I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vart kommer gräsfrön ifrån

Övrigt - Blandat

2010-01-15 21:01

vart kommer gräsfrön ifrån

ja sitter och filosoferar och ställer mig själv samma fråga om och om igen..
men inget svar.. jag behöver ett svar..

frågan lyder: vart kommer vanligt mark gräs (inte weed) ifrån?
är det någon som orkar googla , forum söka , fråga mamma o.s.v. så svara gärna..
jag är en filosof inte en sökare :D

Niceness!

2010-01-15 21:04
Vad menar du?

Från Gud om du är religiös, från andra växter via evolutionen om du frågar mig. Fast jag förstår inte vad du menar... Vadå kommer ifrån?

Låter som du aldrig sett frön på grässtrån och undrar hur gräs förökar sig, eller vad?

2010-01-15 21:04
Gräs (Poaceae, tidigare Gramineae) en familj enhjärtbladiga växter med omkring 9 000 arter i hela världen.

Gräs är ett- eller fleråriga örter med kraftigt varierande storlek, och rötterna är samlade i en jämn knippa. Stjälken kallas strå och är ofta ihålig, men arter som majs och sockerrör har märg, medan bambu har en förvedad stam. Strået är ledat och lederna skiljs åt av förtjockade noder. Bladen utgår från noderna och omsluter strået med en bladslida. Mellan denna och bladskivan sitter en hinna, snärpet. Blommorna skyddas av skärmfjäll och blomfjäll som kallas agnar, och är samlade i småax som i sin tur bildar ax eller vippor.

Gräs kan växa enstaka eller i täta tuvor och förökar sig ofta via underjordiska revor. De är vanligen korsbefruktande och pollineras av vinden. Det stärkelserika, mjöliga fröet är ett slags nöt.

Arter i familjen halvgräs betraktas ofta felaktigt som gräs. Halvgräs kan särskiljas genom att de saknar en tydlig led på strået och ofta genom att halvgräsens strån inte har rund (utan till exempel trekantig) genomskärningsyta.

Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A4s
Est. 1984

2010-01-15 21:05
Gurra
Det han undrar är hur gräset "förökar sig" då det saknas ju för oss vanliga dödliga några som helst synliga fröer eller blommor.
Est. 1984

2010-01-15 21:08

2010-01-15 21:12
Nu läste jag rubriken igen. Står ju faktiskt, som Fidelis sa, "vart kommer gräsFRÖN ifrån".
Ja du.. Sjävlklart kommer gräsfrön från gräs! Och förövrigt så är fröna på gräset väldigt synligt, jag har iaf sett frön på de flesta grässorter jag sett. Nu är ju gräs alltifrån vad vi har på gården till bambu som är flera meter högt. Och alla får såklart blommor och sedan, när blommorna pollinerats, frön.

2010-01-15 21:15
Ja, gräs hör som sagt till Poaceaefamiljen och det finns en jävla massa olika gräsfrön så är det något särskilt gräs du undrar över får du precisera dig lite mer.

Använd den virtuella floran på linnaes.se istället för wikipedia.

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/welcome.html direktlänk till Poaceaefamiljen.

2010-01-15 21:58
En del grässorter tillåts väl helt enkelt inte växa till sig så att de blir så pass stora att den fröiga toppen hinner utvecklas, det anses ju som bekant väldigt ofint med en ovårdad gräsmatta, sen så förökar sig väl andra under marken som någon här sade? Eller kanske både och?
Intressepenisen hårdnar!

2010-01-15 22:19
Så är det antagligen, ja. Men om ni lägger er ner och verkligen tar en titt på er gräsmatta så kommer ni se frön och blommor.
Det finns inte gräs som bara förökar sig genom andra "kanaler" än frösättning. Även om t.ex. bambu blommar sjukt sällan (vart hundrade år t.ex.) och därför sprider sig med hjälp av rhizomer under marken.

2010-01-15 23:47
misstänksamt mkt skillz inom det botaniska Gurraa, passa dig så inte polisen kommer hem å kikar i garderoben!
Tu m'emmerdes!

2010-01-16 00:01
Haha kreamteam, det är lugnt. Jag har bara vanliga växter hemma. Eller inte så vanliga kanske men inga olagliga iaf. Om jag skulle syssla med garderobsodling skulle jag inte bemöda mig att forska om andra växter.

2010-01-16 12:51
Oooh, det där är en skill jag skulle vilja ha, växter... Hur kommer man igång?

Och nej, jag ska inte odla cannabis. Även om jag funderat på det. Röker inte, men det verkar vara spännande plantor att odla, och man får ju tillbaka utgifterna och eventuellt lite till, och så kan man glädja sina vänner med väldoftande presenter!
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-01-16 13:56
boogey inte bara det, rätt coolt och odla egna kryddor hemma till matlagning (om man är intresserad av sådant). Bonzaiträd ligger högt i kurs bland japanintresserade osv.
Est. 1984

2010-01-16 13:59
Vore koolt att odla en sån här djäkla Avatar-blomma, ser ut som en korall typ:

Intressepenisen hårdnar!

