I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Vi söker dig som är prestigelös"

Övrigt - Blandat

2011-03-31 23:26

"Vi söker dig som är prestigelös"

Det verkar ha gått en trend i att rekryterare söker personal som enligt jobbannonserna skall vara "prestigelösa".

Ärligt talat så undrar jag vad de menar med detta? Att vara prestigelös på sin arbetsplats talar verkligen emot hela min personlighet. Ska man inte vara stolt över det man har gjort? Är det fel att ta rättmätig credd för det man har gjort ifall man presterat över målen? Är det fel att vara ambitiös?

Är det på något sett ett uttryck för att jante har gjort en ny inträdan i det svenska folkhemmet? Är det meningen att Svenne McSven skall vara en flitig arbetsmyra och hålla käften när chefen tar all credd för hans slit på övertid?

Jag blir sjukt provocerad av dessa idiot-HR som har gjort det till en trend att premiera egenskaper i likhet med hjärndöd toffelrobot.

Skulle aldrig söka ett jobb där HR vill ha en grönsak som arbetsgivaren ska sparka på tills han/hon sugit livsglädjen ut denne och anställer en ny prestigelös grönsak.

Hatin' on crews.

2011-04-01 00:04
det har nog snarare med att göra att man inte skall vara en skrytmåns som fuckar gruppdynamiken, eftersom de inte vill ha in någon som folk kommer störa sig på.

man kan vara stolt över framgång å ta emot cred på rätt sätt liksom

//Yde - :/
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2011-04-01 06:59
Som du skriver så är det en trend. Tidigare skulle alla vara "socialt kompetenta" (där kan vi snacka om ett modeord inom rekrytering!), nu ska man vara "prestigelös". Jag har gått på en jävla massa intervjuer den sista tiden, och det har aldrig varit någon som frågat mig på vilket sätt jag är prestigelös, så jag skulle inte oroa mig för det.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2011-04-01 09:16
Lyckligtvis är jag en prestigelös multitasker med teamkänsla!
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Admin

2011-04-01 16:11
Prestigelös innebär i den här svängen att du ska vara lite flexibel och kunna kompromissa. Eller bara göra som du blir tillsagd (beroende på arbetsplats).

Andra värdelösa ord är "HR" och "controller". Förstnämnda är väl mer lättförstått om det kallas efter det svenska ordet: personalavdelning. Det senare vet jag inte vad det betyder.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Redaktionen

2011-04-07 22:59
later helt sjukt i mina oron att prestigelos anvands i positiv bemarkelse..

jag kan knappt tro det.

jag vill komma pa en ny svordom. nagot som sammanfattar undertonen av 1984 pa ett malande satt.
namaste

2011-04-07 23:51
Känns som ni tolkar uttrycket som fan läser bibeln. Prestigelös och oambitiös är INTE samma sak.

Evolution är inne på en vettig tolkning. Man kan också vända på det, och säga att ett person som är för hårt prestigedriven alltid kommer att sätta egot framför arbetsplatsens/projektets bästa - det är viktigare att man själv får en fjäder i hatten och kan boosta sitt ego, än att det går bra för företaget. Prestigelös är då motsatsen. Det har inget att göra med att man inte kan vara stolt över vad man åstadkommer, eller att man skulle bli en slav. Var får ni såna galna tolkningar ifrån?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-04-07 23:53
Ett exempel ur verkligheten: den nya spårvagnen i Stockholm city byggdes "klar" genom totalt fusk, för att projektledaren ville kunna klippa bandet inför ett givet datum. Hans egen prestige gick före nyttan hos projektet. Han var inte prestigelös, för att uttrycka det milt.

2011-04-09 02:03
Evolution P27

Finns det ens ett svenskt ord för controller? Räkenskapsinspektör?

Det finns inget positivt i att försöka få arbetare att ringakta sitt värde.
Hatin' on crews.

Toastare

2011-04-09 12:40
Jag skulle tolka det som att de söker folk till ett skitjobb och de ska därför vara lite hjärndöda och nöja sig med de jobb som de får och ska då vara ambitiösa.

;)
Jag skyller allt på Emma!

2011-04-10 01:37
HR - Human Relations, inte så värdelöst. bättre än Personal och Arbetsliv i alla fall!

Kul att bli stampad på redan i annonsen, "okej jag är sugen på det här jobbet så alltså är jag prestigelös" haha.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2011-04-10 03:42
Den här nya "trenden" verkar ju iaf sjukt bra för oss som inte tolkar prestigelös som lika med livegen. Undrar på förresten att ungdomsarbetslösheten är hög, när folk kostar på sig att rata jobbannonser pga att de ogillar ordvalet...
Toastare

2011-04-10 17:00
Refused, är ju inte ungdomar som uttalat sig.. och det är väl bra att det finns folk som du som tar de här jobben. Jag tycker det låter som något som skulle hamna i en telefonförsäljarannons..

dessutom brukar jobb som använder sånna ord vara jobb där t.ex utbildning inte behövs.
Jag skyller allt på Emma!
Producent

2011-04-10 17:57
Jag har tolkat det som att, man kan göra skitgöra man har inte för mycket prestige för att städa på arbetet eller hjälpa till med andra sysslor.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Admin

2011-04-11 02:51
Bläck-on-Bläck:

Jag vet inte. Det har säkert funnits nåt begrepp förr i tiden men då har det rationaliserats och moderniserats bort.

The_Sun_God:

Äh, vilket begrepp säger mest: HR eller Personalavdelning? Eller t o m Human relations eller Personalavdelning? Och jobbar du på HR-avdelningen blir du förmodligen HR-konsult. Konsult låter mycket mer invecklat än t ex "löneadministratör". Men HR har åtminstone en internationell prägel ;)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-04-11 18:12
Refused P30

Sorry dude, men jag har alltid haft jobb.
Hatin' on crews.

2011-04-12 21:12
BountyBoo:

Nu är väl ingen i tråden direkt lastgammal... inte ens du eller jag :) Tror inte random 50-årig arbetslös har de här invändningarna, men det är ju en gissning såklart.

Bläck-on-Bläck:

Sorry dude, men jag har alltid haft jobb.

Inget att be om ursäkt för!

2011-04-15 16:49
Äh, det är ju en eufemism, att vara prestigelös handlar om att man inte ska ha problem med att inordna sig i en grupp och hugga in på monotont skitgöra. Och eftersom de flesta jobbannonser som är fullt publika rör jobb längst ner i hierarkin är det inte konstigt att det blir ett modeord.
"jag har fin hår. som en waterfall."