fall är det ingen skillnad ur viktsynpunkt, nej. Det som spelar roll är energibalansen (något annat vore emot fysikens lagar). Sen kan man säkert få marginell påverkan av olika tarmupptag osv, men i praktiken är det försumbart.
JonkaGOO - Det gör i princip ingen som helst skillnad vilken grupp av makronutrienter du käkar. Kalorier är allt som räknas. Om du har ett underskott på kalorier, dvs underskott på energiintag, kommer kroppen att bränna av de lagrade resurserna i form av fett och muskler.
Det som däremot kan påverkas är huruvida du lyckas hålla dig till ditt kalorimål. Protein tenderar att ge en mer solid mättnadskänsla, för de flesta, jämfört med kolhydrater. Sen finns givetvis skillnaden snabba / långsamma kolhydrater.
Ska man äta sig ned i vikt är det sjukt viktigt att tänka på att man måste etablera ett sätt att äta som man kan hålla sig till i fortsättningen. Det är dessutom kasst att dra ned på kalorierna allt för mycket för att få snabba resultat på vågen. Det kan gå fort som fan att tappa vikt, men man tappar inte bara fett utan även muskelvolym och vätska. När man tappar muskler tappar man också basförbränning och därmed blir det svårare att hålla vikten när man nått sitt mål. Utifrån detta är det viktigt att försöka äta ordentligt med protein och gärna styrketräna för att underhålla sina muskler.
Bra läsning om dieter samt vikten av att hålla koll på antal kalorier och att träna.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
ajdå, jag menar såklart 2st 800kcal burgare... Vad är då logiken bakom atkins dieten, att inte äta kolhydrater och därmed rasa i vikt? Om man äter 1600 kcal kolhydratrik kost, påverkar det vikten lika mycket som 1600 kcal kost med 0 kolhydrater?
jag har alltid rätt.
Henkso svarade kanske på frågan innan jag hann posta min senaste. Dvs anledningen med atkins är att man håller sig mättare på kolhydratfattig mat och det leder till att man äter mindre och på så vis får ett mindre kcal intag?
jag har alltid rätt.
JonkaGOO
Vad är då logiken bakom atkins dieten, att inte äta kolhydrater och därmed rasa i vikt? Om man äter 1600 kcal kolhydratrik kost, påverkar det vikten lika mycket som 1600 kcal kost med 0 kolhydrater? För det första. Kcal = kalorier (kilocalorie). Men ja, 1600 kalorier är 1600 kalorier helt oavsett källan. Man måste inse att kroppen är en biologisk maskin som förbränner bränsle. Kalorier är ett mått på energi och oavsett var kalorierna kommer ifrån är energi = energi.
"Logiken" bakom Atkins är påhittet att kolhydrater är det som gör folk feta. Det är dock inte sant. Antingen till att folk går ned i vikt på Atkinsdieten är att de äter färre kalorier, troligtvis pga att de har eliminerat en stor del av sin normala kost och inte kompenserar med lika många kalorier från andra håll.
Okej. Detta leder till ännu en följdfråga. Det finns antagligen olika uppfattningar om hur många kcal en vuxen man gör sig av med på ett dygn, jag har hört 2500 vid "normal" aktivitet. Hur mycket gör man av med om man vaknar, sätter sig på en stol och tittar in i en vägg tills man ska sova igen? Alltså hur många kcal krävs det för att bara leva? Är själv student och spenderar många dagar sittandes på biblioteket läsandes utan att röra en fena på hela dagen. Hur många kcal ska jag sikta på för att behålla vikten?
jag har alltid rätt.
elajt Säg det till alla på elitnivå inom kroppsbygge, idrott, kampsport etc.
JonkaGOO http://www.bmrcalculator.org/ Beroende på hur aktiv du är så ökar även din förbränning, dvs ju mer du idrottar desto mer konstant förbränning sker det. När du ser olika tabeller för hur mycket aktivitet X bränner i timmen/30 minuter o sådant då ska du räkna din BMR+aktiviteten.
rawr