I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fetma - vad göra?

Övrigt - Blandat

2011-06-19 21:55

Fetma - vad göra?

Jag jobbar extra i en mataffär och jag har börjat fundera över fenomenet övervikt. Det är skrämmande tydligt när jag sitter i kassan att se vilka som är på väg att äta sig till en för tidig död. En del överviktiga personer handlar i princip enbart onyttigheter som chips, läsk, godis, färdigmat osv.

Anledningen till att jag startar den här tråden är att jag för någon vecka sedan hade en kund som var så överviktig att hon satt i rullstol (eller heter det permobil?). Hon kunde/orkade inte stå på benen. Hon köpte enbart läsk och chips och hade med sig sin son på ca 10 år.
Det gjorde ont i hela själen att föreställa sig hur barnets liv kommer att se ut (nu menar jag enbart ur hälsoaspekten, hans mor kan vara den bästa möjliga modern i övrigt), då pojken redan var överviktig.

Hur kan det gå så långt? Hur kan man som förälder utsätta sitt barn för en sådan behandling?

Så diskussionen kan väl röra sig om just övervikt. Observera att jag syftar på RIKTIGT feta människor där det rör sig om just fetma. Diskussioner om mullighet/vara lite kraftig är inte riktigt det jag är ute efter.

Vad kan göras för att åtgärda problemet? Sänka skatt på nyttig mat? Höja skatt på fet mat? Utöka hemkunskapen i skolan till att handla mer om hur man lever hälsosamt? Anmäla föräldrar till extremt överviktiga barn? Inte göra något alls, det är en fri värld, låt folk äta det de vill?

Diskutera!

2011-06-19 22:30
Jag hade gärna sett en skatteökning på onyttig mat, med tanke på att vi svenskar blir allt latare, och sämre på att ta hand om oss så behövs det nog något drastiskt.
Det ska inte vara så lätt att köpa färdigrätter eller annan skitmat till sig och sina kids. Det ska inte vara det enkla, billiga alternativet.

Tycker också att fritidsaktiviteter ska bli billigare, det är inte alla som har råd att låta sina ungar spela fotboll, rida, simma eller vadsomhelst.
Där borde kommunerna gå in och subventionera avgifterna,
och också se till att det satsades mer på hälsa och mat på idrottslektionerna i skolan. Hur många har inte bara lärt sig om tallriksmodellen?
Men inte fått någon djupare kunskap om hur vi på bästa sätt ska ta hand om vår kropp för att må så bra som möjligt?

Till sist är det ju varje enskild förälder som har ansvar för sina barn, och vad de lär sig och stoppar i sig, men med tanke på att barn tillbringar fler vakna timmar med lärare och skolpersonal, än med sina föräldrar, tycker jag mer fokus borde läggas där.

Tycker också att det är ganska intressant, att de jag känner som är överviktiga,
oftast vuxit upp med ensamstående föräldrar, de har själva fått laga mat på kvällarna för morsan/ farsan jobbat dubbla skift men ändå varit låginkomsttagare, och de har aldrig hållt på med någon sport.

Nu är det en observation som JAG har gjort, och som inte är vetenskaplig på något sätt, men är det så att de som vuxit upp med förälder som är "låginkomsttagare" oftare bli feta?

På köpcentret jag jobbar, finns en kille som säljer Aluma, han brukar växla i min butik, och vi har väl kommit varandra ganska nära. För ett år sen fick han gjort en gastric bypass, men han har alltid en påse chips i handen när jag möter honom på Ica. Har sjukvården brustit i sin information om dem postoperativa vården av hans kropp och hälsa, eller ska man skylla allt på honom själv?

Jag är lite kluven, men jag som är lite skadad går alltid och glor i andras kundkorgar i mataffären, och äcklas lite varje gång jag ser en fet människa ha fyllt sin korg med en massa skit...

