Spara pengar.
Hejsan Nu är det så att jag vill ut och resa. Har innan inte sparat särskilt mycket och har levt relativt lyxigt. Men nu känner jag att det är dags att börja spara. Det kostar ju som sagt en del att resa. Hur gör ni för att spara pengar? Dags att bli den smarta systern av spara och slösa. :)
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
Producent
2010-03-21 20:33
Är du beroende av köp dagligen? såsom, cigaretter, snus, cola, choklad osv? isf har du en snabb lösning där.. tror jag.
Det bästa tipset är att sluta äta när du är ute. Det kostar så sjukt mycket i längden, kör med matlådor :)
starta sparkonto som du inte kan öppna på en viss tid, kör autogiro från ditt vanliga kontot till det kontot!
När pengarna kommer in, räkna ut ca hur mkt / dag /vecka du behöver efter räkningar osv. Det som blir över växlar du till valfri valuta. Öppna ett sparkonto som lägger över en viss summa varje månad.
Jag köpte en plåtburk, det är en sparbössa..men den går inte att öppna på ngt annat sätt än med en konservöppnare. Och om den är öppnad tidigare än det datumet vi har bestämt så får jag böta 1000 spänn till min kompis..samma sak för henne, men till mig! Aldrig kunnat spara tidigare, detta är jätte bra!
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!
Moderator
2010-03-21 21:46
Det bästa tipset är att sluta äta när du är ute. Det kostar så sjukt mycket i längden, kör med matlådor :) Fruktansvärt bra tips måste jag medge! Säg att man snubblar ut från krogen tio över tre och är lite fyllehungrig så slipper man hänga med polarna till det vanliga kebabhaket - det är bara att sätta sig ner och öppna sin lunchlåda med bönor, ris och tillhörande glas med sojamjölk. Perfekt! :) Annars har jag tyvärr inga tips. Jag är dum i huvudet för varje gång jag bestämmer mig för att spara så köper jag mer än jag annars gör. Jag är bortom all räddning, en slav under kapitalismens brutala hand :/ (Inlägget ändrat av Squirtle 2010-03-21 21:46:36)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Jag snusar men det köper jag inte daglien utan kanske var tredje dag. Men det är ju en bov i dramat. Matlådor kör jag med, godare också. Jag har ett sparkonto som jag inte använt så flitigt förrän nu. har ca 5000 kr nu.
Lev på kartoffel och ägg. Ibland kan du lyxa till med köttfärs eller nåt sånt. Kommer lätt undan med 200 kr per månad för mat då.
:D
direkt när pengarna kommer in varje månad för jag över det till ett annat konto i en annan bank där jag inte har ngt kort kopplat till.
jag har förhållandevis låg inkomst (ca 6 lakan efter hyra) och lyckades ändå spara ihop till en tatuering och en New Yorkresa genom att sluta röka under ett halvår-år. i övrigt är mitt bästa spartips att lägga undan pengar och låtsas som att de inte finns och leva för det som blir över mellan utgifter och sparpengar. köp billigare mat, se över vad du spenderar på vad under en månad och skär av där du ser att du gör av med pengar på saker du faktiskt inte behöver. jag sög på att spara innan jag träffade min kille, men han visade mig hur man gör. man bara rör inte de pengar man lagt undan. det är väldigt enkelt. självfallet är den högen pengar off limits för allt utom rejält nödvändiga oförutsedda utgifter som en hög elräkning eller liknande. ät inte ute, köp inga kläder utom de du verkligen behöver och bunkra upp på torrvaror som pasta, ris och liknande och håll ögonen öppna för extrapris i affären. potatis är billigt och mättande t.ex. notera nu att jag kommer från en väldigt fattig uppväxt och anser min nuvarande inkomst hög, vilket gör det svårare för mig att låta bli att bränna alla dessa pengar på leksaker, serier och böcker. man måste vara stenhård med att de pengarna på ens sparkonto helt enkelt inte finns. numera sparar jag så att jag ska ha råd att resa och köpa tatueringar och har, sen jag började få en inkomst, åkt på utlandssemester varje år. + att jag just nu håller på med en helarmstatuering. att sluta köpa cigg är det bästa jag gjort. (har dock inte slutat röka, jag tigger cigg när jag blir röksugen helt enkelt och hittills har det inte gått många dagar utan att jag rökt minst en cigg, sen nyår 06-07 har jag köpt ungefär lika mycket cigg som jag normalt köpte under ca 2 veckor)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
^^hoppas inte du tigger av samma person varje gång du vill ha en cigg. innan jag slutade röka (och började snusa stället) gav jag en klass polare 50 spänn så jag kunde ta min dagliga cigg av honom på morgonrasten. bra sätt om man har dålig självdisciplin.
