Enkät om hip hop
ENKÄT OM HIP HOP – VAD TYCKER DU? Hej! Vi går på Södra Latins gymnasium och håller på med vårt projektarbete just nu som ska handla om Hip hopens inverkan på samhället och hur en låt kan påverka en person. Snälla hjälp oss med vårt arbete genom att fylla i den här enkäten, det går snabbt och är enkelt! Tack! Michelle och Josefin 1. Vad är din relation till följande låtar? Kryssa i det som stämmer bäst (1 ALT.!) A. The message- Grandmaster flash and the furious five HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT (T.EX. VAD HAR LÅTEN BETYTT FÖR DIG? HUR TOLKAR DU DEN? FINNS DET NÅGOT BUDSKAP – VILKET?) KORTFATTAT! ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ B. Rapper’s delight- Sugarhill gang HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ C. Changes – 2pac HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ D. Hip hop is dead – Nas HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ E. All falls down – Kanye West HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ F. Can’t hold us down – Lil Kim, Christina Aguilera HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ 2. Skulle du säga att hip hop (musik + kultur) betytt mycket för dig i livet? Kryssa i ditt svar. JA NEJ KANSKE Om JA eller KANSKE – på vilket sätt? ____________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________. 3. Nämn en favoritlåt inom Hip Hop: ___________________________________________________________________. Varför? ______________________________________________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________. 4. Vem är din favorit Hip Hop-artist? ______________________________________________. Varför? ______________________________________________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________. 5. Hur definierar du termen HipHop? ______________________________________________________________________________________________________________________________________ 6. Vad skulle du säga är det vanligaste budskapen inom den hip hop DU lyssnar på? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________. 7. Tycker du musik ska vara ett sätt att uttrycka sig (politiskt etc.) eller ska det bara vara en konstform? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 8. Vad lyssnar du på för musik förutom hip hop? ______________________________________________________________________________________________________________________________________ (Inlägget ändrat av Midas 2010-01-29 13:56:32)
Enkät om hip hop ENKÄT OM HIP HOP – VAD TYCKER DU? Hej! Vi går på Södra Latins gymnasium och håller på med vårt projektarbete just nu som ska handla om Hip hopens inverkan på samhället och hur en låt kan påverka en person. Snälla hjälp oss med vårt arbete genom att fylla i den här enkäten, det går snabbt och är enkelt! Tack! Michelle och Josefin 1. Vad är din relation till följande låtar? Kryssa i det som stämmer bäst (1 ALT.!) A. The message- Grandmaster flash and the furious five HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN x DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT (T.EX. VAD HAR LÅTEN BETYTT FÖR DIG? HUR TOLKAR DU DEN? FINNS DET NÅGOT BUDSKAP – VILKET?) KORTFATTAT! - Bara älskar gammal hiphop, som är så nära dom klassiska ledorden, "hiphop is about peace, love and having fun" även om den inte handlar om det så påminner den mig om det. B. Rapper’s delight- Sugarhill gang HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN x DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : En av dom första rap låtarna, första gruppen att göra om en live grej till skiva. Hiphop history 101 C. Changes – 2pac HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG x GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ D. Hip hop is dead – Nas HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN x DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Man känner alltid för att anordna en cypher, gå ut och battla någon eller whatever bara för att motverka döden! E. All falls down – Kanye West HAR INTE HÖRT x HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ F. Can’t hold us down – Lil Kim, Christina Aguilera HAR INTE HÖRT x HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ 2. Skulle du säga att hip hop (musik + kultur) betytt mycket för dig i livet? Kryssa i ditt svar. (JA) NEJ KANSKE Om JA eller KANSKE – på vilket sätt? Ja, självklart, hiphop var ett sätt för mig att känna mig speciell när jag var liten o gick i skolan med en massa keffa människor. Hiphop gave me dreams and power! 3. Nämn en favoritlåt inom Hip Hop: Biggie - Juicy ___________________________________________________________________. Varför? Den beskriver känslan nästan alla som pysslar med hiphop känner, och inte riktigt vad dom vill uppnå, men att få något tillbaka på det man älskar 4. Vem är din favorit Hip Hop-artist? Många! Varför? Alla säger något speciellt, alla lyssnar man på av olika anledning 5. Hur definierar du termen HipHop? En kultur, en kultur jag älskar och som behöver utövare OCH en publik för att kunna finnas för att ge oss som bekänner oss till denna religion att fortsätta älska den. 6. Vad skulle du säga är det vanligaste budskapen inom den hip hop DU lyssnar på? Fuck bitches get money!.. nej men det är också olika. 7. Tycker du musik ska vara ett sätt att uttrycka sig (politiskt etc.) eller ska det bara vara en konstform? Alla ger något nytt, ifall dom vill skrika ut sin frustration ang. något varför inte? Om dom vill prata ut om sina problem och känslor, varför inte? Om dom vill prata ut om hur mycket livet har gett dom, varför inte? 8. Vad lyssnar du på för musik förutom hip hop? Det mesta, rock, jazz, Beatles, m.m
Follow the dao, right about....NOW!
