I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ett slutbetyg med många IG, svårt att få jobb ändå?

Övrigt - Blandat

2010-12-07 22:08

Ett slutbetyg med många IG, svårt att få jobb ändå?

Eftersom jag hoppade av huvudkursen i gymnasiet så fick jag mycket att ta igen. eftersom det verkar vara slutet på livet utan ett slutbetyg.

Felet är att jag är otroligt slö och ointresserad av det mesta, så jag tar inte skolan på så jättestort allvar. Jag vet nu att det är 2 ämnen jag inte kommer att bli Godkänd i. Jag får fortfarande poäng för att ha gått kursen fullt ut, men spelar det så stor roll om man går ut med många IG på pappret? Jag tänker mest inom jobb-svängen. Blir det skitsvårt att få jobb osv när man har många/några Icke Godkända kurser?

Var nämligen tvungen att börja på matte B, och matte har jag aldrig förstått mig på. Rena turen att jag blev Godkänd i matte A och nu är det dubbelt så svårt. Så jag börjar tappa orken att försöka, igen.

Så hur kommer det att bli inom jobb-svängen tror ni? Är loppet kört eller spelar det inte så jättestor roll? Är inte ambitiös på något sätt så siktar inte på några jobb med mycket stress och som är så jätte tidskrävande.

2010-12-07 22:10
Den raka frågan är alltså om det blir svårt att få jobb med IG i några kursen trots att jag samlat ihop mina behövande poäng?

2010-12-07 22:17
Beror väll på vad du ska jobba med? Jag har aldrig haft behövt mina betyg när jag skaffat jobb.
Vi är överallt!

2010-12-07 22:18
Jag har aldrig behövt visa mina betyg eller något sådant när jag sökt jobb, inte för att jag har massa ig. vill du ha skitjobb ger dem nog blanka fan i om du klarade matte b, och har du inte tänkt att plugga vidare så är det väl bara att vänja dig vid dessa jobb.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-07 22:46
Har du andra kvaliteter spelar dina skolbetyg väldigt lite roll för de flesta jobb. Kanske kan de störa någon gammalmodig typ som inte har något annat avgörande att välja på.

"Otroligt slö och ointresserad" får du nog ta och dölja noga om du söker jobb dock, det lär stänga betydligt fler dörrar än ett och annat IG....
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-12-07 23:13
Jag tror generellt sätt att få jobb utan att vidareutbilda dig efter gymnasiet, eller om du gått någon yrkesutbildning på gymnasiet. Då blir det nog generellt sätt svårt att hitta jobb alls. Att sen dina betyg inte är bra gör inte situationen bättre. Om vi säger att du konkurrerar med några andra om ett jobb så ser det inte så bra ut om du kommer direkt från gymnasiet med rätt så dåliga betyg.

chana_masala P22
Iof om man kommer direkt från gymnasiet så tror jag definitivt man tar en snabb titt på betygen. Jag menar. Den enda prestation eller jobb en person från gymnasiet har är väl betygen, eller sido jobb. Men snarare betygen. O genom att se på betygen så kan man se om en person är "slacker" aktig eller inte.
Så jag tror definitivt att dom kan kolla på det på vissa jobb, o då är det väl inte bra med ig.

2010-12-07 23:16
Jag har fanimej en 6-7 IG, hoppat av gymnasiet och yadayada. Poängen är att jag knegar nu. Kontakter är allt, och tur. Visst, bra betyg ger bra jobb, det är väl grundtanken. Men ändå, alla kan fan inte ha universitetsutbildning och chefsjobb, någon måste ha pissjobben. Inte för att jag har ett pissjobb, men det är nog det man egentligen har att vänta sig. Beroende på vad man anser är ett pissjobb, såklart.

2010-12-07 23:47
Aldrig behövt visa mina betyg när jag söker jobb. Varken direkt efter gymnasietiden eller idag. Direkt efter gymnasiet när jag sökte jobb fick jag använda mig av referenser istället. Kunde typ vara en gamal fotbollstränare eller liknande och på så sätt fick arbetsgivaren en bättre bild av mig som person. Och ja en gamal fotbollstränare eller liknande funkar efter gymnasiet då arbetgivaren ser att man kommer direkt från gymnasiet. En fördel kan ju dock vara att ha fler referenser, kanske något gamalt sommarjobb eller liknande. När man sen gått igenom några år och kanske några jobb efter gymnasiet har man ju de som meriter.