ja, de cigg jag hittills köpt har jag gett till polare jag ofta tigger av så jag kan fortsätta med gott samvete. men mest tigger jag av främlingar. ^^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Junkgirl Jag hade också en ganska fattig uppväxt. Kunde liksom inte köpa vad jag ville, kunde inte få de senaste grejerna osv. Så jag vet att det är svårt att inte bränna pengarna. Man får lite storhetsvansinne då man ser hur mycket man har. Men kalkylerade lite förut och kom fram till att jag kan lägga undan 3000 kr per månad. Ska även ta efter det där med mynt-mojjen. Småpengar är ändå överflödigt att ha i plånboken.:P
Lacroix duktigt! hoppas du klarar det! för fy i helvete vad jag iaf aldrig vill leva som jag gjorde som barn igen! ^^
Det gör jag med all säkerthet. Räknade lite på hur mycket jag skulle kunna spara under 7 månader om jag slutade snusa...4200 kr. kul att dö långsamt för så mycket pengar:S Inte jag heller, tur att man fick kärleksfulla föräldrar i kompensation. Men visst var man ledsen för man inte kunde få de där coola grejerna.
snus är inte hälsofarligt och dör gör man ju lite hela tiden. ^^ och jag håller totalt med. det var riktigt hemskt att vara den enda i klassen som inte kunde följa med någonstans eller den gången pappa fick slakta en av våra kaniner för att vi skulle ha middag till 7 personer... sånt satte spår. som du säger... kärleksfullt hem... hade tur där jag med. ^^ ett bra tips när du ska ut och resa är f.ö. att leta upp de absolut billigaste alternativen. tripadvisor är skitbra när du vill undvika hemska ställen att bo på. jag har aldrig orkat leta rätt på de billigaste alternativen men min kille är duktig på att leta rätt på bra priser. och sista minuten är en guldgruva om du inte är jättebestämd över vart du ska. ^^
Haha men det är ju inte så bra^^ Oj, låter inge vidare. Kunde du äta kaninen? Känns som det skulle a emot en hel del:( Riktigt så farligt hade inte jag det, men det blev ofta te utan mjölk, en torr macka. Mycket makaroner. Därför jag inte kan äta det idag. Men det är tillräckligt för att man ska känna storhetsvansinne varje gång lönen kommer.:P Jag ska åka till Australien. Den billigaste som jag hittade när jag satt på jobbet 10 min igår låg på 11.000 t&r. Rätt saftigt men det känns verkligen värt det.
Lacroix hos mig hade vi inget val. den mat som serverades åt man bara. vi hade riiiiktigt risig ekonomi. numera förstår jag att det är så majoriteten i världen har det men det var ju inge vidare att vara så fattig enligt svenska mått. de som hade ost var bortskämda i min värld. har varit rejält svårt att vänja mig av med det synsättet kan jag säga. ^^ fattigdom suger oavsett om man var tvungen att äta torrt bröd eller sina husdjur tycker jag. det måste ju få handla om hur mycket spår det satt i en liksom. leta vidare! är det där det bästa du hittar på 3-4 dagar så är det nog det du ska välja, och så handlar det ju också om hur man prioriterar. är det t.ex. värt 1000.- extra för att slippa en jobbig mellanlandning där du måste vänta 4 timmar och byta plan. det är sånt du får tänka på. resor är (i min värld) mer värda än t.ex. att skaffa barn, köpa lägenhet (varför köpa när man kan hyra liksom ^^) eller t.ex. köpa bil. (även om bil vore fett nice att ha, vilken frihet det vore!) världen är stor och vi är inte här så väldigt länge. ^^
köpa lägenhet (varför köpa när man kan hyra liksom ^^) för att lägenheter ökar i värde sett över tid och det är så man kan tjäna pengar.
Vill inte vara den som går OT men är inte ciggtiggning bland det vidrigaste som finns? Oavsett om det är av främlingar eller kompisar? Antingen köper man sina cigaretter själv eller så ger man fan i att röka helt och hållet. Jag tänker inte betala någon annans cigaretter än mina egna.
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com Missa inte världens bästa radioprogram
Starka Personligheter.
