Berlin-tips
Är i Berlin några dagar framöver. Tipsa mig om najsa saker jag bör se/göra/uppleva! Gärna på cykelavstånd från Kreuzberg.
Då kommer du främst vara i Västberlin om det ska vara på cykelavstånd från Kreuzberg. Planka mannen!
At the gates of Eternity...
Var i Berlin nu på påsklovet, om du skickar msn kan jag skicka bilder annars så finns det massor av berlins historia, stora bitar av berlin muren, spökhus. En hel del helt enkelt. Ska du köpa cans,markers etc. så finns de bara 1 affär på västra sidan, sen har du 2 st i ghettot. Resten är utanför berlin eller jävligt högt upp på norr och då behöver du bil.
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid
Det är väl OVERKILL som ligger på västra sidan va?
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
sdo: Yes yes finns 2 overkill den på köpernickestrasse i väster och den på norr. Tyvärr var den på väster stängd när jag var där så jag fick åka upp till norr. Dock trr jag den på norr är mycket större
http://www.whoa.nu/forum/ovrigt/blandat/706169/1.aspx gjorde denna i april, hade letat efter affärer världen över i ca 1 vecka för att sedan skriva ner de överallt då jag reser mycket. Minns att jag laddade upp den 1 dag innan jag åkte till mitt hemland. Är inte så säker på alla som är skrivna i Sverige men de som är skriva utomlands stämmer helt säkert
Jag kom precis hem häromdagen, du missade en fet karneval i söndags o massa annat bullshit hela helgen. club 25 k-berg, cassiopeia f-hain, tresoir (minns ej?), Berghain f-hain, watergate k-berg...där här du lite klubbtips iaf. parker: görlitzer park k-berg, treptower park (minns inte område men den e stor som fan if) mauer park (brukar vara mkt hittepu på lördagar) butiker är jag inte så bra på dessvärre... röker du ska du till följande platser: "yaam" ligger vid vattnet vid ostbahnhof, leta efter dom svarta herrarna under trädet:) görlitzer park: leta efter svarta herrar som talar om solomons grave, bob mörley poppin Törley eller ngt liknande... ondska i komprimerad form: Görlizer park kvällstid eller kottbusser tor (två stationer efter k-berg eller schlesisches tor som stationen heter...tror jag)
Yaam tycker jag är ett fett skönt ställe även om man inte vill dit för att röka. Tvärskönt att hänga där om man gillar reggae, afrikansk/jamaicansk mat (mmm jerk chicken). Fanns skateramp och basketplan också. Hyfsat nära till Kreuzberg, ungefär där den lilla overkill-affären finns. Vet inte vad som var västra sidan osv :P Men cykla dit kan man absolut göra iaf
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
overkill ligger i kreuzberg precis utanför u-bahnhof schlesisches tor mrsalesman: tresor! ;) annars om du tycker det är kul med loppisar och sünt (även väldigt fulla südana) är loppisen i Mauerpark ett müste. Varje söndag frün ca 9-18. ligger vid u-bahnhof Eberswalder Straße, eller ük med spürvagn m10 frün warschauer str till stationen efter eberswalder, dü hamnar du precis precis utanför. om du bor i kreuzberg kan du gärna passa pü att titta in i butiken jag jobbar i, heter Chaos in Form och ligger pü Falckensteinstraße 46, väldigt väldigt nära watergate. vi har lite fräscha t-shirts och spejsade regnjackor. och väldigt trevlig personal som gärna ger sü mycket tips och rekommendationer vi bara kan ;)
vegan power
och om att du kommer vara mest i väst om du cyklar stämmer inte, det gür mycket snabbare att cykla i den här stan än man tror! jag bor i prenzlauer berg och cyklar till jobbet i kreuzberg varje dag pü strax under 20 min om jag har otur med rödljusen!
vegan power
skitlätt att planka i tyskland
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
vet inte om det är nära dit du ska men min favorit klubb Cassiopeia ligger i Berlin:
CassiopeiaSJUKTvärt!
