I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En fråga till er som startat "eget", tryckt kläder o sålt mm..

Övrigt - Blandat

2011-01-25 10:24

En fråga till er som startat "eget", tryckt kläder o sålt mm..

bara några enkla frågor eftersom jag vet att det finns en o annan här som har haft egen webshop, några som tryckt privat och sålt mm..

Hur gick ni tillväga från idéstadiet?

Trycker ni i Sverige eller utomlands? jag antar att det är jävligt mkt lättare att göra på hemmaplan även om det skulle kunna vara lite billigare att trycka och köpa utomlands. problemet är väl att man måste sälja vissa kvantiteter innan det blir värt om man inte har något ställe men verkligen vet är pålitligt och bra...

Hur har ni marknadsfört er produkt?

Hade ni redan en målgrupp (vänner, sk8ordie dudes, writers, hippies el dyl) eller försökte ni slå er in på någon allmän marknad?

Vart säljer ni era verk/kläder/saker, internet? Har ni fått ut produkten till butiker och isåfall hur gick ni tillväga? Vi har nämligenlite kontakter o så men jag är likväl sugen på att höra hur ni gjort för att lyckas med era mål.

Hur skulle ni bedöma att det gick jämfört med vad ni tänkt er om man främst avser arbetsbörda, svårighetsgrad att sälja av produkten (problem på vägen mm) jag menar varje gång man börjar med ngt nytt så finns det fallgropar man inte hade förväntat sig, problem som man får lära sig att handskas med på vägen så om du har erfarenhet dela den är du snäll..

Jag är intressserad av allas input men kanske främst er som sysslat med kläder som ni redan förstått!

Jag kommer säkerligen komma på fler saker jag undrar senare men detta är alltid en början!

Rappare

2011-01-25 10:48
Har ingen aning angående sånt här. Men jag antar att jag först skulle öppna en webshop. Som sedan länkas från min hemsida. Sedan gör jag PR för själva hemsidan via facebook, twitter, youtube, myspace. Allt över nätet. Efter det när det kommer till att t.ex trycka kläder så skulle jag anlita ett lokalt tryckeri. Men där är nog mer för att jag jobbat där innan och får billiga priser.. Men ja, att tryckeriet är nära dig själv tror jag är bra.. Eller?
Wurrup?

2011-01-25 10:55
Jo självklart underlättar det extremt mkt då man kan åka dit o se på vad som händer och faktist träffa folk personligen...f ö tror jag att vi kommer kunna använda impalas tryckeri vilket är fett och bra! men jag är alltid intresserad av att höra vad andra har gjort o sen finns det saker som impala inte gör som t ex kepsar och det är även ngt vi hade tänkt göra så om någon har inköpsställen till kepsar med bra kvalité så tipsa...jag vet lite om saken men det kommer bli ett senare problem!

2011-01-27 22:43
Jag driver eget klädmärke nu, finns i kläder & mode.

1. Jag trycker mina t-shirtar här hemma i Umeå, vilket jag tycker är tryckt och säkert för då får jag även chans att kolla på t-shirtarna och se hur trycket blir och även kunna ändra mig tills jag är nöjd, Det är fördelarna jag kan tycka är bra med att göra i Sverige. Fördelarna med att trycka utomlands är nog bara pengar mässigt, det kan bli krångligt och göra en "reklamation" om man tryckt dom utomlands, eftersom det tar betyldigt längre tid än att göra det hemma. Men jag har nog väldigt tur med tryckeriet jag är på, Eftersom dom ger mig så bra priser. Jag tycker det viktigaste är att det är bra kvalité och att trycket blir som man vill, för man ska ju kunna stå för det man säljer. Det skulle kännas drygt att köra ett x antal t-shirtar från Kina, sen så är allt fel och man måste skicka tillbaka och förklara. Det är lättare att ta det på hemmaplan, för då kan man diskutera och lättare att förstå. Än att skriva mail hur man vill ändra plagget, eller på telefon. Jag föredrar hemmaplan.

Nu har jag även tryckeriet som rådgivare vilket är fördelen för mig, jag får nog bättre priser och har bättre kontakt med dem.

