Lyckade människor tror inte på konspirationsteorier?
Rika människor - både framgångsvarianten och den gamla vanliga definitionen - har baserat på mina försiktiga observationer, lagt sig platt för den rådande tillvaron. De har läst igenom de fastslagna reglerna (västerländska människoapor är mer prominenta än andra smaker, kapitalismens överlägsenhet är självklar osv osv) och dragit slutsatsen att allt verkar vara i sin ordning. Media ljuger inte (varför skulle de?), klass finns inte längre (alla har ju råd med McDonalds?) och politik är egentligen inte speciellt viktigt (Men Colbert är kul?). På andra sidan sundet sitter de "misslyckade" individerna och trycker. Sms-lån, Gorbys, Red Bull. Tillvaron är inte så där rosenskimrande som den en gång var, och vems fel är det nu igen? Inte är det flashback-frans inte - han har gjort allting rätt, spelat sina kort rätt och ändå sitter han i en andrahandslägenhet i Borrby och deppar. Några individer på internet säger att "det är klart att inte du har en skuld i detta lilla drama, Frans. Nej det är ju ödlornas/frimurarnas/världsbankernas/lady gagas fel. Det vet väl alla vi det här laget." Trådens alldeles egna konspirationsteori är alltså denna. Står du med skägget i den framgångsrika och samhällsmedborgerliga brevlådan och smilar med hela huvet är du mindre benägen att ifrågasätta den officiella och allmänt accepterade versionen av hur saker och ting fungerar. Du sitter därmed så stilla i båten, det över huvud taget bara går och hoppas innerliget att allt det där snacket om att pengar gör oss rädda, fientliga och ledsna bara ska vara skitsnack. Vad säger ni, helt okända människor. Har jag rätt eller har jag rätt?
Lyckade människor = välutbildade människor? Dom flesta konspirationsteorierna är bara trams. Trams och inget annat.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga
Springsten Så du menar att konspirations-teorier förekommer pga brist på utbildning, IQ & etc? Det är väll i största grad skitsnack, konspirations-teorier runtomkring utomjordiskt liv är ju i största grad baserat på statistik och egentligen fakta. Jag själv kan ju hur enkelt som helst beskriva hur osannolikt det är att vi skulle vara ensamma i universum utan att behöva gå på MIT. Universum sägs vara oändligt, vi bor i en galax (vintergatan) där det finns liv (jorden), med tanke på att det finns oändligt med galaxer så blir det; En galax * oändligheten = en oändlighet med galaxer = en oändlighet av liv. Alltså borde det rent teoretiskt finnas en person precis som jag ute någonstans som skriver det jag exakt skriver nu på Whoa. Oändligheten gånger oändligheten.. finns inget slut, därav skulle det vara rent korkat att säga att vi är ensamma här ute. Och att säga att det bara är välutbildade person som ägnar sig åt konspirations-teorier är ju skitsnack. Dan Brown är ju ett utmärkt exempel. Hans böcker är ju inte heller baserade på urban-legends utan baserade på historiska fakta (Da Vinci Koden, Änglar & demoner). I cirkelns mitt handlar det i princip om diverse konspirations-teorier inom USA (NASA, CIA, NSA & diverse bolag involverar den) Där har han också källor från NASA och diverse högt uppsatta personer (självklart är det en bok, men det ger en insikt till vad dessa bolag kan skapa) Människan lyssnar på det som sägs i media och accepterar det då dem innerst inne inte vill höra sanningen, om det inte involverar personen i sig. Nu hamnade jag lite off-topic möjligtvis / Jag gillar konspirations-teorier.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Nu är väl iofs inte teorin om liv i universum (utanför jorden) en konspirationsteori... inte heller är det givet att rymden är oändlig, snarare lutar man väl åt att den inte är det. Jag tror att det ligger något i det du säger, pundaren! Och det springsten säger...
