fest, men inte för mig
Hola! vet inte om jag postar rätt nu, men känns så :) ja nu är de så att jag har nästan alltid vart killen som inte vart på den festen, druckit den helgen osv. Med andra ord så har jag druckit (mig full) 4-6 ggr, och festat 1-2. jag har då en pappa som är alkis och jag tkr inte det är lika festligt som andra kan göra. men då mina polare drar på fest (som nu) sitter jag ensam. har inget att göra och vill självklart vara med någon, men alla mina polare jag verkligen umgås och trivs med som mest är på fest, eller gör något annat. tänkte höra om ni kan komma med lite förlsag på hur jag ska göra, samt om jag gör rätt eller fel som tkr som jag gör. (har fått förslaget att gå på festen, men inte behöva dricka av min flickvän, men det va tydligen för många där.) peace
lägg dig inte i, sa mannen som sket i sängen. http://www.myspace.com/fdrmusik
du kan ju alltid hänga med din flickvän?
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Det är tråkigt att folk associerar ordet fest med att dricka alkohol.
expertize: jo fast de är distans i detta fall :) Louder: jo, men på dessa "fester" som brukar vara så alkohol vara populärt tråkigt nog.
Ja, alla klubbar jag går på är också väldigt inriktat på alkohol, men jag har mycket roligare utan alkohol. Ge det ett försök. Du måste dock vara förberedd på att onyktra kompisar antingen är skitroliga eller tvärdryga.
Hyr en film och var med din tjej.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Louder: jo, försökte komma in, men va tydligen "för mkt folk"? konstigt. känner ju personen som har partyt lite grann. Lepra: sa precis att de är distans :)
Ta då tillfället i akt och åk till henne då. Du har ju hela helgen på dig.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
investera i lego. hysteriskt rolig grej. ELLER, köp dig något datorspel och lira online. MILJONER NYA POLARE!
:D
Självklart gör du ju rätt. Tycker du att det är obehagligt att dricka ska du inte göra det. Alltid kan man följa med på festerna utan att dricka. Min pappa är alkoholist, och min mor är en drogmissbrukare. Så att hålla på med sånt är inte bra för mig kan man säga, men jag dricker ungefär 3-4 dagar i veckan. Det har väl blivit som en vana, och jag råder dig till att undvika det. Vet inte riktigt vad jag ska säga, men att dricka när du själv tycker att det är obehagligt ska du självklart hålla dig borta från det. Du kan ju alltid försöka hitta en ny kompiskrets?
Wurrup?
Du kanske skulle prova lite tyngre droger istället och festa ensam? En fet syratripp, bara du och din spegel. Nää men allvarligt. Vissa gillar ju inte att festa. Då jag tippar på att jag är ganska mycket äldre än dig så har jag ju lite erfarenhet. Jag förstår att folk inte alltid gillar att festa och dricka alkohol. Jag har haft perioder i livet då jag knappt druckit på flera år och perioder då jag druckit varenda dag. Är man ung är det vanligaste att man dricker för själva fyllan (absolut vanligt senare oxå) men sen kan man ju faktiskt uppskatta själva drickat. Hittar du något du gillar, något vin, sprit, öl, cider eller liknande så kan man ju faktiskt sitta med på fest, dricka 1-2 glas (sakta så inte alla behöver ifråga sätta varför du inte dricker) och sen vara mer än nöjd. Du får den sociala biten, du slipper fyllan. Sen blir det faktiskt mer acceptabelt att inte dricka, av både hälsomässiga skäl och av mer religösa, politiska. Jag jobbar i en lite mer vuxen miljö med alkohol och det är inte helt ovanligt att folk beställer alkoholfritt ihop med sina fulla vänner i min cocktailbar. Är man 15-18 år så är det kanske mer press. Det här med att "stå på sig" osv är oftast besvärligt. Varför inte bara bestämma sig för att dricka lite lagom? Du behöver inte ens bli berusad, ingen kommer tänka på det så länge du sitter där med en ölburk i handen. Bara för din far haft problem med spriten så behöver inte du ha det. Du kan dra lärdom och dricka förståndigt istället.
Äger dig som staten
I din ålder var jag med om samma sak, kunde dock inte dricka av andra skäl men en sak som jag däremot lade märkte till var vilka som var mina riktiga vänner... De riktiga fortsatte nämnligen bjuda med mig på fester trots att jag ville va nykter.. Beslutet låg alltså i mina händer om jag ville följa med eller ej.. Däremot tyckte jag inte det var något särskilt kul, så antingen gjorde jag något kul med mina vänner som också var nyktra eller så var jag ensam... Det sög, men fann nya intressen ganska snabbt och levde på det. Slutade känna mig ensam och lärde mig att jag fan kan hitta på saker själv.. Typ.. Gå ut och gå med musiken i öronen.. Gå på bio.. Lärde mig mer om musiken jag gillar.. Lärde känna människor via nätet som var bättre än mina "riktiga". Hmm.. Vad gjorde jag mer.. Umgicks med familjen.. Hyrde filmer.. Pluggade.. Städade.. P.S: Tycker det är lite smått kul att du har en bild på dig själv där du dricker öl som visningsbild. Inget fel i det. Bara lite kul :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skit i att dricka om du inte vill det. Skaffa nya polare. Häng med personer som inte dricker alkohol eller väldigt sällan och lite, t.ex. många invandrargrupper. Det är bättre att du är dig själv än att du är som dina kompisar förväntar dig att du ska vara.