http://storiesaboutbarcelona.blogg.se
Ja, Cassiopeia är nice!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det enda man ska komma ihåg är att det är bra dyrt att åka fast om man plankar. Alla har redan nämnt mina favoritklubbar men jag vill verkligen slå ett extra slag för Bar25 om du nu ändå bor i Kreutzberg. Watergate och Berghain är svinnice också (spec. Berghain) men om du inte gillar techno kanske det inte är ställena för dig :) Då är nog Bar25 mer nice. Om du bara är där några dagar skulle jag ge dig tipset att skita i Mitte och andra ställen runt omkring tv-tornet. Däremot ska du lätt dra till Prenzlauerberg som är sviiiinmysigt och har asmycket second hand-butiker med feta grejer. Gå till UFO kebab-ställe om du vill äta den godaste haloumiwrapen ever.
så det finns folk på whoa som har koll på bra techno-klubbar i berlin??? ...vill veta allt, tack!
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
üker man fast för plankning är det €40 direkt som gäller. de skickar inte längre fakturor till turisters hemländer. pü helger och efter 21 pü vardagar är det i princip inga kontrollanter. var dock försiktig med morgontimmarna pü g hem frün klubb osv. kontrollanterna är alltid 2-4 pers och de klär sig oftast i keps, cargopants och nün t-shirt/pikétröja.
vegan power
Blweria Jag har stenkoll ;) Nädå, men de klubbar jag varit på och älskat som är technoklubbar är:Berghain Har hört en massa skit om att det är "ASSVÅRT" att komma in, har alltid kommit in fastän jag varit turist utan att kunna tyska, fastän jag har kommit dit i ett stort sällskap, fastän jag varit uppklädd, fastän jag varit nerklädd, fastän jag varit nykter/full etc. Du fattar säkert grejen. Alla som inte kommer in skyller helt enkelt på något, vilket leder till rykten.. Var beredd på kroppsvisitering om du blir insläppt. Där (som vakt i entrén) jobbar dessutom typ den läskigaste mannen jag någonsin sett. Han är säkert snäll men har en jävla sjuk tatuering över typ halva ansiktet, så han + hans vakt-polare är inga man börjar tjaffsa med lixom :pTresor Ett jävligt mörkt ställe. Ett jäääävligt mörkt ställe. Bara betong, bara tunnlar och konstiga vrår. Massor av dansgolv med olika typer av techno/house. Längst ner i en "källarvåning" som man når via en tunnel är det typ den mest mörka och minimalistiska techno jag någonsin upplevt. Helt sjukt, man vet typ inte ens hur man ska röra sig till den musiken. Eller musik, det var typ ljud. Men asfett. Ligger dock lite utanför vart jag annars rör mig så det är taxi som gäller. Skulle aldrig hitta dit på annat sätt.Watergate Ibland är de lite fula mot de som de märker är icketyskar eller uppenbart turister och frågar "vem spelar ikväll/vem är du här för att se" och då kan det va bra att ha kollat upp dj's för kvällen. Annars kan man typ bli nekad bara pga av det. Kommer du in är det svinnice, undervåningen är sjukt fet att va på och dansa på eftersom det är en glasvägg i panorama-style med en uteplats utanför. + att det (som på namnet) ligger exakt vid vattnet. Jävligt fett att stå och dansa när solen går upp.Bar25 Minns helt ärligt inte om det är så mycket technoklubb men det finns väl typ ingen klubb i Berlin som inte spelar house.. Det ligger precis vid vattnet, har gungor, mini-karusell-grejer (sånna typ platshästar eller bilar som kostar 5kr för barn att åka i gallerior här i Sverige), ett fotobås etc. Det är jävligt chill och allt är utomhus förutom en bar som har tak över sig där det också bildas dansgolv. Jag hoppas du är med på att klubbarna stänger "som tidigast" (de jag varit på iaf) runt kl 10 på morgonen? Så det är ingen idé att gå till dom Sweden-style vid kl 23. Då ska man typ sätta sig på någon bar innan istället..
Phatie, du kanske alltid kommer komma in pga av ett vackert ansikte..?;p
Tresor låter som bästa lilla haket.
mest mörka och minimalistiska techno jag någonsin upplevt ...lockar mig iaf.
hur man ska röra sig ...? spelar ingen roll hur:)
har du nåt bra sätt att avslöja hur man skulle ta sig dit...? från ett förmodat tåg typ..
tack för svaren:)
jo, jag är med på/tillåter/accepterar att klubbarna mår bättre och orkar ha öppet längre där;) det är också mycket uppskattat för jag klarar aldrig av att komma ut i tid att hinna vara ute typ..