2010-01-16 14:00
Tycker det ser ut som någonting helt annat.
Est. 1984

2010-01-16 14:02
Ett svullet rektum med en omgivande härd av elakartade hemorrojder kanske.
Intressepenisen hårdnar!

2010-01-16 14:02
Jag ångrar den dagen jag vart lurad in på goatses hemsida..
Est. 1984

2010-01-16 14:18
wasteapa: vad är det där för något? Har inte sett den förr. Kan dock tänka mig att den stinker djävligt illa för att locka till sig flugor och annat som den får sin näring ifrån?

boogey: Skaffa en krukväxt du tycker ser cool ut. Gärna något med bra tillväxt så du blir belönad fort när du gör rätt.

Bonsai är inte lika mycket odling som design hehe

2010-01-16 14:32
Gurraa: Hmm, ja det måste ju vara något som växer fort och som inte är så lätt att ha ihjäl, annars tröttnar man ju. Något tips? Gärna något som blir yvigt, grönt och stort, och/eller något som blommar ofta i tuffa färger.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-01-16 14:36
Intressepenisen hårdnar!

2010-01-16 14:38
Skaffa en passionfrukt! Passiflora edulis är det vetenskapliga namnet. Du kan köpa en frukt på ICA och sätta fröna (efter att du låtit dom torka så fruktköttet runt fröna försvinner (tvätta bort det, det innehåller ämnen som förhindrar groning i förtid). Dom växer som det knakar. Min har växt flera meter nu under vinterhalvåret, helsjukt. Om du sätter ett frö från en frukt är det dock inte säkert att du får blommor och frukt så kolla in på impecta.se för "riktiga" frön. (Deras specialsorter kan dock vara lite svårgrodda eftersom inte så många köper dom och fröna ligger därför på lager lite för länge... kanske, jag har ingen insyn i impecta.)

Det är iaf en klätterväxt som växer som det knakar. Brukar blomma och sätta frukt efter några år men bladen och klätterorganen är dekorativa nog tycker jag. Annars kan du alltid köpa en prydnadspassion i nån butik så ska du se att du får grymma blommor i vår redan.

2010-01-16 14:42
wasteapa: Ja då var jag inte ute och cyklade med min teori då. Vill man ha något liknande som är lättare att hålla hemma (och som inte luktar) kan man satsa på någon Nepenthes. Om man vill behålla de grymma kannorna (vilka de fångar insekter i) måste man dock ha väldigt hög luftfuktighet. Men det är inget problem om du ställer den i ett gammalt akvarium eller någon stor glasvas med lock på.

2010-01-16 14:55
Nä, det var spot on, som man säger!

Sjukt ändå hur en växt kan röra sig, och snabbt dessutom, som denna:

Det är nästan så man börjar tro att växter har ett medvetande, ungefär som det här (o)sköna gänget:

Intressepenisen hårdnar!

2010-01-16 15:06
Ja Venus Flytrap är jävligt rolig. Den kan man sätta ut i trädgårn på sommaren. Dom brukar dock dö när man tar in dom över vintern eftersom dom vill ha en viloperiod då. (Hos oss är det ju mörkt och tort och för varmt inomhus på vintern). Dom vill ha det svalt en period.
Fast speakern har fel, insekten måste röra två eller fler av känselspröten för att den ska stänga ihop sig.

Den andra youtubelänken var ju bara helt sjuk, haha. Dom borde lägga ner sin energi på att övertala skogshuggarna att inte hugga ner träden eller så. Satt och väntade på att dom skulle få en gren i huvudet eller nått, hörde inte riktigt vad dom sa jämt men vad var "failen"?

Kolla in BBC:s "The secret life of the plants" med David Attenborough. Det är fem sex avsnitt tror jag. Growing, Travelling, Flowering, Surviving, Living together tror jag en heter också... Minns inte riktigt men dom är fulla med grymma timelapses och animationer som t.ex. visar hur koldioxid färdas in genom klyvöppningarna under bladen för vidare transport genom växten... Grym serie.

2010-01-16 15:15
Failen känns rätt uppenbar, men ändå inte, jag satt var mest rädd och arg under 50 sekunder, hehe. Känns svårt att vara människa utan att dra nytta av träprodukter på något vis, de kan ju se det som så att nya bebisträd får ta plats efter de gamla träden.

Låter som ytterligare ett BBC-mästerverk! Får mig att tänka på timelapsen med satellit i Planet Earth där man ser alla de tempererade zonerna skifta genom årstiderna.
Intressepenisen hårdnar!