I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ni som inte har något mål i livet, känns det inte meningslöst?

Övrigt - Blandat

2010-08-08 17:42

Ni som inte har något mål i livet, känns det inte meningslöst?

Jag håller på med musik, och det är min dröm och mitt mål här i livet. Men det finns ju många människor som inte har några framtidsplaner överhuvud taget. Så ni som inte har något mål med ert liv, känns det inte meningslöst att bara gå omkring och vara?

2010-08-08 17:47
Jag är bra - du är dålig.
Poet

2010-08-08 18:09
är det ditt mål att hålla på med musik?? wow reach for the stars verkligen...

mitt mål är att laga middag idag
"life's a garden, dig it."

2010-08-08 18:15
Är lika meningsfullt att sitta söndersupen på en parkbänk som att vara VD på microsoft så...
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-08-08 18:23
känns det inte meningslöst att skapa musik som ända kommer försvinna förr eller senare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-08 18:35
jag lever i nuet.. visst tänker man på framtiden, men jag vill bara vara lycklig utan att stressa mig fram till någon extrem milstolpe. I believe in faith!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2010-08-08 19:01
jo
All som röstar på mig skall jag slå ihjäl.
Moderator

2010-08-08 19:20
Har inget mål i livet. Känns rätt meningslöst. Kunde inte bry mig mindre.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2010-08-08 19:34
ThaPimpius P21
Det kan ju vara så att man har ett mål att leva livet så fullt ut som möjligt, då är det svårt att säga att man har det som mål, utan istället så lever man bara.

Det är ju nått som man faktiskt behöver relatera till när man har ett mål, som tex musik. Om du har ett mål och en dröm att bli så bra på musik som möjligt. Så krävs det extremt mycket arbete, arbete som ibland inte är så kul, men som behövs göras. Då kan det ju bli så att man offrar det roliga här i livet, och inte lever i nuet, man lever i någon slags framtidsdröm istället för att leva i nuet.

Så jag frågar dig, varför är det så otroligt bra att leva efter något som kommer/kanske kommer hända i framtiden? När allt som faktiskt spelar roll är nuet.

Rappare

2010-08-08 20:57
Jag tycker det känns rätt meningslöst att inte ha något mål. Därför har jag alltid försökt skapa ett mål med min framtid inom ett yrke. Jag kommer inte på ett jävla skit. jobbcoacher och psykologer tycker att jag ska "satsa på musiken". Men jag tycker det låter så jävla löjligt. Jag vet ju redan att jag inte kommer bli någon mångmiljonär på mina skitlåtar. Det blir ingen som rappar på svenska. Så, ja.. Jag får fortsätta sträva efter mål, även fast jag lagt ner 3 år på att göra det utan resultat. Men det kommer nog.
Wurrup?

2010-08-08 22:38
Mitt mål i livet är att utöka familjen lite och skaffa en villa, eventuellt en hund också.
Tror stenhårt på svenssonlivet. Resor, fylla och annan galenskap gör inte mig lycklig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2010-08-08 22:50
Enligt mig är det mer meningslöst att ha ett mål. Det enda meningsfulla i det är att du har ett mål, med andra ord argumenterar man i cirklar.

Om man inte har ett mål däremot så lägger man ingen tyngd på att man har ett mål som ändå i slutändan är meningslöst.

Men frågan är om det verkligen finns folk som inte har några mål.
Groupie

2010-08-08 23:02
Måste livet ha nån mening då

2010-08-08 23:08
bara för att alla inte vill sitta i studion hela sina liv betyder det väl inte att deras liv är meningslösa? förstår inte hur man kan känna att sitt liv är meningsfullt med din negativa inställning.

man ska göra det som känns rätt för en själv oavsett vad det är, för då kommer man dö lycklig och ha ett meningsfullt liv. finns inget värre än folk som ska sitta och berätta för en vad man ska göra med sitt liv. hade jag gjort som alla säger hade jag dött olyckligare än nån annan, jag skulle aldrig vilja sitta bakom skolbänken i 15-20 år för att sen sitta på en kontorsstol resten av livet. men om det gör nån lycklig så fine, men det gör inte mig lycklig
Rappare

2010-08-09 00:42
Skillz, vad gör dig lycklig? Fylla och svettig fitta? <3
Wurrup?

