I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tradera/Blocket bedrägeri

Övrigt - Blandat

2010-12-16 14:21

Tradera/Blocket bedrägeri

Ja har som många andra blivit lurad, via tradera, personen i fråga har även den utlagd på blocket fortarande.

Undrar vilket nr man ska ringa till polisen och om där ev är någon tonvalsknappar för att kopplas till bedrägeriavdelningen.

Har kontaktat personen som står för lägenheten där bedragaren ska vara folkbokförd men har inte hört av han sen i novemer även hans flickvän har inte hört av han men hon har jag inte fått tag i än.

Och kan man vara folkbokförd i två länder? då han är norsk.

Vad är chansen om han lurat flera människor men sedan finns t ex i norge?

Och kan tradera och blocket få information såsom ip adress? tänkte om dem kan se exakt var han var när han la in annonsen.

tackar för svar

här är annons länken så ingne annan går på den :P eller blir varnad iaf

http://www.blocket.se/vi/30722507.htm

S.R.J.C IS IN THA HOUSE, AND IM SO FUCKING PROUD OF MY SELF :D
Groupie

2010-12-16 17:12
Snacka med blocket och säg åt dom att spåra honom.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-12-16 21:27
du måste ju maila tradera också och förklara läget så de spärrar honom som annonsör.
ring 114 14, polisens tipstelefon och be att få anmäla ett bedrägeri så hjälper de dig.

lycka till!

Producent

2010-12-16 22:13
det är ingen kenneth som lagt upp annonsen. jag vet inte om man får outa folk osv här på forumet. men han anger iaf falskt namn. väldigt simpelt att ta reda på.

2010-12-19 03:03
Konstigt. detektiven! ;D

hehe men som sagt. bara söka på numret på eniro å det kommer upp ett helt annat namn.. :p
Allt är sant på internet.
Moderator

2010-12-19 03:17
Ring aftonbladet och gråt ut! Så har vi en ny bild till tyck synd om mig tråden!

Nämen, det dem andra sagt <:
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Producent

2010-12-19 06:30
oHer P22
?
Toastare

2010-12-19 21:54
Konstigt, antagligen inte hans nummer eller adress..
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2010-12-19 21:56
Och sen är det nästan så att jag tycker man får skylla sig själv om man går på att köpa en helt ny telefon till ett FÖR bra pris. Eller inte använder betaltjänster som paypal eller internetgirot när det handlar om stora pengasummor.
Eller/och inte möter upp personen för en sån här affär.
Toastare

2010-12-19 22:05
Enligt ratsit.se: Kenneth Tande bor ju i Sveg och är 26 år. Där ser han ut att bo med en 33 årig snubbe.. ingen flickvän skriven på adressen.

Mobilnumret går till flickvännen Mikaelas pappa. En man född -55 som är skriven på samma adress som en kvinna i samma ålder. På Eniro finns nämligen ett mobilnummer till med en annan adress, på den adressen bor Mikaela enligt ratsit.se

2010-12-23 03:23
Oavsätt om du polisanmäler, ringer blocket eller tradera kommer inget hända och du kmr inte få dina pengar tillbaka. Har varit med om samma sak.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2010-12-24 22:36
Detektiven som i detektiv? löser gåtor?
Allt är sant på internet.

2010-12-25 00:56
Blev själv ett offer för det nyss. Märkte det när jag fick en fet räkning hem(kulkul!)
Någon har använt mitt namn och mina uppgifter på tradera. Det står inte vad personen har köpt eller någonting, bara summan på två tusen.

He väl ba å anmäla! Men en trevlig julklapp var det minsann!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-25 10:37
Har varit med om samma sak. Jag tog reda på namn och nummer till personen som utfört bedrägerier i mitt namn och gick till polisen. Väl där fick jag förklara vad tradera och blocket är för något, vad det innebär att maila, hur internet fungerar osv osv... Efter ca trekvart hade kvinnan bakom glaset lyckats skriva en anmälan. Jag bad att få läsa den och rättade några saker. Frågade henne vad som kommer att hända varpå hon svarar att anmälan redan är nedlagd. Så jag har stått i nästan en timme och förklarat skit hon borde veta och dessutom gett henne uppgifterna till personen i fråga till absolut ingen nytta alls.

Och visst, jag förstår naturligtvis att polisen lägger ner sina resurser på annat än nätbedrägerier. Men svaret jag fick var "att du måste förstå att det här är din värld och vi kan inte göra något"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-25 16:39
Ylva
Bor du i Sveg?
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-12-25 17:50
Måne

du kan väl knappast vara tvungen att betala för det?
Get Random!

2010-12-25 19:29
Kane

Haha nej jag bor i sthlm..