Tycker ni skolkuratorsdörren ska vara öppen eller stängd?
Jag är färdigutbildad socionom och har landat en heltidstjänst som skolkurator. Tänkte ta upp en fråga till diskussion dock där ni gärna får flika in med era åsikter kring det här. När jag praktiserade som skolkurator hade min handledare alltid sin dörr öppen (när hon inte satt i samtal). Kan ni se för- eller nackdelar med att kuratorn alltid sitter med öppen dörr? Jag har inte bestämt mig hur jag ska göra än. Är dörren alltid öppen blir det ju nämligen glasklart när det är en elev hos kuratorn (i.e. då dörren är stängd) vilket gör att andra kan stå utanför och vänta för att se vem som går till kuratorn. Är dörren alltid stängd blir det kanske inte lika uppmuntrade för eleverna att bara dyka förbi och prata om mindre allvarliga saker. Vad tycker ni? Ska jag sitta med öppen eller stängd dörr?
facebook.com/idiomatisk - fan page
Redaktionschef
2011-07-15 00:24
Jag tror du vinner mycket på att ha den öppen (för att visa att alla är välkomna och att du finns tillgänglig). Lättare för eleverna att våga titta in. Börja så och testa hur du själv tycker att det fungerar. Känner du att du inte "hinner andas" så börja ha den stängd. Tycker även du ska gå runt mycket i klassrummen, inte bara i början av terminen när du presenterar dig, utan även "utan anledning".
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
öppen, absolut! öppen dörr signalerar att det är bara att komma förbi, ser man att den är stängd ibland förstår man att andra vill också prata av sig!
Rahamadjan av GU-PA!
Jag tycker nog också att du borde hålla den öppen, kanske inte hela tiden, men ofta. Kan tänka mig att dom elever som har svårt för att öppna upp sig kan behöva se rummet man kan föra ett eventuellt framtida samtal i för att visa att 1) "det inte är några konstigheter", 2) "det är som vilket rum som helst". Annars så co-signar jag Oracle.