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Refused, så vad skulle du kalla hela diskussionen angående utomjordiskt liv? Det finns inget bevis på att det finns, ena skaran tror på det och den andra väljer att inte tro på det. Ungefär som med frimurarna, 9/11 blabla.. Varför jag kategoriserar utomjordiskt liv under benämningen konspirations-teori är väll bland annat för fall som Roswell osvosv (då tror jag själv inte det var ett aktuellt rymdskepp utan att experiment inom vapen teknologi eller något liknande utfört att Amerikas regering) Därav anser jag också att det hela blir till en konspirations-teori =) Det är inte givet att rymden är oändlig nej, men det är heller inte givet att den inte är det. Som det är nu så är rymden oändlig, finns inget som motbevisar det och det kommer vi heller aldrig att kunna (inte under vår livstid åtminstone). Att det bara skulle ta slut känns alldeles för absurt. Menmen, hur som så är det alltid roligt att höra hur andra människor ser på saker och ting.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
snacket om att pengar gör oss rädda, fientliga och ledsna bara ska vara skitsnack. Jag vet inte om man måste tro på konspirationsteorier för att tänka sig att materialism har negativa effekter. Man kan ifrågasätta dagens samhälle utan att anta en överordnad, medveten, illvillig kraft ligger bakom allt.
Det är nog snarare bara mänsklig psykologi. Utan att ha något särskilt stöd för den tanken brukar jag tänka mig att människor gärna tyr sig till tanken på en bakomliggande konspiration i och med att den tanken är lättare att acceptera än tanken att ingen egentligen sitter vid ratten.
DMAt - En grej bara. Eller några grejer...
1) Det är knappast rimligt att säga att det finns en konspirationsteori kring utomjordiskt liv. Det är rimligt att anta att det finns liv någon annanstans i universum. Det är dock långt ifrån säkert. Vi har bara en datapunkt för liv, dvs oss. Vi vet därmed inte hur osannolikt livet uppkomst är. Universum är dock hyfsat stort och jag tror nog att de allra flesta som faktiskt funderat över frågan jobbar utifrån antagandet att det finns liv lite varstans i universum. Detta är inte en konspirationsteori och det är inte trams.
Konspirationsteorierna gäller snarare huruvida de eventuella utomjordingarna har cruisat förbi jorden, kidnappat rednecks och kor etcetera. Samt också vidare huruvida någon/några stater sitter inne med information om detta och hemlighåller det för allmänheten. Detta är en konspirationsteori och min bedömning i nuläget är att detta är trams. Roswell som du nämner är verkligen trams. Det vi har att göra med där är ett fall av de oändligt expanderande anekdoterna. Centrala vittnen har expanderat sina historier successivt under de senaste 35 åren.
2) Universum är inte oändligt. Eller ja, så hårt bör jag nog inte uttrycka mig, men vad jag förstår så säger den rådande teorin att universum inte är oändligt. Det brukar uttryckas som att universum är ändligt men utan slut (finite but unbounded). Alltså, det finns en ändlig mängd rymd, men det finns ingen början eller slut. Tänk dig ytan på en munk eller en sfär.
3) Dan Brown har skrivit en historisk roman... den är inte på riktigt. Det finns vissa historiska fakta i basen visst, men sen så har han hittat på en hel del, vinklat vridit och utlämnat.
4) Hittar tyvärr inte källan just nu, men vad jag har läst är det i själva verket så att högre utbildning ofta korrellerar med tro på diverse konspirationsteorier upp till en viss gräns. När man börjar komma upp till master och forskningsnivåer slår det över. Hittar som sagt inte källan, ska leta reda på det.
Som Springsten sa ovan, konspirationsteorier är i allmänhet trams, men inte vid första ögonkastet. Det finns en anledning till att så många tror på konspirationsteorier och det är helt enkelt att de ofta är välbyggda när de väl kommer till allmän kännedom. Om man accepterar den information de ger och den vinkling de lägger på det verkar konspirationen rimlig, nej den verkar till och med uppenbar. Problemet är att dessa byggen i allmänhet innehåller otaliga rena faktafel och mängder information utelämnas. Tyvärr är det så att när någon väl är inne i en konspirationsteori är det nära nog omöjligt att presentera motbevis för dem, i och med att alla bevis mot en konspiration givetvis bara är en del av konspirationen.
En kul fråga. Du säger att du gillar konspirationsteorier. I allmänhet antar jag? Min fråga blir då har du någon favorit?