2010-08-09 00:51
mitt livsmål är att ha så trevligt som möjligt under tiden jag lever. det innebär att jag inte tänker skaffa kids. they'd cramp my style. vågar inte ha några långtgående mål just nu heller, med ovissheten som min MS för med sig så kan jag inte förutsätta att jag ska kunna gå om en månad, ett år eller tio år. känns korkat att slänga bort tid på att anstränga mig för något som kanske ändå kommer raseras av ett nytt MS-skov en vecka innan jag är framme vid mitt mål. vill mest njuta av det jag kan njuta av och försöka uppleva så mycket sånt som möjligt. vill självfallet också se så mycket jag kan av världen innan jag förlorar min rörlighet och blir fastkedjad i sthlm för resten av livet.

hittills har mitt liv inte känts meningslöst bara för att jag är så gott som mållös. snarare tvärtom. jag har kunnat pressa in massa trevligheter pga all ledig tid jag har eftersom jag inte kan jobba. anser att mitt liv är så gott som perfekt om man bortser från sjukdomarna och den kroniska smärtan. ^_^
Groupie

2010-08-09 01:04
jag har en massa mål i livet, och känner att jag har livet framför mig. Det jag tycker är jobbigt är att jag måste vänta på dem så att säga. Alltså måste få tiden att gå. men innan jag hade mina mål mådde jag sämre helt ärligt

2010-08-09 01:09
underhållning

lycka för mig är att ha roligt, att göra det jag vill, att hänga med sköna människor och träffa nya sköna människor, se nya ställen av världen och få nya feta upplevelser.

2010-08-09 01:49
ah, en grej också, det är rätt pissigt att gå runt och bara förutsätta att alla kan ha framtidsplaner och anta att våra liv är meningslösa pga det. man fyller sitt liv med det man kan. och alla har olika grad av mening i sitt liv. en del har som ml att få barn, andra har som mål att bli skådespelare. vissa har som mål att kunna gå igen. vilket mål är mest värt? vilket är meningslöst? precis. det är helt och hållet olika för olika personer så det är konstigt att jämföra eller förutsätta att vi utan mål lever meningslösa liv.
Moderator

2010-08-09 01:59
Om man aldrig förmodligen kommer kunna uppnå målet i sitt liv.. är livet meningslöst då? Jag menar saker kan komma ivägen helt plötsligt och verkligen förstöra målen, så varför är mitt liv mer meningslöst än ditt? Bara för att du har ett mål om framtiden och jag inte har det, vad gör det så meningslöst att bara vara? Hur vet du att ditt liv är mer meningsfullt än mitt bara för att du har ett mål och jag inte har något?
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Producent

2010-08-09 04:09
jag skulle säga att det är rätt meningslöst att satsa på musiken. mer bortkastat än att sitta och supa på en parkbänk, då du en dag kommer inse att du har slitit arslet av dig utan anledning.

däremot om du satsar på något vettigt så är det väl bättre. lovar dig att ett jobb på konsum kommer ge dig mer framgång än att jobba med musik, för du är inte på väg någonstans. tyvärr.

och nej, jag är inte bitter, jag är ärlig.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2010-08-09 07:33
saker som gör en glad är ju aldrig meningslösa eller bortkastade...

annars kan ni ju sitta och skära er med rakblad och känna att allt är meningslöst.

ps. förlåt, kom på att ni redan gör det... ds.

2010-08-09 07:53
Allas livsmål är i grunden att vara lyckliga, att inte många av oss lyckas är en annan femma mer grundat på att några ställer upp felaktiga livsmål som tex. karriär och kärlek.
Follow the dao, right about....NOW!

