Ändra/hitta på en åsikt för att provocera fram en debatt?
Okej. Två saker bör du veta om mig innan du hoppar i den här poolen till tråd. Ett. Jag har alltid varit en kille som strävat efter att reducera mitt ego till noll. Två. Jag gillar att diskutera, tjaffsa, småkivas, smågräla, blöta diskussionstrasan, prata med höjda röster, se saker ur flera synvinklar. Kort och gott. Jag gillar att debattera och önskar inget hellre än att en dag hitta den perfekta argumentensantagonisten. Med det sagt. Internet räknas inte (Paralympics och hela den metaforen..) Så. Vad mer behöver du veta för att bidra med dina två ören? Främlingsfientlighet, politik, och godis är undantagen som bekräftar den konfrontativa regeln. Annars är det bara att köra på. Handskas med sidan du blivit tilldelad och dra fram alla ess du kan hitta. Den som ger upp först, förlorar givetvis på direkten och kommer att ha probelm med att övertyga sina kombatanter nästa match. Just fan. Kan redan nu säga att a) Jag är fullt medveten om att detta kan kategoriseras som ett pubertalt/alfa-manligt/fattigt beteende. b) Jag bryr mig inte. c) Det är helt enkelt för roligt för att låta bli. Jag bara älskar människor som kan och vill diskutera i timmar (hyffsat kassa deltagare har också sin charm). Du ser deras innersta väsen, blir presenterad för deras "riktiga" åsikter och ingenting är för heligt för att dra fram i en riktigt hetlevrad debatt. Så frågan lyder. Håller du med mig och T.R. när vi säger att vi "har ändrat åsikt för att provocera fram en debatt - så jag har någonting att göra" (Sebbe - Dåtid, nutid, framtid feat. T.R.) eller ställer du ytterst skeptiskt till detta beteende? Var inte rädd. Jag vill höra just din åsikt...
Orkar inte skriva så långt men klart att det är ok tycker jag...finns inget som är mer intressant än att få se folk som dom är, deras riktiga åsikter bakom stängda dörrar osv. Som du säkert märkt genom åren är de flesta indoktrinerade, rädda små as som går runt i sin PK verklighet o kastar ur sig skit (dvs..det ska SKALL sägas), så om det ska vara på det sättet så helgar verkligen syftet medlen.
Ibland när man hittar någon som har samma åsikt som mig själv, då brukar jag försöka ta den andra positionen i frågan och argumentera med den personen. Det blir då som att argumentera med mig själv. Det tycker jag är ett aldeles utmärkt sätt att omvärdera sina åsikter, och se på saker ur ett annat perspektiv. Däremot har jag egentligen svårt att se att varje debatt har två specifika sidor. Saker och frågor är väldigt sällan svartvita. Och det är konstigt att argumentera som om de vore det.
Som du säkert märkt genom åren är de flesta indoktrinerade, rädda små as som går runt i sin PK verklighet o kastar ur sig skit (dvs..det ska SKALL sägas), så om det ska vara på det sättet så helgar verkligen syftet medlen. Lustigt att man alltid vet vad personer som snackar indoktrinering och PK röstar på :)
Genomskinligt? Neeej då.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
ehhh....refused? vad röstar jag på? vi ska se om du får rätt o jag lovar att jag kommer svara ärligt...
Det är min erfarenhet att 95% som klagar på PK och mediaindoktrinering röstar på SD. Om det inte gäller dig ber jag om ursäkt för den snabba generaliseringen - kanske är jag skadad av för mkt läsande i nättidningarnas kommentarsfält :)
aja fel. men fett att du testade iaf... så med handen på hjärtat, du tycker inte att folk i allmänhet yttrar dom åsikter dom förväntas ha av kompisar, familj osv? Du tycker inte att folk är onödigt PK? Jag står i stort sett utanför politiken, samhället, bidragssystemet osv...men jag bryr mig ändå om dom som har det dåligt o får det sämre genom vårt borgarstyre t ex. Jag tar inte del i ngt särksilt men jag diskuterar för den sakens skull frågor som jag finner relevanta! Jag har klarat mig i 8 år själv, jag kommer klara mig resten av livet utan tvekan...det finns många som inte gör det o kommer behöva hjälp! aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit
MRsalesman "du tycker inte att folk i allmänhet yttrar dom åsikter dom förväntas ha av kompisar, familj osv? Du tycker inte att folk är onödigt PK?" Vad är skillnaden mellan att vara PK ? Eller att man faktiskt har samma åsikter som ens kompisar, familj osv har ?
