I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lär mig norska!

Övrigt - Blandat

   

2011-02-08 14:54

Lär mig norska!

Tog mitt pick och pack och drog till Oslo. Inga problem med någonting egentligen (har jobb, boende och startkassa)...förutom språket då. Har aldrig varit i Norge tidigare (eller ja, åkte över gränsen kanske 10 år sedan bara för att) så har in princip inte hört mer norska än genom vädergumman.

Så. Nu behöver jag lite tips och hoppas att ni vill hjälpa till. De åtgärder som jag vidtagit hittills är att slå upp alla ord som kommer förbi mig som jag inte förstår och börjat läsa tidningar (dock så är det ju gammelnorsk).

Det jag undrar just nu är:

1. Har du bott i Norge tillfälligt eller kanske bor där nu? Hur gick det med språket för dig? Gjorde du något speciellt för att lära dig?
2. Har du tips på ord som är bra att kunna i Norge? Har lärt mig att rolig och rar är ord man ska akta sig med om man inte vill få pinsamma missförstånd.
3. Internetbaserat lärande finns ju och jag undrar om det är någon särskild sida du rekommenderar?


Jag är inte språkbegåvad och sedan bor jag med svenskar så kommer mest att använda norskan på jobbet så länge jag inte lär känna lite norskar här.


Tack ni som vill hjälpa!

I love