I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Saker att tänka på inför en arbetsintervju?

Övrigt - Blandat

2010-02-11 23:36

Saker att tänka på inför en arbetsintervju?

Jag ska, som rubriken hintar om, på arbetsintervju imorgon.
Arbetet det gäller är ICA och jag vill verkligen, verkligen, verkligen ha jobbet men vill såklart inte framstå som för desperat.

Jag har varit på kanske 10 intervjuer i mitt liv (jag studerar) och har fått 3 jobb.
På sistone dock har det gått trögare (skyller på att fler söker jobben) och har inte fått napp.

Så några tips på vad jag kan säga, göra och ha för kläder/hår/smink på intervjun?

2010-02-11 23:43
ica? där får du väl ica-arbetskläder så kläder spelar ingen roll, ha inte mycket smink på dig, håret uppsatt.. sen e de bara att va trevlig så får du nog jobbet!

2010-02-11 23:47
Jag tror alltid att jag får jobbet efter varje intervju för de verkar så positiva, men sen får jag det inte iaf :/

2010-02-11 23:51
då e de dags att sluta hoppas för mycket.. hehe

2010-02-11 23:54
Haha! tack, precis vad jag behöver höra kvällen före intervjun :P

2010-02-12 00:03
Hel o ren o fräsh! visserligen alltid bra o va, men ändå:)

2010-02-12 07:05
ta med cv och andra dokument som kan vara intressanta t.ex gamla anställningsavtal o sen en portion glatt humör;)
 Haters gon' hate...

2010-02-12 09:39
Tänk på att ställa frågor om företaget, det är deras företag, i detta fall deras "egna" butik och det är oftast det bästa dom vet, så var intresserad av jobbet du söker!

Kan inte nog understryka som tidigare sagt, tag med cv , informera eventuella referenser från tidigare arbeten att en möjlig arbetsgivare kanske kommer ringa.

Sedan ett lite mer manipulativt tips är att försöka få reda på information om arbetsgivaren innan du ska dit, vad har han/hon för hobby osv.
Jag kollade tex upp min gamla chef och såg att han spelade golf och var Frölunda HC fan, så snackade lite om det sen var saken biff.
(fast jag hatar golf och är färjestad fan)
Rock out with your cock out!
Graffare

2010-02-12 13:31
Vill du dra det längre så prata med intervjuaren så att hon/han visualiserar sig att du redan jobbar där.

Var aktiv och håll inte käften.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2010-02-12 17:03
skulle dom inte tycka att man babblar för mycket, då dom kanske tänker att man inte jobbar utan babblar för mycket o glömmer jobbet.. hehe

2010-02-13 01:51
sorry lånar din tråd

ska på arbetsintervju på torsdag, haha tvär nöjd men nojjig första gången jag ens går på intervju.

har hafft jobb tidigare men inte behövt gå på intervju.
men det verkar smart det där med att verka intresserad av företaget och snacka.
lär ju köra på att va trevlig och va sig själv och hoppas det går vägen.
men har inte hafft jobb el något på 3 år vad borde jag säga om han frågar om vad jag sysslat med senaste 3 åren, då jag inte känner att det kanske inte är direkt meriterande att dra sanningen men vill inte dra största valsen heller??

hoppas verkligen det går vägen behöver jobb och är tokigt motiverad att jobba, är det dumt att verka förangelägen/desperat eller ser dom inte det som ett plus att killen verkligen är tok motiverad att jobba??

tack för lånet av tråd

2010-02-13 01:52
och lycka till !

2010-02-13 11:40
Jag tycker det är bra att visa sig motiverad, men inte desperat... att t ex säga "jag vill verkligen ha det här jobbet, inte bara för att jag behöver ett jobb men jag tror att jag verkligen kan trivas här." är nog bara till sin fördel, men EN gång, det räcker.

Nästan alla chefer gillar när man är öppen och rakt på sak.
Rock out with your cock out!

2010-02-13 12:17
jo det verkar ju riktigt logiskt, tackar för tips och inspisration !

latinaa, hur kändes det på intervjun?

2010-02-13 12:20
jo verkar ju helt logiskt tackar för tips.

latinaa hur kändes det på intervjun?

2010-02-13 13:56
Det kändes bra! Det var en gruppintervju, så det var inte samma fokus på mig, men jag tror att jag lyckades utmärka mig ändå :)

Diffe
Ett tips är att inte säga att "jag har inte gjort nåt de senaste åren". Det får arbetsgivaren att backa lite. Så dra till med att du har gått nån kurs eller vadsomhelst :)

2010-02-13 14:07
ok, hoppas det gick bra för dig iaf, men låter jobbigt det där med gruppintervju tycker jag, visst att fokus blir lite mer spritt men just det att man kanske måste visa sig mer eller vad man ska säga låter lite knepigt.

hahah låter vettigt lär ju inte va det första jag drar upp, men känns så "genomskinligt" att säga att jag gått en kurs i 3år typ, men jag nog mycket jag som tycker mig har svårt att bända sanningen utan att det märks totalt.
och är ju mest nervös över hela grejjen att gå på intervju och försöka få dom intresserade av en.
men ska nog gå bra, man får ju ta det som det kommer och vara sig själv och trevlig och hoppas dom är intresserade.
tackar och hoppas du får jobbet!