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Jo, men det var i stora hela det jag menade när jag angav utomjordiskt liv inom just "konspirations-teori" - Roswell fallet, Area 51, UFO:n, Ombordtagningar. Det hela har ju gått från en natt-saga till att folk sätter på sig folie hattar och sover på korn fält. Jag har inte direkt några favoriter. Jag gillar historia & religion när det kommer till religiösa & mystiska samfund där man bland annat finner frimurarna samt illuminati, symboler som tyder på att illuminati finns än idag existerar ju bland annat på dollar sedeln. Bermudatriangeln är ju ett mysterium, har för mig att jag såg en dokumentär där dom testade kompass teorin och den stämde, vad det beror på vet jag inte(troligtvis är det något magnetiskt fält=). Area 51, fast å andra sidan kan det ju inte finnas en levande själ som INTE vill veta vad som finns eller pågår där. 9/11 blev ju relativt roligt att följa upp, jag tror inte USA's regering stod för attacken men ibland blir jag fundersam (att säga att dom inte gjorde det strider egentligen mot vad jag egentligen tror om USA, jag tror på att dom kan täcka upp i princip vad fan dom vill).. Enda dom behöver göra är att skicka ut presidenten eller någon annan riktigt högt uppsatt person och berätta en saga så tror hela världen på det som sägs. Ingen expert på något av områdena mitt intresse sträcker sig inom, men det finns mycket kul & det är roligt att spåna runt ibland =) Själv då; någon/några favoriter du gillar att läsa om? gosh, nu blir det säkert luddigt, börjar bli riktigt trött =)
Det är väl ett kretslopp. Folk som lyckas bra i samhället har ingen anledning att ifrågasätta den miljö som gjort dem rika/lyckliga/kända. Alltså kommer de självklart vara positiva till detta, det är väl ett sätt att bekräfta sig själv och rätten till sin egen framgång. Alltså, de som får mest av samhället har minst anledning att kritisera det. Som OP antyder är det också såna här människor som hörs och syns mest. Kvällstidningarna skriver självklart hellre om att nån kändis petar sig i näsan än att någon "misslyckad" (läs: ofta helt vanlig) medborgare kämpar med skulder, hopplöshet och den där känslan av att t.ex kriget i Irak kansk inte gått helt rätt till (OMFG KONSPIRATION!!!! OBAMA JYYYGER VÄL INTE????). Dessutom är det, som alltid, en fråga om vad "konspirationsteori" är. Är det allting som skiljer sig från de Bevingade Orden Från Våra Stora Ledare? Låter lite Nordkorea i mina öron... Våra kändaste "skandaler" har ju nån gång ofta börjat som några få personers "paranoida föreställning" om att något inte stått rätt till. Jo man tackar.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
(kan inte låta bli)
DMAt,
Jag själv kan ju hur enkelt som helst beskriva hur osannolikt det är att vi skulle vara ensamma i universum utan att behöva gå på MIT. Universum sägs vara oändligt, vi bor i en galax (vintergatan) där det finns liv (jorden), med tanke på att det finns oändligt med galaxer så blir det; En galax * oändligheten = en oändlighet med galaxer = en oändlighet av liv. Alltså borde det rent teoretiskt finnas en person precis som jag ute någonstans som skriver det jag exakt skriver nu på Whoa. fast, det kan du ju inte alls det - eftersom att det inte går att uttrycka utan att också veta sannolikheten för att liv uppstår (vilket du inte vet). vidare har du helt fel i din beräkning då mängden materia inte är oändlig, inte heller antalet himlakroppar eller galaxer. alltså:
Så du menar att konspirations-teorier förekommer pga brist på utbildning, IQ & etc? Det är väll i största grad skitsnack, konspirations-teorier runtomkring utomjordiskt liv är ju i största grad baserat på statistik och egentligen fakta. 1) liv i rymden är knappast en fråga om konspirationsteorier
2) bevisligen är ovanstående ett tecken på brist på utbildning i minst två avseenden.
Oändligheten gånger oändligheten.. finns inget slut, därav skulle det vara rent korkat att säga att vi är ensamma här ute. 1) oändligheten är inte ett tal och kan således inte multipliceras.
2) din slutledning är lika full av brister som OJ:s försvar.
Summa summarum, du har bevisligen inte lika bra koll som du tycks tro.