Men det underlättar ju otroligt mycket om du haft bra betyg, kunnat söka högskola och skaffat en utbildning inom ett yrkesområde.

/D

2010-12-07 23:56
Jag har inget betyg och det hindrar inte mig från att ha ett jobb som jag trivs med och känar en bra lön. Bara att ljuga dig till jobbet, snacka smooth som dagens club dj's ingen kan jobbet men alla får de.
 ----------------------------------------------------------------------------

2010-12-08 22:16
asså ska du jobba på industri, lager etc så bryr dom sig inte i regel. man kollar väl mest vad man är för en person.

folk kollar egentligen inte på betyg, utan titel och social kompetens. har du fått ett slutbetyg från gymnasiet så har du klarat ett kriterie, man brukar inte gå in på betygen. men iofs har du ig i alla ämnena utom kärnämnena så kanske det speglar din personlighet lite...

samma när man går på högskola, ja har lärt mig att social komptens går före höga betyg när man söker jobb. finns självklart vissa undantag men detta gäller för de mesta veerkar de som.
 Haters gon' hate...

2010-12-08 22:34
Aldrig heller behövt mina betyg till jobb, inte ens när jag precis hade slutat gymnasiet.
Enda gången jag behövt betyg är när jag sökt utbildning.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Moderator

2010-12-09 12:19
Hade BRA betyg enligt mig när jag gick ur gymnasiet, har alltid varit väldigt lat av mig och omotiverad, men dom 2 sista åren i gymnasiet så skärpte jag mig och verkligen la ner tid på skola.
Men inte fan känns det idag som att mina betyg hjälper mig speciellt mycket :P
Det är erfarenhet som räknas idag.
//TW
Groupie

2010-12-09 18:50
Jag gick ut med ofullständiga betyg och ett par IG, jag kom sedan att bli licensierad finansiell rådgivare. Det finns internrekrytering. Universitet bryr sig om gymnasiebetyg, inte arbetsgivare.
(,_____(ò_Ó)____,) this big
Toastare

2010-12-09 23:19
Kontakter är skitmycket.. och om efter ett tag kanske du känner dig mer pepp på att läsa upp dina betyg och gör det då.
Men det finns många yrken där de skiter i betygen.. men är du inte riktigt bra på nått, kan det var en jävligt bra sak att ha. Speciellt för vidareutbildning.

och de kan komma upp att det frågar varför du inte klarat gymnasiet, ser ju inte så bra ut. Men får du in en fot någonstans så kommer ingen fråga efter dina betyg 5 år efter din student typ..

man kan väl säga, betyg är bra att ha.. fullständiga. Sen om det är G rakt igenom spelar mindre roll, om du inte vill nått mer med dem.
Jag skyller allt på Emma!

2010-12-13 22:30
Hade mitt sista utvecklingssamtal idag. Läraren sa att slutbetygen är nästan värdelöst om man har några/många IG. Ljuger han för att få mig på banan igen eller har han rätt?

Tänkte på det ni skrivit innan, att de flesta i tråden inte behövt visa betyg alls.

Morsan har börjat tjata igen, lärarna är på mig från alla håll och tjatar om att jag måste läsa upp det jag har IG i osv osv. Blir bara tröttare och tröttare på allt tjat och jag orkar bara inte läsa upp ämnena jag har IG i.

Personligen skiter jag fullständigt i om jag får ett antal IG'n när jag går ut skolan. Berör mig inte det minsta. Som jag sa innan så är jag inte ute efter stora tjänster inom jobb, tar det som passar mig helt enkelt.

Frågan är alltså, vad tror ni dom lite mindre jobben tittar på om jag skulle söka dit? Fick reda på idag att det var ungefär 4-6 Icke Godkända kurser jag hade.

Så är det kört?

2010-12-14 23:37
Min uppfattning:
Det är inte nämnvärt svårare att få vissa okvalificerade jobb om man har dåliga betyg i gymnasiet. (Möjligen om man har svårt att tala svenska)
Du behöver inte kunna pythagoras sats eller förstagradsekvationer när du skottar snö, städar, diskar, torkar röv, etc.