tack så mycket för alla bra svar! ska försöka stå på mig. och hitta andra intressen om jag hamnar i flera liknande lägen :) krossad_anka: jo haha. jag valde den bilden lite på kul. det är en av få ggr jag har druckit :)
dricka är sjukt överskattat och alla som tycker att det är ascoolt att va full och mesigt att inte vara det önskar jag livet ur
Nu vet jag, lägg den här tiden på att hitta någon du kan vara otrogen med så får du något att göra.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
turd_nipple: tack zoO-Man: de va nog de dummaste jag hört. aldrig skulle de falla mig in
Introducera gräs på dina fester. Nej men seriöst, jag håller med louder, det är tråkigt svenskt och lame att "fest" = alkohol. FUCK that. Dra på fest, ha kul, drick inte eller drick lite, variera dig, ta en spliff tillsammans med ölen istället för en cigg eller något, fuck man theres no end to the possibilites, ha kul ist för att gå runt o tänka för mkt!
Follow the dao, right about....NOW!
Moderator
2010-09-11 15:34
Jag förstår inte riktigt problemet. Du vet ju redan vad du vill. Om du är bummed att du missade den här festen så se till att få följa med på nästa (i din ålder gäller det väl att bli bjuden tidigt va?). Du behöver inte dricka när du är där och du kan ha kul ändå . Och jag tvivlar på att någon kommer döma dig för att du inte dricker så länge du inte går runt och snackar om det hela tiden.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
fantast P16 varför inte?
Jag tror inte på att försöka lära sig dricka "lagom" som någon tipsade om.. Alkohol är en beroendeframkallande starkt toxisk substans och börjar man bruka den är man i riskzonen vid glas ett, de flesta kan hantera det ett helt liv men det är ett gamble och hade man levt längen nog så skulle alla som dricker regelbunden teoretiskt sett bli kontrollerade av alkoholen, forskare säger att det tar mellan ett par år och 60 år att utveckla kraftiga alkoholproblem, därför upplever många att de inte är på väg utför.. du har chansen att ta dig ur fällan innan du har fångats i den så gör det.. själv är jag helnykter nuförtiden och tycker att alkohol är totalt meningslöst på alla plan och negativt på väldigt många.. det är ett starkt gift som bryter ner ditt nervsystem, skadar dina organ, tar bort naturliga spärrar som är där för att skydda dig, tar bort hämningar (vilket vissa ser som positivt och vilket kan vara roligt ibland) hämningar som man bör jobba på att ta bort på riktigt om de är i vägen vilket alkoholen hindrar en från, det gör dig beroende utan att du ens är medveten om det och gör i slutändan att du inte kan njuta av saker som är naturligt roliga som sociala tillställningar, resor o.s.v utan att dricka då du omedvetet drasd med abstinens i form av rastlöshet, hängighet, irritation o.s.v när du inte dricker vid tillfällen då du är van att dricka, ju längre jag är nykter ju mer märker jag hur mycket mer genuin min njutning är när en fest är rolig på riktigt och att jag kan skilja uit en dålig fest från en bra och gå därifrån i tid medan mina vänner tror de har roligt och sedan inte minns att det var rätt mediokert, man har inteligentare samtal (tills de andra blir för fulla för att vara intressanta), och kan vara sig själv, man slipper må dåligt dagen efter och veckan efter (vilket man nästan alltid gör bara att man kanske ofta inte kopplar det till alkoholen).. om du nödvändigt vill experimentera med förändrade sinnestillstånd är alkohol en av de mest värdelösa drioger som finns, det verkar bara deprimerande på nervsystemet, alltså det hämmar i princip alla funktioner och gör inget klarare utan bara suddigare. dock råder jag dig att vänta med alla typer av experiment med psykedelia tills du är iallafall 20. i den kategorin finns ju faktiskt droger som i experiment ger både direkta och långvariga positiva effekter.. varför sänka sin iq med alkohol när man kan höja den markant med LSD eller sänka sin förmåga att uppleva sann glädje med alkohol när man kan förhöja sin upplevelse av glädje ett år framlver med Psilocybin. Eller varför inte bara må bra som man är nykter. strunta i att börja dricka, det kommer du ha må bäst av i längden, följ din naturliga instinkt, det kommer skänka dig självrespekt i slutändan..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
angående min rader om psykedelia så glömmer jag lite av att jag riktar mig till en 16 åring.. jag råder dig att vara ytterst försiktig om du skulle få för dig att nytja någon illegal substans och tänka efter 100 gånger innan, de droger jag nämner ger bara trygga positiva effekter om de tas på ett korrekt sett, blandar man dem med andra droger eller tar de på fel sätt så kan de potentiellt ge fruktansvärda effekter och förstöra ditt liv.. och akta dig för cannabis, inte för att det är en farlig drog i sig men hos personer som skaffar sig dåliga vanor är den extremt lätt att börja missbruka, utan ett alkoholberoende kombinerat med bruket av cannabis från första början så bör den dock vara bra mycket lättare att hantera.. då alkohol är fysiskt beroendeframkallande kan en person som är beroende av alkohol börja använda cannabis som substitut utan att veta om det och stannar kvar i alkoholfällan trots att de brukar en drog som egentligen inte är särskillt vanebildande i sig istället och då den är lättare att bruka dagliugen utan alltför starkt negativa effekter så går många alkoholberoende in i ett missbruk av cannabis.. men var försiktig ändå, du kanske börjar gilla det för mycket om du provar det, det vet man aldrig i förväg.