Moderator
2010-01-29 15:49
1. Vad är din relation till följande låtar? Kryssa i det som stämmer bäst (1 ALT.!) A. The message- Grandmaster flash and the furious five HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG B. Rapper’s delight- Sugarhill gang HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG C. Changes – 2pac HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : D. Hip hop is dead – Nas HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG E. All falls down – Kanye WestHAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG F. Can’t hold us down – Lil Kim, Christina AguileraHAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG 2. Skulle du säga att hip hop (musik + kultur) betytt mycket för dig i livet? Kryssa i ditt svar.JA NEJ KANSKE Om JA eller KANSKE – på vilket sätt? Ja, det var superballt att börja lyssna på sånt som ingen annan hört. Sen att jag kunde relatera till många av de låtarna som spelades hos mig var ju också ett plus. Min musik fick mig helt enkelt att må bra och så är det än idag. 3. Nämn en favoritlåt inom Hip Hop: Bow Wow feat Ciara - Like You Varför? Haha, även ifall jag kanske inte tycker den är lika bra idag så är det nästan den låten som fick mig att sätta mig in i hiphop. Tycker den är ruskigt fet bara, plus att jag har minnen ifrån den. 4. Vem är din favorit Hip Hop-artist? Vetifan faktiskt.. Finns sjukt många och ändras hela tiden. Men för tillfället är det Method Man när det gället utländsk hiphop, och kanske Tensta, Tay tay eller Mohammed Ali när det gäller svenska. Varför? Tycker de både gör musik som är skön att lyssna på och har något att säga också. 5. Hur definierar du termen HipHop? Hiphop är en livsstil nästan, till en viss del för mig. Kort sagt. 6. Vad skulle du säga är det vanligaste budskapen inom den hip hop DU lyssnar på? Är väl olika, inget speciellt tror jag utan det blandas rätt bra. 7. Tycker du musik ska vara ett sätt att uttrycka sig (politiskt etc.) eller ska det bara vara en konstform? Det är både och faktiskt. Tycker inte det spelar nån så stor roll utan gillar att många kör sin egen stil och går sin egen väg. 8. Vad lyssnar du på för musik förutom hip hop? Lyssnar typ på det mesta, men blir mycket rock också.
time isn't wasted when you're getting wasted .
1. Vad är din relation till följande låtar? Kryssa i det som stämmer bäst (1 ALT.!) A. The message- Grandmaster flash and the furious five X HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT (T.EX. VAD HAR LÅTEN BETYTT FÖR DIG? HUR TOLKAR DU DEN? FINNS DET NÅGOT BUDSKAP – VILKET?) KORTFATTAT! B. Rapper’s delight- Sugarhill gang X HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : C. Changes – 2pac X HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : D. Hip hop is dead – Nas X HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : E. All falls down – Kanye West HAR INTE HÖRT X HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : F. Can’t hold us down – Lil Kim, Christina Aguilera X HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : 2. Skulle du säga att hip hop (musik + kultur) betytt mycket för dig i livet? Kryssa i ditt svar. X JA NEJ KANSKE Om JA eller KANSKE – på vilket sätt? Rap är den musikgenre jag lyssnat mest på sedan en 4 år tillbaka, dvs den musikgenre som uppskattas mest av mitt "mogna" musiköra. Grundat i och även en faktor i utvecklandet av mitt stora språkintresse. 3. Nämn en favoritlåt inom Hip Hop: Army of the pharaohs - Battle Cry Varför? Låten som gjorde att jag fick upp ögonen för undergroundrap och rap i helhet på riktigt, jag tycker fortfarande att den är en av dom absolut bästa raplåtar som gjorts. 4. Vem är din favorit Hip Hop-artist? Betvivlar starkt att jag kan välja ut en. Varför? Jag tror inte att det finns en enda rappare som går att peka ut som "min favorit" då jag uppskattar 'bra låtar' mer än 'bra rappare'. Det är inte artisten i sig som helhet man uppskattar eftersom de flesta gjort låtar man inte gillar också - utan låtarna som faktiskt talar till en. 5. Hur definierar du termen HipHop? Bakåtsträvande, töntig kultur. 6. Vad skulle du säga är det vanligaste budskapen inom den hip hop DU lyssnar på? Jag lyssnar på rap, men jag antar att det mest utbredda budskapet inom hiphop är "jag är bättre än du för att X där X = antalet faktorer i form av allt i hela världen man orkar komma på" 7. Tycker du musik ska vara ett sätt att uttrycka sig (politiskt etc.) eller ska det bara vara en konstform? Förstår inte varför ett måste utesluta det andra, för mig är det båda. 8. Vad lyssnar du på för musik förutom hip hop? Skulle jag kategorisera musiken jag lyssnar på hade den hamnat i "Bra Musik Oavsett Genre, Tidsera Eller Artist" dock. Nuförtiden lyssnar jag mest på elektronisk musik.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Producent
2010-01-29 16:12
