I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Brukar du sno saker från dina nära och kära?

Övrigt - Blandat

2010-08-15 02:48
johanone,

Ta växelmynt hemma, äta ur sin kompis kyl, eller sno en flaska sprit hemma (så länge det inte är sista flaskan) räknas såklart inte. Man får ge och ta där.

Att överlagt leta upp sin mammas plånbok, kolla igenom den, och ta det som inte kommer märkas, är fan katastrof. Morsan kan inte ha gjort ett bra jobb med uppfostran om ni kan kolla henne i ögonen efter det...

så: att ta spritflaskan som morsan betalat 200 kronor för, och dessutom burit hem är okej. Men att ta 40 kronor för att ha råd att själv köpa samma flaska är alltså att betrakta som rent förkastligt?

Dubb El Moral på besök igen ser jag.

(Visst, mycket i hemmet är väl att betrakta som allmän egendom. Ingen anser väl att de stjäl när de äter från "sitt eget" kylskåp, även om föräldrarna pyntat allt i det. Men jag vettefan om det är så mycket vanligare att spritskåpet betraktas som allmän egendom än att plånboken gör det).

cry me a river!
--> thcrew

2010-08-15 07:22

så: att ta spritflaskan som morsan betalat 200 kronor för, och dessutom burit hem är okej. Men att ta 40 kronor för att ha råd att själv köpa samma flaska är alltså att betrakta som rent förkastligt?

Fan va morsan måste ha blivit hustlad om hon pyntade 200kr för en 40kr flaska. Jag skulle säga att hon redan har blivit rånad.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Rappare

2010-08-15 13:04
Fan va morsan måste ha blivit hustlad om hon pyntade 200kr för en 40kr flaska. Jag skulle säga att hon redan har blivit rånad.
Bosse har 160 kronor, och vill ha råd med en flaska Explorer på Systembolaget. Flaskan kostar 200 kronor. Hur mycket behöver Bosse stjäla ur sin mammas plånbok för att ha råd med flaskan?
Moderator

2010-08-15 13:55
Jag vet! Jag vet! *Räcker upp hand*
//TW

2010-08-15 16:11
(Visst, mycket i hemmet är väl att betrakta som allmän egendom. Ingen anser väl att de stjäl när de äter från "sitt eget" kylskåp, även om föräldrarna pyntat allt i det. Men jag vettefan om det är så mycket vanligare att spritskåpet betraktas som allmän egendom än att plånboken gör det).

I min familj är det ok att ta dricka hemma. Jag köper själv hem ibland, och då kan mina föräldrar dricka av den. Egentligen är det väl samma sak alltihopa, om det inte jämnar ut sig nånstans på vägen.

För mig känns det ändå väldigt annorlunda från att gå igenom någons plånbok eller handväska efter kontanter. Jag kollar inte i en plånbok eller handväska ens om jag blivit ombedd att göra det.

2010-08-15 18:58
scrotum,

tur det iaf. finns någon som är kapabel att tänka i mer än ett led.

johanone,

I min familj är det ok att ta dricka hemma. Jag köper själv hem ibland, och då kan mina föräldrar dricka av den. Egentligen är det väl samma sak alltihopa, om det inte jämnar ut sig nånstans på vägen.

För mig känns det ändå väldigt annorlunda från att gå igenom någons plånbok eller handväska efter kontanter. Jag kollar inte i en plånbok eller handväska ens om jag blivit ombedd att göra det.

Då det mer eller mindre rör sig om "allmän egendom" så är det givetvis en helt annan sak. Väldigt få skulle ju, som tidigare nämnt, betrakta det som stöld att ta av mjölken i kylskåpet. Men jag är dock rätt säker på att de flesta sprittjuvar inte har förälderns tillstånd att va och nalla. Hursom blir det rätt fånigt i min mening att skilja på stöld och stöld. Antingen får man ta något - och då är det givetvis okej - eller så får man inte göra det - och då spelar det mindre roll om det är en tjuga, två öl, en snusdosa eller ett schysst lakan. Åtminstone som jag ser på saken.
cry me a river!
--> thcrew

2010-08-15 23:10
Nä, när man är ung o tar dricka/cigg är det annorlunda eftersom man inte får köpa dem grejorna i butiken annars, då har man inget val.
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2010-08-15 23:32
Aj då mitt dåliga försök till ett dåligt skämt fick mig att framstå som dåligt dum. Internet, när ska jag lära mig använda dig?