Henkso,
4) Hittar tyvärr inte källan just nu, men vad jag har läst är det i själva verket så att högre utbildning ofta korrellerar med tro på diverse konspirationsteorier upp till en viss gräns. När man börjar komma upp till master och forskningsnivåer slår det över. Hittar som sagt inte källan, ska leta reda på det. Skulle inte förvåna mig.
-----
Kuriosa: Jag har sett en alien, han var förvillande lik 'Elvis' i Perfect Dark, en klassisk Grey med andra ord. Röra mig kunde jag självklart inte. Sen insåg jag att soffan var som bortblåst och istället för att misstänka att Mr Grey beamat upp den till sitt skepp så insåg jag att jag hade fått påhälsning av Herr Sömnparalys. Good stuff!
cry me a river! --> thcrew
...'men istället' ska det givetvis stå.
Joda, poängen är allt tyder på att universum är oändligt stort(just nu, som jag vet).. det finns oändligt många stjärnor, och bland dom stjärnorna finns det en liten liten del av planeter som jorden där det kan förekomma liv, men det spelar ingen roll hur liten andel det är för det är fortfarande en liten del gånger oändligheten.. osvosv.
Så du menar att konspirations-teorier förekommer pga brist på utbildning, IQ & etc? Det är väll i största grad skitsnack, konspirations-teorier runtomkring utomjordiskt liv är ju i största grad baserat på statistik och egentligen fakta. Hahaha, kan du peka på några konspirationsteorier som är baserade på fakta och statistik? (finns ett fåtal faktiskt, kan du hitta dom???)
Jag själv kan ju hur enkelt som helst beskriva hur osannolikt det är att vi skulle vara ensamma i universum utan att behöva gå på MIT. Universum sägs vara oändligt, vi bor i en galax (vintergatan) där det finns liv (jorden), med tanke på att det finns oändligt med galaxer så blir det; En galax * oändligheten = en oändlighet med galaxer = en oändlighet av liv. Alltså borde det rent teoretiskt finnas en person precis som jag ute någonstans som skriver det jag exakt skriver nu på Whoa. Fast huruvida det finns liv bortanför jorden är ju inte särskilt omtvistat, det handlar ju om hur pass intelligent livet i andra delar av universum är och om utomjordigt liv har påverkat livet här på jorden.
Såvitt jag vet finns det inte oändligt med galaxer. Att universum expanderar betyder inte att fler och fler galaxer kommer till, bara att avståndet mellan himlakropparna växer.
Joda, poängen är allt tyder på att universum är oändligt stort(just nu, som jag vet) Definiera "allt" i sammanhanget, och ge gärna exempel.
Som jag sa ovan. Universum är inte oändligt. Det finns inte en oändlig mängd materia/energi och troligtvis är inte heller rummet oändligt. Återigen, tänk er en 3D variant av ytan på en munk. Spring åt vilket håll du vill på ytan på en munk, du kommer aldrig till ett slut, men ytan är helt klart finit. Munken är 2D, universum är 3D annars är det en ganska rimlig liknelse för vad som är den rådande teorin.
bermudatriangeln är ju ett mysterium, Bermundatriangeln är inte ett mysterium. Om man räknar på antalet förlista skepp, flygplan etcetera i det området, vägt mot mängden trafik och jämför med havet i allmänhet är inte bermudatriangeln överhuvudtaget överrepresenterad.
Illuminati har väl aldrig funnits vad jag förstår? I vilket fall som helst är det öga som finns på dollarsedeln en gammal symbol för guds allseende öga. Sen kan man ju hitta på allt möjligt om vad det skulle kunna betyda, men det är som det är.
Jag gillar att läsa kring de flesta konspirationsteorier. Tror dock inte ett vitten på någon av dem. Det är dock sjukt intressant att läsa om dem och de som skapar och tror på dem.
Joda
Fy fan, hypnogogia sets in. Jag har fan varit nojjig i flera år sen jag först hörde talas om sådana hallucinationer. Aliensbesök känns dock inte alls lika skrämmande som de mer klassiska onda häxliknande fanskapen som folk har hallucinerat genom åren.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Toastare
2010-08-08 19:56
svaret är som vanligt, världen är inte svart eller vit. Men det som ofta är en gemensam nämnare, rik eller ej, när det gäller saker som t.ex konspirationsteorier eller rasism och liknande är.. okunskap.
