I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Muslim i Sverige?

Övrigt - Blandat

Rappare

2010-01-12 20:26

Muslim i Sverige?

Tja!

Ska prata igenom i skolan angående hur det är för troende muslimer i skolan. Hur dessa anpassar sig till skola, arbetsliv, fritid, familjeliv, mat, ja allt möjligt.

Så, har vi någon troende muslim här på Whoa? Skulle vara grymt tacksam om jag fick hjälp med det här, då jag känner mig lite lost faktiskt haha.

Om det finns nån troende muslim som känner sig manad att göra min vecka till guld, så tar denne min msn, [email protected], så kan vi prata där! :)

Tack på förhand!

Ps. om du inte är troende muslim eller ens muslim, men vet vad det kan handla om, speak up! allt är till hjälp. :) .ds

Poet

2010-01-12 20:54
Så, har vi någon troende muslim här på Whoa?

Hahahaha! :D
At the gates of Eternity...
Poet

2010-01-12 20:57
Nej men skamtasido, jag har ett mellanosterskt utseende och till raga pa allt sa heter man Wali i efternamn. Vilket ar ett arabiskt ord, vilket... betyder "Friend of God".

Vilket ar ironiskt som fan, da jag ar ateist! :) Kanns mer som om majoriteten av alla svenskar inte bryr sig sarskilt mycket om du ar muslim eller inte. Sa lange du ar fran mellanostern sa ar det nog for att fa suspekta blickar. Oavsett om du ar syrian, israel eller muslim.

2010-01-12 21:17
spiken : var bor du? i någon avlägsen avkrok? du måste väl ändå rimligen känna någon eller känna någon som känner någon troende muslim.
Poet

2010-01-13 01:57
Från Fagervik / Västernorrlands län / Sweden

2010-01-13 05:02
Jag gör det inte.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-13 14:31
medoria

spiken : var bor du? i någon avlägsen avkrok? du måste väl ändå rimligen känna någon eller känna någon som känner någon troende muslim.

Varför borde man det? Jag känner inte heller någon troende muslim. Detta behöver inte betyda att man inte känner någon som kommer från ett muslimskt land.

2010-01-13 17:57
BC99 P26 Wali i efternamn. Vilket ar ett arabiskt ord, vilket... betyder "Friend of God".

Wali allah (+ arabisk stavning) betyder friend of god, eller kanske mer, den närmsta till gud...bara wali som kommer från waliya är mer, 'den närmsta'..

spiken du kan ju skicka pm med lite specifika frågor du undrar över om du vill.. jag kan svara på det du redan skrivit i tråden senare..
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!
Poet

2010-01-13 18:11
Todilo: Betyder det inte ocksa "guvernor"? Eller bara jag som kanske fatt det om bakfoten.

2010-01-13 18:24
tänker du på waali? för det e en administrativ position inom kalifatet..

läste lite..verkar som att vissa förkortat wali allah till bara wali...men tolkar det som friend of god...så det blir väl vad man gör det till (?)...ursprunget är iaf som jag sa innan..
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!
Poet

2010-01-13 20:00
Om det nu finns en Gud, sa ar jag langt ifran hans van hehe

2010-01-13 20:52
pisces: fast det är nog sjukt mkt vanligare än man kan föreställa sig. man räknar med att det finns cirka 250 000 troende muslimer i Sverige, förmodligen fler. Oavsett var man bor borde man då om inte känna någon själv, iaf känna någon som känner en.

2010-01-13 20:57
medoria:

Ja det gör han, han känner säkert massa troende muslimer som vill hjälpa honom med arbetet. Det är bara det att han är så otroligt glömsk/dum att han behövde hjälp av ditt nedlåtande inlägg för att komma ihåg/förstå det. Bra att du finns.

Eller du kanske bara ville ha tips på ställen som saknar muslimer?
I think that 'mr Slave guy' is a ... pakistani

2010-01-13 21:03
varför ska du skriva om nåt du inte har en aning om själv och inte ens är muslim själv?

2010-01-13 21:34
Varför ska man ha religion i skolan?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-13 22:23
skillz: jo men det känns som om han har pga ren lathet vänder sig till internet istället för att sätta sig ner och fundera på vem i hans omgivning som kan tänkas passa för uppgiften. då blir det heller inte ett särskilt bra resultat. neggigt av mig, men jag tycker han gör det onödigt svårt för sig själv genom att lägga upp den här tråden istället för att ringa Sveriges muslimska råd, Sveriges Unga muslimer eller någon liknande organisation.

2010-01-13 23:58
Skillz
Han kanske vill lära sig något? Det är väl det man gör när man skriver om något man inte vet något om, researchar, granskar källkritiskt, sammanfattar och skriver o vips så vet man något nytt.
 http://www.myspace.com/murderdem

2010-01-14 00:14
Skämtar du ellr, du bor i Fagervik, en flykting förläggning ligger liksom där.
Sen har du inte långt till lilla somalia där 90% e muslimer typ, asså nacksta.