2010-08-15 23:36
Aj då mitt dåliga försök till ett dåligt skämt fick mig att framstå som dåligt dum. Internet, när ska jag lära mig använda dig?

"Det var bara ett skämt"

Den gamla valsen, jojo!

;)
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-08-15 23:52
Jo, haha

2010-08-16 03:34
psyko,

Nä, när man är ung o tar dricka/cigg är det annorlunda eftersom man inte får köpa dem grejorna i butiken annars, då har man inget val.

Fast, du får ju inte köpa sakerna i butik om du inte har pengar heller, så vad är skillnaden då?
cry me a river!
--> thcrew

2010-08-16 11:19
joda

Eftersom pengar kan du låna om du endå får köpa osv.
Men är man underårig o inte får köpa så baxar väl fan alla lite alkohol hemifrån om möjlighet finns?

prinsen i hundkostym.

2010-08-16 11:40
Men, om du inte får låna pengar någonstans då? Cigg och sprit kan du väl förövrigt också låna även om du inte får köpa i butik?
cry me a river!
--> thcrew

2010-08-16 11:45
Jo det kan jag, men nu menar jag dem där första gångerna man drack o det var kanske inte det enklaste att hitta någon som ville köpa åt en osv.
O hur ska man kunna låna om man inte kommer kunna ge tillbaka?
prinsen i hundkostym.

2010-08-16 12:16
O hur ska man kunna låna om man inte kommer kunna ge tillbaka?

Skillnad på lån och stöld.
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-08-16 12:50
Så om man är minderårig och inte har pengar till alkohol och cigaretter, vad ska man göra liksom? Man har ju inget annat val än att begå stöld! Vadå ska man inte supa och röka? bara för att man inte har pengar att köpa skiten? bara för att man är minderårig? Låter ju helt galet. Fullkomligt absurt.

Jag vägrar lägga en smiley.

2010-08-16 12:57
Ja.. Inte vet jag, när jag växte upp så pallade man frukt o grönsaker, o när man blev lite äldre så snikade man åt sig någon fylla eller två(o sen ska vi inte snacka om när man blev ännu äldre ;P)
Men jag har då aldrig hört någon förälder bli arg över att "Du tog ju MIN sprit!" då handlar det ju om annat, men har man inte norpat sprit eller pallat en jordgubbe, då har man ju fan inte varit ung o då kommer man troligen bli en patetisk 35åring.

Men det är ju min teori :)
prinsen i hundkostym.

2010-08-16 13:03
Din teori är att om man aldrig stal från sina grannar och föräldrar så blir man en patetisk 35 åring?

2010-08-16 13:04
Haha.. Ja när du lägger fram det sådär :S..

Men fattar du inte?, man måste ju fan busa lite..

prinsen i hundkostym.

2010-08-16 13:28
haha ja att man snodde lite skit som liten tonåring känns inte som det spelar så stor roll. visst att det var "fel", uppenbarligen har ju dom flesta lärt sig det vid det här laget och gör det ej längre.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2010-08-16 13:38
Ok, då testar psykos teori i en fallstudie;

Fall 1:
"Kompis från förr" som brukade stjäla från alla han kom åt att stjäla ifrån, inklusive mig, andra kompisar samt hans familj.
Resultat: Senaste jag hörde något om honom var när någon stötte på honom i Tyskland när han gick omkring och tiggde pengar till amfetamin.

Fall 2:
Min ena kusin har alltid varit en genomärlig människa och jag vet att han aldrig stulit från varesig vänner, familj, främlingar eller affärer.
Resultat: Bra jobb, fin familj, bra bostad, mycket vänner och pengar så han klarar sig. Han är förvisso inte riktigt 35 än så han har ett par år på sig att bli en patetisk 35-åring.

Slutsats:
Även om risk föreligger så är det inte bevisat att man slutar som patetisk 35-åring om man inte stjäl som ung. Någon negativ korrellation har inte påfunnits.
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2010-08-16 15:51
haha, sämsta "fallstudien" någonsin.

"Kompis från förr" som brukade stjäla från alla han kom åt att stjäla ifrån, inklusive mig, andra kompisar samt hans familj.

Jag vet inte vems post du läste där?
Jag sa att det är skillnad på att sno från familj o vänner och att snika åt sig ett par dl sprit när man är underårig eller palla lite när man är en unge.

