Producent
2010-03-14 13:08
Fiske tråden
nån här på whoa som fiskar mycke? tänkte vi skulle ha en tråd om allt som gäller fiske. Själv har jag precis börjat blivit intresserad av fiske. Har 2 äldre bröder som e galna i fiske o som har tjatat i många år att jag borde börja med. Så nu ska jag inhandla lite fiske grejer till fiskesäsongen har väl inte blivit insatt riktigt än. Men det kommer.... För den som e sugen så har ena brosan en sida om just deras fiskecrew så besök den för tips o lite annat smått o gott http://www.wetfishers.se/
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Producent
2010-03-14 13:40
Att dra ut och fiska på kvällarna några timmar innan solen går ner är något av det skönaste man kan göra :D jag har alltid gillat att fiska så länge jag minns, likaså mina äldre bröder. fast sen hör väl detta bättre in i "sport" som en hobby?
Producent
2010-03-14 14:24
nja..nu snackar vi ju inte direkt om sportfiske utan allmänt om fiske...så jag tycker den passar bättre här än i sport
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Producent
2010-03-14 14:35
Jag har fiskat sen jag var liten, det är en riktigt skön avkoppling. Största fångsten är nog en 15 kilos torsk i nordnorge. Inte så jättekul. Vad är era rekordfångster?
Käft då.
Har väl dratt en öring i vättern på 4 kilo (inge baddare) o lite annan normalstor harr / lax osv... minns att jag fick en brax på 3,2 kilo när jag va mindre, på korvbröd!
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
En gädda på 6,2 kg, ett riktigt jävla monster.. visserligen var jag typ sex bast när jag krokade henne, höll på att dra ner mig i sjön :)
Walking the street of dreams
Jag har precis utbildat mig till fisketillsyningsman, så se till att ha fiskekort när ni ska fiska i Nömmen.
SMÅLAND!
jadå, jag är aktiv sportfiskare. kan ju säga att när jag flyttade från sumphålet östersjön till salta västkusten har intresset fått ett uppsving. fast inget är bättre än gäddfisket, det måste jag ändå erkänna
http://www.kommandot.se/wp/
jag bort 15 meter ifrån en gössjö, det är fint :D
SMÅLAND!
fiska är riktigt roligt, alla sorters =) avkopplande nöje! inte blivit mkt senaste åren men har skaffat mig en ny rulle nu inför sommaren så blir nog lite fiske iaf! =)
((MAAD))
Är det någon som vet varför abborrarna har slutat att nappa här? Det har varit en bra sjö för ca 2 år sen men nu får man bara småfisk. Kan det bero på för mycket vatten?
det beror väl lite på var "här" är. det kan bero på mycket
Det är så jävla härligt att ta båten och paddla ut i sjön mitt på dagen och bara ta det lugnt. Är inte så glad för havsfiske, utan det är sjöfiske som jag älskar. Var ett tag sedan jag var ute, men ska försöka ta upp det igen för det finns inget som är härligare.
två veckor kvar till havsöringspremiär:) med sånt här vårväder kan man inte bli annat än sugen
Producent
2010-03-15 19:53
vad kör ni med för grejer?? själv har jag beställt en rulle o spö 9-10 fot va spöt tror jag...sen blir det väska o lite annat som e på beställning =) största jag fått e väl en gädda på 3kg vart grymt nöjd. Men en polare fick en lax i sommras på 13 kilo det va ett monster kan jag säga
10 fot till gädda med multirulle, haspel 8,5 fot till havsöring, haspel 7 fot för abborre. 5/6 (tror jag...) flugspö. och så en jävla massa skit till... fan vilken jävla prylhobby det är egentligen
Producent
2010-03-15 20:05
5/6 i cm tack =) eller kg....abborre på 1,5 e rekord för mig...det komiska med det va att jag fick den först, brosan kastade exakt på samma ställe o drar upp en på 1,6 =)
Jag är en ganska (ok, väldigt) aktiv flugfiskare i alla fall. Om någon var på Flugfiskemässan, som nyss gick av stapeln i Älvsjö, så såg ni kanske mig binda flugor där. Har fiskat sen barnsben och arbetar med fältarbete i form av att jag ger guidningar, kurser och privatlektioner i flugfiske."Jag har precis utbildat mig till fisketillsyningsman, så se till att ha fiskekort när ni ska fiska i Nömmen." -> Detta var nog det mest otippade på Whoa nånsin för min del. Trodde definitivt jag skulle vara den ende fisketillsynsmannen här på Whoa alltså. :) Men där ser man... Världen är liten.fumez: 5/6 är en klassificeringsgrad enligt aftm-system där man angett vilken vikt linan ska ha i förhållande till spöet. Så istället för cm är det gram du isf skall fråga om. Enligt gamla systemet så handlar det om cirka 9-10 gram. Det råder dock lite allmänt problem med viktklassificering på grund av att systemet inte riktigt hunnit uppdateras efter nya material och spöstandarder så i praktiken skulle jag vilja påstå det handlar om upp till 14 gram i nuläget.
priyan Har du det som jobb på heltid? Var läste du och hur länge?
Läste naturvetenskapliga på gymnasiet, men det var inte vad du ville veta riktigt kanske? Antar du kanske undrar mer om jag gått på någon fiskeakademi av något slag. För att svara på den frågan så fanns inte de här moderna fisketurism/guide-utbildningarna som finns som speciallinjer idag på gymnasierna när jag valde gymnasielinje (i'm old!)... Så jag har jobbat mig in i branschen från noll faktiskt. Det går om man har lite talang, passion och fötterna framåt. Jag jobbade inom detaljredskapshandeln på heltid förut men nu jobbar jag på timmar och klarar mig på det, japps.
detta måste jag säga var en stor chock.. trodde whoa bestod av finniga whiggers. tänk om tänk rätt. tight lines.
Priyan jag va där... flugfiskar en hel del till och från i alla fall... vart satt du? tyckte inte mässan va så bra dock...hade dock gratis biljett så va lätt värt det ändå;P
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...
volt: På det som kallas Flugbindargatan. Längst ner i mässhallen helt enkelt. Tillsammans med storheten som Philip White, Charles Jardine och de andra... Vilket kändes aningen wicked. Baby Martin som jag är i de sammanhangen. :) Mässan erbjuder väl lite alltmöjligt. Jag har ingen aning om hur mässan var riktigt då jag inte hann uppleva den själv, men det lilla jag såg kändes som ungefär så som den bör vara - lite av allt. Vad saknade du? Eller vad ville du ha bort?