Sambolagen?
Hej Jag och mitt ex flyttade ihop i början av förra året. Först var det ett andra hands kontrakt. Efter tio månader vi bodde tillsammans så fick jag erbjudande på ett första hands kontrakt (hyresrätt) som jag har sökt i sex år. Allt var frid och fröjd och vi fick lägenheten. Jag älskade henne så självfallet så var allt som var mitt hennes också. Så jag ville att hennes namn skulle finnas på kontraktet också. Vilket jag ångrar. Jag pluggar och har fullt studiestöd från csn. 8200:- i månaden plus vi har en inneboende,som betalar halva hyran.Hon jobbar och får ut mellan 3000-5000:- i månaden och är med i kronofogden. Det är en trea för 5300:- i månaden. Bostadsbolaget ville att vi skulle ha en borgenär, och då ställde mitt ex föräldrar upp. Min mamma är med i kronofogden också så hon kunde inte gå i borgen för oss. Det slutar i alla fall att hon ligger med en av mina polare och vi gör slut. Nu börjar det bli ett jävla liv om lägenheten. Hon ska ha lägenheten och om inte hon får det så vill hennes föräldrar inte vara i borgen för mig. Det förstår jag fullständigt att dom vill göra. Men hur blir det nu? Vem har rätt till vad? Kan jag byta borgenär och sedan skriva av henne från kontraktet om hon vill? Jag ska ringa bostadsbolaget att prata med dom förstås men detta kommer som chock för mig och är jätte orolig att jag förlorar mitt kontrakt. Och blir tvungen att flytta och då blir jag tvungen att sluta skolan. Så tänkte om någon är lite insatt på detta så jag vet vad som förväntar mig imorgon när jag pratar med dom och bostadsbolaget. Tacksam för svar.
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger
Vilken jävla ångest situation.. Hoppas det löser sig..
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed i wanna live but its hard 2 breathe
Skriva av? Nej. Skriva om? Ja. Sambolagen? Kolla Jordbalken. Borgenär? Kanske inte behövs om du skött hyran korrekt. Blir det lätt av vinna detta? Nej. Suger livet? Ja.
Har bara bott här i fyra månader. Varje hyra är betald när den skulle betalas. Ja livet bjuder på sina sura äpplen ibland.
Tror att det beror väldigt mycket på hyresvärden, alltså det här med att det ska finnas en borgenär. Ni har alltså inte haft förstahandskontraktet länge om jag fattat rätt? Då kan det bli svårt att få ta över kontraktet utan borgenär. Men om du har någon som kan ställa upp som borgenär för dig borde det inte vara något problem att hon skriver över sin del av kontraktet till dig. Vissa bolag har ju speciella regler för just när sambos separerar, då har båda personerna rätt till två mindre lägenheter i utbyte mot den större. Men som sagt, beror på bostadsbolaget. Hoppas det går bra!
Woot
Tack för svar Vio. Nä bara fyra månader, fast för att byta lägenhet så måste man bott minst i ett år dock vet jag inte hur det gäller mellan två olika bostadsbolag. Min syster kan gå i borgen fast hon studerar nu också och jobbar bara 70% så hon trodde inte att hon fick. Dock den bästa chansen jag har för hon inte är med i kronofogden.
Vill bara påpeka att man inte är med i kronofogden, man kan ha en eller flera anmärkningar där. Att ha en fodring hos kronofogden betyder inte att man inte kan få en lägenhet. Soc kan, får och går ofta i borgen för unga personer.
Om jag minns mina juridikstudier korrekt så är det den som har "störst behov" av lägenheten som får rätten till den om ni inte kan lösa det mellan er och tar det rättsligt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
CameraObscura P23 Det stämmer. Men då handlar det nästan alltid om att det är barn iblandat.
