I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips på bloggdesign

Övrigt - Blandat

Promotor

2010-10-24 14:11

Tips på bloggdesign

På sista tiden har jag gett mig in i bloggvärlden, just för den anledningen att "alla gör det". Men det var inte bloggandet som fick mig att fasta för att blogga. Det var att kunna designa min blogg som jag tycker var kul, och för att få folk att lägga märke till min blogg blev jag tvungen att hålla den aktiv.

Jag har kommit till den punkten där jag sitter framför min blogg och tänker "Vad blir nu nästa steg". Det känns redan som jag vet hur jag skräddarsyr en design på "Blogg.se". Så vad blir nästa steg? Vad använder folk mest? Wordpress? Blogspot? osv. Vad borde jag ge mig in i nu, för att kunna plocka på mig de kunskaper som kan göra mig eftertracktad, och kanske ge en inkomst?

Ni som är mer insatta i detta får gärna tipsa om vad nästa steg blir, vad som är ett "Måste" att ha på en blogg osv.

Kan även passa på att observera att min egna blogg har vart mer utvecklad än vad den är nu, har dock stött på en bugg så jag fick använda en backup, så "gilla på facebook"-är borta, och kategorierna listas inte (just nu) automatiskt i den oranga menyn.

Tack på förhand!

2010-11-08 21:03
Jag skulle ju lätt satsa på att ge mig in i Wordpress. Inte för att det handlar om att designa en blogg utan för att det handlar om att kanske lära sig den typen av kodning bättre i och med att väldigt många börjar använda Wordpress som grund till sina hemsidor (både privat och företag/organisationer). Där finns det ju dessutom tusentals med "moderteman" som det görs "barnteman" på (childthemes, det kallas så och ja, det blir svintöntigt när jag försöker översätta det till svenska, haha).

I övrigt skulle jag väl börja lära mig olika typer av kodning, typ CSS och liknande. Inte bara html, för jag antar att det är det du använt när du designat bloggar på typ blogg.se och liknande?
Promotor

2010-11-09 02:57
Wordpress är jag inne på nu, och det som känns krångligt med det, är att det ibland är svårt att veta vilket formulär du ska ändra koderna i, och vad i all php du ska ändra.. Förutom det så känns det rätt simpelt..

På blogg.se ändrar du html, css och javascript, och jag kan html/css väldigt bra, och tillräckligt mycket för att ändra i php/mysql och javascript..

2010-11-09 10:58
Optimistisk

Ja, det är väl den biten som just är den krångliga med Wordpress :) Och det ser väl helt olika ut från tema till tema, vart du ändrar i det menar jag, i och med att alla är väldigt olikt uppbyggda. Men skaffar du dig en hum om det så tror jag det är en rätt bra bit på vägen till att ändå sitta på mer kunskap än de flesta.
Redaktionen

2011-01-17 01:59
Va ett tag sen det skrevs i tråden.. Men iaf..

Wordpress känns som sagt som det du ska satsa på. Wordpress bara bra som bloggverktyg utan även som CMS. Du kan ju göra en hemsida som kunden kan uppdatera sjukt lätt. Plus att det finns sinnes-sjukt mycket widgets som är skitbra. Lär dig en del php så att du vet hur loopar och grejer fungerar.

Sen kan du ladda ner ett väldigt avskalat tema och sen modifiera det. Vet inte riktigt hur långt du har kommit. Men när du installerat och lagt till ett tema så har jag för mig (kan inte kolla nu) att det hamnar i wp-content/themes/"namnet på temat"/

Där är det rätt logiskt vad som finns var. header.php, sidebar.php och footer.php är inkluderad i index.php. Alltså ifall du vill ändra nåt i headern (banner eller navigationen) så gör du det i header.php. Om du vill ändra hur ditt content ska skrivas ut ändrar du i index.php. Om du sen vill ändra sidebaren, footern, hur sidan ser ut för ett inlägg eller vad som så hittar du det där.

Och sen ligger style.css där också. Det räcker att koncentrera dig på den mappen. :)

Jag kanske missuppfattade lite vad det va du ville lära dig. Men om du inte kommit såhär lågt är det ett hett tips att sätta sig in i det. Har du några timmar att lägga ner på det så kommer det löna sig. :)

Mors
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se
Promotor

2011-01-18 16:53
Har kommit såpass långt att jag kan installera och modifiera teman än sålänge :) Känns inte som php är nånting jag någonsin kommer lära mig bra dock! Började försöka lära mig för flera årsen, men kan fortfarande bara grunderna, trots att jag lagt ner veckor på att bara bläddra i tutorials!

Har dock inte lagt ner så mycket tid på att lära mig just wordpress, men har ganska bra grepp om Joomla och Prestashop, som enligt min uppfattning verkar vara rätt lika varandra.

Trevlig läsning och tack för ditt inlägg! :)