I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Informationsberoende - Finns det fortfarande?

Övrigt - Blandat

2010-06-24 23:05

Informationsberoende - Finns det fortfarande?

Jag har ett ytterst vagt minne av ett konsumentpartisk tv-program för några år sedan, körde ett inslag om en så kallad informationsberoende. Killen i inslaget, som lattjade någonstans runt tjugofem-års-strecket och som bäst beskrivs som lite småmesig, berättade att han varje minut av varje timme av varje dag ägnade sig åt att inhämta information. Det behövde nödvändigtvis inte vara av encyklopedisk karaktär, så länge han kände sig på något sätt stimulerad, blev han mätt och belåten. Tv-spel, serietidningar, radio. Det kvittade helt vilken form han valde att sila fixen genom.

Nu ska jag inte bli skogstokig här och påstå att jag är uppe på samma labila höjder och balanserar som killen i inslaget, men jag känner definitivt att jag är på väg åt fel håll. Filmer fastnar inte lika lätt längre, tidningsartiklar har en extremt kort livslängd och radioinslagen beblandar sig med varandra och skapar en enda oigenkännlig minnesklump. Min förklaring till varför detta spontana sjukdomstillstånd smygit sig på är att jag inte klarar av att stå emot informationsflödet. Jag är inte en av dem som kan flytta ut på landet, bränna upp mobilen och skratta åt hela eländet. Jag är en av dem som läser sju olika filmbloggar, följer tre olika podcasts och har ungefär sex tv-program som laddas ner på regelbunden basis.

Frågorna är alltså som följer:

Finns informationsberoende fortfarande?
Vad innebär det?
Finns det någon hjälp?
Kallas det idag något annat?

Hur illa till ligger min obäddade säng där ute på den tunna isen?

2010-06-25 00:19
väldigt intressant. de känns som de är något hål inombords som måste fyllas med nåt. jag tror mycke väl på att de är ett beroende.. vad för behandlig skulle man sätta på de? kognitiv beteendeterapi kanske? tvinga sig ut på landet för att ta tag i sina vanor? de finns nog mycke olika saker i livet som man blir beroende av, men som vissa människor inte tycker kan räknas som ett beroende. så vad är ett beroende egentligen och när går den till överdrift?
kul att de körs

2010-06-25 00:47
"Informationsberoendet" finns garanterat kvar.
Folk som kollar mailen / facebook / twitter / whoa flera gånger i timmen för att "inte missa nåt" även om det är helt oviktiga grejer.

Hett tips är att minska antalet stimulanskällor, typ läsa en filmblogg istället för sju, eller ta bort RSS:er och länkar till dem så att du måste knappa in adressen för att läsa. Det extra steget för att få tag i infon ger enliten tröskel som du kan bygga vidare från.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Redaktionen

2010-06-25 01:38
Jag är en av dem som läser sju olika filmbloggar, följer tre olika podcasts och har ungefär sex tv-program som laddas ner på regelbunden basis.

jag blir fan rädd..

okej att alla har sin kopp té men..

Filmer fastnar inte lika lätt längre, tidningsartiklar har en extremt kort livslängd och radioinslagen beblandar sig med varandra och skapar en enda oigenkännlig minnesklump. Min förklaring till varför detta spontana sjukdomstillstånd smygit sig på är att jag inte klarar av att stå emot informationsflödet.

min förklaring är att hjärnan inte vill komma ihåg smörja. läs en bok o tänk något du inte tänkt förut.
namaste

2010-06-25 09:38
Jag tror jag har en släng av det själv. Kan inte sitta på tunnelbanan utan att läsa FB/nyheter på mobilen, och tittar jag på en film på datorn har jag ofta den i ett litet fönster för att surfa samtidigt.

Inte nyttigt tror jag... lyckligtvis finns det en enkel lösning:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/eu-parlamentet-borde-lagstifta-om-facebook-anvandandet-1.1128034
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-06-25 10:14
har varit fb-fri i en månad nu, undra vad man missat? ;(
 Haters gon' hate...

2010-07-11 18:54
Jag är inte (ens i närheten) nöjd med responsen i denna tråd.

Visst, de personliga påhoppen fick mig att dra på smilbanden ett par gånger, men nej, jag är långt ifrån nöjd.

Fler synpunkter angående informationsberoende?

2010-07-11 20:19
Jag känner definitivt igen det, jag tror snarare att det har att göra med att man söker stimulans och är intresserad av saker och ting.

Jag kan tex läsa en hel films handling istället för att se den, bara för att veta vad som händer.

Om min lina går ner kryper det i hela mig, inte för att jag nödvändigtvis GÖR något med internet eller tänkte göra det, men just att möjligheten är borta stör mig som fan.
Jag vill kunna kolla upp vad jag vill när jag känner för det liksom.

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-07-11 23:15
Grattis, du har N.AD.D

Och ja, det är en komplimang :)
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-07-11 23:23
Jag skulle skilja på informationsberoende, alltså ett ständigt behov av att vara uppkopplad och hålla koll på omvärlden, med att vara en gammal hederlig informationsjunkie, då man bara är allmänt, på gränsen till tvångsmässigt nyfikeno och måste veta allt om allt och alla i sin omgivning. Själv är jag det sistnämnda snarare än det förstnämnda.

2010-07-11 23:24
Endeavour2

Haha, den mest träffande texten jag har läst på länge.
Walking the street of dreams

2010-07-11 23:27
Naizo: Jag mådde rent utsagt bra av att läsa den texten, jävligt skönt att nån satt ord på det på ett så bra sätt. :)
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-07-13 23:46
Endeavour2, haha skön länk.. =) kul när han beskriver att om man har nadd gör man flera saker samtidigt (i princip), jag skriver detta medan jag läser.. kikar facebook, lyssnar på spotify och snackar med min polare på skype.. Man kände sig rätt så träffad!
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Admin

2010-07-16 10:54
Mitt "behov" grundar sig mest i att jag tenderar att bli så oerhört uttråkad att jag surfar runt för att se om det händer nåt kul, diskuteras något intressant ämne. Inte av rädsla för att missa något.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?