1. Vad är din relation till följande låtar? Kryssa i det som stämmer bäst (1 ALT.!) A. The message- Grandmaster flash and the furious five HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT (T.EX. VAD HAR LÅTEN BETYTT FÖR DIG? HUR TOLKAR DU DEN? FINNS DET NÅGOT BUDSKAP – VILKET?) KORTFATTAT! ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ B. Rapper’s delight- Sugarhill gang HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ C. Changes – 2pac HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ D. Hip hop is dead – Nas HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ E. All falls down – Kanye West HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ F. Can’t hold us down – Lil Kim, Christina Aguilera HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ 2. Skulle du säga att hip hop (musik + kultur) betytt mycket för dig i livet? Kryssa i ditt svar.JA NEJ KANSKE Om JA eller KANSKE – på vilket sätt? hiphop har vart ett sätt för mig att kunna gå vidare när vissa saker i livet har vart tunga. Att sätta sig ner o pilla på MPC har fått mig at mått betydligt bättre om jag inte hade gjort det. 3. Nämn en favoritlåt inom Hip Hop: Common - I Used To love H.E.R Varför? texten e otroligt bra skriven, när man lyssnar på den första gången så tror dom flesta att låten e baserad på en tjej vilken den inte är. Han har bytt ordet HIPHOP mot ordet HER så låten handlar allså om hiphop 4. Vem är din favorit Hip Hop-artist? Biggie smalls Varför? Han va den första som fick mig att verkligen gilla hiphop ( men va inte den första jag hörde inom hiphop) 5. Hur definierar du termen HipHop? Make Lov not war 6. Vad skulle du säga är det vanligaste budskapen inom den hip hop DU lyssnar på? svårt o ta ut nått eftersom alla handlar om olika saker 7. Tycker du musik ska vara ett sätt att uttrycka sig (politiskt etc.) eller ska det bara vara en konstform? Det e upp till dom som skapar musken som väljer det, jag lyssnar bara på det dom gör 8. Vad lyssnar du på för musik förutom hip hop? Jazz,Soul,
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
1. Vad är din relation till följande låtar? Kryssa i det som stämmer bäst (1 ALT.!) A. The message- Grandmaster flash and the furious five HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT (T.EX. VAD HAR LÅTEN BETYTT FÖR DIG? HUR TOLKAR DU DEN? FINNS DET NÅGOT BUDSKAP – VILKET?) KORTFATTAT! Skönt beat. Texten har jag aldrig orkat lyssna på. _____________________________________________________ B. Rapper’s delight- Sugarhill gang HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT :Finns inget med låten som tilltalar mig. ____________________________________________________ C. Changes – 2pac HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT :Har bra minnen till den. Inget jag skulle sitta och lyssna på nu. Men den är fin och skön. Negativa är att den är sönderspelad. ____________________________________________________ D. Hip hop is dead – Nas HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT :Apathy - Hip hop is dead säger allt. ____________________________________________________ E. All falls down – Kanye West HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT :Bra text. ____________________________________________________ F. Can’t hold us down – Lil Kim, Christina Aguilera HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Låten är mer RnB än hip hop. Gillar inte RnB. ____________________________________________________ 2. Skulle du säga att hip hop (musik + kultur) betytt mycket för dig i livet? Kryssa i ditt svar.JA NEJ KANSKE Om JA eller KANSKE – på vilket sätt? Hiphopmusiken och dess kultur har format mig och hur jag är som person. Därför betyder den mycket för mig eftersom det inte finns någon annan musikstil eller kultur som jag har så mycket gemensamt med. _____________________________________________________ 3. Nämn en favoritlåt inom Hip Hop: Sicknature - Never Say Never at All (Feat. Slaine) _____________________________________________________ Varför?Känner igen mig själv i refrängen. Brukar lyssna på låten när jag vill peppa mig eller bara få ut en massa onödiga känslor. Gillar också beatet samt rapparnas röster. _____________________________________________________ 4. Vem är din favorit Hip Hop-artist? Ärligt talat så vet jag inte. Finns många bra artister men det är oftast låtarna jag faller för. Men om jag måste välja så väljer jag nog CunninLynguists. ______________________________________________. Varför? Därför de har levererat mer bra än dåliga saker. Gillar de också eftersom deras musik har passat in i alla olika livssituationer i mitt liv. ______________________________________________ 5. Hur definierar du termen HipHop? Livsstil. Musikstil. Fysisk aktivitet. Hiphop har allt. Det jag dock gillar mest med hiphopen är att den kan förklara