tjenare, sexistiskt eller ej?!?
tja, alla whoaiter, Satt och kolla på lite kläder och stötte på klädmärket T.I.T.S på www.titsbrand.com de har väldigt mycket olika tees, men till skilnad från de andra som har tees så kör de väldigt "sexistiska" motiv med halvnakna tjejer i olika poses... hur fungerar sånna tees här igenligen? vad tycker ni? själv har jag inte nått emot sånt, inte min flickvänn heller... men frågan är vad tycker sverige? hur ser lilla landet lagom på sådan här? vill inget annat än att reflektera det här på whoa, o eftersom jag vet hur enkelt allt kan bli OT så snälla försök att hålla er till ämnet... här är en banner de använder sig av. skulle sån här marknadsföring fungera i sverige eller sticker det för mycket i folks ögon? skulle de här kläderna sälja? Well speak OUT!! /J
http://www.myspace.com/ko_kain_00 /|/ http://www.brownconnection.se||| Member Of The LATIN GORILLAZ lll http://www.basementality.se/shop
haha, ja herrejävlar vilken banner! det var lite over the top,
((MAAD))
att använda sig av halvnakna tjejer kan väl vara lite problematiskt beroende på sammanhang, kan jag tycka... men här spelar det väl ingen roll. däremot känns det lite som killen som tyckte den här tishan var ball växte upp och bytte intressen..
vadå? jag dyster?
Motiven stör inte mig, whatever floats your boat. Jag skulle dock aldrig gå med en sån tee själv, det känns lite primitivt och efterblivet. De skulle säkert sälja. Lantisar och random Slitzläsare skulle dö för dem.
Redline!
Jag lägger till: Vissa kommer gilla, vissa kommer hata. Det är därför man ser till att segmentera och fastställa att målgruppen som gillar produkten är tillräckligt stor för att det ska vara värt hatet. Du kan inte fråga om Sverige kommer gilla den för det finns ingen typisk svensk åsikt i frågan.
Redline!
Klart det är sexistiskt, men det provocerar inte mig. Tror det krävs en viss typ av mentalitet om intresset för dessa motiv ska finnas. Har personligen väldigt svårt att föreställa mig en normalbegåvad, socialt accepterad pojke glida omkring i en sådan tee. Marknadsföring i förslagsvis Sjöbo eller Kil vore nog lönsam. Gärna i fysisk butik, då målgruppen antagligen inte har för vana att internetshoppa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
satt o läste lite i deras blogg, som de har på sidan, o som det ser ut så är de ganska stora i USA, vilken det ioförsig inte förvånar mig! haha... sedan så läste jag lite av era svar där. primitivt, efterblivet, socialt acceptans och lantis varning är vad vissa tycker... vad är det som får er att tycka så? som sagt de verkar ganska stora i usa med flera kända artister som använder sig av dessa tee´s och här så har jag sätt pato poh glida omkring i en sådan i nån video har jag för mig! men är det inte lite hiphop igentligen med provocerande bitches and ho's attityd. tror mer på att dessa tee´s är en mer vanligt förekommande storstads fenomen än lantis grej... kan det stämma?
http://www.myspace.com/ko_kain_00 /|/ http://www.brownconnection.se||| Member Of The LATIN GORILLAZ lll http://www.basementality.se/shop
Vore det inte soft att försöka bryta den provocerande bitche's and ho's attityden som råder inom hiphopen? För det verkar inte som att folk ser kopplingen mellan den och varför det är så få kvinnor som rappar..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
KO-KAIN: Jag tycker det är efterblivet och primitivt att glida omkring med en sån tee eftersom bilder på halvnakna tjejer ska inte intressera andra än 13-åriga killar och de snubbar som enbart tänker med kuken. Nu har du tur (eftersom jag antar att du är intresserad av att börja beckna tröjorna här, annars skulle du väl aldrig frågat om marknaden etc) eftersom väldigt många snubbar är som 13-åriga killar och tänker bara med kuken så de kommer säkert sälja. Missförstå mig inte, jag har ingenting emot halvnakna tjejer men jag är inte för det så mycket att jag kommer bära en tee med det motivet. Det känns som att jag frontar med det som att det är ett av mina största intressen. Dessutom vill jag inte att snubbar spanar in mitt bröst för att det finns ett par tryckta bröst ovanpå. Det är hiphop med bitches and hoes men man behöver inte klämma in de överallt. Räcker det inte med att de finns i texterna och dansar i videos? Jag bor i Stockholm och har aldrig sett någon med en sån tee eller ens något liknande. Varken i stan eller i förorterna. Folk i Stockholm inbillar sig att de är lite finare än resten och då kan man inte glida omkring med en halvnaken guzz på tröjan, då kan man lika gärna flytta till Borås.
