I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur läser jag till målare? (har tagit studenten)

Övrigt - Blandat

2010-08-26 17:37

Hur läser jag till målare? (har tagit studenten)

Har tagit studenten. Läste inte bygg-måleri alltså. Lätt att vara efterklok. Vad har jag ställt till med.. Felval och utbildat mig till nåt jag inte vill jobba med typ..

Men tänkte i allafall kika om någon vet:
- Finns det några utbildningar för målare, typ yrkeshögskola?
- Att komma ut som lärling, är det troligt att man finner något företag som tar emot än när man bostavligen har 0 timmar?
-Finns det andra sätt att komma in i branschen?

Vore grymt tacksam för svar my homies!
Om någon vet dvs..

2010-08-26 17:57
Tråden på flashback räckte inte?
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2010-08-26 17:59
Tyvärr så gjorde den inte det. Lika bra att sprida och fråga fler?

2010-08-26 18:16
Ja det är sant. Kolla runt bland dina bekanta, finns säkert någon som känner någon som du kan snacka med inom branschen.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2010-08-26 18:27
Absolut. Det ska jag göra!

2010-08-26 18:34
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-08-27 12:49
Tror du tjänar på att tok jaga jobb istället för att gå utbildning. Din utbildning ligger på praktik ute på firma, så gott som ingenting teoretiskt, och den lilla teorin man får av skolan är inget som firmorna går efter. Lika bra att söka och söka och söka på firma istället för att hoppa på en utbildning, du kommer gå ute på firma och jobba i villket fall som helst, bättre få betalt för det..
När jag jobbade som målare så tog min firma in en kille med 0 timmar. Nackdelen e ju att man får väldigt lite betalt som lärling utan några timmar bakom sig, har för mig att det va typ 63-67 kr nått sånt i timman enl. kollektivavtalet. Men det var ett par år sen, har ingen större koll på det.
Men sök jobb och inte skola i första hand!
Att skicka en homosexuell i fängelse är som att släppa lös en unge i en godisbutik

2010-08-27 13:21
Utbildning till målare finns på gymnasieskolans treåriga Byggprogram, med inriktning mot måleri. Efter utbildningen i gymnasieskolan anställs man som lärling i företag under två års tid, innan man är färdigutbildad och får full lön som yrkesarbetare.

Det kan också finnas möjlighet att få hela utbildningen genom lärlingsanställning i företag.

Kurser från Byggprogrammet och påbyggnadsutbildningar kan finnas inom komvux.

Information om utbildningar och kompetenskrav kan också fås från Byggnadsindustrins yrkesnämnd.I Utbildningar.arbetsformedlingen.se kan du söka information om utbildningar.

^^ från arbetsförmedlingen.

Vuxenutbildning finns på några platser i landet. Bland annat i Göteborg och Malmö. Efterföljs av arbetsprov och lärlingsperiod.

Utbildning till målare avslutas med gesällprov och skall ske under utbildningsperioden mellan 5950 och 6 800 timmar.

^^ från måleriförbundet

Just måleriutbildningar verkar det, efter några snabba sökningar, vara ont om. Troligen eftersom det är tillräckligt många som utbildar sig till målare på gymnasienivå att det inte finns något behov av yrkesutbildningar för vuxna. Lärlingsjobb utan utbildning är hopplöst att söka i de större städerna. om du kan tänka dig att slava ett par år i någon skithåla skall det itne vara några större problem att få en lärlingsplats. När du har jobbat i två år kan du validera utbildningen på komvux och få ett intyg som underlättar att söka nya jobb.

Lycka till.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2010-08-27 20:10
Vill du verkligen bli målare så går det utan att gå i skolan!

Sant, alla internet-snackare här snackar sin skit bara.

Gå på ams och fixa dina småcash och låtsas-sök jobb. Samtidigt, dvs typ fulltid, jobbar du som gratis svart-lärling åt nån målare eller målar-firma du hittat själv. Ring småföretags-lirarna bara och be om att få jobba. Gratis och bara för att få lära dig.

Fattar du inte resten är du sjukt pantad.

Det handlar om att vilja, fattar du det eller...?

Groupie

2010-08-27 22:18
Jag hade arbetat med byggarbeten i nästan 4 år när jag gick till arbetsförmedlingen och mer eller mindre krävde (sa att jag behövde det för fortsatta arbeten) att de skulle sponsra och skicka in mig i en halvårslång yrkesutbildning (som finns över hela sverige) där industri, svets, bygg (armering/betong, snickeri och murare/plattsättare).
Där jag gick fanns det inga målare, men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle finnas någon annanstans..

Efter ett halvår fick jag lärlingsboken och arbetade 2,5 år med lärling,slön (ökar exponentiellt, men man får 70% av full lön efter ett år). När du är klar får du avlägga ett kunskapsprov och därefter en yrkesexamen. Sen är du yrkesman med lite erfarenhet =)

GL
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!