2011-06-19 22:38
för mig kan man också höja skatten på all "mat" som är bevisat skadligt/onyttig. och sänka skatten på det som är nyttigt. det borde väl samhället vinna påi stort?

dyrt med hjärtoperationer med mera....och det är väl inte allt som kommer kosta när en person har ätit upp sig rejält...?

jag tyker det är äckligt på ett oansvarigt sätt att äta sig till permobil...har empati för sjuka men när det går så långt som latinas permobilsexempel saknas den känslan helt.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2011-06-19 22:47
Nu är det ju så också att det inte är matbutikernas fel att dom säljer Godis, läsk, chips m.m. Men jag tycker nog att dom kan höja momsen på godis och sånt. Sen att man får se som du fick se en överviktig (fetma) mamma hade med sonen till butiken för att köpa godis det är ju hemskt att se sånt, man blir ju ledsen.

Sen så håller jag med dig om att skolan och samhället skulle informera barnen när de går i skolan om att man ska göra tema om just godis och skräpmat. Så att man i SKOLAN kan lära ut barnen om de här RISKERNA om vad ohälsosamt det är med sånt här skräpmat. Och att man på idrott och hälsa i skolan och pratar med barnen om hur man kan leva ett hälsosamt liv genom att träna och äta hälsosam mat.

Och sen att centrala företagen som gör reklam och skickar ut reklam till butikerna där upplyser i sin marknadsföring om nyttig mat och så lite som möligt om godis och sånt.

Sen också att butiksbiträdena och chefer går interna utbildningar på sitt jobb om Icas Goda Affärer genom att där lära sig om etik och moral. När man gjort dom utbildningarna, sedan göra nån sort kampanj där man kan presentera produkter som är goda och hälsosamma (då detta ersätter det goda sockret som vi människor tycker så mycket om)

Sen finns det ju mycket mer som kan diskuteras åtgärder kring detta. Det är ju ett jätte intressant ämne, som är ett problem i vårt samhälle.

Varför Ska man älska när man inte blir älskad tillbaka??

2011-06-20 00:02
conspicuous:
att höja skatten skulle knappast fungera. det höjda cigarettpriset drabbade underklassen hårdast, dom slutade inte röka, utan va tvungna å skära ned på sina gymkostnader å annan lyx i stället.
lidl skulle bara lansera nåt svinbillig bajsglass å sen köper alkistanterna å fyllgubbarna
ännu billigare å fulare kläder å tröstäter ännu mer.

för såna riktigt överviktiga tror jag att det finns nån vikt man passerar, å efter det finns det ingen återvändo. ät va du vill, det spelar ingen roll.
lite som folk som knarkat å supit bort hela sin personlighet å umgängeskrets, det är nog svårt å va 40, korkad å sliten. alla kommer se att man är gammal pundare, eller höra det när man börjar prata. varför bli nykter?

eller varför kämpa som fan med att gå ner 50 kilo när folk typ inte pallar att gå ner 5. å när man droppat femtio kilo väger man hundra å är fortfarande tjock. då äter man nog hellre den där tårtan å börjar banta imorrn i stället. det hade jag gjort.
Ridå

2011-06-20 00:07
DuktigIdiot: just det, att skolan säger att det är farligt å informerar om riskerna hjälper nog inte heller. har inte gjort det hittils iallafall, å nu blir man istortsett uppfostrad av kompisar, musik å internet å det är svårt att hitta sunda kostvanetips där bland all reklam för skräpmat.

"Red bull ger dig viiiingar"

"Marabou - lite mer mmmm i livet" eller den något äldre:
"Marabou - hur många rutor gör dig glad?"
Ridå

2011-06-20 00:32
Det går inte att skatta bort onyttigheter, eftersom det inte går att definiera vad som är onyttigt. Ja, chips är onyttigt - men var drar man gränsen? Ska pulvermos straffskattas? Och vissa saker är nyttiga i en del sammanhang, men onyttiga i andra.

Att det skulle vara billigare med skräpmat än ordentligt lagad nyttig mat stämmer inte. Man kan laga jättenyttig mat för en spottstyver. Vad som saknas är istället sannolikt motivation och framför allt kunskap.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-06-20 00:46
Jag har faktiskt aldrig fått lära mig matcirkeln eller vad de heter? på dagis lärde vi oss teckenspråk istället. (Nej jag är inget geni de var bara dagiset som tyckte teckenspråk var viktigt att kunna).