Redline!
Jag kan bara hålla med Dr.Octagon (nu har jag gjort det i två trådar på mindre än tio minuter, JOBBIGT!). Det är ju inte ens softa, goa konstnärliga motiv som gör en snygg tisha, utan bara "Nakna tjajjor är di bästa som finns".
detsaarvidu: Antingen skaffar du egna åsikter eller så får du överlämna fjärrkontrollen :P
Redline!
Haha feta.. Ska lätt beställa. Är pubertal och tänker med kuken.. Likaså de jag umgås med
dr o, det får bli fjärren, egna åsikter är heeelt uteslutet.
De skulle säkert sälja. Lantisar och random Slitzläsare skulle dö för dem.
Forumssignatur...<br>
men frågan är vad tycker sverige? hur ser lilla landet lagom på sådan här? Det här kan du tyvärr inte spinna som en "lilla landet lagom" eller "i mellanmjölkiga Sverige är folk torra" grej. Nej. I Sverige så, så som i många andra länder, så är tshirts med halvnakna tjejer på extremt jävla redneck/hillbilly och helt enkelt smaklöst. Det har ingenting att göra med om det är sexistiskt eller ej. Det är bara en sorgligt smaklös klenod kvar från 80-90talet som fortfarande lever kvar, mestadels bland whitetrash träsk ute på landet där folk i vanliga fall knallar omkring med flaggor, halvnakna tjejer, vargar eller cheesy textmotiv som t ex "Öl byggde denna vackra kropp" på sina tshirts.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
vad marvingaye skrev. Samt, sveriges inställning till sexualitet är om något långt mycket öppnare än resten av europa/västvärlden. Däremot är sexism en fråga som debatteras flitigare här. Ingenting "lilla landet lagom" över varken eller. Snarare det i genomsnitt minst konservativa landet. märk genomsnitt.
dr.octagon: nee jag har ingen som hellst intresse i att beckna tee´s här i sverige av det märket... då de redan sälj i visa utvalda butiker här. Därimot så är det jävligt spännande att höra folks åsikter och tankar kring nått så enkelt som en tee... och man ser att det är åt det hållet att folk tycker det är lantis varning på dem... men fortfarande i usa verkar konceptet T.I.T.S fungera... varför skulle det inte kunna fungera här...
är det så att det kanske är en mer en förorts grej?
jag ser som sagt inte nått fel eller lantigt med teeshan
med lilla landet lagom så menade jag mest... att man inte ska sticka ut, tycka och tänka för anorlunda utan man ska vara lite som alla andra...
o nu i detta fall tee:en
jag fråga mig vad är det som gör det så white trashigt här i sverige att bära sånt men i usa är det ganska så fresh...
exempel för att det verkar gå bra för grabbarna däröver som säljer märket.
http://vimeo.com/12208996 Gucci mane
Dj Ill Will
Menance från blackwallstreet (the games click)
man ser även på tyga o chris browns video
aa listan kan göras lång!
om det inte är jantelagen och "lilla landet lagom mentaliteten" som gör att man tycker det är fel vad är det som gör att man inte "kan" använda en sådan här men där så verkar det vara fett axeptabelt bland de flesta.
Ah, ok. Det verkade nästan som att du gjorde en marknadsundersökning :D Jag är ute i orten på daglig basis och visst, det finns ett fåtal shunos där ute som jag kan se i en sån tee men överlag så kommer folk passa. Det är bara fattigt. Jag lovar att både Kanye och X får betalt för att ha på sig tröjorna. Bara för att rappare har på sig något så är det inte automatiskt coolt. Sen har amerikaner aldrig varit kända för att ha ett sinne för stil och smak.
Redline!
jag fråga mig vad är det som gör det så white trashigt här i sverige att bära sånt men i usa är det ganska så fresh... Det är jävligt hillbilly och smaklöst att bära sånt i de vettigare delarna av USA med.
