I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Oddsen att slå en sex på en tärning - tre gånger i rad?

Övrigt - Blandat

   

2010-07-18 21:17

Oddsen att slå en sex på en tärning - tre gånger i rad?

Ja, mitt i en utekväll här på Malta hamnade jag i en diskussion med två kompisar.

På ett ställe kan man beställa en shotbricka för tio euro, man får sedan chansen att slå en träning. Blir det en sexa kostar brickan bara 1 Euro.

Min kompis lyckades dagen innan slå en sex tre gånger i rad. Han var överlycklig över detta mitt i sitt fyllerus och tog upp det även på kvällen efter och var fortfarande lika taggad över detta och sluddrar ur sig: Vad är oddsen för det?

Boom!

Här går våra åsikter isär.

Han hänvisar till att han pluggat Matte D och att det garanterat är 216 mot 1 att man kan slå det eller nåt liknande, medan jag hävdar att det är 1 av 6 i ODDS.

Alla garvar åt mig och säger att jag är dum i huvudet och lalala, jag måste till slut låtsats erkänna att de har rätt eftersom de vägrar ge sig och är oförmågna att förstå mitt tankesätt.

SANNOLIKHETEN att man slår 3 sexor i rad, kanske är 1 av 216, men ODDSET att göra detta kommer alltid vara 1 av 6.

Varför? Jo eftersom slumpen inte har något minne så efter varje kast blir det igen 1 av 6. Det blir inte svårare attslå 6an, den andra gången man rullar tärningen, det är fortfarande 1 av 6 att det blir en 6 alltså ökar inte oddsen för att man ska slå en sexa bara för att man har slagit en sexa en gång eller två gånger innan.


Är jag helt fel ute här?