I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem med hyresvärd.

Övrigt - Blandat

   
Sångare

2010-01-15 14:19

Problem med hyresvärd.

Den 1:a december 2009 flyttade jag och min sambo in i en ny lägenhet.
Det första vi möts av är ett riktigt jävla bombnedslag! Man hör ofta folk prata om "oj det var så smutsigt, han hade inte ens frostat av frysen men det enda jag kan jämföra detta med är programmet "Dirty Jobs" när de visar gamla ockuperade knarkarkvarter.

Vi kontaktade hyresvärden på en gång och han kom hit. (Han hade alltså inte gjort en besiktning.) Han såg väl att det var skitigt men ville inte på något sätt hjälpa oss med städfirma eller ersättning för städning.

Samma dag så ser vi att ugnen inte fungerar och att alla spisplattor är sönderbrända.
Det är alltså ugnen som är vårat stora problem. Hyresvärden vill inte ordna fram en ny och påstår att den gamla hyresgästen måste betala honom föst för att han pajjat den och när man då försöker "tuffa till sig lite" och förklara att det inte kan gå till så, hotar han med att det finns 1000 st som vill ha lägenheten i det skick den är.

Vi har även vaknat en lördag morgon av att han står i hallen och gått in med nyckel "för att lämna hyresavin". Jag vill såklart anmäla honom men är rädd för att förlora lägenheten. Dessutom så har han höjt hyran nu och det känns inte rättvist att vi ska betala för en lägenhet som inte fungerar.

Nu har jag kollat lite på Hyresgästföreningens hemsida och jag undrar om det är någon här som har någon erfarenhet från dem? Hjälper de till med problem som mina?


Tacksam för svar.