I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Välgörenhet som julklapp!

Övrigt - Blandat

2010-12-19 19:43

Välgörenhet som julklapp!

Att skänka pengar till välgörenhet som julklapp, det är ju en sällsynt bra grej. Kan ges till alla, även de som har allt (eller man inte har en aning om vad de skulle behöva/vilja ha). Bidrar inte till den hysteriska prylackumuleringen.

Frågan är vart man ska ge gåvan? Det bör ju vara nån sjysst organisation, som jobbar med något bra och där en hyfsad andel av pengarna kommer fram. Sen är det ju bra om de har något slags presentkort man kan skriva ut från sajten, så man har något symboliskt att "ge" i ett kuvert.

Vem har tips? :)

Jag har ett eget tips: http://www.actionaid.se/

De har roliga grejer man kan ge bort (typ en get), och sjyssta presentkort att skriva ut.

Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Toastare

2010-12-19 19:57
Jag ger till Stadsmissionen.. och då inte bara till hemlösa, utan de arbetar ju även för fattiga äldre och utsatta barn. Så jag väljer att skänka genom deras "där pengarna behövs mest" Hos dem får man ett presentkort hemskickat till sig där man kan välja vad det ska stå skrivet i.

Jag gillar det för att det är i Sverige och för att de går till tre grupper av människor som är utsatta i Sverige.

Majblomman har ju också insamling för att familjer med dålig ekonomi ska kunna fira jul.

Och sen om man ska se utomlands gillar jag microlån. Där alltså företagare kan ta microlån och på så sätt starta upp en affärsidé.
(Tipsar för min mamma är med i artikeln ;) )

http://www.sydsvenskan.se/lund/article1272465/Har-blir-fikat-en-god-handling.html
Jag skyller allt på Emma!

2010-12-19 19:57
Läkare utan gränser är mitt tips, finns presentkort på hemsidan osv.

2010-12-19 19:58
Gav morsan och farsan en get förra året. De blev sjukt glada till en början, men fy fan vad förvånade de blev när det inte var ett "en familj i Afrika är er evigt tacksamma"-kort utan en illaluktande och livslevande get, fastkopplad i garaget..
Toastare

2010-12-19 19:58
Kiva heter företaget med microlån!

2010-12-19 20:11
Tack för tipsen! Kiva verkar ju superbra får jag säga :)

2010-12-19 20:25
Jag brukar köpa träd i Viskogen. Det kittlar min fantasi att det finns ett träd som bara växer och växer och som jag betalat. Koooolt.

http://www.viskogen.se/

2010-12-19 20:42
Härligt, keep 'em coming :D

2010-12-19 21:25
Hos ActionAid kan man köpa lite olika roliga presenter, exempelvis en get eller en barnmorska.

http://www.presentermotfattigdom.se/
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Toastare

2010-12-19 21:30
medoria, Vi-skogen är jättebra.. det brukar jag få av min moster!
Toastare

2010-12-19 21:33
Igen människa är illegal är också en jättebra sak att skänka pengar till! Stödjer papperslösa i Sverige.

2010-12-20 00:34
webaidshop.se

har djur, hälsopaket, utbildningsgrejer, miljörelaterat, sjukvård, microlån etc.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-20 12:02
eller slå på stort och köp en Jeep
it has to be the BAC in me.

2010-12-20 14:57
Blev både Kiva och Vi-skog som julklappar :)

Satte dessutom inte lite på Kiva för mig själva också, grym grej ju.
Admin

2010-12-20 17:19
Kiva är jättebra på det viset att du får tillbaka pengarna och kan låna ut dem igen (eller plocka ut dem om du känner för det). Helt klart den bästa formen av välgörenhet jag har stött på, åtminstone när det kommer till utlandshjälp. Det känns som en viss skillnad jämfört med andra stora organisationer som tycker att det är bra när typ 33 procent (eller vad det nu är för siffra) av bidragen går till välgörenhet.

Det känns riktigt fel när chefer för välgörenhetsorganisationer tjänar över 100 000 i månaden (som t ex Stadsmissionen och Röda Korset).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?