2010-08-09 08:06
Fuzz P22 är du en indisk man med långt skägg? För dom brukar alltid veta alla livets svar...

2010-08-09 09:47
Haha låt han digga sin musik. Låt de andra vara omedvetna än så länge. Haters hela högen. Alla är olika!

2010-08-09 11:56
lite känns den här tråden som en "alla ni som inte är jag, känns det inte meningslöst att ni inte får vara som jag?"-tråd. både naivt och väldigt arrogant. mest naivt dock. vi är så olika varandra och vi har olika värderingar av vad som skänker våra liv mening. det är bara bra tycker jag. vore hemskt att ligga längst ner i en hög folk som alla hade som livsmål att "bli kändis" eller liknande (för mig) puckade livsmål.

2010-08-09 12:02
sexysoul sa det.

och alla andra som sa något i stil med "varför ska man tvunget ha ett mål?"

Jag tycker mer synd om stackarna som har hela sitt liv utstakat och målbilden helt klar. Var är det roliga i det? När kommer överraskningen då? seize the day osv osv. Räcker det inte med ÖNSKNINGAR? Det här skulle jag vilja uträtta med mitt liv och sen dör man inte om det inte blev så. Ett mål brukar väl oftast få en att känna sig värdelös om det inte blir så?

21 år. Slappna av.
Konsertbesökare

2010-08-09 12:03
Underhållning P18 Du kommer juh knappast bli miljonär med en inställning att du inte kan bli det som svensk rappare.... eller?

2010-08-09 12:11
Wow, musik, du kan inte kalla det ett mål utan en hobby mer.. för en bransch med 90% arbetslöshet, känns inte det jävligt meningslöst?
Don't!

2010-08-09 12:25
Underhållning

Om du inte satsar på musiken för att ingen svensk rappare blir mångmiljonär så är ju inte ditt mål musik, utan pengar. Jag gör musik för att bli duktig på det, så att jag kan vara stolt över mina bedrifter. Om det genererar pengar är väldigt irrelevant.
Groupie

2010-08-09 14:09
alltså, har inte läst allt men läste många som skrev och blev lite "irriterade"?? över att någon påstått att erat liv är meninglöst? det var väl knappast det som det handlade om, det var mer KÄNNS det meningslöst? klart det inte är meningslöst bara för att man inte hittat sin mening.. om ni förstår. vänta med att vässa klorna och känn efter istället för att ta åt er
Groupie

2010-08-09 14:28
Målet är väl att ha kul och vara lycklig. Vägen dit är väl skit samma om jag är uteliggare eller wallenbergare, är man olycklig så är man..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Groupie

2010-08-09 14:30

2010-08-09 14:31
Amoure

är väl mest det att jag blir lite irriterad över att någon är så naiv eller arrogant att den tycker att livet skulle vara meningslöst bara för att man inte kan uppnå ett mål. självklart tar jag åt mig eftersom jag inte kan ha några livsmål. det är inte trevligt att gång på gång bli påmind om att ens livsmål aldrig kommer att uppnås pga att man hade oturen att bli sjuk. och ja, jag har ett alldeles för egocentrerat tänk, det vet jag, men jag har fortfarande rätt att ha en åsikt om något som betyder något för mig, nämligen frågan: är mitt liv meningslöst för att jag inte kan ha ett mål med det. människor ändrar sina värderingar väldigt fort när de får en kronisk sjukdom, råkar ut för en olycka eller förlorar en älskad. man hittar nya meningar och försöker oftast göra livet värt att leva trots att det inte gått som man velat. meningslöst är livet bara när man inte har någon livskvalitet öht och varje dag är en plåga. som tur är är det inte många som behöver uppleva ett meningslöst liv.
Groupie

2010-08-09 16:09
junkgirl.

