I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur långt innan terminsstart måste man söka CSN?

Övrigt - Blandat

2010-12-02 14:50

Hur långt innan terminsstart måste man söka CSN?

Hej,

Jag ska söka till en skola utomlands, med start höstterminen 2011. Den är godkänd av Högskoleverket/CSN. Senaste ansökningsdag är 1 jan och jag får antagningsbeskedet i vår.

Saken är den att jag håller på att söka stipendier, och i en del formulär ska man fylla i om man får CSN-bidrag, och isf hur mycket. Stipendieansökningarna ska in tidigt nästa år, alltså innan jag får antagningsbesked.

Om jag ska söka CSN för höstterminen nästa år, när måste jag göra det?

Tack!

Smash the show, glas on the go, geezers like whoa!
jewelheist.tumblr.com
Groupie

2010-12-02 14:54
Ring och hör med CSN?

I övrigt så rekommenderar jag dig att göra det så snart du bara kan då CSN är den i särklass segaste jävla myndigheten som finns när det kommer till handläggningar..

Vilket stipendium är det förresten?
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-12-02 14:57
Jo jag får väl ringa dem och fråga. Måste man inte ha blivit antagen för att söka CSN?

Ett gäng olika stipendier, försöker helgardera mig!
jewelheist.tumblr.com
Groupie

2010-12-02 15:19
Jo jag får väl ringa dem och fråga. Måste man inte ha blivit antagen för att söka CSN?

Det lär du vara. Men informationen kan man alltid ta reda på i förväg. Du kan alltid söka i tid men den kommer inte behandlas förrän ditt antagningsbesked kommit in.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-12-03 01:13
Sök CSN över internet! Lätt snabbaste sättet... Lycka till!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2010-12-03 22:22
Som sagt, du kan söka innan du blir antagen.. men de kan inte bevilja förrän du blivit antagen. Gör det på internet som folk skriver.
Jag skyller allt på Emma!

2010-12-06 20:20
Iaf me den csn grejjen jag kör me sa ansöker ja alltid i början terminen, och sen maste ja ge dem ett papper som inte far vara ifyllt innan skolan börjar, som bekraftar att ja ar intagen. Men jag hade kanske ringt dem för att vara saker? dem har en fin email funktion ocksa pa deras hemsida, lite lattare an att sitta i telefon i 8timmar.. Sen kan dem vara javligt dryga,
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Toastare

2010-12-07 12:15
vidar, onödigt att ansöka så sent som början av terminen. Och pappret du pratar om, är studieförsäkran. Söker man på nätet kan man i de flesta fall även lämna den över nätet.
Vet dock inte om det fungerar med skolor utomlands.
Jag läser KY-utbildning och deras datasystem samkörs inte med CSN, så vi får både lämna in blanketten "redovisning av studieresultat" och "studieförsäkran" i pappersform. Rätt jobbigt då vi ofta är ute på praktik.

2010-12-07 12:23
Tack! Men då vet man alltså inte om man beviljas CSN förrän man kommit in på utbildningen? (Eller det kanske är ganska självklart att man får det om skolan är godkänd?)
jewelheist.tumblr.com
Toastare

2010-12-07 13:01
Ja precis.. du kan inte få svar innan dess. Men har du ingen anledning att inte få det beviljats (som att utbildningen inte är berättigad för studiemedel, du har pluggat innan och inte slutfört studierna osv.) så behöver du inte oroa dig.
Groupie

2010-12-09 18:55
Har blandatforumet blivit någor alternativ till att söka fram informationen själv sedan jag hängde här sist? Det enda man ser är trådar som innehåller "hallåååå nu har det hääär hänt, vad gör jag nuuuu då" osv. För helvete, ta dig i kragen och sök fram lite information. På det här sättet lär du knappast klara skolan du sökt till...
(,_____(ò_Ó)____,) this big
Toastare

2010-12-09 19:29
miketheman, många gillar inte att ringa och det är enkelt att få svar här.. även om vissa frågor kanske kan få jävligt svävande svar.

Jag är å andra sidan en sån som ringer och man lär sig mycket av det.
Groupie

2010-12-09 19:47
Haha ja här är ju jävligt bra att fråga om man är ute efter svar i stil med "när min kompis skulle..." eller "jag hörde om en kille..." osv.

Gör enligt mitt förslag, gör det själv ;)
(,_____(ò_Ó)____,) this big
Toastare

2010-12-09 19:50
miketheman, fast nu är ju många svar här konkreta. Själv kan jag jobba i CSNs kundservice så mycket jag kan om deras jävla studielån.