I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hitta en lya i andra hand i Sthlm

Övrigt - Blandat

2010-07-05 15:48

Hitta en lya i andra hand i Sthlm

Har en polare som söker en lägenhet i andra hand i Sthlm. Någon som vet av lite sidor där man kan söka eller någon kanske vet av en lya i södra sthlm?

Groupie

2010-07-05 15:50
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-07-05 21:30
alltså med tanke på hur jävla screwed stockholms bostadssituation är så handlar det typ om ren och skär tur, antagligen via blocket eller kontakter.

2010-07-05 22:27
blocket har du huuuuur många som helst...gäller bara att kunna betala överpriserna.
vi är överallt!

2010-07-06 08:06
Bara att hugga nån schysst lya på blocket, bo där och betala överhyra i ett år och sedan gå till hyresnämnden och få hyran sänkt till brukshyresnivå retroaktivt.

Simsalabim.

2010-07-06 12:24
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2010-07-06 12:51
det är faktiskt inga problem o göra så haha.
så måste den du hyrt av punga ut me mellanskillnaden tror jag?
från det du flytta in tills du har anmält det. kan bli rätt goa pengar.
vi är överallt!
Toastare

2010-07-06 14:39
På blocket finns huuuur många som helst faktiskt. MEN, det är typ 1000st som svarar på varje annons.

Det bästa du kan göra (förutom att ha en bra fast inkomst) är att sätta in annons själv, med foto och en beskrivning av allt du är och inte gör.

Så fick jag och min sambo flertalet svar. Innan dess sökte jag själv och har bott på Lilla Essingen två gånger och nu bor vi i en asfin 2a i Kristineberg.

Och det med överhyra stämmer, de flesta plockar ut det. Nu har vi turen att slippa att betala det. Men min första lägenhet betalade jag 7000kr/mån för på Lilla Essingen 1 1/2a på 35 kvadrat.
Får tillbaka 20.000kr nu av hyresnämnden. Hyresämnden fastställer en skälig hyra och man får mellanskillnaden. Hyr man ut möblerat får man t.ex bara lägga på 5-10% av hyran i månaden som tillägg. Har man bostadsrätt får man inte ta ut hyra för räntan (det är ofta en förlustaffär att hyra ut en bostadsrätt i andrahand) och det är en skattepliktig inkomst.

Men är uthyraren schysst kanske man inte ska hetsa om sånt. Eller man har ju rätten på ens sida, men då kan det kännas jobbigt.

Aja, det är i alla fall sjukt jobbigt.. men hetsar du varje dag och förnyar din annnons ofta så kommer du få svar. Räkna med en hyra på minst 5000kr om du inte hittar en människa som hyr ut utan något för egen vinning.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2010-07-06 14:40
Och ett tips är att inte anmäla att till Hyresnämnden medan du bor kvar. Och gå med i Hyresgästföreningen så blir du företrädd av ett juridiskt ombud av dem.
Fota lägenheten när du flyttar in, spara alla kontrakt etc. skriv inte under på att du hyr möblerat om du inte gör det osv.
Jag skyller allt på Emma!

2010-07-06 23:07
Som alla säger, blocket!
Dock är mitt tips att din vän lägger in en annons själv och beskriver sig själv, vad h*n har för sysslesättning, vart i sthlm h*n söker och hur mycket hyra h*n är villig att betala! :)
jag och min pojkvän fick en superfin fritidsstuga på det sättet, fick väl vänta 2 veckor kanske. :)
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2010-07-09 13:32
Alltså kontakter.
Jag bor i Täby nu, 1.5mil norr om stan, betalar sjuk överhyra i en liten etta på 29kvm vilket är skit, den fick jag och min flickvän genom blocket, ren och skär tur och kanske lite för jag var norrlänning och han som hyrde ut också var det. "-Var ju någon svart kille och kolla på lägenheten, känns ju inte så bra och hyra till en sån" fick jag höra när jag skrev kontraktet.

Dock flyttar vi till hyresrätt på södermalm om 2vk, vilket är genom kontakter. Känner du ingen alls är man rätt screwed om du inte har bra startkapital.
Vet 2stk genom en vän som flyttade hit, fick bo svart på valhallavägen och betalade 12000 i månaden för en tvåa, blev utkickad efter 2vk.

Välkommen till leken!
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!