2010-01-14 00:23
Att folk på whoa alltid ska göra en fjäder av en höna.

Kortfattat:
Skolan fungerar väl som vanligt, för de som ber så ska det finnas vilrum på varje arbetsplats/skola där man kan be ifred.
Samma sak med arbetsliv.
Muslimer äter inte något från grisen, varken kött eller fett (gelatin).
Familjeliv och fritid är nog mer bunden till kulturell och social miljö.

Ifall du vill veta mer om Islam på internet

Rappare

2010-01-14 00:26
Hmm... Haha alltså jag kan väl säga såhär. Medoria till att börja med, nej jag känner faktiskt ingen troende muslim, tro mig, jag har faktiskt kollat upp min umgängeskrets och respektive umgängeskrets till dessa. Ingen troende muslim där inte. Hittade nån muslim, men denne var inte särskilt troende så han kunde inte hjälpa mig särskilt mycket. Todilo, okej ska se om jag kan formulera upp nåt! :)
Skillz, alltså jag har en aning om vad jag ska göra, och så. Det är väl lite mer det att jag hellre vill prata med någon som är aktuell inom "ämnet" istället för att läsa all världens text som finns angående ämnet i fråga. Jag har aldrig varit den som lägger särskilt stor tyngd i böcker och dylikt, jag tar hellre upp det med personer och så. Om du förstår vad jag menar. :) Johannes_3:16, ja fyfan, varför..? Håller med, men håller på och ska avsluta kursen så snart är det över! :D Medoria igen, hehe okej förstår hur du menar, men det där med att ringa nån organisation hade jag faktiskt inte tänkt på! Men stort tack för tipset, ska nog utnyttja det. :) Ice, eh, är du seriös? Ligger det en flyktinganläggning här? Vart fan då? ^^ Lilnoa, ska kolla in det där, tack för tipset! :)

2010-01-14 02:25
aight, kanske bara är jag som tycker det är lite fucked up med en icke muslim som ska skriva om hur det är att växa upp i sverige som muslim. känns som att det är något en muslim bör skriva om och inte nån som inte ens har en troende muslim i sin närhet/krets... men lycka till!

2010-01-14 12:04
Vuxit upp i förorten, gått i både muslim skola och svenskt fri skola och kan säga att skillnaden inte är så speciellt stor, kanske för att jag vuxit upp bland folk med samma bakgrund som mig (invandrare).

Muslim skolan som jag gick på var inte så speciellt jobbigt för min del, kanske för att skolan var anpassat för muslimer. Maten var "Halal"(tillåten enligt Islam), alla elever var muslimer, så alla hade något gemensamt. Lektionerna var normala, alla lärare var inte muslimer, vi hade grymma lärare, och alla ämnen som jag läste kunde också läsas i en normal svensk skola. Personligen är jag glad att mina föräldrar valde denna skola för att jag inte skulle glömma bort min religion och bakgrund.

6an bytte jag skola till en svensk friskola. Hur som helst var det nästan samma sak, jag var dock tvungen att äta veg mat i matsalen, för att jag fortfarande hade vanan att äta halal mat inom mig. Eleverna var blandade, från kultur till religös perspektiv. Jag tog del av mycket och lärde mig mycket.

Sen kom Gymnasiet... Miljön var annorlunda, just för att skolan ligger mitt i stan. Jag lärde mig massa positiva saker, språket utvecklades från 50- till 100%. Månaderna gick och jag började äta vanlig mat från matsalen, jag började dricka med polarna, ha sex, etc. Jag utvecklades, men inte till en annan person! Inte! Jag hade fortfarande religionen inom mig.

Idag pluggar jag på KTH och har grym självförtroende. Som svensk/persisk muslim har jag lärt mig att fördela mina behov, både religösa och ickereligösa.

Kortfattat, är min syn på svenska muslimer så att de alla kommer till slut att bryta de religösa lagarna då och då. Barndomen är den viktigaste perioden för denna svenska muslim. Just för att han/hon ska lära sig grunden och få den religösa uppfattningen på hur hela religionen är uppbyggd och varför man gör si och så. Sedan kommer resten, dels för att vi lever i ett svenskt sammhälle och dels för att rättigheterna är olika till skillnad från muslimska länder.

Rappare

2010-01-14 18:32
Skillz, i do see your point. Ali0418: Där ser man där ser man! :) Intressant :) Tack för den lilla sammanfattningen, hjälper faktiskt mig i mitt fortsatta arbete. :)

2010-01-15 02:19
spiken91...bor du i västernorrland?

jag är troende muslim och är klyktattare..=)

skicka gärna mail om du vill veta något mer.
Amazighen will remember
Rappare

2010-01-15 16:13
Amazigh: Yes, bor i Fagervik utanför Sundsvall. Aha okej, intressant :) Jag hör av mig!

2010-01-18 07:36
Tror det är lättare att vara muslim i Sverige än i något annat ickemuslimskt land.
Fuck karma, I don't need karma!