I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Iphone stulen, får man en ny??

Övrigt - Blandat

2010-03-28 20:54

Iphone stulen, får man en ny??

tja rubriken säger allt

har garanti kvar på den mer vet jag inte, den är från telia.

nån som vet
hjääälp!

2010-03-28 20:55
om det nu skulle var så skulle du antagligen vända dig till din återförsäljare? varför inte fråga där först och främst... sen kanske försökringsbolaget etc..... de vet nog bättre än whoa
Get Random!

2010-03-28 20:56
Garantin täcker la inte stöld
Antar du får anmäla att du blitt utsatt för stöld så är det väl försäkringen som i sin tur tar hand om d o betalar ut till dig...

finns nog nån annan som vet bättre.

2010-03-28 22:06
Lätt svar - nej.

Krångligare svar: Stöden kanske täcks av någon försäkring du har, beror på omfattning och vilket/vilka bolag du har.

En "skyndsam" polisanmälan är ofta ett krav från försäkringsbolagen, så börja i den änden.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-03-28 22:15
Som sagt, garantin täcker inte stöld, du får vända dig till försäkringsbolaget
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-28 22:43
"försökringsbolaget" :D

2010-03-28 22:47
Precis som flera andra har skrivit: ta kontakt med ditt försäkringsbolag och se vad din försäkring täcker. Jag vet att min skulle täcka stöld med en självrisk på 1000 kr, om jag inte har fel. Garanti har ju ingen som helst koppling till stöld.
Delam tange barat

2010-03-29 01:18
din hemförsäkring ska täcka
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2010-03-29 01:40
med tanke på att försäkringsbolagen räknar med helt absurda värdeminskningar ska du inte hoppas på att få allt för mycket om den inte var riktigt ny. Men visst, har du tur kanske du får 3000 netto. Räcker väl till mer än en halv ny iaf.
cry me a river!
--> thcrew

2010-03-29 02:47
kan man inte spåra dessa nya android mobiler.? Menar bara liksom helloo det är ju 2010!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2010-03-29 08:41
Dessa andriod telefoner? Andriod är ju ett operativsystem som iPhone inte använder.
Men jo man kan spåra dem någorlunda om man installerar Wavesecure. Då kan man även spärra dem så att de inte går att använda från deras internetsida. Telefonen spärras även automatiskt om man byter sim kort och så skickas meddelande till dina vänner etc. Finns både till iPhone och andriod.
Forumssignatur...<br>

2010-03-29 11:26
Min polare fick sin stulen, han polisanmälde det och ringde till sitt försäkringsbolag. Han gick även och köpte en ny telefon, han fick 3000kr av bolaget, sen så betalade dom även resterande av vad mobilen kostade så vi säger att han fick runt 6000kr.
http://blogg.streetsofgothenburg.se/

2010-03-29 22:54
Vet inte om det är en skröna, men har hört att vissa försäkringsbolag gör undantag för stulna iphones - de är för stöldbegärliga för att täckas av standardförsäkringar. Man får teckna extra om man vill ha skydd.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-03-29 23:02
Endeavour2

har jag mycket svårt att tro..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2010-03-29 23:14
Jag passade på att googla. Det var halvt rätt.

Försäkringsbolaget IF gick förra året ut med att Iphone inte täcks i deras ordinarie hemförsäkring då den är avsevärt mkt mer "skadebenägen" än andra telefoner, samt att den är såpass dyr.
Flera andra bolag har också ingen eller dålig täckning för Iphone, men om det är märkesspecifikt eller att inga mobiler täcks framgår inte.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-03-30 07:13
Njae.. det står att man behöver en så kallad drulleförsäkring, eller allrisktillägg, det är ju en förutsättning - och det gäller egentligen alla mobiltelefoner. Iphone är inte mer skadebenägen eller dyr än exempelvis en systemkamera. Tappar du en sådan i golvet så krävs naturligtvis en allriskförsäkring. Hemförsäkring utan tilläggsförsäkring för lös egendom täcker ju främst brand, vattenskador, inbrott, rätts- ansvars- och överfallsskydd.

Tänk på att det ofta handlar om 1500:- i självrisk samt en värdenedräkning på din produkt. Ned nedräkningen är ofta ganska kraftig, men beroende på typ av produkt. Är den exempelvis ett och ett halvt år gammal med ett ny pris på 6000 kan den eventuellr vara nedskriven till 3000. Efter självrisk får du ut 1500 - vilket isf är bättre än ingenting. Har du otur är den nedskriven ytterligare...

2010-03-30 16:04
friktion,

att iphone är mer skadebenägen är väl sedan länge dokumenterat. som en anekdot tappade jag min SE från tredje våningen ner på en asfaltsplan, den höll. hur många iphones skulle klara motsvarande upplevelse? :- )

macbooken å andra sidan är riktigt stryktålig jämfört med sina konkurrenter.

3000 stämmer förövrigt rätt bra för en 1-1.5 år gammal iphone, det var vad damen fick för sin exkl. självrisk.

cry me a river!
--> thcrew

2010-03-30 16:19
joda

Har aldrig påstått att den inte är skadebenägen..

2010-03-30 23:18
oj, läste helt galet. läste mer skadebenägen än annan mobil istället för systemkamera :D

my bad.
cry me a river!
--> thcrew