I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan motion underlätta nedbrytningen av alkohol?

Övrigt - Blandat

2010-02-24 20:22

Kan motion underlätta nedbrytningen av alkohol?

Eller rättare sagt nedbrytning av acetaldehyd? Med andra ord, försvinner bakfyllan snabbare om man motionerar lite lätt?

Jag kan ju dra bakgrundshistorian också. Som sig bör en tisdagskväll så var jag igår ute på stan för att svänga mina lurviga tillsammans med några kamrater. Eftersom jag bor på annan ort så blir det inte så ofta nuförtiden, vilket resulterar i att utekvällarna ofta både blir långa och sena då mycket ska tas igen.

Kort sagt, jag var jävligt bakis när jag vaknade i morse.
Så, illaluktande och med flottigt hår satt jag hopsjunken och var lite ynklig hela dan utan att få ett jota gjort ända tills min kära mor föreslår en skridskotur i skymningen. Något tveksam, då jag fortfarande mådde pyton, hänger jag iaf med, och tro fan inte om det är som att återfödas. Två svettiga timmar senare kliver jag ur duschen och känner mig som en propaganda-poster-boy för den vita rasens överlägsenhet med rak rygg, fast blick och målinriktade steg. Mådde toppen helt enkelt.

Men hur fan går det till? Jag har väldigt svårt att tro att en process där alkoholens restprodukter skulle brytas ner snabbare av att vara ute och röra på sig, men det är ju exakt vad som händer? Är det frisättningen av endorfiner som gör att illamåendet glöms bort? Hänger ågren inte med i höga farter? Eller är det helt enkelt så att det räcker med att flåsa bort sina dagen-efter-andedräkt?

Google ger mig lite olika förslag och gör mig inte ett dugg klokare, är det nån som vet hur det funkar? Av princip kör jag aldrig på bakfyllan, men det hade ju vart praktiskt om man kunde skynda på processen lite ibland.

Och ja, jag vet att människan bara består av en ras...

http://www.kommandot.se/wp/

2010-02-24 20:41
jag fick iaf lära mig i skolan att INGENTING sånt tar bort bakfyllan, utan det tar ett gäng timmar för just den dosen alkohol man har i sig att försvinna och man ska bli Obakis.
 Vi är alla misstänkta

2010-02-24 20:44
Det finns inget som förskyndar nedbrytningen av alhohol i kroppen. Det är samma med tex. promillehalten, du kan alltså inte "skynda bort den" med idrott eller "sunt levande". Det är en helt vanlig kroppslig process, där du svettas ut ur porerna. För vissa går det snabbare (kanske ditt fall) och för andra tar det längre tid.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-24 20:59
näfan, mina bakfyllor tenderar att vara obehagligt långa och jobbiga, men från att må skit till att må efter omständigheterna väl tycker jag kan snabbas på efter lite lättare motion. men det är klart, visst kan inte alkoholen brytas ner snabbare, jag sa ju att det låter konstigt, men bevisligen (i mitt fall iaf) så blir bakfyllan mer hanterbar, och det måste ju bero på nånting

en anekdot bara för att då, knappade in min alkoholkonsumtion efter en festival i min ungdoms dagar i den "mätaren" som bolaget hade på sin sida förut, den tyckte inte att jag skulle köra bil på en månad:)
Poet

2010-02-24 21:01
Basta ar ju att dricka enormt mycket vatten efter en kvall av supandes (med risk for att du kommer fa vakna upp ett par ganger for att pissa) men det hjalper i alla fall for mig. Jag gjorde alltid sa nar jag lirade basket som mest. Drack pa en fredag kvall, kom hem, drack ca 1-2 liter vatten. Gick upp pa lordagen och hade basketmatcher utan nagon seghet eller huvudvark.

Men nu ar det ju har valdigt individuellt ocksa, det funkar totalt olika for alla. Jag ar en san person som blir full snabbt, men jag nyktrar till valdigt snabbt ocksa. Antar att det ar for att jag pissar mycket nar jag ar full, getting it out of my system.
At the gates of Eternity...