för folk som vill bryta igenom sina illusioner angående alkohol och andra droger så rekomenderar jag Äntligen Full kontroll av Allen Carr för de som vill ha en lättillgänglig och smart bok som bryter ner ämnet, den är i mina ögon dock rätt dåligt skriven och då jag redan hade genomskådat alkoholfällan innan jag läste den vet jag iunte hur bra effekt den ger, den verkar dock ge rejäla resultat på min flickväns förhållande till alkohol. För er som är lite mer finsmakare och vill ha en lite svårare men mycket bättre bok på ämnet så rekomenderas Diary Of A Drug Fiend av mystikern aleister Crowley som på egen hand botade sig själv från tungt kokain och heroinberoende långt innan AA ens var påtänkt.. i DOADF beskriver han två personers nedåtgående spiral av drogmissbruk och deras senare tillfrisknande och upplysning, i kärnan samma sak som allen Carrs bok, bryt ned illusionerna och bli frisk, enkelt men svårt när man är beroende. jag misstänker att det var denna bok som öppnade mina ögon och började bota mig från missbruk utan att jag ens var medveten om det då.
känner igen mig i din sitts, festade väldigt begränsat under min tonnårsperiod också. haft alkisar i släkten, finne som man är. kommer ihåg när min morbror dog när jag gick i 9an. sa inte ett ord om det till någon, det kändes så fel bara, man skämdes nästan. sedan skulle folk på fest på helgen osv. vart ju inte alltför sugen på alkohol. drack typ inte förrens ja var 18-19 år.
Haters gon' hate...
Producent
2010-09-12 13:51
Oj "hej bullen" dilemma
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
tycker nog det är ett helt naturligt och sunt dilemma i ett samhälle där uppemot 90% är mer eller mindre beroende av ett starkt gift och använder det regelbundet för att domna av sina känslor och sina osäkerheter inför varandra och inte klarar av att ha roligt utan det.. inte heller ett dilemma som bör vara uteslutande ett tonårsdilemma utan rätt allmänt om folk öppnade ögonen lite för vad de själva går runt och tror..
Hej Joel! Vill bara hålla med dig lite smått. Inte läst allt, men det är ett samhälle där alkohol tar för stor plats i det sociala livet, svar ja.
en liten liten liten fråga... är din tjej på fest men du kan tyvärr inte komma in för det för mycket folk... oh my lord du vill inte veta vad hon gör just den stunden... med vem... eller vilka....
tack alla för svaren. Joel413 P26: läste igenom liste snabbt. ska till bussen. men tackar! wackcent2.0 : nej. min tjej och jag har distans förhållande. hon va inte där jag ville in
Nej men oh my lord du vill säkert inte veta vad hon gör endå, lika bra att sätta dig själv i säkerhet och vara otrogen så du inte står där sen en dag när hon bränner iväg i sin nya killes Z3:a
zoO-Man p23: skulle aldrig vara otrogen, på något sätt eller vis. PUNKT!
Va i samma situation i din ålder. Men eftersom jag var social och gillade musik (och tjejer) så gick jag helt enkelt på fest med 3 stycken colaburkar och en Hustler (när de fortfarande fanns att på tag på i sthlms området). Det var kul. Folk var fulla och gjorde bort sig och själv var man nykter och tyckte att man var teh man. Inom tid hade man varit på så många fester nykter och upplevt så många stadier av fylla sett utifrån att jag kände mig säker att själv börja dricka. Men sen börja jag röka hasch och nu går jag på heroin. Skojja. Om heroinet alltså. Tare bara i din egen och gör inte samma felprioriteringar som farsan så ska man klara sig. Men jag tror det är viktigt att du går på fester och håller dig nykter eller bara dricker folköl så du inte blir en sådan som när du väl dricker - dricker du dig blind.
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL! KOLLA MIN PROFIL!
ZoO-Man P23 Varför hetsar du om otrohet i varenda tråd? Är du rädd för att bli lämnad själv?
http://www.earforcefm.blogspot.com
Ta då tillfället i akt och åk till henne då. Du har ju hela helgen på dig . Du har ju hela helgen på dig ..när man äntligen lyckats glömma bort den där avskyvärda reklamen. Tack, Lepra.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.