I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

obehaglig arbetsgivare

Övrigt - Blandat

2011-06-13 13:40

obehaglig arbetsgivare

Nu är det så att jag bara jobbat på det här stället sen slutet av April men jag har aldrig känt mig så illa till mods av ett jobb förut. Och nu är det pga arbetsgivaren. jag har alltid haft bra relation till mina tidigare arbetsgivare (även om de kunde vara nötter ibland) så jag vet inte om jag överdriver. Ja, jag har haft viss tur. Men den här gången har det varit ett helvete. Min arbetsgivare har ännu inte gett mig något avtal, kör på helt egna regler, och använder hot o skrämseltaktiker för att trycka ner en. Personen som har jobbat där längst har bara varit där i 3 månader (och vill sluta). Dessutom spionerar de på oss från håll för att "hålla koll på oss".
Så jag sa upp mig och han hämnades genom att inte ge mig mina sista timmar denna vecka.
Saken är att jag inte behöver pengarna så jag skiter i, MEN det är så SJUKT obehagligt med den här människan och han ger mig dåligt samvete för att nu är det mer press på dom som är kvar där.

har ni varit med om liknande?
tell me.

http://storiesaboutbarcelona.blogg.se

2011-06-13 13:43
Aye

Tycker du ska anmäla detta till försäkringskassan och arbetsmiljöverket och anmäla dålig arbetsmiljö eller har ni ett fackförbund där du jobbar??
Varför Ska man älska när man inte blir älskad tillbaka??

2011-06-13 13:50
nopp, inget fack. och man känner sig verkligen som den lilla människan där. chefen äger minst 4 ställen o har en massa anställda. och eftersom jag ännu inte har sett papper på vad det är som gäller där så har jag ingen aning vad jag jobbar efter.
Jag kanske har klantat till mig över något som han kan ha emot mig. exempelvis tystnadsplikt.

kan tillägga att jag jobbar/jobbade i ett cafe/restaurang.

2011-06-13 13:57
Aye

nopp, inget fack.

Då blir det dessvärre. Eftersom arbetsgivaren inte blir tvungen att betala din lön eller ge dig ett anställningsbevis. Vet att min bror jobbade på ett företag där han uteblev lön för att ha jobbat där i en månad och dom hade inget fackförbund... Men jag tycker ändå att du ska anmäla detta till arbetsmiljöverket och försäkringskassan eftersom dom kan hjälpa dig om du känner att du har blivit orättvist behandlad av din arbetsgivare...

2011-06-13 13:59
Sen så kanske man ska se upp för sånna anställningar som inte har ett fackförbund eller har ett bindet kollektivavtal för de anställda. Det är då man går oftast miste om sina rättigheter..

2011-06-13 14:13
det var min lärdom här. trodde faktiskt det skulle vara ett bra ställe eftersom jag fick det via arbetsförmedlingens rekryteringsträff. Men även där ska man akta sig.

2011-06-13 14:27
Aye då måste nog du sluta lyssna på arbetsförmedling då.

2011-06-13 15:38
Arbetsförmedlingen verkar inte kolla upp sina arbetsgivare överhuvudtaget. Jag var på intervju för några år sedan för ett jobb där arbetsgivaren var den skummaste mannen jag nånsin sett, och han inledde intervjun med att berätta att lönen betalades ut kontant.

Aye, har du skrivit på något kontrakt? Om du inte har det, så hota med att gå till massmedia!
Om du inte är beroende av pengarna, så strunta i det och gå vidare. Vi har alla haft skitjobb med mysko chefer

(om du inte skrev att du jobbade på café hade jag nästan gissat att du jobbade på mitt gamla jobb haha)

2011-06-13 15:57
Inte varit med om sådär dåliga arbetsvillkor, men alla "sälj-ställen" är ju fruktansvärda, och jag har jobbat på ett :) Cheferna och allt är ju schyssta personer men atmosfären och "trycket" är förbannat vidrigt.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-06-13 18:29
Oavsett om företaget, eller du, är ansluten till facket, så hade jag tagit kontakt med dem för att berätta vad som hänt. Även arbetsförmedlingen som förmedlat jobbet.

Fy fan för såna grisar till arbetsgivare,
det är ju inte direkt så att man kan välja och vraka bland jobben för tillfället...

2011-06-13 18:39
Japp, jag sa upp mig från mitt nuvarande jobb pga att ledningen var för jävla inkompetent och oduglig. Man fick stressa skiten ur sig för dåliga villkor. Efter att ha försökt snacka om skiten i flera månader så gav jag till slut upp. Spelar knappast någon roll dock, deras förlust.