Idag går jag i en friskvårdsklass, då i min skola finns det NO klass, Musik klass och friskvårdsklass. Gissa vilka av de grupperna som äter mest skräp? Självklart friskvårdsklassen. Vi får sitta varje fredag och lära oss om olika muskler, om kostcirkeln, massera varandra, lära oss om kroppens organ etc. Men ingen bryr sig, jag tror de är så att dagens ungdomar hälldre gör tvärtemot vad en vuxen säger istället för att ''lyda'' då alla vill växa upp så snabbt och inte låta någon annan med mer vett ''bossa'' över en.

på mellanstadiet började jag en ny skola, då fattade man ju inte så mycket men den skolan var väldigt mån om hälsan och vi hade egen kock och fick alltid riktigt mat som de gjorde själva. Massor med grönsaker osv. Vilket faktiskt var ganska trevligt att slippa äta den klara maten.

Vissa födds tyvärr med den saken att hjärnan inte har en spärr när de gäller mat, även om du är sååå mätt att du kan spy så vill du ändå äta upp sista biten kladdkaka/pizzaslice osv. bara för att ingen annan ska hinna ta den eller för att du ska försöka njuta mer fast du inte gör de då du trycker i dig mat.

Jag var väldigt rund när jag var liten är mullig idag också, hela livet har jag hört folk från min familj och släkt tjata om min vikt och vad jag äter, självklart är de ju för att de vill att jag ska må bra men jag blev så deprimerad varje gång någon nämnde min vikt då jag verkligen försökte göra allt för att gå ner men lyckades inte vilket gjorde att jag började äta när jag hade tråkigt eller när jag var ledsen, minns även en period då jag brukade vakna på nätterna när alla sov bara för att kunna ta den där glassen mamma förbjöd mig.

Finns många olika orsaker men de kan ju diskuteras i flera dagar
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid

2011-06-20 09:08
Refused P30: När man pratar om att skatta bort onyttigheter så handlar det väll allt som oftast om socker-skatt.

2011-06-20 10:42
Matbutikernas fel? Njaaah.... Det handlar om eget ansvar.
Som att skylla alkoholismen på systembolag.

Jag hade en arbetskollega en gång som sa "....bättre att dö mätt istället för hungrig". Han är död idag, må han vila i frid, han gick bort av en helt annan anledning. Men just det uttalandet är ett uttalande jag aldrig glömmer. Han sa det i ett tillfälle då en annan kollega åt en sallad och han åt något fetare.

Däremot så tycker jag också det är äckligt med feta människor som är nöjda med det.
Feta människor som har ångest för det och som försöker göra något åt det... tycker jag synd om.
Ålltzen, Växjö, Bremen.
Manager

2011-06-20 11:49
Det känns som att de flesta människor inte klarar av att ta hand om sig själva när alla val är så fria som de är i Sverige (nu pratar jag inte bara om kost). Det i kombination att vi som människor har börjat sträva efter att göra våra liv så bekväma som möjligt gör oss tjockare än någonsin.

En handfast diktator som inte tolererar övervikt och som delar ut vädligt stränga straff till alla som inte följer modellen är väl den enda fungerande metoden om man vill bekämpa all form av fetma i landet. Eller att alla tjocka människor på riktigt vill ändra sin livsstil....men det kommer knappast hända. Med andra ord, en människa kan bara ändra sina ovanor om hon själv verkligen verkligen vill det eller om någon verkligen verkligen tvingar henne.
Redline!
Poet

2011-06-20 11:54
Fucking föräldrar. Seriöst, om dina barn är överviktiga, så är du som förälder ansvarig för det! Inte så att ungen (såvidare han/hon inte sparat ordentligt med pengar) kan springa iväg till McDonalds och köpa skräpmat om den vägrar äta sin sallad.

