I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nya danska scandlinesreklamen - kul, rasistisk eller bara vågad?

Övrigt - Blandat

2011-05-14 15:45

Nya danska scandlinesreklamen - kul, rasistisk eller bara vågad?

Hatin' on crews.

2011-05-14 16:06
Det fanns ju en svensk reklam för några år sedan med måsar... Vad va det för något? Har för mig den va rolig

2011-05-14 16:09
Vikktorius:

Min bror älskade den. Oklart varför. Åter till ämnet.

2011-05-14 16:11
Kul och rasistisk, precis min humor... tror jag. Förstår nämligen inte ett ord.
Intressepenisen hårdnar!
Moderator

2011-05-14 16:28
Förstår nämligen inte ett ord.
Samma här. Tog ett bra tag innan jag ens märkte att de inte pratade likadant.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Redaktionen

2011-05-14 16:43
varför kolsvart i ansiktet om han nu är polack? eller va?

känner mig som en dum svensk.

och mja, den var väl ganska vågad, men inte särskilt kul. sen har jag ju iofs precis fått en dunderschock av smygrasismen och förringandet av det här omkring så jag är ganska mätt på sånt just nu.

bå ring!
namaste

2011-05-14 16:52
Jag förstod ingenting, nån vänlig själ får gärna förklara.

Av nån anledning förstår jag inte danskar ALLS, jag plockar upp ett och annat ord men sammanhanget är alltid lost. Alltid när jag åker dit så förstår alla mig men jag förstår inte ens hälften av vad de säger :(
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2011-05-14 16:56
? vad fan säger dom ens.. helvete fattar jag
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-05-14 20:25
Haha, ok jag tänkte inte alls på att det inte är alla som förstår danska :)

Första filmen:

För att förstå meningen med första filmen bör man känna fakta bakom uttrycket "Rødgrød med fløde" - på svenska saftkräm med grädde.

Svenska Wiki säger följande:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saftkr%C3%A4m

Rätten har i Danmark blivit något av en nationalsymbol; dels på grund av färgens likhet med den danska flaggan, dels för att danska invandrare ofta har svårt att uttala den danska rätten, rødgrød med fløde

Måsen som kallas Piotr (den med svart huvud) och ska föreställa en polack ska uttala "rødgrød med fløde". Under klippet talar Piotr med en stark brytning. Bøje är den danska måsen.

Piotr: Rågråd me flääe!
Bøje: Nej, rød!
Piotr: Rååd!Råäbb!
Bøje: Vet du vad, om du inte kan lära språket så får du flyga hem igen.
Bøje: Försök att säga Rødby-Puttgarten.
Piotr: Ravby-Puttgarden.
Bøje: Rød!
Piotr: Ratt!
Bøje: Nej, rød!
Piotr: Roadth!
Bøje: Rødby-Puttgarten.
Piotr: Rådby-puttgarten.
Bøje: Det är lönlöst.

Speaker: Rødby-Puttgarten avgång varje halvtimme - det kan inte vara lättare.

Bøje: Rødby-Puttgarten!
Piotr: För helvete, det är inte alls ett språk, det är en halssjukdom.

Hatin' on crews.

2011-05-14 20:42
Film 2:

Bøje: Hej Ka... (i de äldre reklamfilmerna är det Bøje och Kaj som möts).
Bøje: Vem fan är du?
Piotr: Piotr Schalakovski, avlösare från Polen. (uttalar fel - aflåse = låsa)
Bøje: Precis vad som fattades...
Bøje: Måsar utan kollektivavtal, du får Scandlines allt sluta. Och här behöver vi ingen för att låsa.
Piotr: Nej för helvete, avlösare för Rødby-Puttgarten. Avgång varje halvtimme, dygnet runt. Plats för alla i bilen, ta en rast, hälsa på kaptenen och titta ut från panoramafönstret.

Speaker: Det är korrekt, Scandlines Rødby-Puttgarten, avgång varje halvtimme med plats till oss alla.

