I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sömnproblem..

Övrigt - Blandat

2009-12-28 01:57

Sömnproblem..

Ja, då sitter man här igen! Klockan är strax två, jag har knappt sovit något på en vecka och snart ska man upp och jobba. Jag har försökt lägga mig när jag är trött, inte trött och en stund efter jag varit trött ett tag. Spelar ingen roll om jag håller på att däcka, men så fort jag lägger mig ner och slappnar av blir jag klarvaken!

Detta har resulterat i att jag kommit för sent ett antal gånger på jobbet och idag var dom inte glada. Jag är rädd att mina sömnsvårigheter ska få mig sparkad. För när jag väl somnar sover jag som en stock. Och om jag då sovit 1-2 timmar när klockan ringer så finns det inte en chans att jag vaknar. Det har varit såhär nu från slutet av sommaren och jag är jävligt trött (ha-ha-ha) på det!

Finns det något enkelt sätt att lösa? Sömntabletter, är det något bra? Dom receptfria, funkar dessa?

Vad tar ni till för metoder när det skiter sig?

2009-12-28 02:05
Läs en bok
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-28 02:19
Ta kontakt med din husläkare om det här. Så vitt jag vet brukar de ställa sig väldigt oförstående till sömnsvårigheter även om man lider av insomnia, så ge inte upp efter första besöket. Efter ett antal kommentarer i stil med "ät inte precis innan du går och lägger dig" eller "gå upp och sätt dig och läs om du inte somnar på en halvtimme" bandade tillslut min polare sig själv under 24 timmar och gav till sin läkare. Filmen visar hur han sitter vi datorn 6-7 timmar, går upp och pillar med något en liten stund, går på toa, sitter vid datorn 6-7 timmar till osv.. han har sömntabletter nu, så ge dig inte.

Om du skulle lyckas få något utskrivet och det inte hjälper så har gräs, sex eller mycket alkohol funkar för ett par vänner. Det sista är väl inte att rekommendera om du ska jobba dagen efter, och egentligen bara en riktigt dålig lösning överlag, så if worst comes to worse ha trevligt med din/en flicka eller rök ett par feta

2009-12-28 09:22
Han kanske skulle motionera lite istället för att sitta vid datorn 14 timmar per dag, men vad vet jag.
 9-1
Groupie

2009-12-28 10:21
som ovan skriver så är det inte alltid jättelätt att få ut sömntabletter. Annars finns det nån receptfri insomningstablett på typ hälsokost som min mamma käkar vid behov, och hon är nöjd. Jag har Stilnoct, som också är en insomningstablett men som däremot är receptbelagd.
Gillar inte paj alls egentligen. Speciellt inte hallonpaj. Blåbärspaj går bra ibland. Men med mycket vaniljsås till. Och helst mer vaniljsås än paj.

2009-12-28 11:11
Han kanske skulle motionera lite istället för att sitta vid datorn 14 timmar per dag, men vad vet jag.

Åker skateboard 8 timmar per dag, så sluta snacka skit.

Tack för svaren ni andra!

2009-12-28 12:16
Åker skateboard 8 timmar per dag, så sluta snacka skit.

Tror han syftade på QtimesU:s kompis...

Jag har haft liknande problem, varit trött som fan men inte kunnat sova när det väl kommit till det klockslaget och sen inte kunnat vakna även om folk dragit i mig. Har varit en kombination för mig tror jag, inte motionerat tillräckligt, inte haft sängen bara som en plats för sömn, ställt om dygnet och har fruktansvärt svårt att vrida tillbaka det m.m. Sen blir det ju bara värre med tiden eftersom man förväntar sig att inte kunna somna.

Testa med insomningstabletter ett tag, kan hjälpa att vrida dygnet rätt, men det är ju inget man ska gå på länge helst. Mest nytta skulle du nog ha av hjälp att skaffa vettiga rutiner kring sömnen, men hursom, gör något åt det, annars kommer andra besvär som ett brev på posten, inte minst om det sabbar jobbet.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Toastare

2009-12-28 13:25
Sömntabletter är inte att rekommendera, som Stilnoct då dessa är riktigt starka och beroendeframkallande. Jag har Atarax som är lugnande och inte beroendeframkallande. Dock blir jag helt slagen av dem, eller blev i början när jag tog dem. Och jag äter dem kanske 1 natt i månaden. Man mår ju bäst utan att ta tabletter.