At the gates of Eternity...
Manager

2011-06-20 12:00
BC99: Och om föräldrarna är som i exemplet som TS lägger fram? Är det morföräldrarnas fel?
Redline!
Poet

2011-06-20 12:15
Då är det som föräldrar som röker och säger till sina barn att de absolut inte får börja röka när de blir äldre. Jag säger inte att barnen kommer börja röka bara för det. Eller att de inte skulle röka för att de har föräldrar som är icke-rökare. Men socialt fucking ansvar ska man fan ha.
Manager

2011-06-20 12:52
Och om man inte har socialt fucking ansvar som en stor del av befolkningen uppenbarligen inte har?
Redline!
Poet

2011-06-20 13:16
Tidig och kontinuerlig utbildning av kost och hälsa. Och en reform av gymnastiken i skolan.

Jag har faktiskt funderat på det här med gymnastiken i skolan sen jag började grundskolan. Jag HATADE gympa i skolan. Inte för att ogillar att röra mig. Tvärtom, jag är en väldigt atletisk kille som älskar att sporta. Har spelat basket sen jag var 7-8 år gammal. Hållt på med kamsport since I don't when. Amerikansk fotboll mm. Är än idag aktiv och motionerar 4-5 gånger i veckan.

Trots detta avskydde jag gympa i skolan. Varför? Det var så sjukt dåligt arrangerat och organiserat enligt mig. Gympa som första lektion mitt/början på dagen, 10 minuter att hinna duscha och klä på sig innan man skulle till nästa lektion, helt blöt och svettig. Och man skulle ägna sig och skitsporter som man antingen..

1. Avskydde (typ orientering och innebandy, WTF?)

2. Läraren själv inte ens fattade varför man hade det med i läroplanen.

Jag är av den filosofin att jag anser att det finns en sport för alla, gäller bara att pröva sig fram och vara öppen. Min yngre syrra är en latmask som avskyr att sporta. Jag har försökt att aktivera henne så mycket man under årens gång, utan att hitta en sport hon diggar. Tills hon för några månader prövade på BJJ och älskade det. Nu har hon köpt dräkt och ägnar sig åt ju-jutsu regelbundet.

Jag tycker att från årskurs 1 till 6, så ska man ha blandad gympa. Alltså blandat med alla sporter osv. Sen från 7'an så tycker jag varje skola (som har kapaciteten till det) ska ha skolsporter. Ja, det låter väldigt amerikanskt, men gissa vad? Det är faktiskt en av de få grejerna vi kan lära oss av jänkarna.

Om en medelstor skola har ca 800 elever, så kan man ha till exempel ett skollag i fotboll, basket och fan vet jag? Brottning? Judo kanske? På så sätt kan de tävla mot andra skolor, bidra till skolans identitet och team spirit. Och för att inte säga att man lägger grunden för en nu generation av fotbollsspelare, basketspelare mm.

2011-06-20 13:19
Det bästa hade varit om vi transporterade romerska dödssoldater från förr i tiden och satte de tjocka barnen i arbete.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2011-06-20 16:17
Tror inte på höjda avgifter för onyttig mat. Dels ur det perspektivet att vad som är nyttigt eller inte nästan blivit en fråga om åsikt (grunden handlar allt om hur mkt energi man tar in resp gör av med).

Istället är det bättre att satsa på undervisning. Mer hemkunskap i skolan är en sak. Lär barnen att äta varierat.

Ska det lagstiftas bör det snarare handla om förbud mot godisreklam, framför allt under barnprogram.

Annat man kan göra är att bli bättre på att aktivera folk i friskvårdstimmen som många företag har. Kanske göra den obligatorisk? Alla SKA ut och gå en timme i veckan, minst, som en del i arbetsbeskrivningen.

Men vissa saker går inte att ändra på. När jag jobbade i butik gick en rätt kraftigt överviktig kvinna förbi och svor åt att salladen var alldeles för dyr. Aldrig att hon skulle betala 24:90 eller 29:90 per kilo som den väl kostade just då. Men sex liter läsk, två eller tre stora påsar chips och en påse bullar eller om det var kakor gick bra. Det där handlar bara om inställning.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-06-20 17:42
Har ej orkat läsa alla inlägg så om jag upprepar vad ngt smarto redan sagt ber jag om överseende.

