I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

erfarenhet av lån?

Övrigt - Blandat

2010-09-13 16:40

erfarenhet av lån?

Tjena. Har googlat omkring lite, men känner mig lite vilse.

Jag skulle vilja ta ett lån på ~100.000 sek, jag är timanställd, har varit det på samma ställe i över 2 år. Får väl in mellan 10-20.000 efter skatt, blir ju lite hur som.

Har inga betalningsanmärkningar, och vill helst inte söka med någon/ha någon som borgenär, då jag vet att jag klarar av att betala tillbaks det själv.

Kan ju säga att jag blev nekad på freedomfinace.com, dom erbjöd mig bara 15.000 sek, och varför vet jag inte.. Hmm.

Jaja, har ni mer frågor eller liknande, ställ dom bara. Och tips och fakta är uppskattat, speciellt om ni har lånat pengar själv. Är det bäst att låna på någon site på nätet, eller ska man gå till nordea? Well, help me.

Peace.

be the change
Producent

2010-09-13 17:11
du borde väl kunna få lån på banken? så länge de kan se att kulorna rullar in stadigt för dig (även om det är lite ojämnt fördelat på månaderna). Hur mycket tjänar du på ett år?
jag tog ett lån på 400.000 för ett par år sen. då hade jag 300.000 i årslön och fick låna 800 000:- utan omsvep. kan tilläggas att jag var, och är, timanställd också (men heltid).

nu vet jag inte hur situationen är idag, banken kanske är lite hårdare, men har du haft en stadig inkomst i två år så borde du ju få låna 100.000 iallafall. ring banken och fråga, du har ju inte direkt något att förlora.
jag hade då hellre lånat av banken än av "freedomfinance.com" =)
 https://soundcloud.com/jakkthemixer
Producent

2010-09-13 17:13
i och för sig kan det ju bero på vad du ska ha pengarna till, fan vad dum jag är. jag lånade till en lägenhet, ska du låna 100.000 "bara för att" så vet jag inte hur pigg banken är
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2010-09-13 17:13
Vad jag vet om svenska banker i dagsläget så är det jävligt svårt att få lån som ensamstående, speciellt med så lite år på en arbetsplats. Men sen beror det lite på om du äger en bil t.ex som en säkerhet för banken. Sånt brukar hjälpa.
En annan sak du kan göra är ju att sätta lite press på din bank, om du har Nordea, så går du till Swedbank och säger, om ni lånar mig dessa pengar så byter jag till er. Sen går till Nordea och säger, att du har varit i kontakt med Swedbank och du kommer byta till deras bank om du inte får ett positivt svar inom t.ex 3 dagar. En bank vill aldrig förlorare en kund.

Sen är nog ett riskbanker bättre val till dig, men sämre ränta och ett större helvete om du inte betalar tillbaka.
Sen har du ju även privat personer som lånar ut såna små summor, men räntan där rör sig runt 10-12%.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-13 17:14
mellan 160-200.000 skulle jag tippa på. (Kommer inte ihåg hur mycket det var förra året och hittar inte papprerna.)

Men dåså, då kanske man ska höra med dom då. Vad dom säger.
be the change

2010-09-13 17:14
Låna inte via sådana jävla ockerbolag. Kör via en bank rakt av. Har du en bank som du varit trogen kund hos i flera år så kör med dem först.

Rekommenderar ICA, bara bra erfarenhet än så länge dessutom lååååååååångt bättre villkor än hos kreditföretag men även många andra banker:
http://www.icabanken.se/lan-krediter/lan/ <- 20.000 till 350.000 utan säkerhet, du kan redan på webben räkna ut kostnader etc.

Förutom det så annat värdefullt tips är att inte låna mer än vad du kan betala tillbaka och missa inte din månatliga betalning. Har sett det gå illa för andra, ingen personlig erfarenhet.
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-09-13 17:22
Ok. Ska kolla upp Icabanken :) Eller ringa till nordea :)
be the change

2010-09-13 17:39
Nu vet jag att det är stor skillnad på hur det BORDE va och hur det är.

Men ska regler och avtal följas så kan man inte vara timanställd i 2 år på samma ställe. Man kan eg. inte va timanställd alls då det inte är en korrekt arbetsform men det är en annan sak. Du borde (återigen, "borde") kunna kräva ett (tillsvidare)avtal på ungefär den sysselsättningsgrad du hittills legat på, det skulle nog öppna dörrar hos bankerna.

