I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tips på hur man kan sprida sin musik?

Övrigt - Blandat

2010-01-11 12:30

Tips på hur man kan sprida sin musik?

Tjaa som topicen säger. kan någon ge lite tips på hur man på bästa sätt sprider sin musik? vill försöka klättra upp lite. å inte hålla mig lika underground som jag gör nu. :)

tex. Spotify. Radio. osv osv :) kasta fram lite olika tips hur man ska kunna nå lite högre! :)

peace/ Liri

Min musik: Länk till http://Radiobounce.se/

2010-01-11 13:39
Torrentsidor, ta dig in, promota dig, egen hemsida med länk från discogs tex, bloggar, forum etc
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2010-01-11 14:38
okej tack. skriv lite för så man förstår också tack hahaah :) kärlek

2010-01-11 16:39
DU kan ju börja med att göra bra musik, då promotar den i stort sett sig själv.

2010-01-11 17:01
jag kämpar för helvete. hur länge troru jag hållt på? själv tycker jag och många andra som lyssnat på mig för 5-6 månader sen till nu att jag har utvecklats ngt grymt..

2010-01-11 17:02
Faktiskt. Är musiken bra så sprider den sig själv.

Sen är ett tips att göra en låt som "berör" många, alltså något som är aktuellt och fyndigt. Om fplk tex. sitter och söker på "Paradise Hotell" på YouTube och du har gjort en låt om Paradise Hotell så kan den bli poppis. Kanske dåligt exempel, men du förstår.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-11 17:14
Ahhh förstår. :) Jobbar just nu med en låt som Handlar om knark. som släpps inom kort framtid :)

2010-01-11 17:23
bra tänkt, knark är ju populärt.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-01-11 17:36

hahahahahahahaha, jag gjorde fan en "rofl" där!
Don't!

2010-01-11 18:00
Skaffa Myspace, Youtube och allt vad musiksidor heter och sprid den där
Skaffa en blogg eller hemsida
Ställ dig på stan och riv av ett par låtar
Dela ut musik på stan
Till polare, till polares polare osv.
Gör affischer, stickers, banderoller mm.

Om du gör det bra så kommer det sprida sig automatiskt tillslut.

va?

2010-01-11 18:14
Thanks pool my man :) hemsida har jag Youtube har jag. å några fler såna sidor.
Moderator

2010-01-11 18:38

Jag måste härma Mitchy, förlåt kompis.

HAHAHHAHAHAHAHAH, garva till på riktigt där.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-01-11 18:43

Jag bajtar lite jag med, men fyfan vad jag rolfade xD (Och näe, jag skrev inte fel. Det är rolfade för mig)

Och ja, det du kan göra är väl som sagt att skapa fjortis musik och lägga dom på såna sidor som alla fjortisar besöker. Facebook/lunar/bilddagboken. För är det något du ska vinna är det fjortisar, annars behöver du vara grymt duktig. Jag menar, en människa som förstår sig på hiphop lyssnar inte på vad som helst, så fjortisar är mitt bästa råd, dom fattar ändå ingenting om musik. Så länge du rappar om hur synd det är om flickor som blir våldtagna när dom går fulla och halvnakna på stan så älskar dom dig. Simple.
Dra åt helvete!

2010-01-11 19:02
myspacemyspacesmyspacemyspace!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-11 19:11
vissa bibilotek har typ "demohörna" där artister som vill får lägga sina skivor och mixtapes för utlåning via bibliotekets system. kan vara värt!
gör isåfall en intressant och uppseendeväckande framsida så folk vill låna.

2010-01-11 20:30
2010 hitils bästa
what is a.m.b?

2010-01-12 00:23
jag gråter nästan av skratt nu. först hittar jag Albys Kungar - sparkar på ditt huve och nu detta. fan det blev för mycket

2010-01-12 01:26
bra tips ovan + brann massa cd-r som du droppar pa random stallen runtom i stan. yowzaaaaaaaaaaaaaa
Ja, det är sant! Det är sant!

2010-01-12 01:26
med ett par latar pa och lankar till din myspace etc osv m.m.
Ja, det är sant! Det är sant!

2010-01-12 01:59
när din musik är mogen för det så kommer folk o märka det.

2010-01-12 07:33
Tack alla för tipsen :)

2010-01-12 08:25
Jag är sugen på att höra något, kan du lägga upp i tråden??