Jag brukar göra som Kakmonstret.
"Meningslösa" diskussioner är väl det bästa tidsfördrivet som finns typ, efter tv-spel och schack då kanske. Det största och kanske enda problemet jag ser med det hela är att folk med denna läggning lätt tappar respekten för övriga diskutanter. Där har nog de flesta, inklusive jag själv, mycket att lära. Då pratar jag inte om grovt språk eller direkta förolämpningar - även om det givetvis förekommer - utan mer om sättet man argumenterar på där själva argumenterandet blir viktigare än det som argumenteras. Argumentationen bör i sig aldrig bli ett självändamål. Det måste finnas en seriositet och en vilja att faktiskt driva sakfrågan framåt, något som "tyvärr" kräver en hel del av diskussionsdeltagarna. (MRsalesman är förövrigt smygmoderat, han säger bara det som ska sägas - PK som herrn är.)
cry me a river! --> thcrew
Jag är nog en bladning av allt egentligen, för kapitalist är jag, det kan man inte komma ifrån, men jag är samtidigt ingen fitta om man får uttrycka sig så. kakmonstret: Jag tror faktist inte att alla har samma åsikter och att folk i slutändan tänker själva o tycker andra saker bakom stängda dörrar. Tro mig jag har sett det 1000ggr, o med tusen menar jag kanske 100 gånger på riktigt. Folk är inte ärliga.slut
joda Bra sagt.. Håller helt med om hur du ser på diskussioner. MRsalesman Jag tror att folk i liknande kretsar har ungefär liknande åsikter..
MRsalesman: så med handen på hjärtat, du tycker inte att folk i allmänhet yttrar dom åsikter dom förväntas ha av kompisar, familj osv? Du tycker inte att folk är onödigt PK? Inte värst, faktiskt. Kan du ge exempel på några frågor där detta är vanligt?
Jag pysslade rätt mycket med sånt förut, alltså argumenterade bara för argumenterandets skull. Väldigt ofta utan att säga till den jag argumenterade med. Det har slutat med att folk tar mig på allvar och tycker att jag är en idiot som kan ha såna åsikter. Jag har mer eller mindre slutat med det beteendet. Jag vet inte varför riktigt, tröttnade väl.
Redline!
Jag gör nog det relativt ofta, inte på forum (tror jag) men bland kompisar. Jag gör det inte medvetet för att provocera utan för att jag, uppenbarligen hittar det andra sidan av myntet.. för tillfället ;o.. Beror helt på också, vissa åsikter känns det som att dom är monterade in i dig och inte kan ändras på, medan andra.. mindre oviktiga saker är/blir väldigt lätt att flippa hit och dit med.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Om man inte själv blir stimulerad av själva processen av att meningslöst argumentera med folk så finns det verkligen ingen mening med att göra det. Det finns inget mål, ingenting att vinna. Så att "ändra åsikt för att provocera fram en debatt" är inget konstigt med. I slutändan så är du ute efter själva debatten om du tänker på detta sättet, inte att framföra din åsikt eller övertala folk. Ta politiska diskussioner på internet t ex. Leder de någonsin nånstans? Har det någonsin hänt här på whoa att en politisk debatt mellan Lag Vänster och Lag Höger har slutat med att någon har sagt: "Hm, i och för sig. Nu när du säger det.. det stämmer ju faktiskt. Du har rätt. Ska nog ta och omvärdera mina politiska åsikter." Nu har jag inte läst alla politiska debatter här, men kan bekvämt anta - Aldrig. Inget liknande har någonsin sagts som avslutning på en politisk debatt här. Om man inte själv finner processen underhållande eller stimulerande så finns det ingen mening med ovanstående argumentationer eftersom de aldrig leder någonvart, man vinner aldrig någonting. Det finns inget ljus på slutet av den tunneln. Även om båda sidor har dödsfel så kommer debatten fortsätta eftersom internet argumentationer alltid kommer till en punkt där det inte handlar om vad man snackar om längre, utan det handlar om att vinna . Eller åtminstonde komma ur debatten utan att framstå som att man har haft fel, blivit motbevisad eller på något sätt framstått som dummare än mot-debattören.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.