I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Drogtest visar resultat direkt i trafiken

Övrigt - Blandat

2010-02-04 23:47

Drogtest visar resultat direkt i trafiken

Länk till http://www.metro.se/2009/08/06/58609/drogtest-visar-resultat-direkt-i-traf/index.xml

Snart kan polisen få ett nytt verktyg i kampen mot bilister som kör narkotikapåverkade. Senare i år släpper Philips ett portabelt drogtest.

Sedan 2001 har Philips arbetat med utvecklingen av en bärbar drogtestare. Senare i år väntas poliser kunna få ta del av verktyget.

Till skillnad mot ett alkoholtest där den misstänkte blåser i maskinen så fungerar det här testet med saliv. Testpersonen spottar och salivet analyseras med nanopartiklar. Om personen tagit kokain, herion, cannabis, amfetamin eller metaamfetamin ska det kunna upptäckas genast, rapporterar MIT Technology Review.

Själva testandet görs med elektromagnetism. Genom att olika nanopartiklar i maskinen binder sig till olika ämnen i salivet går det genom magnetism att separera dem, och utröna om de bundit sig med ämnen från de olika drogerna.

Från det att testpersonen spottat tar det 90 sekunder innan maskinen visar ett testresultat. Polismyndigheter i Europa beräknas kunna få tillgång till testet runt årsskiftet.

Vem är förvånad?

prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Skivsamlare

2010-02-04 23:49
whut
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2010-02-04 23:58
Jag är dock med hyllningskören!
"Who the motherfuckin' bawse?"

2010-02-05 00:11
Ja, det här var ju på tiden, den tekniska utvecklingen ska vara så himla bra, men inte förrän nu kommer det en manick som kan testa på plats...

Tummen upp dock.

2010-02-05 00:17
Det är väl bra? Man ska inte köra bil under the influence.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-02-05 00:18
Thx guys!

2010-02-05 00:18
bra initiativ bara det stannar vid trafiken..
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2010-02-05 00:19
p-m: Verkar ju inte speciellt troligt ;) Om de har ett mer effektivt sätt att spåra olagliga substanser så kommer de givetvis använde dessa...

2010-02-05 00:33
Apropå det - är det alltså olagligt att "ha tagit droger tidigare" (utanför trafiken nu)? Hur det eg lagen ut? Är det inte själva användandet (när det sker) som är olagligt, samt innehav?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-02-05 00:43
Frågan är väl hur pass långt bak i tiden dem kan spåra..

hsh.. Vi gangsters gillar aldrig nya polismetoder :P
prinsen i hundkostym.

2010-02-05 00:51
vad är herion det vill jag testa

visar den om man är påverkad av det eller om man har det i blodet? man kan ju åka fast för drograttfylla om man har thc i blodet, även om det var veckor sedan man intog drogen
Smash the show, glas on the go, geezers like whoa!
jewelheist.tumblr.com

2010-02-05 01:01
Nej, det är kisset, blodet sitter bara någon dag
prinsen i hundkostym.

2010-02-05 01:09
Låter som en positiv nyhet.

2010-02-05 01:37
men det här handlade ju om saliv?
Smash the show, glas on the go, geezers like whoa!
jewelheist.tumblr.com

2010-02-05 01:45
Japp.. Så jag har ingen aning hur länge det sitter i salivet.
prinsen i hundkostym.

2010-02-05 02:14
Underbar nyhet!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-05 06:16
Folk kan ju lära sig att hålla hastigheter och avstånd också. Det räddar liv och varför skita i en lag men hålla stenhårt på en annan?

2010-02-05 07:32
När man använder saliv som mätningsmetod så mäter man inte metaboliten utan thc. Så alltså det som finns kvar i salivet efter intag. En person med dålig munhygien har kvar thc i salivet betydligt längre än en som borstar tänderna.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2010-02-05 07:39
Kefft.
Jag finner inga svar, det finns inga svar!

2010-02-05 08:33
"När man använder saliv som mätningsmetod så mäter man inte metaboliten utan thc. Så alltså det som finns kvar i salivet efter intag. En person med dålig munhygien har kvar thc i salivet betydligt längre än en som borstar tänderna."

->
företag i munhygiensbranschen jublar? dags köpa aktier kanske... ;)

2010-02-05 12:20
haha Priyan!

Förresten:
Använd saliv ren från droger och alkohol (och könssjukdomar) säljes!
Levereras i små påsar som intas när polisen stoppar dig och så är det bara och skölja runt munnen. Vid saliprov är det bara och spotta i maskinen och få negativt resultat och slippa fängelset.

För lite extra så finns det även saliv med proteinsmak >:]

2010-02-05 12:53
Verkar ju inte speciellt troligt ;) Om de har ett mer effektivt sätt att spåra olagliga substanser så kommer de givetvis använde dessa...
Antagligen..:(
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2010-02-05 12:55
Folk kan ju lära sig att hålla hastigheter och avstånd också. Det räddar liv och varför skita i en lag men hålla stenhårt på en annan?

Hålla hastigheten ska man ju göra, vilket många inte gör. Men det är ju inget någon annan kan påverka lika mycket, som dom kan påverka detta med att köra onykter!? Det är ju bra att dom har sånt här.
Så du menar att.. Bara för folk kör för fort, och bryter den lagen. Ska man inte ha tester som denna då, utan då ska folk få köra påverkade av alkohol/droger... Tills folk börjar hålla hastigheten eller?
Det är ju inte så att polisen tex skiter i den lagen. Dom står ju skitofta med fartkameror och tar in folk som kör för fort!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-05 13:51
Som sagt är det bra om det är så att, det bara ger utslag "om man lite fult uttryckter sig" hög. Så man slipper nojja sig över att bli tagen och pissa i kopp för man rökt för någon dag sen.
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2010-02-05 15:08
jag har redan loosat körkortet men hoppas dom tar till den metoden i vanlig misstanke om ringa narkotikabrott, har så jävla svårt att pissa när dom står och kollar på en, hahah scenskräck!
så jag skulle lätt välkommna att spotta i en kopp istället för att pissa i en!

kommer det bara andvändas i trafiken eller annars också, nån som tror eller har en fin gissning om den saken?

2010-02-05 15:28
lär ju va betydligt billigare än att skicka massa blod och piss till skl
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2010-02-05 16:01
Najs!
Skivsamlare

2010-02-05 17:15
Undra om privatpersoner kommer kunna få tag på dom :O
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Groupie

2010-02-06 18:17
Vadå

Så om jag röker en holk dagen innan så kan jag åka fast för "körning under berusning" även fast alla "vana" rökare vet att man inte känner sig påverkad dagen efter...

Det är ju wack isf.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-02-07 02:35
Jag tror mig har sett denhär nyheten innan, old eller?

2010-02-07 10:32
lol philips
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2010-02-07 11:19
Inga problem, jag säger ändå alltid att jag e positiv om polisen frågar..
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2010-02-08 00:13
Trofast

nej förfan, man ska följa alla lagar som räddar liv. tycker det här är skitbra.
klart man inte ska köra påverkad för att folk kör för fort, det var det konstigaste jag hört. man ska göra tvärtom :)

Lepra

såna som du borde inte få finnas på våra vägar!

Groupie

2010-02-12 17:23
shyffert

Såna som du borde inte få uttala sig.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Producent

2010-02-12 18:09
det är väl bara bra vad fan. inget att klaga på. vem vill ha påverkade idioter bakom ratten?