Piotr: Hasta la vista, äta korv och förströ med småbarnen.
Bøje: Jag sitter i min stilla själ och skriker efter ett nytt askmoln.
Piotr: Aah, ska du röka cigarett min vän? Jag kan fixa den sortens cigg för färre...

Allt med reservation om att jag översatt något fel...
Hatin' on crews.

2011-05-14 21:02
nu får Scandlines allt sluta.
Hatin' on crews.

Battlerappare

2011-05-14 21:19
Dom får ju uppmärksamhet och folk kommer prata om det, win win

Toastare

2011-05-15 01:01
den första driver ju med hela grejen att invandrare ska lära sig språket när danska är så jävla svårt (för de flesta)... så de driver ju med hela nazi-danmark/Pia Kjersgaard
Jag skyller allt på Emma!

2011-05-15 01:50
BountyBoo F31

Ja men varför ska den polska måsen har så dålig tandhälsa och vara smådum?
Hatin' on crews.

2011-05-15 11:36
Aldrig varit i Polen men de polska måsarna kanske ser ut så?

2011-05-15 15:47
Jag kan bekräfta att det stämmer.
Walking the street of dreams
Toastare

2011-05-16 22:14
jag med, är ju klart känt att den Polske måsen ser ut så..

jag vet inte, danskar är rasister?
Jag skyller allt på Emma!

2011-05-16 22:20
Måsen är kanske släkt med Osvensktiger, de lär ju flaxa lika mkt med sina vingar, ^^
Poet

2011-05-16 22:23
Osmaklig reklam.
At the gates of Eternity...

2011-05-16 22:40
Halvt off topic men har ni sett senaste actimelreklamen med en gubbe och en liten flicka. klippet avslutas med att gubben säger barskt "drick nu!" (men en underton av att han försöker supa ner henne imo) varpå hon glatt svarar "Du e kåååt!"

helt sjukt ju, hur kunde dom missa detta??
(hitta den inte på youtube men kan ju inte bara vara jag som snappat detta?)
Mabuhay!
Moderator

2011-05-16 22:53
Hahahaha what?! Lägg upp den här i tråden om du hittar den. Låter helt sjukt roligt.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-05-17 10:28
Lite off-topic angående att ingen förstår danska

"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Poet

2011-05-17 10:36
Hatar verkligen danska språket. När jag först flyttade till Malmö 2004 och inte förstod ett ord av det, så trodde jag först att det var för att jag inte var så skillad i skånska. Märkte sakta och säkert att majoriteten av skåningarna inte heller fattar vad danskjävlarna säger. Jobbade i Danmark i mer än ett år också, still don't understand them! Inga problem med att läsa danska, då fattar man ungefär 85-90%.

Roliga är att många av de låter som Arnold Schwarznegger när de snackar engelska, de får samma brytning, fast otydligare. Så man får ett dilemma. Ska jag snacka engelska med danskjäveln och hoppas på att jag fattar hans engelska, eller ska jag försöka snacka svenska och hoppas jag fattar något av hans danska?

2011-05-17 11:02
BC99: tycker tyskar låter lite som danskar snarare när dom pratar engelska. dom som pratar bra engelska med mjuk brytning iallafall. "I´m like, fucking starving here, man". lioförsig tycker jag alla som reser mycket å inte har engelska som modersmål låter så. men det är jag.

hursom, reklamen är helt klart osmaklig. "åk hem om du inte kan lära dig språket", hade det vart en tysk hade jag inte tyckt att det va lika ful vinkel, nu är det en korkad svartskalle, dom som röstade på danskt folkeparti kommer älska Scandlines för att dom också är rasister, dom som inte gillar reklamen kommer gnälla i media å ge den mer uppmärksamhet, sen åka med Scandlines iallafall. win-win för scandlines som nån sa.
Ridå

2011-05-17 11:05
eller missuppfattar jag?
Ridå
Poet

2011-05-17 11:55
Låter som en trolig utgång.