I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kostråd sökes!

Övrigt - Blandat

2011-04-13 20:48

Kostråd sökes!

Hejsan.

Min fråga lyder som rubriken! Eftersom att jag jobbar ständig natt så blir mina mat tider ganska olika då jag går upp ganska olika beroende på hur mycket sömn jag behöver etc etc.
Samtidigt så börjar ju sommaren dyka in och jag känner för att deffa lite in för denna säsong.

Så vad vill jag ha sagt med detta? Jo jag skulle uppskatta lite tips och råd på hur jag skulle kunna gå till väga med att deffa då måltiderna är ganska oregelbundna.

Råd om vad jag bör och bör inte äta, hur jag ska träna och vad jag allmänt borde tänka på uppskattar!

Tack på förhand.

2011-04-13 20:55
Jobbar du natt oreglbundet eller går du efter schema? du kan ju fortfarande äta på fasta tider.

Utan att veta hur mycket du väger, hur mycket du vill gå ner/upp, och hur mycket du tränar är det svårt att ge alltför specifika råd men mina standardtips är
- ät var fjärde timme
- 3- 5 måltider per dag
- 40 40 20 fördelning protein kolhydrater fett ( om du vill gå upp muskler ska du äta mer proteiner än kolhydrater)

- träna 3-5 gånger i veckan

2011-04-14 06:39
Jag jobbar ganska oregelbundet så det det är svårt att hålla schemat.

Jag vill inte gå ner i vikt då jag väger 76kg och är 177cm, vill bara gå ner i fett samtidigt som jag vill bygga. Jag tränar ca 4 ggr i veckan. Tips på protein rika rätter?

2011-04-14 17:54
Hm.

Är det så att du också hoppar in med väldigt kort varsel? Försök äta regelbundet de dagar du är ledig. När tränar du i förhållande till dina måltider? Efter frukost ?

Det är rätt svårt att gå ner fett och bygga samtidigt, för att inte säga omöjlig. Det du dock kan göra är att gå ner och fortsätta träna som tidigare, det som kommer hända är att din fettprocent går ner och dina muskler blir mer väldefinierade, om du har några dvs.

Om jag vore du skulle jag börja skriva ner allt jag äter, räkna kalorier, äta 3-5 mål om dagen regelbundet, kasta in 3 pass cardio/ vecka, dvs spinning, löpning eller pw på 30-60 min per gång.

Skulle gissa att ditt kcalbehov är runt 3000, dvs det är så mkt du kan äta utan att gå upp. Äter du mindre kommer du gå ner. Försöka äta minst lika mkt proteiner som kolhydrater. Undvik godsaker, framförallt läsk. Light är ok i måttlig mängd.

Bra grejer
Oliver
Avokado
Tonfisk
Keso
Makrill
Ägg
Kyckling
Potatis ( helst kokt och avsvalnad)

Kolla fitnessguru.se om du vill ha mer tips och råd, där finns massa olika förslag på hur du ska träna etc för att få snabbast reslutat.

Jag tycker personligen inte 76 kilo på 177 låter som särskilt mycket. Tror inte du behöver gå ner mer än på sin höjd fem åtta kilo och det gör du lätt på två månader om du bara tränar mer cardio. Kom ihåg att du ska välja äta på ett sätt som fortfarande är uthärdligt och som du kommer palla med psykiskt i två månader för det tär att inte få äta.