en känsla eller livsstituation på ett så pass klockrent sätt att man lätt kan sätta sig in och beröras (positivt som negativt) bara på ett par få rader. En enda låt kan också beskriva ett flertal olika budskap i ett enda stort, vilket jag tycker är jävligt grymt. _______________________________________________ 6. Vad skulle du säga är det vanligaste budskapen inom den hip hop DU lyssnar på?Oj... Det var svårt. Men antar att det är sånt som jag själv håller med om. Tex. budskap som handlar om att man ska vara rädd om de som står än nära. Budskap om olika slags känslor, med mer! _______________________________________________ 7. Tycker du musik ska vara ett sätt att uttrycka sig (politiskt etc.) eller ska det bara vara en konstform? Båda. Musik gör sig som bäst när det finns ett budskap eller tanke bakom det hela. Därför ser jag inget fel i att framföra åsikter inom tex. politik med mer genom musiken. Man väljer ju som lyssnare själv om det är något man vill ta in eller ej. Håller man inte med är det ju bara att lyssna på något annat liksom. ______________________________________________ 8. Vad lyssnar du på för musik förutom hip hop?Vocal trance, Rock, Reggae och en hel del lugn musik som jag inte kan changer-namnet på (Typ artister som Regina Spektor ialf)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fett me tack för svaren hittills! (: det är grymt om folk skriver ålder o kön också, glömde skriva de...
1. Vad är din relation till följande låtar? Kryssa i det som stämmer bäst (1 ALT.!) A. The message- Grandmaster flash and the furious five HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG - X ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT (T.EX. VAD HAR LÅTEN BETYTT FÖR DIG? HUR TOLKAR DU DEN? FINNS DET NÅGOT BUDSKAP – VILKET?) KORTFATTAT! Skön känsla, tänker på style wars. _____________________________________________________ B. Rapper’s delight- Sugarhill gang HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG - X ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Den är epic. ____________________________________________________ C. Changes – 2pac HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG - X GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Har alltid avskytt denna låt, varför vet jag inte riktigt. Beatet suger ____________________________________________________ D. Hip hop is dead – Nas HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG - X GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Har aldrig gillat Nas speciellt mycket. ____________________________________________________ E. All falls down – Kanye West HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG - X GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Ogillar beatet, ogillar Kanye ____________________________________________________ F. Can’t hold us down – Lil Kim, Christina Aguilera HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG - X GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Gillar inte denna typ av musik. ____________________________________________________ 2. Skulle du säga att hip hop (musik + kultur) betytt mycket för dig i livet? Kryssa i ditt svar. JA - X NEJ KANSKE Om JA eller KANSKE – på vilket sätt? Den har betytt mycket för mig då jag blev inspirerad till att göra egen musik av den. Hela kulturen var guld värd fram till 2000-talet. Nu för tiden betyder dagens hiphopkultur inte lika mycket för mig då jag inte känner någon gemenskap till det mesta. Men hiphopkulturen i helhet, absolut. _____________________________________________________ 3. Nämn en favoritlåt inom Hip Hop: Sunz of man & killarmy - Soldiers of darkness _____________________________________________________ Varför? Beatet är helt galet bra och denna typ av mörk hiphop får mig inspirerad till max. _____________________________________________________ 4. Vem är din favorit Hip Hop-artist? omöjligt att välja en, men skulle säga att RZA har haft mest inflytande på mig, dock inte som rappare. annars masta killa. ______________________________________________. Varför? Rza är för mig den fetaste producenten någonsin och ingen kommer komma att göra grejer som han gjort. Masta killa är en galen textförfattare. ______________________________________________ 5. Hur definierar du termen HipHop? Livsstil. _______________________________________________ 6. Vad skulle du säga är det vanligaste budskapen inom den hip hop DU lyssnar på? Budskap om världen och livet i helhet skulle jag nog säga. _______________________________________________ 7. Tycker du musik ska vara ett sätt att uttrycka sig (politiskt etc.) eller ska det bara vara en konstform? Båda absolut. ______________________________________________ 8. Vad lyssnar du på för musik förutom hip hop? Mycket soul och reggae. Kan även lyssna på en del klassisk rock.