MrForever Skrev med det också, men eftersom det var irrelevant så kapade jag det. minus poäng på tenta annars vet du ;) sitter i ryggraden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hon ska ha lägenheten och om inte hon får det så vill hennes föräldrar inte vara i borgen för mig. Skulle hon ens kunna få lägenheten med pärona som borgenär då? Vad jag menar är, du har inga anmärkningar hos kronofogden. Är det en tvistfråga om vem som skall få lägenheten bör ju fastighetsägaren/bostadsbolaget kunna välja dig som hyresgäst, eftersom du inte har anmärkningar, är skötsam och betalat för dig. Det känns som ett naturligt val, speciellt med det som CameraObscura tillagt till tråden. Kommer det till kritan och du måste ta i lite får du väl påpeka detta. Det handlar ju om din framtid...
Toastare
2011-01-11 23:05
Jag är osäker på om sambolagen gäller för man bor ihop..
Men ni ska i alla fall, om det uppstår en tvist om lägenheten dvs. om BÅDA står på kontraktet (står bara hennes namn, tillfaller lägenheten henne) så ska ni vända er till bodelningsförättare i tingsrätten..
Vid en separation Om någon av parterna vid en separation säger upp sin del av hyresavtalet så förfaller hela avtalet. Den andre kan då ha rätt att överta avtalet och få det förlängt för egen del. Detta förutsätter att han eller hon skäligen kan godtas som ensam hyresgäst, till exempel klara att ensam betala hyran och styrker med personbevis som visar att han eller hon har varit folkbokförd på adressen minst ett år.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2011-01-11 23:09
Det är alltså inte bostadsbolaget som avgör detta, utan tingsrätten. Om det ska gå så långt. Som jag förstår det har du stått i bostadskön med dina poäng, så du borde vinna en sån tvist. Och du står redan på kontraktet, det är ditt.. enda sättet du blir uppsagd från det är om hon säger upp det, men då kan du få överta det. Och ska du "bli av med henne" så måste hon ju säga upp det. snacka med hyresvärden, hör av dig till hyresgästföreningen också.
Numera kan även din kommun gå i god för dig, om du skulle ha svårt att hitta en borgenär.
PM prop. 2006/06:61
vadå? jag dyster?
Numera kan även din kommun gå i god för dig, om du skulle ha svårt att hitta en borgenär. Som jag skrev ovan, det är stadsdelesförvaltningen som går i borgen. Det är vandligt i storstäderna. Borgen gäller 1 år.
Toastare
2011-01-12 14:35
greggan, men det gäller ju bara om man har kontakt med socialen. Inte så att man kan ringa upp och säga "Hej jag behöver en borgenär"
Jag är osäker på om sambolagen gäller för man bor ihop.. gäller så fort man bor tillsammans under parliknande förhållanden. :)
boo, jasså? jag har inte hittat någon närmare information om hur det hela går till rent praktiskt. det är ju lite lustigt då det i propositionen inte nämns något om socialstyrelsen utan enbart handlar om att "gå i god för enskilda som har möjlighet att upprätthålla ett hyreskontrakt men har svårigheter att erhålla ett" eller hur det uttrycks. vet du var man kan hitta närmare information om saken?
vadå? jag dyster?
Toastare
2011-01-14 00:10
CameraObscura, ah nu är jag med.. trodde först man var tvungen att skriva samboavtal för att den skulle gälla. Men samboavtal är ju det man ändrar det som står i sambolagen, t.ex om den ena personen är ägare till lägenheten man bor i. greggan, jag har ingen info om det.. hörde det på radio och uppfattade det som att det var speciella fall. Alltså, man kan ju få lägenhet med betalningsanmärkning, bara den är äldre än ett år och inte gäller obetald hyra. Så har de flesta bostadsbolag det. Känns konstigt att kommunen skulle gå in som borgenär hela tiden, vad har de för säkerhet? Kan ju bara kosta kommuninvånarna pengar..
Okej. Säker på att det gäller samma sak då? Nej de får statliga stöd att ställa i säkerhet. Och nu är ju jag varken ekonom eller jurist men kostnaden lär väl inte bli reell förens någon hyresgäst faktiskt inte klarar av att betala sin hyra?
vadå? jag dyster?
Är verkligen Whoa det rätta stället för juridiska frågor? Tråkig brud du har, hoppas att du hittar någon borgenär!
(,_____(ò_Ó)____,) this big
Eftersom ni är sambos och ni båda står i kontraktet har ni precis lika stor rätt till lägenheten. Lycka till