I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ta del av bevis,förhör av brott

Övrigt - Blandat

Producent

2010-02-18 22:43

Ta del av bevis,förhör av brott

satt o läste tråden om hon tjejen som vart stypt av killen i sommras på flashback. Så jag fick tag i den utredningen med förhören o bevis osv på nätet så nu har jag suttit o läst det x-antal timmar. Men finns det även andra större brott som man kan få tag i på nätet? bevisen o bilder osv?? Ni behöver inte länka o så om ni vet ( tror inte man får det på whoa? ) men om ni vet nå större brott så kan ni säga vilket brott så vet jag hur jag fixar fram det =)

"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2010-02-18 22:47
Det finns en lång tråd om det s.k Grusgropsmordet i Umeå på Flashback med förhör, bilder osv. Ett par missbrukare som hade ihjäl en kamrat, bl.a (det var ett brutalt mord) genom att spruta in diskmedel i halsen på honom...Fascinerande läsning faktiskt.

Producent

2010-02-18 22:50
Ok....men frågan e ju om det funkar nu? om det e en gammal tråd??

2010-02-18 23:05
Var bara 1-2 månader sen jag kollade i tråden och då funkade allt, det mesta är bara text och bilderna på förövarna hade något lagt upp på nytt i slutet av tråden

2010-02-18 23:07
Sturebymålet med 16-åringarna finns väll både förund. och domen på fb? Är en del grejer som saknas har jag för mig, går under sekretess typ.

Sen målet med tyskan och dom stackars små barnen vart det nu var. Ligger väll på piratebay, var ju mycket prat om det. Har sett nån enstaka bild därifrån och det är inget man vill se, bara jobbigt.

Jag brukar följa sånna stora grejer ibland, men mår mest dåligt av det.
stigili dang dang didan
Producent

2010-02-18 23:09
Grymt segt o gå genom varje sida för att få lite fakta =) sist jag gjorde det fick jag gå igenom 200sidor innan jag fick tag i det jag ville...

2010-02-18 23:12
stureby-grejerna har dom lagt till i första inlägget
stigili dang dang didan
Producent

2010-02-18 23:21
stureby??

2010-02-18 23:26
I första inlägget i tråden "16-åring mördad av jämngamla", eller liknande.

Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Sturebymordet
stigili dang dang didan

2010-02-18 23:27
Såväl förundersökningar, förhörsprotokoll och åtal inklusive obduktionsbilder etc. är offentliga handlingar och kan begäras ut av vem som helst från myndigheten som förvarar dom (eventuell kostnad för kopiering kan förekomma)

Så du kan med andra ord hämta ut allting ifrån vilket avslutat fall som helst..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Producent

2010-02-18 23:39
BöKCreW: det där har jag redan läst allt om...föhör, bevis o allt annat så det e avklarat =)

friktion: mjo..men mycke av det brukar ligga ute på nätet, sånt jag e intresserad av

2010-02-18 23:44
friktion P23

Det behöver väl inte vara avslutat? Så länge det finns något att plocka ut kan man alltid plocka ut det.

2010-02-19 00:09
Imalamp P26

Under den tid som en handling utgör myndighetens arbetsmaterial, och handlingen kan betecknas "ännu icke upprättad", är den inte tillgänglig genom offentlighetsprincipen. Vilket är ganska självklart eftersom det annars skulle innebära att ett brev eller rapport som skrivs av en myndighetsperson skulle vara offentligt redan innan det är färdigskrivet. Det är enbart handlingar som är upprättade på myndigheten eller inkomna till myndigheten som är offentliga, dessutom måste handlingen förvaras på myndigheten. Dvs en pågående utredning är inte offentlig. Det är också ganska självklart eftersom det skulle försvåra polisens jobb något oerhört.

Dock har den som är part (särskilt berörd och ofta med en rätt att överklaga) normalt möjlighet att få ta del av utredningsmaterialet fast då med stöd av FL 16 §.

Handlingar kan dessutom sekretessbeläggas - men det kan inte göras godtyckligt utan måste grundas på ett uttryckilgt sekretesstadgande (TF 2:2). Det kan t.ex. handla om hänsyn till rikets säkerhet, behov av integritet för känsliga personuppgifter etc.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2010-02-19 09:01
ja du kan goggla
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>