Varför är det så dyrt med kollektivtrafik egentligen?
Jag som alla andra välutbildade svennar vet ju att graffitin förmodligen står för goda 99% av dom höga kostnaderna men resten då? Jag menar att köra till malmö kostar mig kanske 20kr i bensin sen kan man ställa den gratis om man vill medan bussen kostar det 44 kr för enkel resa. Så med det sagt tjänar jag redan in resan nä'r jag sitter själv i bilen, tar jag med mig polare kan man ju snabbt räkna ut att summorna blir löjliga (JA jag är medveten om att jag får räkna in kostnader för försäkring/skatt mm men det är ärligt talat 5000kr/år). Samma med en resa till Sthlm t ex, innan kunde jag faktist köpa en sista minuten för runt 330kr nu har SJ ballt ur helt, dom billigaste jag sett på sistone ligger på typ 800kr eller mer, det är ju för fan helt stört att jag då ska tjäna på att köra en biljävel upp till sthlm helt ensam snarare än att stödja kollektivtrafiken. Det enda alternativet som då finns som är billigare är veolia som tar längre tid än en bil och som går från obekväma platser. Nää.....jag måste säga att jag inte riktigt får grepp om det här. VARFÖR skulle man vilja stödja bissarra överpriser? och varför är det egentligen så orimligt dyrt att åka i samlad skara?
ja men om du räknar in inköp och underhåll i din biltur, vad landar det på då? det är ju trots allt inte bara bensin biljetten ska täcka. bussen, underhåll, personal ska också in den summan. sen måste ju kostnaden för när bussen emellanåt går tom också räknas in. men jag håller med om att det är oskäligt dyrt.
som medoria säger så finns det säkert skäl för kostnaderna, det kostar säkert vad resenärerna får betala. däremot finns det flera anledningar att subventionera kollektivtrafiken i högre utsträckning. miljömässiga såväl som trafiksäkerhetsmässiga exempelvis.
vadå? jag dyster?
Jag som alla andra välutbildade svennar vet ju att graffitin förmodligen står för goda 99% höhö! hörru jag har också grejat grundskolan men hade åtminstne halvbra betyg.Graff står inte för ett piss (nästan).Det är bara bra ursäkt till att kunna höja priser.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
osvensktiger: Kalla mig för internetfreak men jag brukar tycka att ironi har en säregen glans av någon konstig anledning. jodå jag förstår att mer räknas in men varför det är så dyrt om man ska resa kollektivt, jag menar utöver att det är bra för miljön borde det ju finnas andra morötter just nu ser jag ingen anledning att sitta med 50 pers i en buss när jag kan för samma pris med polare eller egen bil osv...man borde ju vilja resa kollektivt kan man tycka
avgifter och skatt höjjs av staten.. bensinpriser höjjs.. därmed kostnaden för resenärer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
mrsalesman: det finns vissa människor som inte klarar av andra människor. de tycker andra människor luktar illa, etc och vägrar befatta sig med kollektivtrafik just för att det är så billigt att "vem som helst kan ta den"
hehe jag klarar av det jag gör bara ett aktivt val att resa bekvämt o billigt
Det blir billigare om du köper månadskort. Sen att både kollektivtrafiken och SJ är på tok för dyra när alla jävlar tjatar om miljön är ett hån. Jag pröjsar 1900!! i månaden!! För att åka på ett tåg som knappt fungerar det är ett jävla hån.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Jag betalar 4090kr i månaden för att ta mig till jobbet. Inte klagar jag!
Hihi
4090 SOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOFT mannen! låter ju rimligt flyger du till jobbet eller?
Kalla mig för internetfreak men jag brukar tycka att ironi har en säregen glans av någon konstig anledning. mm,klassiker.
jodå jag förstår att mer räknas in men varför det är så dyrt om man ska resa kollektivt, jag menar utöver att det är bra för miljön borde det ju finnas andra morötter just nu ser jag ingen anledning att sitta med 50 pers i en buss när jag kan för samma pris med polare eller egen bil osv...man borde ju vilja resa kollektivt kan man tycka de vill ha större vinster.om du inte vet vad det handlar om, handlar det om pengar
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Slutsatsen ær att vi inte kan rædda miljøn utan att krossa kapitalismen. Død åt avskrædet i riksdagen
Att SJ och SL ar pirater med sina overpriser och totalt inkompetenta gallandes marknadsforing och hur de kan attrahera fler resenarer, for att i sin tur kunna dra ner pa kostnaderna for biljetter mm, ar ju ett konstaterat. Men som sagt, sa ar det fortfarande billigare an att bila individuellt.