Det där med "patetisk" 35åring övertolkades rätt hårt märker jag.
Det jag anser är att man när man är ung absolut kan busa lite o sånt, o kanske t.om BÖR göra det.
Eller nästan alla jag umgås med var buspojkar iaf, dem andra har helt andra sätt o va o är allmänt tråkiga töntar :P.. Men det är väl min åsikt o ingen fakta, att snorvalpar som sitter hemma med mamma o pappa o tittar på typ på spåret i sin villa varje kväll klarar sig bättre på arbetsmarknaden är inte vad jag snackar om.

prinsen i hundkostym.

2010-08-16 18:09
Måste ändå credda tråden lite, har ju inte spårat ur helt än.

När jag var ung snodde jag cigg av min mor och hon märkte det jämt. Jag visste ju om att hon märkte det, var aldrig riktigt smidig heller. Därför kändes det ok... blev inte riktigt att jag snodde cigg, utan mer att jag inte vågade fråga henne om cigg. Jag var liksom osmidigt med flit... När jag var ung snodde jag även en hel flaska vodka, ingen märkte det. Såhär 10 år senare har jag fortfarande dåligt samvete för det.

Att sno från sina nära och kära är bara dumt och ingenting annat. Om man nu vill ha något så mycket får man la fråga, ens nära och kära har en tendens att ställa upp för en. Man ska inte behöva sno från dom... Okända människor ska man inte heller sno från, det är bara pissigt. Har själv blivit av med ett och annat och det suger verkligen. Jag är inte rik, det jag äger har jag oftast sparat ihop till, inte ok att någon bara tar det då. Sno från företag är en helt annan sak, från privatpersoner är bara fel!

Självklart kan man vara lite busig som liten, ta lite vinslattar hemifrån och sånt. Men där går också gränsen. Någon tar upp det där med att ta sprit/mat hemifrån, är man vuxen och gör det så bör man fan köpa in lite sprit/mat. Ansvar, föfan!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2010-08-16 18:25
Vem frågar sin mor om ciggaretter eller en flaska vodka i 14 års ålder?
rullar baklänges, slickar och drar.
Toastare

2010-08-16 18:28
ja, gejen var att snodde man pengar.. då kunde man komma undan att det var till annat. Blev man påkommen om man snodde sprit så var det ju glasklart vad man gjorde. Dessutom handlade det mest om nån 20 hit eller dit (litet paket cigg) eller för att köpa nån öl.
Sen tror jag ju inte en sekund på att min mamma inte fattade nått då, men det var ju bara som jag tänkte som kiddo. Och de vet väl de flesta att man inte är särskilt torr bakom öronen som 14is.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2010-08-16 18:30
För jag vet inte, men jag fick varken röka eller dricka som tonåring. Eller rökning gick ju inte att stoppa och det var inte 18-års gräns. Men jag fick inte dricka en droppe..
Jag skyller allt på Emma!

2010-08-16 18:43
Men snor man pengar gör man det ju oftast från plånboken, det känns lite mer som ett projekt och därav värre. Men en cigg hit, en cigg dit känns mer som att ta lite mjölk från kylen eller godis från godispåsen. Ligger framme och väntar på en...

Matic
Nä... man gör ju inte det, därav rackandet! Men många föräldrar vet... Till och med min som aldrig var hemma hade koll på hur många cigg jag lyckades sno!

2010-08-19 18:45
jag är helt mållös om jag ska vara helt ärlig.. att sno från sina vänner? jesus
Vi finns i varje hörn

2010-08-19 22:22
jag brukar sno några hundralappar ur min pappas plånbok då och då...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2010-08-20 11:40
Om någon (tex min bror) tar en hundring av mig är det okej, eftersom jag ger om han inte har och tvärtom. Ta först och meddela sen är helt okej för mig.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-08-20 15:15
Har ni inga vänner som faktiskt blir förolämpade att ni frågar om ni får ta grejer i deras kyl eller "stölder" på liknande nivå?

Mer en kulturell grej då antar jag.

2010-08-20 17:25
har snott massa cash av mina päron i tonåren o det har ja rätt dåligt samvete över. p inte blir saken bättre av att allt gick till blaze heller.. och idag har ja inte ekonomin o betala tillbaka på nått sätt

2010-08-20 19:00
statesofmayhem

om man är hemma hos någons föräldrar kanske man inte tar från kylskåpet, om man inte är snortighta. men om det är hemma hos en polare är det helt ok att fråga om man får ta. eller bara ta! jag vet inte, jag brukar oftast köpa med mig det jag är sugen på och inte bara komma över hungrig. handlar oftast om någon knäckemacka eller kanske folköl.