2010-01-12 09:11
Kamma dig och skaffa dig ett jobb. Eller en vettig producent.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2010-01-12 09:29
Allvarligt talat. Som jag sa tidigare, gör bra musik så kommer den sprida sig själv.

Annars gäller det bara att du gör "Din egen grej" och inte börjar göra musik som alla andra vill lyssna på. Tänk efter vad för musik du gillar och skulle uppskatta att lyssna på. Skriv texter som betyder något för dig, så kommer det märkas när andra lyssnar på dem.

Då får man ut sin musik på ett "bra sätt". Ett ärligt sätt som förtjänar respekt.

Sen kan man få ut sin musik på ett "fult sätt". Då kan du antingen göra som Dison gjorde och dissa allt och alla för att få uppmärksamhet, eller till exempel som nån skrev där uppe att göra en låt på nåt tema som är uppmärksammat t.ex. Paradise hotell.

Den bra vägen är långsam, den fula vägen är snabbare, men gör du inte bra musik spelar det ingen roll hur du gör, folk kommer ändå inte lyssna.

Därför bör du skita i om du får ut din musik eller inte. Gör musik som du gör nu och se den spridas runt av sig själv, är den tillräckligt bra kommer den spridas förr eller senare.

Om du inte tycker det låter soft, får du ta dig en funderare varför du gör musik. Vill du bli känd? Tjäna pengar? Få mer fjortisar att ligga med? Eller handlar det om att du gör någonting du tycker är kul och vill att folk ska uppskatta det?

Bara du vet.

2010-01-12 12:07
gör som lorentz och sakarias med s.... Gör SKITmusik men som gör sig bra på tex fjortisarnas förfester.
vi är överallt!
Producent

2010-01-12 12:54
först vill jag säga att du faktiskt är ganska duktig för din ålder.

fast tror du att du är redo för att lägga energi på att promota dig själv ännu? eftersom du inte känns färdigutvecklad, och själv intyder på att du utvecklas, så tycker jag inte att du är redo ännu. det tar bara energi och du kommer ångra dig i framtiden då du faktiskt är bättre eftersom att första intryck är viktigt. tänk alla som nu tycker att du är "so-so" eller helt kass. dom kommer inte ge dig en chans då du känner dig klar att chansa det på ritkigt.

det jag tycker du ska göra är att kolla runt på olika forum där andra kan lära dig utvecklas, samt ge dig konstruktiv kritik (hey whoa är ett asbra exempel!) och på så sätt så kommer lyssnare smyga sig på dig sakta men säkert. och exakt den målgrupp du söker också!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2010-01-12 16:51
du kommer inte lyckas. Det är inte lönt att kämpa. Försöker inte vara taskig eller nåt, vill bara inte att du ska slösa bort ditt liv.

2010-01-14 10:03
Tack för alla kommentarer, well man ska väl kanske göra som ni säger. fortsätta utvecklas innan jag promotar mig.. :) som jag alltid säger, jag gör inte musik för att käna cash bla bla. älskar att göra musik thats it :)

Soulpat pajjas!

2010-01-14 10:48
Bra musik behöver inte alls sprida sig själv. Vilket skitsnack.
jagvillocksåhaenblog.com

2010-02-25 21:18
Word på Midas :).. mer tips på att sprida musiken :)

tex vart kan man skicka in en demo om man nu skulle vilja de? :)

2010-02-25 21:32
Radiostationer kanske?
Hissmusik
Det är väl din fantasi som sätter gränsen.
Du kan väl börja med o lista vad du har gjort hittills... länkar osv så får du nog gott om tips som du kanske har glömt.

2010-02-25 21:43
Hum.. radiostationer var kontaktar man sånt shit? ...

tips på länkar där man kan krypa in sig lite haha :P

ska testa med listan ;)

2010-02-25 22:04
Vet inte om det är min skalle som brunnit upp eller nått?
Men när jag pluggade min första datalektion så fick vi lära oss att söka på nätet.
Har du inte fått det kan du PMa mig så kan jag lära dig allt jag kan.

Producent

2010-02-27 16:06
www.soundclick.com använder jag sj
mycket bra sida med topplistor och bra möjligheter att promota sig själv (vilket dock kostar pengar).