...tshirten såg inte fresh ut på någon av dem rapparna. Dålig smak finns även bland afro-amerikaner och G's, det är inte exklusivt för vita rednecks.
Halvnakna brudar på tees är inte bara whitetrashigt och hillbilly i sverige, det är det i de flesta länder. Som sagt, det lumpas ihop med smaklösa motiv såsom vargar med månar i bakgrunden, "lustiga" tees med skämt på("I'm with stupid ->"), tees med meningar som ska framstå som provocerande("I fucked your daughter") och även patriotiska tees med typ sydstatsflaggor på.
Som sagt, det här har ingenting med "lilla landet lagom" att göra eller att man är rädd för att sticka ut. Tvärtom, jag tycker faktiskt att de flesta människor i sverige har ett ganska bra sinne för klädsmak och när jag bodde i Sverige såg jag konstant människor med intressanta klädval som ofta stack ut(STHLM, GBG). Ta en promenad i centrala STHLM en vacker dag då det är mycket folk ute och du kommer se alla möjliga sorters människor, klädda på alla möjliga sätt.
Dock skulle du nog förmodligen sticka ut om du hade på dig en tee med en halvnaken tjej på i STHLM, men inte pga att du är radikal, utan mer pga du skulle höra hemma bättre i typ Tvååker.
Producent
2010-06-02 14:30
Jag skulle aldrig bära en sådan tee, likadant som jag aldrig skulle bära en tee där det är ett tryck av .. låt säga Eminem.
fan vad det är tjat om jantelagen hela jävla tiden, ibland är saker bara dåliga och inte bara att alla i sverige är haters
Tishorna är lök... Skulle hellre gå runt med t-shirttryck med vaginor ritade av tioåringar som motiv... "Lilla landet lagom" du blir nog stämplad som wt med en sån t-skjorta i hela Västeuropa.
den bilden TS har lagt in skulle mycket väl kunna vara reklam för glass eller skor. Men annars så finns det ju rätt många stolt slampiga brudar här i sverigen så sådana kläder skulle nog mkt väl kunna sälja, både nu och i framtiden.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
nee jag har ingen som hellst intresse i att beckna tee´s här i sverige av det märket... då de redan sälj i visa utvalda butiker här. lol @ "vissa utvalda butiker"! törs man fråga vilka?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
nær jag var i thailand fanns det ett antal såna, jag var ju næra på att køpa. kostade ju 20 spænn dessutom men jag sket i det. men tycker dem ær rætt balla
Bara för att rappare har på sig något så är det inte automatiskt coolt. Hur fan kunde det bli "coolt" att låta klistermärkena sitta kvar på kepsen då? kan vara 00-talets mest smaklösa mode.. :P
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Hur fan kunde det bli "coolt" att låta klistermärkena sitta kvar på kepsen då? kan vara 00-talets mest smaklösa mode.. :P Tacka skaparna av bootleg new era kepsar som sålde billiga kopior utan klistermärken på. En dag kom nån rappare på att han ville visa världen att han köpt en legit keps, ej kopia, och lämnade därför klistermärket kvar.
Jag väntar ivrigt på dagen då detta mode förs vidare till andra produkter eller helt enkelt tas till nästa nivå och folk knallar omkring med larmdosor, prislappar och klistermärken på kläderna. Hur hiphop är inte det liksom? Inte nog med att sneakersen är legit, de är dessutom stulna och har kvar larmet.
Jag förstår inte riktigt poängen med att ha en stort ass/tits som tee. 80% av deras t shirts är det lättklädda alkis brudar som städar och dricker. Gillar killar sånt?
Folk får väl ha såna t-shirts om dom så gärna vill, sen att antagligen kommer skratta om jag ser någon använda dom är väl en annan sak.
Jag skulle dock aldrig gå med en sån tee själv, det känns lite primitivt och efterblivet. Co-sign på den.
At the gates of Eternity...
Skulle aldrig ha en själv, men tycker inte det är fel så..
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Har väl redan sagts men.... det känns lite billigt och patetiskt att hitta på ett märke som heter tits med punkter emellan och sen kränga ut lättklädda tjejer som motiv. De förtjänar inte att sälja en enda tröja.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Onödigt säger jag, det spär bara på skönhetsidealen mer och unga flickor för högre krav ställda på sig. Det är t-shirten som ska säljas, inte sex.