Jag skyller allt på Emma!
pundaren Känns som begreppen är lite ihopblandade, jag ser inte riktigt vart konspirationsteorierna kommer in i det hela. Det är ju skillnad på konspirationsteori o konspirationsteori. Typ de konspirationsteorier om 9/11 som är ganska galna o som saknar logik. Till skillnad från vissa andra som är konspirationer som är verkliga. Och sen finns ju alla de konspirationer som faktiskt inte avslöjats. Men annars, visst är det väl lite så att de som har utbildning, välbetalt jobb, osv osv gärna stödjer den rådande situationen, eftersom de uppenbarligen gynnas av den. "De har läst igenom de fastslagna reglerna (västerländska människoapor är mer prominenta än andra smaker, kapitalismens överlägsenhet är självklar osv osv) och dragit slutsatsen att allt verkar vara i sin ordning. Media ljuger inte (varför skulle de?), klass finns inte längre (alla har ju råd med McDonalds?) och politik är egentligen inte speciellt viktigt (Men Colbert är kul?). " Iof så kan jag tänka mig att väldigt många "lyckade" fullständigt skiter i media, men som däremot tycker politik är viktigt. Och som faktiskt hatar colbert. =D Jag tror att den skillnaden du gör mellan "lyckad" och "misslyckade" och vad de tror på är överdriven. Jag tror att det finns väldigt stora likheter mellan vad lyckade och misslyckade ser på samhället.
Producent
2010-08-08 21:12
Finns ju välutbildade "lyckade" människor som intresserar sig för div. hemliga sekter, mörkläggningar osv. också, inte alls bara lågutbildade foliehattar. Dock tenderar kanske de lågutbildade foliehattarna att dra aldelles för höga och långsökta slutsatser av den informationen som letats fram här och där. Finns ju en hel del saker i världen som är mystiskt och okänt för många, men allt som är mystiskt behöver ju inte innebära konspiration eller fiffel så att säga.
DMAt,
Joda, poängen är allt tyder på att universum är oändligt stort(just nu, som jag vet).. det finns oändligt många stjärnor, och bland dom stjärnorna finns det en liten liten del av planeter som jorden där det kan förekomma liv, men det spelar ingen roll hur liten andel det är för det är fortfarande en liten del gånger oändligheten.. osvosv. Skrev jag inte just åt dig att det inte stämmer? Dvs, att det du "vet" inte är korrekt. Exempelvis har man ju beräknat antalet atomer i det kända universum. Och nej, svaret är inte "oändligt många". Antalet stjärnor är inte oändligt utan ändligt. Avslutningsvis kan du inte multiplicera med oändligheten. Kan förövrigt enkelt synliggöra delar av ditt tankefel/räknefel. Fanns det ett oändligt antal stjärnor, varav en given andel hade planeter, varav en given andel av dessa skulle vara livbärande - då innebär det att det inte bara finns ett oändligt antal stjärnor, utan också ett oändligt antal planeter med liv. Ett oändligt antal planeter utan liv med för den delen. Men ja, nu har vi ju ingetdera somsagt - eller ja, enligt vad vi förnärvarande vet dvs.
.....osvosv.......
Henkso,
Fy fan, hypnogogia sets in. Jag har fan varit nojjig i flera år sen jag först hörde talas om sådana hallucinationer. Aliensbesök känns dock inte alls lika skrämmande som de mer klassiska onda häxliknande fanskapen som folk har hallucinerat genom åren. Min första sömnparalys var ett besök av en mörk gestalt vid min fotända som gjorde att min kropp frös till is (inte bokstavligen), panikkänslan var föga förvånande total. Kan ärligt talat säga att jag inte sov i det rummet igen på ett bra tag, och att bara tanken ger mig obehagskänslor såhär flera år efteråt. Nästan så att det konkurrera med mardrömmar från barndomen.
