I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Läsa upp betyg

Övrigt - Blandat

Promotor

2010-11-25 02:00

Läsa upp betyg

Hejsan!

Jag har länge funderat på att läsa upp mina betyg. Det känns som att det är dags nu! Problemet är att jag inte vet vart jag ska börja! Finns det möjlighet till ekonomiskt stöd under tiden? Vart ska jag vända mig för att få det? Finns det några krav på mig som person, för att få gå på t.ex komvux? Är det ens komvux jag ska vända mig till om jag vill läsa upp mina betyg osv..

Det finns säkerligen fler frågor att ställa, än dom jag nyss har ställt, så ni får gärna komma med all info som jag behöver!

Tack på förhand!

2010-11-25 02:50
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2010-11-25 07:17
google fungerar inte alltid för alla =) (verkar det som)

2010-11-25 08:11
Konstigt, är det din favoritfras eller? Gnälliga fan.

Men du, Gå in på din kommuns hemsida, så kan du gå under fliken "vuxenstudier" eller liknande... sök de du vill läsa, och sen fixar du allt med csn... Mitt tips är att skaffa "bank-id", så du slipper fixa med massa papper å skit, då kan du göra det snabbt på nätet bara.

Vissa utbildningar kräver ju att du ska ha g i vissa ämnen, men om det är komvux så spelar de nog ingen roll. Jag pluggar komvux nu, en undersköterske utbildning, det enda dem krävde var att jag skulle ha godkänt i svenska A för att komma in på utbildningen. Lätt som en plätt!! Kom ihåg en sak till, lärarna på komvux verkar ställa rätt höga krav ändå... det är väldigt mycket eget ansvar (iaf min utbildning) aja, good luck!

Promotor

2010-11-25 08:47
La_latina
Tack, har vart inne där och läst!

AngeliC
Tack så mycket för ett bra svar! Ska kolla upp det

(Inlägget ändrat av Oracle pga offtopic 2010-11-28 01:45:58)

Poet

2010-11-25 08:51
Trött som jag är, när jag läste rubriken så trodde jag det skulle handla om lärare som läser upp elevernas betyg högt i klassrummet. Såg framemot en diskussion om det ämnet, ack så besviken jag blev :(
At the gates of Eternity...

2010-11-26 13:25
Optimistisk
Det är bra att fortsätta studera. Lycka till! :)

BC99
Damn, det där hade jag också velat debattera. haha ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2010-11-26 14:03
Konstigt: Orsaken till att man överhuvudtaget postar på forum är för att man kan skapa en diskussion och få bättre hjälp än google ger en. Bara för att du får en lapp där det står telefonnummer etc så betyder det inte att det kommer hjälpa mer, folk som varit i samma sits kan svara på det bättre än vad csn glorfierade framsida säger
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2010-11-26 15:59
Doggsonlol

Ibland ja. Men CSN kan ge -korrekta svar- och om mna inte förstår hemsidan kan man ringa dem. Och om detta inte ger bättre svar kan man faktiskt gå till komvux och prata med en studievägledare. De flesta postar inte på ett forum.
Groupie

2010-11-26 18:22
min tjej läser vid folkhögskola på distans. Det rekommenderar jag stort. Träffar kanske 3 gånger i halvåret och du har rätt till CSN medan du gör det.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-11-27 16:45
Optimistisk P21

Man får inte läsa upp sina betyg genom att gå om kursen numera. Har du ett fullvärdigt godkänt svenskt gymnasiebetyg kan du inte gå om samma kurs på komvux.

Däremot kan du göra så kallade omprövningar. Detta görs i Stockholm (står att du bor här) på Åsö vuxenhögskola i skanstull.

Omprövningen är ett prov som har (beroende på ämne) två eller tre delar: En muntlig, en skriftlig salsprövning och en uppgift.

Hur, var och när du pluggar inför dessa prövningar är din ensak. CSN ger dig inget studiestöd, tvärtom så kostar det 500 kr per prövning och du kan räkna med att kurslitteraturen är 300kr per kurs.

Prövningarna får göras hur ofta du vill och orkar. Tänk på att det finns olika prövningstillfällen per termin och kurs. Vissa sammanfaller i datum och tid så du måste planera väl ifall det nu är så att du har flera kurser som du vill läsa upp.

Mitt tips till dig är att planera väl. Det är absolute fucking key. Du vill inte befinna dig i en situation där du försöker tillägna dig hela kursen veckan innan. Och du vill inte heller ha en situation där du har två prövningar som krockar med varandra. Skaffa rutiner och schema för ditt studerande. Om du skolkar eller failar så är det 500kr per prövning som du slängt i sjön, plus en massa förlorad studietid som du lagt ner och det att du får vänta en termin tills nästa tillfälle (du blir inte yngre :). Sätt realistiska mål och var viljestark så ska det nog gå bra.

http://www.aso.edu.stockholm.se/

Sen kan du parallellt med det anmäla dig till högskoleprovet det är alltid bra!

https://www.studera.nu/studera/314.html
Producent

2010-11-27 23:58
AngeliC F25
favorit fras och favorit fras, tycker du själv borde testa google, det är en jävligt bra funktion på internet. jag lovar, du kommer inte bli besviken ;) och du kommer ta tillbaka din korkade kommentar om min kommentar.

(Inlägget ändrat av Oracle pga offtopic 2010-11-28 01:45:37)

2010-11-28 02:21
Konstigt, nej asså, stumpan, jag tar aldrig tillbaka mina kommentarer

Toastare

2010-11-28 14:09
Redplum, det där är helt olika från kommun till kommun.. att sthlm suger gällande vuxenutbildning är en annan femma och har för det mesta varit så.

Men som sagt, vissa kommuner får man läsa på Komvux även om man har G i ämnen och bara vill få högre snitt. Vissa komvux måste man ha I. På andra måste man ha ett ofullständigt gymnasiebetyg/sakna högskolekompetens.

Men som AgeliC säger, det är kommunen du ska vända dig till. Sen ska du vända dig till CSN, men de kan inte nått om utbildningar..
Jag skyller allt på Emma!

2010-11-28 15:50
BountyBoo

"Fr o m januari 2007 är det inte längre möjligt att läsa om kurser med betyg G eller högre. För att höja betyg hänvisas du att göra prövning. "
https://komvux.stockholm.se/faq.aspx

20Kap Skollagen
"Behörighet till utbildning på gymnasial nivå

20 § En vuxen är behörig att delta i utbildning på gymnasial nivå från och med andra kalenderhalvåret det år han eller hon fyller 20 år, om han eller hon
1. är bosatt i landet,
2. saknar sådana kunskaper som utbildningen syftar till att ge,
3. har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen, och
4. i övrigt uppfyller föreskrivna villkor."
Skollagen http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2010:800#K20

3Kap föreskriften om kommunal vuxenutbildning
"2 § För att vara behörig att tas emot till en kurs inom gymnasial vuxenutbildning ska den sökande dels sakna eller ha brister i sådana kunskaper som kursen syftar till att ge, dels ha förutsättningar att följa utbildningen. Förordning (2009:134)."
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2002:1012#K3

Jag kan dock tänka mig att om man lyckas få en kursplats och nytt betyg, kan de definitivt inte neka dig dess giltighet. Försök vet jag! Grejen är att ansökningsförfarandet är väldigt mycket mer centraliserat i stockholm idag än det var en gång i tiden.