Hej
Dr.Octagon Shit vilken inställning. Men det är OK med feta vapentryck på tee's eller Same same
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
det spär bara på skönhetsidealen mer och unga flickor för högre krav ställda på sig. Skönhetsideal..
Det är ju en rätt skojjig diskussion. Men har den debatten inte dött rätt hårt?
Jag finner då iaf inte dagens "ideal" särskillt skadliga?
Jag skulle lätt bära sådana tees för jag är sexistisk och politiskt korrekt... oh wait. Skulle du bli störd och komma fram till gatan och börja skrika på mig och knuffa mig så skulle jag bli jätterädd och börja gråta :´(
det spär bara på skönhetsidealen mer och unga flickor för högre krav ställda på sig. Har inte unga killar kravet på sig att ha sixpack, vara bad boys som lever det snabba livet. Gud förbjude om han nördade sig bakom datorn inte gjorde droger var otrogen etc.
Snacka om att kasta sten i glashus. TÄNK PÅ FLICKORNA QQ! Ja tänk på flickorna och glöm bort pojkarna! Jävla könsdiskriminerande fascister!
Rawr >:(
Est. 1984 "Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
Jag tycker inte dehär är något fel och jag är för jämnlikehet, Jag menar jag slår bruden med knuten näve också.
Jag tycker vissa av dessa t-shirts var riktigt snygga. Särslikt tjejen som är på väg att äta en banan på bannern i hemsidan. Skulle kunna tänka mig att köpa den. Själv tycker jag det är lite hetsigt och överdrivet att bli helt eld och lågor över någon halvnaken tjej. Ingen stor grej. En snygg tjej i ett snyggt tryck = snygg t-shirt. Kvinnor är fina och härliga och varför inte hedra dem och deras skönhet med en t-shirt. Sen har ju kvinnor mycket annat än skönhet också. Men för den sakens skull behöver man inte sluta njuta av den.
Vem blir eld och lågor? Tror de flesta bara konstaterar att det är sanslöst bonnigt att gå runt med mjukporr på t-shirten.
Skulle förmodligen aldrig ha på mig en sådan tee personligen, men jag förstår inte vart ni får att det är WT ifrån. Kanske om t-shirten hade varit av låg kvalitet, trycket var låg kvalitet, tjejen hade typ ringbrynja, det var en varg i förgrunden, en måne i bakgrunden, kanske tom en indian nånstans och var urtvättad. Dessa ser ju mer ut som typiska tees som hiphopkids skulle kunna ha. Och shit vad alla tror att alla som bor i Stockholm eller Göteborg är världens bäst klädda människor, zup with that?
Vem blir eld och lågor? Tror de flesta bara konstaterar att det är sanslöst bonnigt att gå runt med mjukporr på t-shirten. Eld och lågor kanske var att ta i. Ursäkta mig. Själv försökte jag vända det från att de skulle vara förtryckande, det går att se på olika sätt.
De flesta reagerar i varje fall starkt och börjar snacka white trash, feminism, skönhetsideal osv.
Jag ser inte riktigt problemet, eller vad vi ska kalla det, med dem här tröjorna.
Grejen med dom är antagligen att dom ska vara lite utmanande och provocerande.
Du kanske är för gammal.
Jag tycker inte heller det är förtryckande. Inte heller ser jag något "problem" med tröjorna. Å andra sidan ser jag inget "problem" med att köra raggarbil runt runt den lokala korvmojen pumpandes E-type, heller. Det är bara väldigt bonnigt. Kanske är jag för gammal ja, men jag törs lova dig att jag inte hade nakna brudar på t-shirten när jag var 15 heller.
Och shit vad alla tror att alla som bor i Stockholm eller Göteborg är världens bäst klädda människor, zup with that? Ingen som sagt att
alla som bor i GBG/STHLM är
världens bäst klädda människor.
Men det finns ingen tvekan om att folk, rent generellt/i stor majoritet, har helt enkelt bättre klädstil i större städer jämfört med avsides byar. Detta stämmer för alla länder, inte bara Sverige.