Lär dock ha haft minst ett hundratal paralyser sen detta, så jag börjar väl bli van. (Märkligt nog har säkert mer än hälften inträffat i samma rum som den första, trots att jag sovit där enbart ett fåtal nätter. Ett tag snittade jag säkert 2-3 paralyser per natt jag sov där. Vettefan vad det var med det rummet egentligen. Nästan så man börjar tro på energilinjer å grejer.
kakmonstret,
Men annars, visst är det väl lite så att de som har utbildning, välbetalt jobb, osv osv gärna stödjer den rådande situationen, eftersom de uppenbarligen gynnas av den. gynnas inte de flesta (mer eller mindre alla) i väst av den rådande ordningen? vi är fortfarande rika som troll i jämförelse med resten av världen, även om vissa sitter på bra mycket mer. ärligt talat har jag svårt att tro att det finns någon korrelation mellan verklig fattigdom/utsatthet och benägenhet att vända sig till konspirationer.
joda De som jobbar gynnas av den rådande ordningen ja. Resten gör det inte så mycket. Och de lågavlönade gynnas väl relativt omycket i olika länder. Men ja, Ekonomiskt så gynnas de flesta av den rådande årdningen. Frågan är väl om de flesta är nöjda att gå till ett stressigt jobb varje dag, där de måste kämpa som fan för att få ihop pengar, med känslan av att jobbet dom gör är utbytningsbart. Ett jobb dom inte är nöjda med, för fem öre.
Min erfarenhet av de som har lätt för att falla för konspirationsteorier är snarare att dom har rätt bra utbildning i grunden, dock sällan högre, dom har lärt sig att själva leta efter information, men är sämre på att sortera den. Men jag tänker också att det beror mycket på vilken sorts konspiration det är. Outbildade och tröga kan man lätt få att tro att judarna är onda och har en hemlig organisation, men det krävs mer eget engagemang och kanske en större kunskap om man ska börja tro att världen styrs av något som kallas illuminati.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
det är ju fortfarande lättare att skylla sitt "misslyckade" liv på någon annan än att försöka förändra det själv. en diffus fiende är lättare att kritisera än en äkta. men bara för att världen på många sätt är ett mycket stört ställe så innebär det inte att det ligger en masterplan bakom det hela, det är klart att man ska arbeta för att förändra för att få ett rättvist och jämlikt samhälle om det är vad man eftersträvar, men då krävs det ju en reell motståndare. DMAt fortfarande, frågan handlar ju om liv UTANFÖR jorden, vilket i dagsläget är 0. 0 gånger vadsomhelst, hur stor nuffra du än väljer är alltid = 0. även om ditt resonemang är felaktigt. jag utesluter inte att det kan finnas liv på andra planeter, men det är ju som så många påpekat en annan fråga.
http://www.kommandot.se/wp/
Folk som tvingas att rannsaka sig själv oftare tenderar väl att se betydligt fler saker i större perspektiv än vad introverta silverskedspersoner gör.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
jo så är det ju naturligtvis också. mår man bra så varför klaga liksom? då är det ju bra om man kan blunda för de orättvisor som gör att denne faktiskt mår bra, om vi nu definierar "bra" som en person som har det materiellt och ekonomiskt välställt. nej, jag tror att en människa som mår bra i en sjuk värld är en idiot, lika mycket som en människa som mår dåligt i en sjuk värld men skyller det hela på NWO, gud, satan eller illuminati är exakt lika mycket idiot.
Jag håller med dig bperb , förutom på en punkt. Att folk ser till konspirationer som t.ex de du nämner behöver ju inte nödvändigtvis se det som att de "skyller" på något. Snarare att det söker förstå saker och därför inte utesluter olika möjligheter. Jag själv är en sån, men det betyder inte att jag blint tror på något av de, inte ens Gud (fastän jag är troende) utan snarare lämnar diskussionmöjligheterna öppna och inte avfärdar det som "trams" bara för att jag själv är för dåligt insatt eller finner det alltför svårt att ta in...
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
lepra du har all rätt att tro på vad du vill, men jag tycker fortfarande att det är mer vettigt att försöka vara rationell i vad man ägnar sin tid åt. att inte utesluta saker och att fokusera åt helvete fel är två olika grejer. nej, jag tror inte på illuminati, ja, jag är beredd att ändra min åsikt om det visar sig att jag har fel, men det är i mina ögon alldeles för mycket larv för att ens ta på allvar. som tomten och tandfén ungefär.