Problemet är inte onyttig mat. Även om man höjer skatten, vilket jag tycker är ett berömvärt initiativ, kan man ju inte styra mängden folk äter, och vilka som äter det. En sådan skatt skulle ju även drabba normalviktiga människor, och det är den absolut största invändningen jag har emot en fett/sockerskatt. Lägg där till att vi människor reagerar väldigt olika på olika födoämnen pga olika ämnesomsättning. Feta människor är sällan feta endast på grund av ex godis, för de flesta vet att godis, glass och chips är onyttigt, det kan inte ha undgått någon. Men det är sådant man äter så gott som dagligen som kan göra att man går upp mellan 10- 20 kilo på mindre än ett år. Räcker att du äter en macka extra varje dag, hela året och du går upp i runda slängar 24 kilo, bara så där. Var ska man dra gränsen? Bröd? Smör? Bröd,smör och ost i någon slags ohelig allians? När man börjar tänka i dessa perspektiv inser man hur orimligt ett sådant förslag är.

Sänk ist momsen på frukt och grönsaker. Sänk skatten på all typ av friskvård etc. Detta kanske inte kommer göra någon skillnad för riktigt feta människor, där tror jag dessvärre loppet är mer eller mindre kört.

Överviktiga barn i skolan har skolsköterskorna ett ansvar att fånga upp och skicka på ett fatcamp. Hade jag blivit skickad på fatcamp när jag var 11-12 och någon pt gett mig 500 träningsalternativ och en vecka på mig att hitta ngt jag tyckte var kul, samt om jag fått snacka med en psykolog om varför jag äter hade jag aldrig utvecklat övervikt och haft ett mindre ätstört beteende.

2011-06-20 20:44
Varför inte bara låsa in alla fetton i en källare och göra massa experiment på dem? Har vi tur kanske ett par miljoner av dem dör.
Sen gör vi samma sak med rökare, alkoholister och knarkare. Til slut har vi bara alla smala, vattendrickande fitnessmänniskor kvar och världen skulle vara så jävla mycket bättre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2011-06-20 22:11
finns hur mycket som helst att skriva om detta men orkar inte xD

denna låten är dock kul
MPC 2500, Akai S900, Roland JV 1080 in the basement!
Boom bap lives!

2011-06-21 00:24
varför vill folk va tjocka å lukta illa?
Ridå

2011-06-21 11:54
Haha! Så typiskt svenskt. Så fort något är fel, då ska man börja röra om bland skatterna!

Är det någonting som är fel så ska man gå till botten av problemet, inte straffa hela befolkningen genom att slänga på en massa onödiga skatter för att någon är fet. Allt handlar om utbildning och tillgång till aktiviteter.

Se på England och USA, där finns det feta människor. I Sverige ser jag det inte riktigt som ett problem, vi lever väldigt hälsosamt jämfört med andra folkgrupper. Det kommer alltid att finnas tjocka, smala och även (tro det eller ej) håriga människor. Frågan är om det är ett samhällsproblem eller inte. I dagsläget är det inte det, men framtiden ser inte speciellt ljus ut.

Så länge vi lever i ett samhälle baserat på stress, så kommer fetma vara ett ständigt återkommande problem. Jobbar människor åtta timmar per dag så finns det inte mycket tid över för annat. Att ta hand om sin kropp blir inte längre lika viktigt, utan på sin lediga tid vill man ta det lugnt och underhållas.

¤Utbildning
¤Färre arbetstimmar, med samma lön
¤Mer fysisk aktivitet för skolbarn, istället för att sitta inspärrad och plugga matematik fem timmar om dagen
¤Misshandel av feta människor som fortfarande inte har lärt sig.

2011-06-21 15:32
Alla har sitt eget ansvar.
Precis som alla andra som har problem med sin hälsa som de själva kan göra något åt.

Men mer fysisk aktivitet för skolbarn är dock en bra grej!
Så,.. Bli gympalärare å kör hårt!
kikk ass