I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

nån som jobbar som teleförsäljare?

Övrigt - Blandat

2010-02-05 23:35

nån som jobbar som teleförsäljare?

Jag ska på intervju efter helgen, har provat sånt jobb förut och har typ fått damp efter några dagar bara. Men nu dessa tider kan man inte va kräsen så får jag jobbet måste jag ta det och klara det.

Men ni som jobbar som det, har ni några typ knep? eller dylikt för hur man inte ska hamna i den där tristessen att det är världens värsta jobb?

vi är överallt!

2010-02-06 00:10
Jag har jobbat med försäljning innan. Tänkte bara höra om det är i Göteborg du söker, för jag har en del erfarenhet utav sådana jobb i Göteborgsområdet. Vilket företag är det du söker på? Finns många jävliga arbetsgivare därute.

Annars, var självsäker, cool och rolig så styr du intervjun. Det enda sättet att klara av jobbet är att sälja och hamna hos en värd arbetsgivare.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2010-02-06 00:12
intervjun är cool, d brukar gå bra

och yess det är i göteborg faktiskt.Mercell Svenska AB heter företaget, vet inte vad produkten är faktiskt men sökte jobbet för det är garantilön.

är det något företag du känner till?
vi är överallt!

2010-02-06 00:15
Faktiskt inte. Garantilön däremot är bra, bättre än provision.. Men min erfarenhet utav garantilön är att de har 2-4 veckors prövotid, sen kollar de hur mycket du sålt och därefter hur mycket de kan garanetar i lön. Alltså;

säljer du för 10 000 kr första månaden, så får du 10 000 i garantilön månaden efter.
Säljer du sen för 7 000 kr får du 7 000 kr i garantilön. Så du styr din egna garantilön själv.

Men jag kan ju verkligen inte säga något om just det företaget eftersom jag aldrig hört talas om det, men var försiktig. Säljföretag lever på folk som är villiga att jobba för skitlön.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2010-02-06 00:17
åfan är det såpass? var inte riktigt va ja hade tänkt, måste kolla upp det när jag är där. Tack för råden. Visst man måste ha jobb men samtidigt så bara provision, och d går dåligt så jobbar man utan lön o det suger ju mer än att va arbetslös.

vi är överallt!

2010-02-06 00:19
Fördelen med garantilön är att du som sagt är garanterad en viss lön varje månad. Så om du säljer för 10 000 i februiari, så har du förmodligen det garanetart i Mars. Då kan du sälja för noll i mars och fortfarande ha 10 000kr i lön. Därefter har du nog inget jobb.

Men som sagt, jag kan ha fel om just det företaget. Känner inte till det alls, så det kanske är ett schysst jobb ändå.

2010-02-06 00:21
haha sen inge jobb..skönt!

nä men ja fattar va du menar, man ska va lite försiktig. dom lovar rätt mkt har jag märkt men sen är det jäkligt svårt att nå upp dit ändå om man inte är den där "säljarekillen" i botten
vi är överallt!

2010-02-06 10:32
Har jobbat som försäljare och det är inte det bästa jobbet. Hade ett schysst företag så man kan gå runt på garantilönen under heltid, däremot fick jag ingen bra provision eftersom jag inte var en bra säljare. La ner jobbet pga av massa skäll, ett av dom var att jag hitta ett bättre jobb och nu får jag ta hand om missnöjda kunder som ska få saker som inte finns eller blivit fel informerade. Händer inte alla gånger.

Bästa knepet är att kolla upp om kunde är i behov av produkten, eller skapa ett behov hos kunden, då måste du vara redo för ett krig om fördelar och nackdelar.
Oftast sitter dom som ringer ut på bättre erbjudande än det som finns i butiker.

Lycka till

2010-02-06 15:31
tack så mkt ! alla råd är bra råd
vi är överallt!