Jag minns ett skämt från en standup av Chris Rock där han påpekade att då han hoppat av mitt i (jämf. usa) gymnasiet kunde ha hoppat av redan efter grundskolan eftersom han då hade haft arbetslivserfarenhet motsvarande tid.

Mitt råd:
Jag tycker alla ungdomar i detta läge bör tänka lite långsiktigt. Många av okvalificerade arbeten är antingen hälsovådliga, riskfyllda, outvecklande, tråkiga, stressande, dåligt betalda eller alla samtidigt. Du kommer kanske inte att vilja åldras i dessa yrken, pensionen kommer att vara väldigt låg och din hälsa kommer inte att vara den bästa.
Så småningom kommer du att fundera på om du vill sadla om och vidareutbilda dig. Då kan det vara bra att ha ett komplett slutbetyg.

Att du får IG kan dock vändas till din fördel: Du har då rätt att gå om kursen i komvux eller på själva gymnasiet med studiestöd och kan där få allt från IG till MVG. Jag känner en som förhandlade sig till ett IG istället för G eftersom han ville plugga igen till ett högre betyg.

Jag föreslår att du pluggar medan du är ung och ännu inte (antar jag) har barn eftersom dessa kostar tid och pengar. Sen beror det ju på -som man säger- hur du vill leva ditt liv...

Önskar dig uppriktigt lycka till!
Toastare

2010-12-15 02:00
Sexpack, hoppa inte av.. för att gå på Komvux kostar pengar i studielån. Men som sagt, det är absolut inte hela världen om du inte har ett fullständigt gymnasiebetyg, för du kan som sagt läsa upp det på komvux. Är det dessutom inte kärnämnen det gäller kan du välja en roligare kurs för lika mycket poäng. Det är dessutom lättare att sätta ett MVG på komvux än i gymnasiet.

Jag läste skitmycket layout och sånt, för jag gick barn och fritid på gymnasiet.. nån form av tonårsrevolt då jag även kom in på estetisk samhäll, som jag egentligen ville gå. Jag hade typ 15 IG i 2an å nått streck och pluggade upp så jag nog hade 7 IG och nått streck i 3an. Sen läste jag på Komvux och satte bara MVG.. MEN jag jobbade dels som telefonförsäljare och sen som ansvarig för kassa/info på ett byggvaruhus.. och tro mig, det gjorde mig motiverad till att plugga upp mina betyg.

2010-12-23 08:35
som alla redan sagt, vill du läsa vidare måste du självklart plugga upp. men vill du ha ett vanligt jobb så e de mer en bra attityd och i vissa fall praktisk erfarenhet dom vill se.
finns inte en enda människa som nånsin på en intervju ens frågat mig vad jag gick för linje på gymnasiet.

2010-12-23 17:28
Alltså, det är itne lätt att få jobb hursom idag.. Bästa sättet är kontakter!
Young gunna married to the streets no wedding ring

2010-12-23 19:48
Komvux kostar bara pengar om man väljer att ta studielån, men bor man inte "hemma" så är det svårt att klara sig på bara bidraget.

Angående gymnasiebetyg för att få arbete så tror jag att det inte spelar någon större roll (i de flesta fall). Kontakter och att man ger ett bra första intryck är det som gäller.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Moderator

2010-12-23 20:01
Apropå komvuxkostnad har jag för mig att det är så att om man börjar plugga på högskola/universitet inom en viss tid efter komvuxstudierna så halveras det lån man har tagit under tiden. Åtminstone för några år sedan. Någon annan får gärna bekräfta eller dementera.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-12-25 22:20
hoppas att inte betygen ska ha så stor påverkan... är riktigt ambitiös annars, hur duktig som helst på att kommunicera, arbeta osv. sommarjobb är inget problem att fixa för mig. men läxor.. det är så sjukt jobbigt, kan inte koncentrera mig hemma och jag har allmänt riktigt svårt att koncentrera mig när jag nånting från en bok :S. vet inte varför. så jag hoppas att betygen inte har stor påverkan :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2010-12-27 00:26
KaptenKrok, helt rätt...de skriver av mer än hälften om man påbörjar högskolestudier direkt när man avslutat sina Komvuxstudier. Skitbra!