At the gates of Eternity...
SJ / SL har väl fått vinstmaximeringskrav på sig samt blivit tvingade att göra upphandlingar.
D.v.s. istället för att bara gå runt eller (via subventioneringar) gå back måste de få ruljansen att gå runt på egen hand, samt inte får sköta trafiken själva (SL har ju Arriva, Busslink, MTR, Roslagståg, Stockholmståg, Swebus och Veolia Transport istället för att köra själva).
SJ å sin sida avreglerades och är (i teorin) konkurrensutsatt och ska ju därför kriga på marknadens villkor...
Kollade lite snabbt och SL hade under 2006 biljettintäkter på runt 4 mdr och kostnader på 8,6 miljarder kronor (där drift och administration tog runt 5,2 mdr). Utan Veolia och gänget skulle förmodligen drift. och administrationsdelen vara mindre.
Hittade även en gammal
artikel om SL / SJ där Leif Axén, som orsakade SL:s upphandlingskrav, säger att han inte hade full koll när han var VD...
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Varfor ar de sa att de maste anlita privata foretag, som Arriva, Veolia mm ? Sitter pa jobbet, sa jag laser artikeln senare nar jag kommer hem.
Nån fick för sig att det skulle vara en bra idé att skapa dotterbolag och sen att det var en ännu bättre idé att sälja av dem. Märkligt nog verkar det finnas en korrelation mellan de idéerna och vilket parti som innehade de viktigare posterna i landstinget då... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande: Iaf SL går ju före subventioner back (landstinget betalar ca halva kostnaderna), så jag ser inte hur det du säger stämmer om att de inte skulle få göra det. Sen saknar jag ett resonemang om varför driftskostnaderna skulle bli lägre i egen regi.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Varför är det mesta så dyrt? Planka/Cykla/Gå/Bilpool Inget händer om man bara sitter hemma och klagar.
va?
pool: du tillförde verklige INGENTING...skriv ngt igen o tänk efter denna gången, det kan tom vara oseriöst bara det har lite humor, relevans eller ngt i den stilen.
Jag har också hört att domestic travel fees har barkat åt fanders. En bekant nämnde t ex att s.k. standby-biljetter nuförtiden låg på långt över de ~300 SEK som man fick dom för sist jag "flygliftade", så om man -- som i hans fall -- ska Malmö->Sthlm så blir tåg det billigaste färdsättet, och det ligger på, ja som ts säger, 800 SEK sista-minuten-alike. Helt bisarrt. Skulle också vilja veta vadan detta bisarra j-vla pålägg kommer från egentligen. Handlar väl i grund och botten mkt om att de pushar på varandra helt enkelt. Demand osv. De vet att folk behöver resa, och när det inte finns alternativ. Dock, som nämnt, egen bilresa, när man längst kortare sträckor tjänar på att ta egen automobil är det ganska, tjaa, minst sagt dåligt tänkt ur miljöpers från resjättarna. SJ, SAS, m,fl, skärp till er!
du kan faktist ta malmö aviation malmö-sthlm odm har priser från 500kr+ (aldrig gjort det men snackade med killen i disken)
Gewan: SAS känns lite konstigt att ta upp i det där perspektivet. Dels är det miljöfarligt som fan, och dels kan man verkligen inte vänta sig att kunna flyga under tusenlappen... enda anledningen till att det ändå går ibland är att flyget är så kraftigt subventionerat (av någon anledning).
Flygtrafik star for 2% av all varldens avgaser och utslapp. Det ar 9/11 som fuckat upp flygindustrin.
BC99: Flygtrafik star for 2% av all varldens avgaser och utslapp. Det är fortfarande ett väldigt miljöfarligt sätt att resa jämfört med alla alternativ. Det faktum att den fattiga delen av världen överlag inte har råd att flyga och de samlade utsläppen därmed hålls relativt låga ändå förändrar inte den saken.