Jag tycker inte heller det är förtryckande. Inte heller ser jag något "problem" med tröjorna. Å andra sidan ser jag inget "problem" med att köra raggarbil runt runt den lokala korvmojen pumpandes E-type, heller. Det är bara väldigt bonnigt. Kanske är jag för gammal ja, men jag törs lova dig att jag inte hade nakna brudar på t-shirten när jag var 15 heller. Jag påstod inte att det var du som tyckte det var förtryckande, det var sånt snack längre upp i tråden. Det var det jag tänkte när jag skrev mitt första inlägg.
Får jag lov och fråga vad som är bonnigt med dem? Bara för nyfikenhetens skull.
Man kan ju tycka vad man vill om att det t. ex skulle göra kvinnor till sexobjekt osv. Men var ju tydligen inte så du tänkte.
Jag tycker tröjorna är fräscha och långt ifrån bonniga.
Jag tycker tröjorna är fräscha och långt ifrån bonniga. Jag tycker att de är fula och ganska bonniga. Smaksak osv. Finns inte så mycket att diskutera.
Jag tror f.ö ingen som faktiskt köper en av dessa fula tishor tycker att de är fula och bonniga. Du faller helt enkelt in i målgruppen de är ute efter.
Buddub: Får jag lov och fråga vad som är bonnigt med dem? Bara för nyfikenhetens skull. Det är en association jag gör, precis som med raggarbilen och E-type. Inte heller där finns det något objektivt som bestämmer att de fenomenen är bonniga, men eftersom bonniga människor i mina ögon är kraftigt överrepresenterade bland de som kör raggarbil runt korvmojen och lyssnar på E-type, är det för mig en naturlig association.
På samma sätt upplever jag en kraftig överrrepresentation av bonnigt folk bland de som har halvnakna brudar på t-shirten. Dessutom tycker jag det är rätt ordentligt tacky. Men som marvingaye säger - klädsmak är ju såklart en smaksak, finns inget rätt eller fel.
Kane Inte alls i samma omsättning, tror jag. Majoriteten av porrtidningar visar nakna kvinnor och inte nakna män. Kvinnor ska vara slimmade och sexiga, annars är dom inte värda mycket. Jag tycker det är fel, och har inte det att göra med skönhetsideal? Visst påverkas män av ideal som tvättbräda och muskler, men inte alls lika mycket som kvinnor. Kalla mig feminist, men jag tycker det är sexistiskt att strippa tjejer bara för att sälja mer. Speciellt när jag ser 8-åriga tjejer på stan som är sminkade och går med BH. Kvinnor har mer press på sig, det vet alla, men ofta pallar inte män bry sig, för dom gillar det. Då har idealen slagit igenom, och det enda som spelar roll är utseende.
Hej
Hypnoz, Sedan kan man ju göra en lång diskussion om varför kvinnor blir praktiskt taget offer av media idag när män kan tänka "kanske borde jag börja träna så att jag ser ut sådär" men sedan lägger sig i soffan och käkar chips. Den diskussionen är rätt så intressant, för som jag ser det idag verkar pressen från media vara lika stor till både män och kvinnor, men det kanske bara är jag som är trångsynt vem vet =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Mjo.. Porrtidningar lär ju ha sjukligt stor betydelse för "förtrycket" utav kvinnan. Snacka om klyschigt debatterande från Hypnoz, han drar alla argument och dessutom den tydliga parallelen mellan porr och sminkade 8a åringar.
DMat Du kan ha rätt, men jag tror att unga flickor blir påverkade av mycket mer än unga män blir. Eller rättare sagt så har vi nog lättare att leva upp till våra ideal (att vara macho och inte gråta, basically) än kvinnor har, för dom ska vara perfekta, annars är dom inte värda mycket. Och majoriteten av skönhetsprodukter riktar sig ju till tjejer, inte killar. psyko_slusk Och du drar inte några alls. Porrtidningar må ha liten betydelse för förtrycket, men du måste väl hålla med om att kvinnor blir mer eller mindre objektifierade? De flesta porrfilmer går ju egentligen ut på att kvinnan ska tillfredställa mannen. Och detta har lett till Anna Anka.
Hej
Och angående att du "inte finner dagens ideal särskilt skadliga" så borde du tänka på dom 8-åringar jag pekade på som inte får vara barn, för att dom ska klä sig lätt, visa mycket hud och istället för att leka, som de tidigare generationernas 8-åringar gjorde, ska dom ut och köpa den senaste Gucci-väskan. Idealen går alltså ner i åldrarna, och det tror jag är skadligt.
Hej