Blweria Mja, de flesta klubbar har manliga vakter och ex. Berghain är väldigt gay-vänligt (vääldigt!) så jag tvivlar på att de har så mkt intresse av min fejja där inne egentligen ;) Men jag får väl ta det som en komplimang! :P Glömde berätta att de har en glass & espresso-bar inne på stället också, om man vill piggna till och kyla ner sig lite, haha. Tresor är inte så mkt av "ett litet hak", haha. Kanske bara ett uttryck du använde men för säkerhetsskull kan jag klargöra att det är en enorm klubb, precis som Berghain. Från ett tåg?? Vadå, som i tunnelbana? Eller som i tåg som anländer till centralstationen?
Phatie, exakt...tåg från utanför tyska gränsen. Jo, det var mer ett uttryck ;) det låter lite som den destination jag vill ha i tysland. är inte så intresserad av nåt annat tyskt än deras technoscen. progressive till minimal är att föredra... och lite glass inne på det lilla haket är en riktigt skön omtanke;) men dom ska väl inte kroppsvisitera på alla klubbar? eller var det bara på berghain?
Blweria Jag har bara varit med om det på Berghain, men det är för att man inte ska ta med kameror etc. Det är förbjudet att fota inne på de flesta klubbar jag varit på, men det är väl bara Berghain som kör kroppsvisiteringen så vitt jag kommer ihåg. Jadu, alltså. Jag vet inte hur man tar sig till Tresor... Vi hoppade in i en taxi, sa klubbens namn och chaffisen hittade dit utan problem. Har absolut ingen aning om var på den berlinska kartan det ligger. Berghain måste jag ändå säga att du bör besöka. Det är också jävligt mörkt, bara betong, en fet jävla stentrappa upp till dansgolven som pumpar ut musik. I en av barerna, Panorama, spelar väldigt kända dj's då och då. Vet inte vilka du lyssnar på men Ben Klock, Agoria m.f. har varit där och spelat när jag varit där. Med andra ord - mkt trevligt.
fler tips!! finns det något med reggaeton ?? och så vill jag har tips på sjyssta o billiga barer! :D
du ska ut i hela europa ey?
jag sitter i Tønder med en karta i handen o har precis upptæckt hur fantastiskt det ær att lifta. Målet ær Istanbul men jag ælskar att festa så jag kanske inte kommer længre æn Tyskland.
den risken lär vara överhängande. iaf under sommartiden.. fan va kul!!!
fernseheturm är nice om du har vägarna förbi.. Det är häftigt med det roterande golvet där.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Jag skulle säga att typ alla barer i Berlin som inte ligger i Mitte-området är billiga. För det är sjukt billigt i Berlin överlag med både käk och dricka.
Toastare
2011-07-06 13:01
Fråga folk när du kommer dit. Fråga på svenska, för de är med största sannolikhet svenskar. Och känner du igen dem? Lugn, du har antagligen träffat dem när du var på Sónar tidigare i somras.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2011-07-11 16:03
phatie, ja men jag blir ännu gladare av att driva med folk!
Jag skyller allt på Emma!
Hur kan någon inte ha nämnt Tacheles? Gammal ruin av ett köpcenter som skulle rivas, men ockuperades och blev ett konstnärstillhåll. Väldigt varierande kvalitet på konsten, jag diggade mest snubben på våningen högst upp. Ingenting för den som är fin i kanten (lite pisslukt här och där, gräslukt och graffiti överallt, en del krossade rutor osv.). Ligger på Oranienburgerstrasse om jag inte minns fel.
tankefoda.wordpress.com 365citat.wordpress.com
ranch_chuckamonga : du minns rätt, det är precis där den ligger. och mitt över gatan ligger en helt fantastiskt bra restaurang som heter Mirchi, som också finns på en annan gata med liknande namn: Oranienstrasse i Fredrichein (stavning?). Om vi nu ska snacka övergivna ställen så bör man också ta sig till den övergivna spionstationen Teuffleberg. Det är tungt.