Sverige borde ta efter frankrike, eller åtminstonde cote d'azur där en enkel buss biljett går på 1 euro vare sig du ska upp i alperna, cannes eller monaco. Iofs kör de som dårar...
"it's not england you fairy fart, it's the ukay!" http://starbuck.blogg.se
I Örebro har busspriserna stigit för att en stor del av dom går till att hålla flygplatsen igång. Ska man behöva höja busspriserna för att hålla igång den, tycker jag man ska lägga ner. För det är inte många som flyger där ifrån.
VI ÄR ÖVERALLT! Dubbeln 2lax9!
Refused : Jamfor det med tag sa ar ju sjalvklart flyg oforsvarbart. Men jag tror faktiskt inte att flyg i framtiden kommer orsaka mer (eller lika mycket) avgaser. Storre flyg byggs hela tiden (air buses) mm. For att inte namna att teknologin, forr eller senare kommer ge oss ett alternativt bransle.
Mjo, det är väl bara att hoppas att vi en vacker dag får flygmaskiner som går på solceller el liknanade.
Jag skulle resa hem till min flickväns föräldrar vid jul. SJ tog 1200:- kr ENKEL väg till fagersta från Malmö. Med flyg t&r plus tåg från arlanda gick det på 1900:-. Dessutom sparade jag ungefär 4 timmar i resväg. Det är fan en ekonomisk fråga. Jag har inte råd eller tid med tåg. Samma sak gäller när man ska på semester. Har jag ungefär 2-3 veckor på ett år så har inte jag råd att ta ett tåg till Italien istället för att flyga ner med easyjet på 1 timma. Hitta vettiga alternativ och sluta skuldbelägg oss som inte har råd. Grön facism är också facism
BC99: Flyg är oförsvarbart även jämfört med bil. Jag hoppas också på alternativa bränslen i framtiden, men det ligger nog väldigt mycket längre bort än miljövänliga bilar t ex. Eldrift t ex som Gewan föreslår kommer ju sannolikt aldrig fungera för flyg.
R0feman: Grön facism är också facism Du får gärna förklara hur det är "grön fascism" att ha DYRA tåg? Känns lite bakvänt om jag ska vara ärlig.
refused: Det var mer ett dåligt skämt. Men miljöfrågan har blivit kuppad av massa innerstadsmänniskor som inte behöver tänka på pengar utan gärna tar 5 dagar extra semester för att åka tåg.
Tycker ändå resonemanget blev lite snett... innerstadsmänniskorna som ju har mkt pengar men lite tid är de som (liksom du själv) gärna betalar extra för att komma fram snabbare - och alltså flyger.
grundar mest resonemanget på intervjuer jag har läst med miljömänniskor som gärna tillhör just medelklassen och talar brett om hur duktiga dom är. Sen stämmer det antagligen inte överens med hur verkligeheten ser ut. Utan det var mer riktat mot nyhippies med bostadsrätter på söder. Jag är dödssjuk så jag ber om ursäkt fall allt är lite förvirrande och haltande :)
Hadde bussarna varit fullspäckad med reklam, invändigt och utvändigt, så hade kollektivtrafiken kunnat vara i princip gratis. Synd bara att det är brist på nytänkare i den branchen.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
tågen med för övrigt, efeter varje trafikupplysning kan man ropa upp exempelvis "Merceedeees". helt plöttsligt stog mercedes för alla biljettkostnader.
R0feman: Jo jag känner igen personlighetstypen :) Krya på dig iaf! ZoO-Man: Vill inte vara sån, men det du definierar som "nytänkande" skulle någon mer insatt nog kalla fantasier. Det skulle vara omöjligt att täcka ens en väsentlig del av kollektivtrafikens kostnader med reklamintäkter. Din idé påminner om han revolutionären som ville göra mat gratis genom att ha reklam på förpackningarna... kanske kan man göra allt i samhället gratis på samma sätt?