Att du inte kan uppnå just de målet du hade innan din sjukdom hindrar dig inte från att hitta nya mål. Som du skriver så ändras värderingar (och i förlängningen även målet) och därför kan de, så länge man lever, finnas saker att sträva mot. Men att livet skulle vara meningslöst utan framförhållning mot ett specifikt mål är nonsens... Målet kan väl vara att vara glad för dagen eller till helgen. Ett liv fullständigt utan drömmar kan nog vara svårt, om det ens är möjligt, men ett liv utan ett tydligt uttalat mål (som inte är samma sak som den dröm man har, kan vara, men behöver inte vara det) måste kännas svårt att leva, åtminstone för mig..

2010-08-09 20:28
Lepra

jo, alltså, i mitt absolut första inlägg säger jag att målet med mitt liv är att försöka ha så trevligt jag kan så länge jag kan typ. så jag är inte mållös bara för att mitt mål innan jag blev sjuk nu är en omöjlighet. ^_^
Hangaround

2010-08-09 20:58
Jag personligen skulle känna mig rätt meningslös utan att ha ett mål att uppnå här i livet. Men jag har vänner som inte har några direkta mål och mest bara chillar och de är precis lika lyckliga som mig. Mål eller ej mål, så länge man får vara lycklig så skall det inte spela någon roll alls. Men inegn skall dömma en efter hur man vill leva sitt liv, det vet man oftast bäst själv. Som en vis man en gång sa: sköt dig själv så går det bra.

2010-08-09 22:09
Kör på musiken om du brinner för det! skit i vad folk säger!

Jag har massvis med mål, kan knappt förstå folk som inte tänker långsiktigt i sin framtid, handlar nog om mogenhet för en del.

2010-08-09 22:12
chana_masala

alla har inte möjligheten att tänka långsiktigt.

2010-08-09 22:17
junkgirl, nej det är klart, men jag pratade generellt. sen finns det ju en hel del som inte har det.

2010-08-09 22:21
chana_masala

mm. nu kom jag på att det ändå är att tänka långsiktigt att vara medveten om att man inte kan planera för allt. ^_^

2010-08-09 22:26
alla vill inte tänka långsiktigt heller! :)

jag har inget direkt mål, vill fortsätta vara lycklig och trivas med livet, vilket jag inte tvekar en sekund på! ^^

fattar inte heller varför det skulle kännas meningslöst med att inte ha ett långsiktigt mål i livet.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2010-08-09 22:30
junkgirl. haha true!

Men för att räta upp mitt första inlägg lite..
Om du trivs med att sitta och dricka din bärs, kör på det då.
Personligen har det växt fram dem senaste åren sen du fattade vad livet handlade om, och ha en dröm att följa och ett mål att sträva efter gör allt så mycket lättare, jag blir glad varje gång jag tänker på hur jag vill ha det.
Jag skulle ALDRIG kunna tänka mig att jobba med ett jobb som jag inte utvecklas i tills pensionen. Jag har gjort det sen gymnasiet och det räcker gott och väl.

Därför tror jag det är en form av mogenhet, att ha en framtidstänk och se längre än 2 dagar framåt kommer nog för alla, förr eller senare.
Groupie

2010-08-09 22:59
junkgirl, jo helt sant, och förstår att du tar illa upp. Finns vissa andra i detta forum som bara inte VILL ha ett mål just nu, och så är det väl för alla till en viss punkt. Men innerst inne tror jag vi alla har mål, måste inte vara inom karriären, tex bilda familj, träffa sin livs kärlek, flytta till det där lilla huset på landet, osv. Mycket av mina mål kretsar runt sånt, hur jag vill att livet ska se ut heller och vad som får mig att orka plugga, eller får mig att orka ta mig igenom dagen. så tänker jag.

tror även lite som chana_masala, om att det är någon form av mogenhet. Inte menat att de som inte har ett mål är omogna, utan tänker olika och har inte kommit dit liksom

2010-08-09 22:59
ThaPimpius P21:

vadå va är ditt mål i livet då? att fortsätta hålla på med musik?
eller att med din musik befästa dina tankar för evigt i ett kosmos som alltid kommer minnas ditt namn? det kan bli svårt.
Ridå

2010-08-09 23:07
Amoure
"Mycket av mina mål kretsar runt sånt, hur jag vill att livet ska se ut heller och vad som får mig att orka plugga, eller får mig att orka ta mig igenom dagen. så tänker jag. "
Men varför leva i en fantasivärld med några mål uppsatta om hur "framtiden" ska se ut. E väl bättre att bara vara nöjd o glad med vad man har för stunden, o leva för just stunden.

