Tycker ni skolkuratorsdörren ska vara öppen eller stängd?
Jag är färdigutbildad socionom och har landat en heltidstjänst som skolkurator. Tänkte ta upp en fråga till diskussion dock där ni gärna får flika in med era åsikter kring det här. När jag praktiserade som skolkurator hade min handledare alltid sin dörr öppen (när hon inte satt i samtal). Kan ni se för- eller nackdelar med att kuratorn alltid sitter med öppen dörr? Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra än. Är dörren alltid öppen blir det ju nämligen glasklart när det är en elev hos kuratorn (i.e. då dörren är stängd) vilket gör att andra kan stå utanför och vänta för att se vem som går till kuratorn. Är dörren alltid stängd blir det kanske inte lika uppmuntrade för eleverna att bara dyka förbi och prata om mindre allvarliga saker. Vad tycker ni? Ska jag sitta med öppen eller stängd dörr?
facebook.com/idiomatisk - fan page
Redaktionschef
2011-07-15 00:24
Jag tror du vinner mycket på att ha den öppen (för att visa att alla är välkomna och att du finns tillgänglig). Lättare för eleverna att våga titta in. Börja så och testa hur du själv tycker att det fungerar. Känner du att du inte "hinner andas" så börja ha den stängd. Tycker även du ska gå runt mycket i klassrummen, inte bara i början av terminen när du presenterar dig, utan även "utan anledning".
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
öppen, absolut! öppen dörr signalerar att det är bara att komma förbi, ser man att den är stängd ibland förstår man att andra vill också prata av sig!
Rahamadjan av GU-PA!
Jag tycker nog också att du borde hålla den öppen, kanske inte hela tiden, men ofta. Kan tänka mig att dom elever som har svårt för att öppna upp sig kan behöva se rummet man kan föra ett eventuellt framtida samtal i för att visa att 1) "det inte är några konstigheter", 2) "det är som vilket rum som helst". Annars så co-signar jag Oracle.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
själv var det lättare att veta vart man skulle och när det gick att gå in till kuratorn när dörren var öppen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Håller med folket ovan. Angående Är dörren alltid öppen blir det ju nämligen glasklart när det är en elev hos kuratorn (i.e. då dörren är stängd) vilket gör att andra kan stå utanför och vänta för att se vem som går till kuratorn. Är det verkligen en big deal att gå till kuratorn? Inte direkt som gynekologen, right?
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Redaktionschef
2011-07-15 03:18
Är det verkligen en big deal att gå till kuratorn? Inte direkt som gynekologen, right? I högstadiet/gymnasiet är det en big deal för fler än man kan tro att bara gå genom korridoren. Många med låg självkänsla. Så visst underlättar det om man slipper knacka på dörren och stå där och vänta (även om det så bara handlar om sekunder).
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
isofu Är det verkligen en big deal att gå till kuratorn? Inte direkt som gynekologen, right? Iochmed dina två frågor så tar jag mig friheten att anta att du själv i dina unga år aldrig var den som: 1) ...var blyg och aldrig hade någon vän du kunde lita fullt ut på och prata om det mesta med. 2) ...blev förföljd och utsatt för mobbning. 3) ...hade föräldrar som drack konstant som gav dig stryk/skulden för allt och tryckte ner ditt självförtroende. 4) ...bar på något annat liknande djävulskt jobbigt utöver de redan nämnda punkterna (finns hur mycket som helst).
DoktorDöd , Merparten av dina antaganden stämmer, men jag förstår inte vad du vill ha sagt. Jag har inte på något sätt bagatelliserat PROBLEMEN som många unga kånkar runt på. Big deal att GÅ till kuratorn var min frågeställning. I min skola var dessutom kuratorn och sjuksystern i en och samma enhet så om man såg någon knacka på så skulle det lika gärna kunna handla om att personen behövde en alvedon. Oracle förstod och gav ett bra svar dock.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Ja, du har väl öppet dörren varje gång du har tid, har du någon elev där inne ska dörren vara stängd
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Jag förstår inte, skulle man inte se att någon går in till dig ifall dörren är stängd? Är ju snarare svårare att smyga in om man först måste öppna dörren.
Intressepenisen hårdnar!
Ni är övertygande i det ni säger och jag känner nog att jag ska ha min dörr öppen.