www.myspace.com/dressyourself www.myspace.com/chessurect
jomich: jag är tjej. 20 år.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
1. Vad är din relation till följande låtar? Kryssa i det som stämmer bäst (1 ALT.!) A. The message- Grandmaster flash and the furious five HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT (T.EX. VAD HAR LÅTEN BETYTT FÖR DIG? HUR TOLKAR DU DEN? FINNS DET NÅGOT BUDSKAP – VILKET?) KORTFATTAT! Tidig hiphop som visar samhällskritik. ____________________________________________________ B. Rapper’s delight- Sugarhill gang HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Classic. ___________________________________________________ C. Changes – 2pac HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Också viktig samhällskritik som pratar om lite samma ämnen som the message. Jag tycker att det är viktigt att göra sin röst hörd när man kan. Låten ger mig också lite nostalgisk känsla från när man var liten. ____________________________________________________ D. Hip hop is dead – NasHAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Har aldrig tagit mig tid att lyssna på den, men följde debatten som den skapade. Tycker att hiphop-kulturen lever för fullt, och den kommer aldrig dö. ____________________________________________________ E. All falls down – Kanye West HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Tycker att det är en skön låt. ____________________________________________________ F. Can’t hold us down – Lil Kim, Christina Aguilera HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Bara för att Lil' Kim gör en vers är det inte en låt jag skulle tänka på som hiphop. Mer att det är Christina som leker hiphop. ____________________________________________________ 2. Skulle du säga att hip hop (musik + kultur) betytt mycket för dig i livet? Kryssa i ditt svar.JA NEJ KANSKE Om JA eller KANSKE – på vilket sätt? Jag tror att det i grund och botten är föreningen av de olika kreativa uttrycken som gjort att jag är så passionerad om hiphopkulturen. _________________________________________________________________ 3. Nämn en favoritlåt inom Hip Hop: Brother Ali - Us __________________________________________________________________ Varför? Älskar hans stil. Låten gör att jag känner en personlig kontakt till artisten även om jag på ytan inte har något gemensamt med honom. __________________________________________________________________ 4. Vem är din favorit Hip Hop-artist? Har inte en enda, men Ison & fille är några av favoriterna. ______________________________________________ Varför? För att de rappar om sådant som jag kan relatera till. Jag har följt dem sen jag var 12 år och det var ungefär då jag verkligen blev intresserad av hiphop. __________________________________________________________________ 5. Hur definierar du termen HipHop? En kultur som förenar människor oavsett vilka de är för att dela med sig av deras kreativitet och passion. __________________________________________________________________ 6. Vad skulle du säga är det vanligaste budskapen inom den hip hop DU lyssnar på? Mycket handlar om att vara medveten; om det runt sig (människor, politik) och om sig själv. __________________________________________________________________ 7. Tycker du musik ska vara ett sätt att uttrycka sig (politiskt etc.) eller ska det bara vara en konstform? Konst är uttryck. Jag tycker musik ska spegla en själv. __________________________________________________________________ 8. Vad lyssnar du på för musik förutom hip hop? Soul, reggae, Rn'B, Reggaeton, Dancehall, house, rock, funk, musik från olika länder/kulturer (arabiskt, persiskt, "latino").