om man är en person som använder kontanter är det grymt underskattat att alltid spara alla mynt i valfri förvaringshistoria. går relativt fort att få ihop några tusen den vägen, hur sjukt det än låter. använder man inte kontanter är väl det enklaste att helt enkelt föra över pengar till ett ställe där det är drygt att få tillbaks dom. om det sen är morsan, ett konto med lång uttagstid etc. spelar mindre roll, huvudsaken är att det 'kostar' mer att få ut pengarna än det smakar att handla upp dom. Ett annat tips är väl också att helt enkelt sluta bära med sig mer pengar än man vet med sig att man behöver. Då slipper man alla, vanligtvis helt onödiga, impulsköp på kuppen. Alternativt gör man allt på en gång och blir sveriges effektivaste sparare. Hursom anser jag att sparande inte ska handla om att inte köpa saker, utan att se till att det man köper faktiskt är något man värderar. Det kommer man många gånger väldigt långt på. Hittar du en fet jacka för 2000 som du verkligen vill ha tycker jag du ska köpa den, även om det innebär att du spräcker din budget. Gör det att du skiter i de hundra skitsakerna för 50 kr har du i slutändan ändå mer pengar i spargrisen. Sen borde du kunna hitta en resa för bra mycket mindre än 11000 ToR om du inte är överdrivet kräsen med datum. Har vänner och kollegor som gjort snarlika resor för bra mycket mindre, t ex. 5-6000 för bangkok, tokyo och singapore. Visst att Australien är längre, men inte 5-6000 kr längre. Runt 8-9000 borde du kunna hitta vettiga flyg från skulle jag tro. Fast det beror ju givetvis på när du tänkt åka och hur länge du tänkt vara borta. Med tanke på avståndet kan det ju dessutom vara rätt skönt att bara sätta sig på nått thai air plan och njuta av lite service och slippa onödigt långa restider även om det kostar någon eller några tusenlappar extra i slutändan.
cry me a river! --> thcrew
Jag har automatisk överföring från mitt konto till mitt sparkonto så fort jag får lön. Det är en ganska enkel lösning, pengar man inte ser fattar man inte riktigt att man har.
detsaarvidu F21 Har likadant, lättaste sättet om man jobbar och har stadig lön.
om du ska ut och resa är icabanken att rekommendera (väldigt lågt valutapåslag och inga uttagsavgifter i bankomaten). innan min backpack som jag behövde spara en jäkla massa pengar till skaffade jag helt enkelt ett icabankenkonto och förde över pengar dit varje lön. sen gav jag kortet och dosan till kontot till mamma, och fick bara dem när jag skulle köpa reserelaterade grejer (flygbiljetter etc). tyckte det var otroligt skönt att slippa "se" pengarna och frestas att göra av med dem =) tror icabanken kostar 240 spänn per år, men med tanke på att ett uttag kostar 35 kr hos de allra flesta banker om man är utanför eurozonen så blir kostnaden snabbt intjänad om man ska vara borta länge.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Lacroix F20 + såg att du skulle till aussie. Jag var där över jul&nyår och flög för 9.400 t/r sthlm - sydney med air china, så kolla upp det. Var byte i peking ca åtta timmar både dit&hem. Hade säkert gått att få billigare också via air china men vi var rätt petiga med datumen iom begränsat jullov från skolan. Åh vad avis jag blir, jag vill tillbaka! Fantastiskt land =) Hur länge planerar du att vara borta? Vilken rutt ska du köra? Östkusten?
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Philip lägenheter är till för att bo i. vill man tjäna pengar utan att behöva lyfta ett finger kan jag rekommendera aktier. det är så min farbror överlever.
Haha jag har en cola flaska som jag skruvat igen, kan bara trycka ner sedlar i den. Den har jag min sommarkassa i, ska också iväg. Poängen är ju den att man måste klippa upp den för att få ut sedlarna!
viic fan vad smart!
Viic Haha en sån har jag också nu. Jag gjorde ett mynthål också:P
Jag hade också en sån när jag sparade alla mina växelmynt (och ibland nån mindre sedel). Fin fina krejjer.
Producent
2010-03-24 17:31
viic för man vill ju inte klippa sönder en cola flaska:p
http://www.soundcloud.com/luegoods
Jag är också inne på Junkgirls tips. Såfort du får in pengar en månad, så för du över så mycket pengar som du kan undanvara och så låtsas du helt enkelt att du aldrig har haft dom och börjar därefter planera hur du ska spendera pengarna du har.
fan jag vill också spara fast med en inkomst på 3000 kr i månaden är det väldigt väldigt svårt. Ge mig ett jobb någon?
mhm
jag räknade ut vad jag behövde för att klara mig och inte behöva snåla skitmycket hela tiden och sparar allt över det blir rätt många tusen sparade i månaden faktiskt, bättre att man lånar lite från sparkontot i slutet av månaden och lägger tillbaka sen än att man sparar för lite och slösar upp resten på onödigt trams
Absolut Snara. Jag har ut typ 3000 mer nu efter skatt än före jul och har inte alls justerat för det i mitt sparande alls. man justerar ju munnen efter plånboken, så det är helt klart bättre att ta i ordentligt och sen ta av sitt sparkapital om man misslyckas hålla ut månaden ut - eller helt enkelt behöver köpa något utöver det vanliga. 3 minuter till lön. 3 minuter till mer sparande. wohoo!