2010-09-28 14:32
Har aldrig stulit från en vän. Det skulle jag aldrig kunna göra men jag erkänner att jag varit i pappas plånbok. Här snackar vi ganska stora summor pengar. Har ångest för det idag. Snodde sprit av honom oxå.

Tror inte han vet om det, än idag. Fattar inte att han inte märkte nåt. Kommer nog aldrig erkänna det, skäms fortfarande men jag var ung och dum.

Till saken hör att jag å farsan aldrig haft något bra förhållande. Var mest förbannad på honom hela tiden och tror att det bidrog till mitt beteende. Men det ger en inte rätten att stjäla. Jag fick aldrig några saker av honom så jag ansåg nog att enda sättet var att stjäla dom. Tur att man har växt upp. Känns lite som man biktade sig nu. Känns lite lättare, haha =)
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
Moderator

2010-09-28 14:42
Hem2 Haha har du tänkt uppa varje tråd i blandat? :D
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-09-28 14:46
har bara inte vart har på länge, hehe =P
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2010-09-28 15:43
Varför är frågan inriktad på om det är ok att sno av nära och kära? Det är väl för fan inte ok att sno från någon?!
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2010-10-03 03:55
aldrig stulit ifron en kompis, men en sak ja mor jävligt doligt över e att ja pantade in min syrras smycken en gong o hade aldrig rod att panta ut dom, gör aldrig de misstaget, lätt att fo för sig de när man har abs "jag kommer endo kunna betala de senare" asso ja har inget emot att stjäla ifron folk ja skiter i men när de e vänner o familj so känns de so jävla rottigt

2010-10-06 00:16
Det är jävligt dåliga vänner om dom behöver sno av dig.
Jag hade en "vän" som stal galet mycket "mediciner" av mig när jag inte såg på. Han hade ju dock problem så jag förlåter honom men hade önskat han bara frågat först.
Äger dig som staten

2010-10-07 20:10
Nej det har jag aldrig gjort, har säkert tagit något av farsan när man var "liten" men inget annat.

Däremot har jag en gång blivit anklagad till att ha snott saker från en bekant, vilket inte var lika roligt eftersom jag var oskyldig.

Det eskalerade och blev en jävligt stor grejj av det hela, vilket resulterade i att den här vännen idag inte är min vän längre.

Tycker att det är lika allvarligt att sno saker av nära & kära som att bli anklagad för att ha gjort det när man är oskyldig.
Rappare

2010-10-07 22:37
Lost_Prophet
Fast det är nästan värre att bli ertappad och vara skyldig, då har man inte ens samvetet på sin sida.
Rappare

2010-10-08 00:18
Varför ens baxa skitsaker som en snickers? Ber man sin vän om en snickers är det väl självklart att man får en.. I alla fall i min umgängeskrets.
Wurrup?

2010-10-08 00:37
När jag var yngre hällde jag över halva min farsas vodka flaska i en annan flaska. Detta var en absolut vodka, guld edition för er som kom ihåg den, och stog nog mest som prydnad.
Sen fyllde jag upp resten med vatten i tron om att jag skulle köpa en ny åt han, så han inte skulle märka det. Av någon oförklarig anledning glömde jag bort detta, jag som var så fullkomligt säker på att jag skulle göra rätt för mig.

Det tog ett tag, ett bra tag, innan han märkte det. Han skulle på fest och säkert tänkte han "Ja men det hära, det här är ett sånt tillfälle men flashar med en guldflaska" tagit med sig den till festen, och insett att hälften var..vatten!

Han var rätt besviken på mig dagen efter, för jag hade kunnat förstörta hela hans booze, men inga större tvister, han själv tyckte det var rätt kul faktiskt. Han hade inte med sig nånting annat, men inte så att 45+ är snåla att bjuda alkohol, så hans vänner ställde upp för sin skadade soldat.

Summa av kardemumma, detta är en av få gånger jag snott av min familj, och var verkligen den sista. Har tagit cigg från min bror, godis från morsan men jag vet inte om det riktigt räknas. Pengar har jag aldrig tänkt tanken.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!