1. Vad är din relation till följande låtar? Kryssa i det som stämmer bäst (1 ALT.!) A. The message- Grandmaster flash and the furious five HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG x GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT (T.EX. VAD HAR LÅTEN BETYTT FÖR DIG? HUR TOLKAR DU DEN? FINNS DET NÅGOT BUDSKAP – VILKET?) KORTFATTAT! B. Rapper’s delight- Sugarhill gang HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN x DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Breakat tidigare och då var självklart denna låt en av de låtar som ofta spelades på träningar o.s.v. så den har ett nostalgiskt värde för mig. C. Changes – 2pac HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG x GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : D. Hip hop is dead – Nas HAR INTE HÖRT x HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : E. All falls down – Kanye West x HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : F. Can’t hold us down – Lil Kim, Christina Aguilera x HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : 2. Skulle du säga att hip hop (musik + kultur) betytt mycket för dig i livet? Kryssa i ditt svar. x JA NEJ KANSKE Om JA eller KANSKE – på vilket sätt? _Vännen som aldrig sviker en och alltid finns vid tysta och trista tillfällen. även softa tillfällen också så klart!___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________. 3. Nämn en favoritlåt inom Hip Hop: Wu Tang - Rules ___________________________________________________________________. Varför? För jag älskar det mesta med Wu Tang och denna är verkligen underbar. Skön text och allt. Har även en del av texten tatuerad, vilket gör den till den mest betydande låten av alla för mig. ______________________________________________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________. 4. Vem är din favorit Hip Hop-artist? hela Wu, Freddie foxxx, Blahzay Blahzay, Big L, Jeru.______________________________________________. Varför? Hård, bra musik som oftast håller humöret uppe. ______________________________________________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________. 5. Hur definierar du termen HipHop? Musiken, känslan av den mestadels. Lite råare och tuffare än annat skit. ______________________________________________________________________________________________________________________________________ 6. Vad skulle du säga är det vanligaste budskapen inom den hip hop DU lyssnar på? Inget speciellt så, men det jag tänker på när jag hör det är ett par polare som sitter och gör bra musik och har skitkul. vilket för att jag känner mig på samma humör. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________. 7. Tycker du musik ska vara ett sätt att uttrycka sig (politiskt etc.) eller ska det bara vara en konstform? Både och, det är väl upp til artisten själv vad den vill göra. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 8. Vad lyssnar du på för musik förutom hip hop? DnB till viss del, men nästan bara hiphop. Metal och liknande kan förekomma även det då jag har många vänner som lyssnar på sånt.
Helt ärligt. Fan vilka dåliga låtar ni har valt :P Förutom de två första.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
1. Vad är din relation till följande låtar? Kryssa i det som stämmer bäst (1 ALT.!) A. The message- Grandmaster flash and the furious five HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN X - DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG B. Rapper’s delight- Sugarhill gang HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN X - DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ C. Changes – 2pac HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN X - DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ D. Hip hop is dead – Nas HAR INTE HÖRT X - HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ E. All falls down – Kanye West X - HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ F. Can’t hold us down – Lil Kim, Christina Aguilera HAR INTE HÖRT X - HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________ 2. Skulle du säga att hip hop (musik + kultur) betytt mycket för dig i livet? Kryssa i ditt svar. X-JA NEJ KANSKE Om JA eller KANSKE – på vilket sätt? Den har viss poesi och samtidigt rolig. Orkar inte mer utförligt än sådär 3. Nämn en favoritlåt inom Hip Hop: Nas - Dance Varför? Respekt gentemot morsan. Kan nämna fler än så men det blir den för idag. 4. Vem är din favorit Hip Hop-artist? Rakim Varför? Har aldrig gjort något dåligt och är bland de bästa genom tiderna 5. Hur definierar du termen HipHop? Stil, kultur 6. Vad skulle du säga är det vanligaste budskapen inom den hip hop DU lyssnar på? Mycket respekt gentemot kvinnor 7. Tycker du musik ska vara ett sätt att uttrycka sig (politiskt etc.) eller ska det bara vara en konstform? Kvittar så länge artisten nöjer sig 8. Vad lyssnar du på för musik förutom hip hop? Reggae,Soul,Classics och litelitelite House
