I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

mörkare bilder efter dom sparats i PS

Övrigt - Blandat

2010-09-12 17:11

mörkare bilder efter dom sparats i PS

Hej har ett sjukt störande problem som jag inte haft förut med photoshop.

Kör cs5 och när jag har redigerat en bild och är nöjd och sparar den o tittar på den i Windows förhandsvisning tex så är bilderna mycket mörkare än vad dom var i photoshop innan jag sparade dom. Så bilderna blir oftast skräp efteråt opch jag har googlat och hittade en tråd med en kille med samma problem fast det fanns ingen lösning där..

så om någon vet vad som kan vara fel så skriv!!! tack

www.RekFoto.se

2010-09-12 18:31
Total chansning här men;
Kan det ha med vilken ICC-profil du kör? photoshop är ju amerikanskt, men använder sig väl inte av S(uper)RGB, utan en egen adobe-chart.
Eller är det tvärtom? mitt Cs4 sparar visst i srgb.. Windows & Ps kanske krockar?
Får du samma fel om du sparar utan färg profil, eller Save for web t ex?
Fast o andra sidan har det ju funkat för dig tidigare..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-13 21:41
Det blir samma fel om det är svartvitt och även med save for web.
Har prövat olika val med srgb och det dära. Skit kasst problem;/ tack
 www.RekFoto.se

2010-09-15 12:37
någon?? ;/
 www.RekFoto.se

Hangaround

2010-09-16 17:46
Testa Color LCD. Där skall det inte vara någon skillnad mellan Ps och i sparat format. Men det fungerar som sagt bara om du använder en LCD-skärm. Och för de som vill se bilden i bästa kvalité så gäller det även där att de sitter vid en sådan skärm.

Annars låter det som att du kan ha hamnat i CMYK-läge om allt är utmattat osv.

2010-09-16 17:50
jag har precis samma problem. Fast det blir bara så när jag fotar i RAW. När jag redigerat bilden och sedan lägger upp på webben så blir de skit färger.
Hangaround

2010-09-16 20:29
pereZosOo F22
Alla bilder blir dassiga på webben pågrund utav att det är olika färgrymder. Men om du sparar i Color LCD så skall det inte vara ... ja som det står ovan=)

men om någon sitter på en gammal burk-skärm så blir det lika dassigt där.

2010-09-16 22:04
SpT P23
Varför blir det dassiga bilder på nätet? Om en person har en bild i photoshop som sparar den i rätt format så borde det inte vara några oerhört stora skillnaden på att kolla på dem på nätet eller på sin egen dator.. Om det är samma skärm såklart.

Lexicon P23
Jag tycker det låter som att det är nått fuffens på dina färginställningar.
Först se till så det är RGB, o inte Cmyk. Tror egentligen inte det gör någon skillnad. Men så vitt jag vet så ska väl datagrejjjer ha rgb o inte cmyk

O om du går på edit/color setting. Så ska rgb stå på Srgb. Det gör den på min iaf.
O på color management policies så ska det stå preserve embedded profiles.
O om du går in på edit/ Assign profile så ska det vara working rgb vara Srgb.

Jag har haft samma problem tidigare. Då tror jag att jag hade lekt lite för mycket med de där profil och color settings inställningarna. När jag ställde tillbaks til det vanliga så funkade det igen.. =) Hoppas det löser något.

2010-09-17 12:07
SPT

sitter på en LED skärm. Men det blir inte utmattat utan där det är kontraster fast man ändå ser en hel del detaljer så försvinner det och blir helt svart när jag tittar på bilderna efteråt utanför photoshop. Och photoshop är inställt på RGB

kakmonstret jag har prövat ändra allt där men det blir samma hela tiden och nu är det på samma som du har men ingen skillnad iaf.

det borde ju inte kunna vara skärmen som felar då bör ju bilderna se likadana ut både i photoshop och utanför photoshop???
 www.RekFoto.se

2010-09-17 12:15

här kanske det syns..
 www.RekFoto.se

2010-09-17 12:15
om ni kollar på benen Tex så är dom svarta på bilden till höger "utanför photoshop"
 www.RekFoto.se

2010-09-17 15:13
Vänster menar jag så klart
 www.RekFoto.se

2010-09-19 15:19
 www.RekFoto.se

2010-09-22 14:32
?? :S
 www.RekFoto.se