Sluta festa så spar du en jävla massa pengar kan jag lova.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
App, du har helt rätt fast fel. jag la förut ca 2000 spänn på mat på en månad och 200 spänn på fest. totalt ca 2.200 kr. nu sedan jag blev singel så lägger jag ca 500 på mat och 800 på på festande, totalt ca 1.300kr således har jag sparat nästan 1000kr på att festa mer. //Yde - så festa mer!
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Haha, skönt resonemang :P Om vi tar en månad från i somras som exempel så la jag 3000 på mat(äta hemma räknas inte med) och 7000 på alkohol Om man festar en gång i veckan(lär ju vanligtvis bli mer), så är det ungefär 500 kr dvs 2000 i månaden dvs 24 000 om året som man hade sparat in Jag tror jag började räkna ut hur mycket jag hade sparat om jag inte druckit och slutade när det gick över 150 tusen, då var det inte roligt längre.
App P20 150.000 kr?? hur räknade du ut det? du är bara 20 år gammal du kan inte ha jobbat så länge
Jag har jobbat varje sommar sen jag var fjorton, helgjobbat under gymnasiet och jobbat 2 år efter studenten. 150 000 är inte särskilt "out there", bara 50 tusen om året sen jag fyllde 18, som du redan sett gör man av med 24 000 på ett år om man lägger 500 kr i veckan, och på sommarmånaderna har jag haft alkoholutgifter på cirka 25 000. Dessutom gäller inte "500 kr veckan" regeln för mig då jag jävligt ofta är ute 2 ggr per vecka och jävligt ofta gör av med mer än 500 spänn på en kväll. Men somsagt, det här är ingen jävla tråd om min ekonomiska eller alkohol-situation, jag gav helt enkelt ett väldigt simpelt sätt att tjäna pengar.
Jag har länge vart en jävligt dålig sparare, så mitt bästa tips är att skatta på tok för jävla mycket. Om man inte har tänkt använda pengarna förrän nästa år någon gång så är det smart, om man har tidigare planer så går det utmärkt att kombinera med automatinsättningar på sparkonton.
mera msz!
Jodå japp, och alla inkomster man inte räknat med ska man spara. Det blir roligare också när sparkontot växer fort istället för några hundra i månaden, då tänker jag alltid jaa men det är så lite så det spelar ingen roll och tar hela tiden.
ja ötiötz linje är bra som fan. speciellt att de automatiskt läggs över ett par hundra på ett sparkonto varje månad. dom märker man inte att man har och förstår knappt att man saknar. sen är det as bra att skatta lite mer å få den där fina återbäringen. //Yde - å App dricker på tok för mycket på sommarn
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
återbäringssparande är sjukt nice. 12000 på väg! woho : )
dumpstra. ett bra sätt att få ner matkostnaden, då man kan få typ allt bröd och kött man behöver gratis.! har dock hört att det kan vara svårt i storstäder, och speciellt om affärerna ligger centralt...men testa!
Eller så jobbar man den tid det tar att leta slängd mat och köper maten istället. Lär ju vara aningen mer lönsamt i längden.
Orkar inte läsa igenom allas inlägg för att se om någon nämnt det, men nordea(kanske fler banker) har ett alternativ som funkar ypperligt. Det går ut på att en viss summa sparas på ett eget sparkonto vid varje kortköp som genomförs. Du väljer själv hur mycket som ska dras(avrundat till närmsta tiotal eller egen summa) och hur många transaktioner som maximalt sparas per dag.
Exempel 1: "Pelle har valt sparmodell med avrundat belopp till närmaste 10-tal kronor och har begränsat det till max 3 transaktioner per dag. Hans sparande kan därmed aldrig bli mer än 29,97 kronor per dag (3 x 9,99), däremot mindre. Han har också valt en högre miniminivå för saldo på kontot vilket gör att sparavdragen kan bli färre jämfört med om han valt en lägre nivå." "Exempel 2: Sofie har valt sparmodell med fast belopp 10 kronor och har begränsat det till max 3 transaktioner per dag. Hennes sparande kan därmed aldrig bli mer än 30 kronor per dag (3 x 10), däremot mindre. Säg att hon gör i snitt 1 köp per dag, efter en hel månad har hon sparat hon ihop 300 kronor." http://www.nordea.se/Privat/Spara+och+placera/Sparkonton/Fr%C3%A5gor+och+svar/1054892.html
//K
double, fan va smart. riktigt innovativt måste jag säga. big up nordea. nästan så jag vill byta bank bara för att visa uppskattning för intiativet.
Börja laga och äta vegetariskt. Mycket billigare + nyttigare (och godare tycker jag)
Linser och bönor är tokbilligt om du köper torkat. Sen behöver du oftast bara kryddor, lök och grönsaker typ. Finns massvis med bra recept.
här får du en site med mat från hela världen:
http://www.ivu.org/recipes/