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"
1. Vad är din relation till följande låtar? Kryssa i det som stämmer bäst (1 ALT.!) A. The message- Grandmaster flash and the furious five HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG X GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT (T.EX. VAD HAR LÅTEN BETYTT FÖR DIG? HUR TOLKAR DU DEN? FINNS DET NÅGOT BUDSKAP – VILKET?) KORTFATTAT! Historisk B. Rapper’s delight- Sugarhill gang HAR INTE HÖRT X HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Ses ofta felaktigt som en viktig del av hip-hopens historia. Finns många artister som bör nämnas för SHG, även om de råkade vara de första som hamnade på skiva. C. Changes – 2pac HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN X DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : En av de första låtarna jag fastnade för. Nu kan jag knappt lyssna på den, allt ifrån samplingen till texten är sjukt corny. D. Hip hop is dead – Nas HAR INTE HÖRT X HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Nas gör en tråkig låt om den största och tröttaste klyshan någonsin och bevisar att han bör ignoreras. E. All falls down – Kanye West HAR INTE HÖRT X HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Som vanligt när Kanye gör musik så borde han vara tyst för bästa resultat. Bra produktion. F. Can’t hold us down – Lil Kim, Christina Aguilera X HAR INTE HÖRT HÖRT MEN BETYDER INGET FÖR MIG GILLAR LÅTEN DEN BETYDER NÅGOT FÖR MIG ÖVRIGA KOMMENTARER OM LÅT : Låter inte som något jag skulle vilja höra heller. 2. Skulle du säga att hip hop (musik + kultur) betytt mycket för dig i livet? Kryssa i ditt svar. XJA NEJ KANSKE Om JA eller KANSKE – på vilket sätt? Inspirerande på alla sätt. Både mycket av musiken i sig, men också hela kulturens historia och uppkomst. Vill gärna tro att mycket av positiviteten jag känner kommer därifrån...och såklart the coolness ;) 3. Nämn en favoritlåt inom Hip Hop: P.O.S- De La Souls Varför? Ett grymt och annorlunda beat, en P.O.S som både ger respekt till både sina förebilder inom hip-hopen och punken och en text som är otroligt inspirerande. 4. Vem är din favorit Hip Hop-artist? Sage Francis Varför? Främst albumet Personal Journals öppnade dörren för en mycket bredare typ av hip-hop. Gillade hip-hop även innan, men detta album skakade om hela min bild av vad hip-hop skulle vara och gjorde min musikvärld otroligt mycket intressantare. Sen är han en otroligt duktig poet och rappare. 5. Hur definierar du termen HipHop? Svår fråga. Helst skulle jag inte definiera hip-hop överhuvudtaget. 6. Vad skulle du säga är det vanligaste budskapen inom den hip hop DU lyssnar på? Handlar mer om uttryck för känslor, upplevelser och relationer än om rena budskap. Men budskapet jag läser in i det och tar åt mig är först och främst att det lönar sig att jobba hårt, att respektera dem omkring mig och att livet suger då och då för alla. 7. Tycker du musik ska vara ett sätt att uttrycka sig (politiskt etc.) eller ska det bara vara en konstform? Det är självklart en konstform även om du uttrycker dig politiskt. Har dock inget emot att konstformen används för något större, men det är absolut inget krav. 8. Vad lyssnar du på för musik förutom hip hop? Kan uppskatta det mesta, men hip-hop är det enda jag aktivt lyssnar på.
sincedayone : haha ah det är en smaksak dedär :P men visst, asså de e ju inte mina favoritlåtar kanske precis, vi försökte typ ta några exempel bara kan man säga, avsikten var snarare att det skulle vara låtar som representerade en speciell genre/tid inom hip hop /att den skulle ha meningsfull text eller liknande. Tog oss typ ett halvår att bestämma låtar, det svåraste typ med hela arbetet haha, eftersom det finns så SJUKT mycket bra (och dåliga) låtar, och det känns helt omöjligt att göra alla "rättvisa".... hursomhelst blev det dehär :) du får jättegärna svara på enkäten och berätta vilka låtar du hade valt istället ;P
ohh vilket guldläge för alla tyckare att bara komma och tycka skitmycket hahaha sorry
Wow! ni kommer verkligen inte få mer än G i projektarbete om detta är allt ni har.
snälla håll isär hiphop och rap
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>