2.Med mitt klädmärke så har jag ingen speciell målgrupp, även om det är rätt många snowboard dudes som dras sig till märket, kan nog handla om att det flesta kontakterna jag har är snowboard skateboarddudes. Men jag skulle nog säga att jag gör ett t-shirt märke som ska kunna passa alla, bara man är intresserad av psykedelisk och surrealistisk konst som mina tryck är inspirerad utav.
Jag tycker det är viktigt att man har ett märke som kan nå ut till alla, för jag trycker det är så tråkigt att hiphopare ska ha en viss grej, punkare en grej, och hippies en grej. Varför inte göra något som alla är intresserad utav? Göra något som alla kan känna "ah det här skulle jag kunna tänka mig ha". Nu är jag ju själv en snowboard och skateboard åkare så jag kör väl efter det jag själv gillar och vill ha med i marknaden.

3. Eftersom jag har precis börjat och har inte den fetaste budgeten så börjar jag där det är gratis att göra reklam - Internet. Jag marknadsför via en facebook grupp där jag bjuder in det jag har som bekanta. För att kunna få sina t-shirtar i butik så gäller det ju att ha råd att betala så dom kan köpa in, och även ha råd att ge dom den delen dom vill ha av att sälja mina kläder, vilket jag inte har råd med. Men går mina t-shirtar bra, skulle jag nog prata med Stale först (skateboard/snowboard butik) För jag tror det är där mina kläder skulle gå mest hem. Eller T-shirt store men dom köper inte in kläder, dom köper bara in sina egna + ta förslag från internet där man kan göra sin egna design.

Jag har även pratat med en klubb som heter goodfellas i umeå som kör mycket dubstep musik. Min tanke är väl att ha en slags tävling, tanken på att jag är nästan en av de första i Sverige som kör självlysande tryck så tänker jag att på en klubb vore de väl sjukt fett att vinna en självlysande flummig t-shirt. Men jag ska ha möte med dem snart så jag får väl se hur det går.

4. Det var svårare att sälja än vad jag trodde att det skulle vara. Det är väl lätt hänt att man får för höga förväntningar, tänker "ersh en schysst t-shirt kan väl inte vara så svårt att sälja" Men schysst t-shirt i mina ögon, kan ju vara en tvärful t.shirt i andras. Sen så är jag ensam, så det är svårt att göra allt kan jag tycka. Vara på möten, hitta kunder, tänka på vad som gör mitt klädmärke unikt från andras, vad jag ska göra för att få kunden att dra till mitt klädmärke, hur jag ska marknadsföra på bästa sätt. Jag är väldigt bra på att tänka "ersh vafan man kör ba, gör en facebookgrupp, affischera på stan" Visst det är inte så svårt, men är det tillräckligt för att få en kund intresserad?
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2011-01-28 11:42
tack lill-j du är en ängel...

Våra tryckeriproblem mm löste sig direkt...vi kommer bli upplärda av impala malmös ägare och använda hans egna tryckeri så det kommer bli fett. O t-shirts är redan bestälda dels från indien (men det tar 2 mån) så vi har köpt in lite svenskt först för att börja trycka o framförallt lära oss skiten.

ang. kundkretsen tror jag på allvar att det är svårt, mycket svårare än vad man tror men jag tror att jag o min polare har en idé o står för saker som skulle kunna tilltala en o annan o göra reklam åt sig själv på sitt sätt. Men ja, jag kommer också börja emd facebook, fotolog, göra en blog/hemsida där tröjor o annat läggs upp...

Jag tror att man måste få sitt märke att sticka ut, precis som du sa...vad gör MITT märke annorlunda från andras, vad har jag som inte dom har?

Självlysande tryck är coolt f ö, köpte precis 2 t-shirts i thailand med det...visste inte ens om det, lide DISCOOOOOOOOOOO

juste...lilla-jäntan kan du visa dina t-shirts? hade vart kul o se vad du gör.

2011-01-28 12:01
Allt för dig Darling!

Finns även en logga tryckt på baksidan med text under där det står Smooth som mitt klädmärke heter, lättare att göra reklam om det står nånstans tryckt klädmärkets namn kan jag tycka. Men fick ingen bra bild på loggan, men den ser ut såhär när den va ritat på datorn.

Fast det är tryckt i lila nu, så allt där det är svart är det lila istället.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2011-01-28 12:17
ahhhh juste den har jag sett innan ju, du har väl samma bild i bildtråden eller ngt sånt? o det trycket är självlysande då?

Men du började med att trycka en t-shirt o sälja den eller misstar jag mig? alltså en design för att vara tydlig...

inte för att du måste svara (eller så gör du det privat) men vad köper du för t-shirts (märke), till vilket pris och sist men inte minst, vad betalar du hos tryckeriet?

Betalar du st pris eller har du köpt en sån screentrycks plåt (eller vafan det nu heter) för 5lax o kört med den?