2010-08-09 23:17
och försöka uppskatta allt fint man har istället för att längta efter mer/annat/olika.

2010-08-09 23:17
kakmonstret P25

är inte själva tanken med en dröm en fantasivärld?

finns inget som säger att folk som har mål inte är nöjda med stunden, men var sak har sin tid och du kan inte stå och stampa på samma punkt ett helt liv
Groupie

2010-08-09 23:38
kakmonstret
så du går runt och är övertygad om att du kommer leva ensam hela ditt liv? (kanske det är ditt mål vad vet jag men you get my point), det känns ju lite trökigt. chana. har rätt, jag är nöjd med det jag har idag trots att jag har dessa mål med livet. men alla är ju olika, det hör till min natur att sträva efter något och jag kommer nog alltid göra det, var jag än är i livet. jag är ju inte den som svävar iväg till någon fantasivärld där alla mina drömmar är omöjliga att nå, dessa är realistiska och on point, sånt jag är säker på att jag kommer kunna uppnå i mitt liv med lite tur och en massa vilja.

2010-08-10 00:24
Amoure
Såklart jag inte går runt o är övertygad om att jag kommer vara ensam. Att man lever i nuet o uppskattar varje ögonblick betyder ju inte att man tror att man kommer vara i exakt samma position som man sitter nu livet ut. Det betyder snarare att man uppskattar nuet och att man alltid omvärderar vad det är för livsstil man lever med nu och vad det är för livsstil man vill leva efter och börjar leva därefter.

Om du nu är helt nöjd med livet, varför sträva efter mer?

Du behöver inte ha helt omöjliga drömmar för att allt ska vara en fantasivärld. Även drömmar som är fullt realistiska är en drömvärld. Just för att den världen och de upplevelser du tror du kommer få när du når de målen du kommer nå, troligtvis inte kommer överrensstämma med den värld du lever när du väl uppnått målen.

chana_masala P22
Såklart man kan vara relativt nöjd för stunden men ha mål. Men är inte just saken med mål att man inte är helt och hållet 100% nöjd med stunden? Om man vore helt och hållet nöjd, så finns det väl ingen anledning att söka efter annat?.

"var sak har sin tid och du kan inte stå och stampa på samma punkt ett helt liv"
Varför är det att stå o stampa på samma punkt att vara nöjd och leva för stunden? Att leva för stunden betyder att man är man uppskattar varje upplevelse och saker som händer. Det betyder ju inte att man inte utvecklas eller går framåt, karriärsmässigt och känslomässigt.

Groupie

2010-08-10 00:35
kakmonstret för att jag är nöjd med livet hur det ser ut nu men jag är inte nöjd med att leva det här livet för alltid? alltså, det säger sig själv, bara för att jag är glad över det jag har och uppskattar det, betyder inte det att jag måste stanna kvar på samma plats? om jag ska vara nöjd med mitt liv framöver måste jag utvecklas, måste komma någonstans, alltså inte bo på samma plats, ha samma kompisar, samma tidsfördriv, osv. Allt har sin tid helt enkelt, jag kan fortfarande vara nöjd med det jag har just nu..? jag säger inte att jag är HELT nöjd med mitt liv, att jag vill leva såhär livet ut, jag är nöjd helt enkelt, och kämpar för nya saker, och jag tror att alla vill något med sitt liv, var de än är i livet just nu.