Det bästa är att varva ner tidigt på kvällen, inte titta på tv. Dricka varmt, mjölk med honung eller te. Bada eller ta en dusch är också bra.
Se till att sovrummet är svalt. Skapa rutiner. Du har ju inte problem med sömnen, utan med att somna.. gå och lägga dig. Eftersom du sen försover dig på morgonen så förskjuter du ju ditt dygn. Gå upp i tid, gå och lägg dig i tid.
Jag skyller allt på Emma!

2009-12-28 13:29
Problem att somna är ju en sak, men vaknar du inte av en väckarklocka har du problem oavsett... är du säker på att du inte stänger av den?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-12-28 19:26
Tror han syftade på QtimesU:s kompis...

I så fall ber jag så mycket om ursäkt!

Refused P29
Jag är säker på att jag inte stänger av den. Det är inte mycket som väcker mig när jag inte sovit på 18 timmar.. Dock händer det att jag stänger av i sömnen när jag är riktigt trött :P

BountyBoo F29
Det är det som är problemet. Det går verkligen inte att somna och få det rätt. Får nog testa med insomningstabletter som boogey P25 sa under en kortare period för att fixa detta!

Vart kan man få ta på sådana? Finns det receptfritt eller måste man gå till en läkare och vänta hundra år på att få några? Vill helst hantera detta nu för det här gör mig till en zombie under dagarna..

2009-12-28 19:40
Du får gå till läkaren, och eftersom de är rätt restriktiva med att skriva ut kommer du antagligen få Propavan eller Atarax eller liknande att testa till att börja med. Funkar för vissa, så gör de det är det bara att gratulera. Annars borde du kunna få ut en smärre dos av Stilnoct eller Imovane.

Inget att knapra länge, men en vecka för att vrida dygnet rätt är ju ingen fara. Det gjorde jag i tonåren och det gick som en dans. Sen att man ett par månader senare hade fuckat dygnet igen är ju en annan sak, och det är där någon form av expert på sömnbesvär är bra att få tag på.
Toastare

2009-12-28 22:03
Alltså, killen är under 20 och har svårt att sova.. det är ju inget konstigt. Läkaren, om denne är bra, kommer tipsa om enkla saker för att ändra sina sovvanor.

Piller är ingen höjdare.. vem fan vill käka stilnoct och bli en groggy sirapshjärna dagen efter? Och som sagt, man blir ju så i början av Propavan/Atarax också.

Som tur är håller de flesta läkare på dessa läkemedel och stilnoct etc. ska man antingen vara gammal missbrukare eller ha ordentliga psykiska problem för att få utskrivet. Inget roligt att bli beroende av sånt.
Toastare

2009-12-28 22:04
Piller är aldrig första lösningen, det är den sista.. i alla fall i enkla fall som dessa.

Och du behöver inte vänta 100 år hos en läkare. Ring din husläkare/vårdcentral så får du ju tid samma dag.
Toastare

2009-12-28 22:06
boogy, varför fick du så starka tabletter som stilnoct när du var tonåring?

2009-12-29 02:16
Mja, för att det är en av två väl fungerande läkemedel vi har här om man inte vill gå över på benso. Någon dåsighet eller liknande upplevde jag aldrig om jag tog det så att jag fick sova en hel natt.

Antihistaminer, typ Atarax har aldrig bitit. Blir mest obehagligt dåsig, med en obehaglig krypande känsla i kroppen, om någon effekt.

Stilnoct/Imovane har jag inte upplevt att folk har några problem att få ut om de först testar de icke beroendeframkallande. Säker på att du inte tänker på riktiga bensodiazepiner? Alltså, riskerna med sömnmedel för en kort behandling är ju minimala, sömnbesvär som förstör jobb och liv riskerar definitivt att sätta allvarliga saker i rullning. Håller inte med om att tabletter är den sista utvägen, däremot ska självklart beroendeframkallande medel användas sparsamt och inte vara den enda behandlingen.

