I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lite finare mat?

Övrigt - Blandat

2010-03-19 07:51

Lite finare mat?

Ikväll blir det att bjuda mamma+flickvän (min flickvän, inte mammas...) på mat, men kommer inte på något som inte är "det-gamla-vanliga".

Så langa gärna tips på vad ni brukar göra för gott när det ska bjudas!

Och nej, jag tänker inte köpa någon pizza :)

^ Smart sagt.

2010-03-19 08:32
Hur högt ska du gå? Och vad är det vanliga :) Kan vara bra att veta dina utgångspunkter.

Lax är shysst!
http://www.earforcefm.blogspot.com

2010-03-19 09:26
ASUL P22
Haha vet inte riktigt. Nu menar jag ju inte fint som i nobelmiddag, utan fint som i "mer än att slänga ihop lite tacos".

Sen håller jag med, lax är gott!
^ Smart sagt.

2010-03-19 09:59
Kom igen nu, du är i en djungel. Men ska det vara lite finare så är det några steg du kan följa, sen hur det blir spelar ingen större roll, det är tanken som gäller - och du kommer framstå som gud oavsett.

*Välkomstdrinken

*Förrätten

*Huvudrätten

*Efterrätten

Klassiker är ju en soppa till förrätt, sen kött eller fiskrätt och avsluta med choklad. Hur skillad är du i köket? Jag kan hjälpa dig hela vägen om du vill. Samt hur mycket pengar vill du lägga på det.
 9-1
Admin

2010-03-19 10:21
Allt handlar som sagt om hur duktig du är på att laga mat och hur mycket tid du är villig att lägga ner på det. Vill du t ex göra en efterrätt? Ska den gå att slänga ihop på 15 minuter a la gino eller är du beredd att offra två dagar på en avancerad chokladdesert? Mellanvägen är två dagar på en enkel chokladdesert som dock behöver ligga i frysen över natten för bästa resultat.

Keep it simple. Du känner väl din mamma och flickvännen och vet vilken nivå som känns lagom. Du behöver inte nödvändigtvis lägga ut massor av pengar heller. Är du riktigt duktig kan du säkert slänga ihop något av rotfrukter om du så vill.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-03-19 10:46
En liten förrätt som är gott är ju Rostat bröd som du skär av kanterna på sen har du på Parma skinka , river parmesan ost på, sen toppar den med lite olivolja!
Put My Willy Wonka In Your Chocolate Factory! ¯|_(º_o)_|¯ -Whatever

2010-03-19 11:10
japp där har vi förrätten pappa, simpelt billigt och lättlagat. Förätten då, varför göra som alla andra och köra lax, kör en gräddkokad makrill med dill. Makrill är svårt det vet jag, och knappast säsong för det nu, men fuck it. Köp frysta filéer i värsta fal, bryn dem , in i en gryta på låg/medeltemp, ös över grädd/cremfraichebladning, salta. peppra efter behag. Ha gärna en provbit som du smakar av efter hand - så brukar jag göra. För att känna när det är perfekt.

Fisk får a l d r i g bli torrt, men för rå suger också. Riven kokad potatis till det är helt oki, billigt återigen. Efterrätten lämnar jag till någon skillad.
 9-1

2010-03-19 11:58
Så ja, nu börjar det likna något, kom gärna med fler förslag!
Har ett par timmar på mig tills jag ska ner och inhandla.
^ Smart sagt.

2010-03-19 12:07
*huvudrätten då: Skulle det självklart stå. Men ge oss ett litet tips. Vad gilalr du själv, spelar ingen roll om du säger felix köttfärssås och kungsängens pasta. Då ska du göra samma rätt fat på riktigt - och med kärlek. Lite så. holla!
 9-1

2010-03-19 12:17
skulle avråda från makrill då det är en fisk som MÅSTE ätas pinfärsk om det ska bli något spännande av det. löksoppa, seitan med polentapaj och egenlagad chokladglass (men det hinner du nog inte) är mitt tips
http://www.kommandot.se/wp/

2010-03-19 12:25
Tottenham
Så svårt att säga vad man gillar när man gillar det mesta, haha.
Räkor har jag svårt för, och gillar inte överdrivet mycket med curry.

Funderar på om man ska köra på kycklingfiléer fyllda med pesto, tomat och mozzarella tillsammans med nåt kul.

Men som sagt, har ett par timmar på mig så kom gärna med förslag!
Ingen som har någon schysst efterrätt också? :)
^ Smart sagt.