2010-02-24 21:08
jo, men kroppen kan, vad jag fått hör (ryktesvis visserligen), bara ta upp ca 2 dl vatten per 20e minut, så att bälga i sig mer än så på en och samma gång ska då inte hjälpa. men jag blir gärna motbevisad vad gäller det. och det skulle ju heller inte hjälpa nedbrytningen av alkohol direkt.

men nu var inte detta en tråd om hur man botar bakfyllor, även om det kanske är ödesbestämt att det faktiskt kommer att bli så. isåfall, varannan vatten... har jag aldrig lyckats med iofs

2010-02-24 21:50
Blir de inte något i stil med att du spär ut den mängden alkohol du har i magsäcken när du dricker de mängder vatten? Känns ju annars som att om du är mat som innehåller mycket järn och liknande, typ leverpastej så borde de ju rent teoretiskt trycka bort de saltpartiklar i blodet som innehåller skräpet av alkoholen.

Blir till att testa!

Fram med morgan och cola och en leverpastejmacka innan läggdags!
Moderator

2010-02-24 21:51
Är det inte lite så att man mår bättre ju snabbare man kommer in i en normal dagsrytm igen. Säger ju sig själv lite att man inte mår så mycket bättre ifall man ligger i sängen och väntar på att bakfyllan ska bort?

Så att komma in i duschen, äta och fortsätta dagen normalt hjälper mig varje gång iallafall. Var säkert något åt det hållet för dig också :)
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-02-24 22:29
complexity

alkoholen tas nog upp i blodet och in i levern ganska snabbt, så nån utspädningseffekt kan man nog inte räkna med. att "trycka bort" restprodukterna med mat funkar inte heller, men däremot så skadar nog inte en macka och ett glas saft för att fylla på energi som gått åt i nedbrytningen av alkoholen du fått i dig.

ramuz

jo nog kan det nog ligga en del i vad du säger. men fortfarande så är det ju acetaldehyden som ger mycket av bakfyllesymptomen och de går ju inte att duscha bort.
Poet

2010-02-24 23:30
Som sagt, funkar for mig. Om det sen ar placebo eller make belive, vet jag fan. Finns inget ackligare an att vakna upp med huvudvark, vek i kroppen och en torr mun dar tungan lyckats klistra sig fast i gommen :S
At the gates of Eternity...
Poet

2010-02-24 23:48
finns fan så mycket äckligare saker.

bperb P28 - Jag håller iaf med dig, jag är en sån som är bakis jävligt sakta men säkert. i somras fick jag tips att jag borde hänga med en polare ut och springa, gjorde det dagen efter och mådde prima. skulle gärna veta om det är några ämnen som kroppen utsöndrar eller sånt skit som gör att man mår bättre men..

...kanske är lite det där med placebo också, att när man ligger hemma och tycker synd om sig själv så blir man nästan värre än bättre, men om man drar och låter kroppen och hjärnan arbeta lite så kommer man på bättre tankar och därmed mår bättre
"life's a garden, dig it."

2010-02-25 00:24
bc99

det skadar nog inte iaf. men en återställare är ju ännu mer effektivt:)

balhoo

jepp, men träna inte för hårt bara. kroppen mår inte särskilt bra efter en hård kväll/natt, och att köra hårda träningspass stjälper nog snarare än hjälper. underskatta inte alkoholens destruktiva krafter när det kommer till din kropp

kroppen utsöndrar ju endorfiner vid träning så visst kan det bero på det, men märkligt hur effektivt det kan var ändå

2010-02-25 05:21
ingen anledning att supa om man inte ångrar det dagen efter,

Färskingar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-26 21:06
Kan det inte vara så att du fick frisk luft och tog dig ut istället för att bara sitta inne och må skit - du fick helt enkelt något annat att tänka på än vältra dig i bakfyllan.

Jag brukar ha monsterbakfyllor för jag dricker som en idiot när jag väl satt igång, men brukar vakna och tvinga mig själv ut och göra saker, och det hjälper mig alltid.
 http://www.myspace.com/murderdem