Dörren öppen. Grattis till jobbet! Good luck.
Jag blev en gång "tvingad" att ta ett snack med kuratorn under gymnasiet pga min frånvaro. Mitt största problem då var att jag inte riktigt litade på honom etersom han var allt för "konstig" i min ögon. Då kan man iofs tillägga att han hade ett väldigt stor skägg för sin ålder och tedde sig rent allmänt som en utstött rollsppelsnörd. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här, men jag tror att många unga som söker vägledning behöver en förebild snarare än en "kompis". Med det sagt så borde du ha dörren öppen, så länge du inte blir nervös så fort det dyker upp en förtappad unge i dörröppningen.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu
Det beror väl lite på var du har dörren. Är den lite undangömd i en korridor där få elever är så blir allt lättare. Annars tycker jag som Oracle, du vinner nog mycket på att låta dörren vara öppen så att eleverna ser att du finns. Annars är det nog många som inte vågar knacka på, kanske för risken att störa.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Priyan Tackar :)rytger P23 är tyvärr ett alldeles för vanligt fenomen att folk blir kurator och sen isolerar sig och inte bryr sig om sitt jobb, de vill bara sitta på sina rum och surfa. Evolution P27 Tänkte också det, är den i direkt anslutning till en korridor kanske det blir för högljutt för mig då jag ska plannera mina livskunskapslektioner, men är den lite åt sidan ska dörren definitivt vara öppen.
Jag hade stängt dörren men satt en lapp på dörren där det står något i stil med "Dörren är öppen, det är bara att komma in". Mest på grund av att jag inte gillar öppna dörrar och för att slippa ljudliga avbrott när ungarna är på rast och man sitter och jobbar med något.
Redline!
Det är också en lösning. Kanske att jag har en skylt där det står "välkommen in" på ena sidan, och "upptagen" på andra sidan
Rainmaker: Jag tror det är nödvändigt att skriva nåt i stil med "Kom in" eller "Kliv bara in" etc. Jag kanske har fördomar nu men jag tror att de flesta barn kräver tydligare instruktioner än bara "Välkommen in". 100:- på att 9/10 kommer knacka om du kör på det ;)
Redline!
Rainmaker Behöver man ha en socionomutbildning för att bli kurator? Jag har inte riktigt kollat det än, är färdigutbildad behandlingspedagog och vill bli skolkurator i framtiden nämligen. Öppen dörr hade jag rekommenderat, signalerar lite bättre.
http://www.myspace.com/murderdem
jag tycker det låter bättre att ha den öppen. men går det inte fråga eleverna när du väl börjat vad dom tycker som är där, och så länge köra öppen?
redline
Rainmaker : Först och främst, grattis! :) Visste inte att det fortfarande fanns kvar skolkuratorer. Enjoy the positionen innan borgarna tar bort den! För det andra så hade jag också haft dörren öppen. Som sagt så sänder det bättre signaler :)
At the gates of Eternity...
jag tycker du borde ha dörren öppen, då känns det mindre "dramatiskt"" att bara gå in och prata, än vad det handlar om.
Jag hade stängt dörren men satt en lapp på dörren där det står något i stil med "Dörren är öppen..." hahaha. för att fucka med deras huvuden right? Du är så evil octagon!
Öppen dörr känns ju inbjudande. Synd bara att kids i den åldern ofta kommer på att det är skitkul å reta folk som går till exempelvis kuratorn. Finns det bänk utanför som dom kan sätta sig å vänta på den som kommer ut? Annars är det nog lugnt.
Ridå
Har inte varit på skolan ännu, ska dit på måndag så då får jag se hur planlösningen är. Jag kommer nog ta ställning till det då. Är mitt kontor i anslutning till en korridor som alla går förbi blir det nog stängd dörr, för min egen frids skull medan jag förbereder det jag pratar om i helklass, är den inte det blir det öppen dörr så folk vågar sig in.
tror dock det är lika pinsamt att knacka på dörren å vänta medan retstickorna går förbi egentligen. stängd dörr känns kanske mer institution, men om det är som de skolor jag jobbat på tidigare kommer du säkert få tillräckligt mycket arbete så du klarar dig månader utan å ha dörren öppen.
Ridå