2010-03-19 12:32
Efterrätt hmm, kanske skulle smaka med lite sorbé? bjuds förståss lite snyggt i glasskålar som har en fot (A) Så allt ska se lite finurligt ut toppa med timjan blad?

fast de kanske var för simpelt. men hey kanske funkar x)
Admin

2010-03-19 12:39
Såg nu att det var till ikväll. Så hemmagjord glass och sorbet är nog inte att rekomendera då det inte kan garanteras att han hinner frysa den tillräckligt länge.

Jag skulle föreslå hemmagjord chokladpudding med lite grädde. Snabbt och enkelt. Låt det bara stå i kylen minst en timme (helst 2-4, men inte helt nödvändigt). Mycket godare och kraftigare chokladsmak än pulverversionen. Och du behöver inte köpa någon speciell choklad. Räcker bra med Marabou eller blockchoklad. Däremot får du möjlighet att välja styrka och smak på chokladen om du känner för det. Recept hittar du själv enkelt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-03-19 12:44
fel av mig salvia blad ska de nog vara

2010-03-19 12:45
gör en piccata milanese! enkelt och förbannat jävla gott.

panera skinkschnitzel i ströbröd, ägg och parmesan. kyckling funkar också om du hellre vill ha det..

till det gör du en grym tomatsås och kokar ris eller tagliatelle. börja gärna med tomatsåsen så tidigt som möjligt så den får stå och puttra en timme eller två.

2010-03-19 12:48
Du är en köttmänniska hör jag, eller aldrig ätit en bra rätt på skaldjur. Sorbé är sällan kul pappa, blir oftast fiasko. För att återknyta till kött så är money bling bling rätt avgörande, kvalité and so on.

Jag snackade mest skit nu, inga konkreta tips. Dock! väljer du kött så bryn skiten till den får en oki stekyta. Inte pga utseendet, utan för buljongen du får efter det, sen använder du det som buljong till långkok, nice! alltså:

(Detta är ett vågspel)

Ta valfritt kött och strimla eller tärna. Bränn på skiten med hög värme i smör. Kuriosa är att smör inte är alltför värmetåligt så beware. Fixa en stekyta bara, sen gryta på det, ds långkok. Gryta fixar man oftast med långkok och valfria kryddor, samt buljong från det man nyss brynte.
 9-1

2010-03-19 12:49
Oj, använd SMÖR till bryningen.
 9-1

2010-03-19 12:52
Jag måste vara full, läste mitt eget inlägg och blev förbryllad. Köp en felixpizza
 9-1

2010-03-19 14:03
Skivade potatisar i ugn och lövbiffsrullar :)
den är sjukt god.

Du skivar potatisen så att de blir klyftor, sedan lägger du potatisen i en form med massa olivolja och salt över. Rör om också lite och låt de stå en stund (detta kan du göra ibörjan eftersom lövbiffen tar lite längre tid)

Lägg ut lövbiffen i hela skivor, bre ut senap på skivorna sen strö lite salt och peppar. Sedan efter du gjort de ska du lägga ost på för att sedan rulla ihopp de till en rulle, tips ( lite mer ost gör det hela godare) när du har gjort alla rullarna så ska du steka dom ytligt bara ( alltså inte helt stekta) Varför då? tänker många, jo de är så att efter man har stekt dom lite så ska dom in i ugnen. Då ska du ha två st creme fresh(stavning?) i formen , det ska vara 2 st små burkar eller en stor kan man ta. Lägg rullarna först och sedan lägg på creme fresh ha också lite senap i och rör om.

När detta är klart så ska potatisen in i ugnen ca 25-35 min ( Beroende på hur man vill att potatisen ska va) i ca 200 grader, rör även om lite då och då för att slippa att det ska bränna fast.

Sen ska lövbiffrullarna in i ugnen samtidigt ungefär( Får det inte plats så kan man alltid börja ca 25 min tidigare med att stoppa in potatisen) Rullarna ska ligga i ca 15-20 min för att dom ska bli helt genom stekta eller vad man ska säga. Rör även om lite i botten för att inte köttet ska torka ut så mycket. Glömde säga att lövbiffen ska också va på ca 200 grader i ugnen.

2010-03-19 14:08
Lövbiff fylld med philadelphiaost är grymt gott, vet inte om det klassas som enkelt då, men det är jävligt gott iaf =)
Vi är överallt!

2010-03-19 15:24
känns lite olustigt att tipsa om en kötträtt, men falska gäss brukade jag uppskatta en gång i tiden och det ser förbannat snyggt ut. HÄR finns recept att lita på bland annat.

efterrätt=cheesecake. tar sin tid men det är svårt att misslyckas med, lätt att få snygg och brukar alltid uppskattas...

någon förrätt kommer jag tyvärr inte på nu, men tycker att det är överskattat.
Delam tange barat