Kan vara en bra grej att tänka på. Annars är det nog 15k nånting man brukar få på bordet.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-09-13 17:45
Det säger ju sig själv att du inte får låna när du inte kan bevisa att du i framtiden kommer kunna betala tillbaka. Att du haft flyt i två år betyder ju inte att du kommer ha flyt i två år till. Skulle absolut tippa på att det beror på din timanställning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-13 21:43
jag lånade 50 lakan pga. bil köp sa jag, medlemslån på swedbank, band upp det på 4 år, ganska saftig summa i månadenm de kommer räkna med att du ska ha råd och betala av det hyffsat snabbt samtidigt som de kommer rådslå dig att börja spara till kontant insats, för den ligger på 15% i början på nästa månad.. sen vet jag inte om du får låna om du inte är fast anställd.

2010-09-13 22:49
"haft flyt" i två år haha, ja, vi kallar det flyt när man blir erbjuden jobb åt höger och vänster... :)
be the change

2010-09-13 23:46
Varför exakt vill du helst inte ha någon som står som borgenär?
Du inser väl att det försämrar ditt utgångsläge till att få låna om du inte har en sådan? Bara för att du själv 'vet' att du klarar av att betala av lånet själv innebär det ju inte att banken anser att din kredibillitet är hög nog motivera utlåning på en så pass hög summa utan borgenär.

Rappare

2010-09-14 00:11
Är det bara jag som är sjuuukt nyfiken på vad Jack ska med 100 lökar till? Berätta nu! :)
Wurrup?

2010-09-14 07:20
Avsaknad av fast anställning
Avsaknad av borgenär
Avsaknad av säkerhet?

Om du varit kund hos någon bank en längre tid kanske du har en chans, men det är helt enkelt jävligt svårt utan något av de ovan nämnda.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2010-09-14 09:01
"haft flyt" i två år haha, ja, vi kallar det flyt när man blir erbjuden jobb åt höger och vänster... :)

Men dude, hade du blivit erbjuden jobb till höger och vänster hade du säkert inte haft svårt att få ett lån.
Toastare

2010-09-14 11:19
Borgenär finns inte längre, utan man samlånar med en person.

Vad jag kan se så skulle inte du beviljas lån på någon riktig bank. Ica-banken kanske ja, men inte 100.000kr.

Det bästa är ju att samlåna på en bank och få en låg ränta och bra avtal.

Banken kollar på 1. att du har en regelbunden inkomst som är säker, de flesta iform av lön. Några kan tänka sig CSN som inkomst. 2. Hur mycket du tjänar.

Jag skyller allt på Emma!

2010-09-21 18:31
var inga problem att få lån hos min bank, skickade bara en ansökan inne på nordea! haha.
be the change

2010-09-21 21:15
Ska du betta eller?

2010-09-21 21:24
testie
haha 100k lån för att dra på roulette och bet on black
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
Groupie

2010-09-22 08:27
Jag som jobbar på en bank kan ju säga att systemen man matar in uppgifterna i spottar tillbaka på en gång om det är någon timanställd. Även kreditgrupperna som ser över ärendet vrider på sig. Du måste ha en fast tillsvidareanställning, timanställda är det högre risk för och man sparar hellre lite på att inte låna ut istället för att göra en individuell bedömning. Skaffa ett fast jobb och sök igen, eller spara ihop pengarna.
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2010-09-24 17:28
Som jag skrev, var inga problem att få lånet av nordea, utan nån med mig, och timantälld...

cosmopol, here i come.
be the change

2010-09-24 17:38
miketheman jobbar på en bank som inte har lika mycket pengar som nordea, hörde swedbank förlorade ett antal miljarder förra året, sammanträffande? ;)
Est. 1984

2011-10-24 13:56
Som timanställd har det alltid och kommer alltid att vara svårt att få ett lån beviljat.

Bankerna är inte speciellt sugna på att låna ut pengar till dessa männiksor då det helt enkelt är för osäkert. Hade ni istället varit 2 som skulle lånat är det en helt annan sak.

Då bör det bli lättare.

2011-10-24 20:27
Hur gick de på cosmopol?
Moderator

2011-10-24 21:06
Har du någon som kan borga lånet så ska det inte vara några problem, fick lån på 90000 till en bil, boende hemma, visstidsanställd. Gick snabbt och smidigt då morsan borgade lånet, alltså hon åker på lånet om jag inte betalar.

Om någon av oss dör så försvinner halva lånet automatiskt, blev lite tyst där vid bordet när banktjejen sa det haha.
//TW