2009-12-29 03:26
Som QtimesU sa, ta kontakt med din husläkare. Så länge du inte är narkoman ska du verkligen inte ha problem att få ut vad du behöver.

I alla fall de läkare jag har träffat är mycket förstående och hjälpsamma, även om en stor del av deras hjälp består i att skriva ut tabletter. Hur som helst är sömnproblem inget läkare tar lätt på. Det är ett allvarligt problem.

2009-12-29 23:52
Beställ Damiana te, funkar riktigt bra!

2009-12-29 23:55
Atarax är som sagt ingen höjdare heller så prova med naturläkemedel som jag skrev, damiana te funkar fint, även johannesört funkar. Skippa piller helt enkelt.

2009-12-30 00:35
Hm, jag har haft samma problem dom senaste dagarna, har legat fram till sex-sju på morgonen och vridit mig utan att kunna sova - det kan dock ha en del att göra med mitt överintag av alkohol och sena nätter i helgen tillsammans med ganska lite liv och rörelse under dagen (för att inte glömma cola).

Kan tänka mig att det är rätt jobbigt att ha det så en längre period
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-12-30 00:44
När jag inte kan sova men verkligen måste upp på morgonen, då beslutar jag mig för träffa lena handén för en halv timme eller nått. Sen är jag skit trött.. =) NO HOMO!
Jag har ingen personlighet

2009-12-30 11:12
Sexuell tillfredsställelse, vare sig någon annan står för den eller om man måste ta saken i egna händer (pun intended), ska aldrig underskattas. :)
Producent

2009-12-30 12:48
White Indica säger jag bara, synd bara att det inte finns så mycke sorter här i Sverige...
Since 1984
@realgizlee // twitter

2009-12-30 20:09
Är jag den enda som inte kan sova på gräs&hash? Jag sitter fan bara uppe längre.

Men till topic: Jag brukar fantisera om saker som gör mig glad eller saker jag varit med om som var skoj. Då somnar jag som en bebis efter typ 30 min
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2009-12-31 14:07
Jag hade nått liknande för en kort period sedan, mitt gick dock bara över helt plötsligt. Men jag lider med dig, tankarna snurrar för fort ibland.
Det är för dig våra hjärtan slår, alltid oavsett i alla år!

2009-12-31 14:26
Cannabis är ju för de flesta ingen särskilt långsiktig lösning. :)

SamsoN: Ja fyfan, världen kan kännas bra hemsk när man ligger vaken när man inte ska det. Sömn måste man ta på stort allvar, kan sätta psyket helt ur spel.
Producent

2009-12-31 14:30
Ligg bara i ett mörkt tyst rum och slappna av med ögonen stängda. Kolla inte på klockan och oroa dig inte om hur mycket eller lite du sover.
Jag har hört att vila är nästan lika bra som sömn. Jag har legat vaken och vilat en hel natt några ggr utan att sova och sen gått till jobbet-inte så kul, men har funkat. Och det har nu hjälpt mig att jag lättare somnar.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-12-31 16:35
Men prova Damiana te som jag sagt, det bör funka!
Producent

2009-12-31 17:35
R0feman F24: De gäller o hitta rätt sort, finns så himla mycke skunk sorter, dem med mycket sativa är oftast det man vill röka, gäller o hitta en med nästan rent indica, vänta typ halvtimma sen sover du som en stock ;)
Since 1984
@realgizlee // twitter

2009-12-31 19:02
Jag får Remeron utskrivet. Det är sömnmedel samtidigt som det är antidepressivt. Inget jag skulle rekommendera. Dagen efter på jobbet på morgonen är man helt groggy, ser ut som man är jonkad.

Stilnoct och Imovane skulle jag heller inte rekommendera. Stilnoct är sjuka grejer. Första gången jag tog det såg jag dubbelt och kunde inte skriva på tangentbordet.

Mitt tips till dig är, ge dig inte in på läkemedels spåret, du får ligga vaken några timmar, sova, och gå upp tidigare, läsa tidningarna eller nåt.
"Tried to freeze time that's why I iced the face of my watch" - AZ

2010-01-01 15:21
Stukad: Det är liksom inte tänkt att du ska sitta vid datorn efter att du tryckt i dig stilnoct. :)