snacket om grön fascism, bygger väl på en idé om att feminismen och andra humanismer, alltmer kommit att bli väldigt fascistiska med ytterliga krav på renlevnad, samt att regering och politiker sällan frågar sig hur långt man kan gå i strävanden efter jämställdhet och miljömedvetenhet, utan att den personliga integritet kränks. för feminism och miljömedvetenhet kan ju aldrig vara av ondo ju, det är ju två fluffiga ideologier som vi alla förutsätts älska och beundra. nu raljerar jag lite, men jag tror min poäng går fram. själv kan jag också provoceras väldigt av alla uppmaning om att inte flyga. men när det tar 15 timmar istället för 2, och biljetterna kostar lika mycket eller mer, finns det väldigt lite, förutom ren miljöhänsyn, som ska hindra mig från att inte välja att flyga istället. med två lika dyra alternativ väljer jag ändå alltid det som är snabbare, även om det gör mig till en miljöbov.
Men nu stod det också på nyheter 24 att securitas väktare ska patrullera vagnarna och även göra biljett kontroller. Detta måste ju kosta SL en kosing när dom istället kan sänka biljettpriserna och på så sätt minska plankningen, kanske inte så att securitas är en jättestor faktura för sl men för tusan nu räcker det med dom här bisarra priserna! 10kr resan vill vi ha tillbaka!
-You cant smell vodka, thats the beauty of it. -Being a rebel aint easy, theres rules to play by.
Refused P29 Jag tror du talar i nattmössan och inte förstår hur pass mycket stora (internationella och nationella) företag är villiga att betala för bra och omfattande marknadsföring. Att få sin slogan presenterad för miljontals människor flera gånger om dagen är värt sanslöst mycket pengar. Om man sen låter flera stora företag ta del av detta, samt kombinerar med 100 tals lokala företag på olika tåg och bussar så kommer man utan problem upp i de summor som krävs för att täcka utgifterna. Förövrigt, är jag den där "revolutionären som ville göra mat gratis genom att ha reklam på förpackningarna", så det är inte så konstigt att idéerna är lika...
Bakelse1 P21 Fast securitas väktaren har ju inte mer befogenheter än en biljettkontrolant.
zooman: om det nu är som du säger, hur kommer det sig då att stockholms tunnelbana inte är helt sönderkommersialiserad? de gånger då något företag verkligen marknadsfört sig aggresivt, har det gällt en vagn av tre, och under en kortare tidsperiod. denna vagn har då bara trafikerat en linje, och inte samtliga. i år har det väl varit kanske tre till tio olika företag som gjort det
ZoO-Man P22 Nej men en kontrolant får ju gripa en på tunnelbanan, dom får inte ta en utanför spärrar eller på perong men på tunnelbanan får dom gripa och kalla på polis om inte färdmedel uppvisas.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it. -Being a rebel aint easy, theres rules to play by.
medoria F27 För att det anses väl fult och för påträngande med för mycket reklam?
Refused - Beklagar, trodde jag ändrade den där "ruljansen att gå runt på egen hand"-meningen :( Känns ju om inte annat lite inkonsekvent av mig att påstå det och sen i samma inlägg dra upp siffror som visar att mer än hälften av utgifterna är subventionerade ;) Ang. resonemang kring varför det borde vara billigare att ha det i egen regi så är det nog helt enkelt som så att eliminering av en mellanhand torde göra det billigare.medoria - "Bristen" på reklam har lite att göra med SL:s policy. Om SL mjukade upp den skulle det garanterat vara mer reklam i tunnelbanan. ZoO-Man - 2007 stod reklam för 185 miljoner kr av intäkterna. Verksamheten kostar 8,6 miljarder (eller 8 600 miljoner kr för att visa siffrorna i samma proportion). Ju fler reklamplatser som finns desto billigare blir de oftast. Men visst, vi sätter upp ett tankeexperiment: 1. låt oss säga att reklamen idag utnyttjar en tredjedel av utrymmet som finns tillgängligt på perronger, samt på och i bussar och tåg. 2. vi kan även för diskussionen säga att reklampriset inte kommer sjunka trots fler platser. 3 = 1 + 2 = intäkter på 555 miljoner = över 8 miljarder back. 10-4, over...
Zo0-Man: Om man sen låter flera stora företag ta del av detta, samt kombinerar med 100 tals lokala företag på olika tåg och bussar så kommer man utan problem upp i de summor som krävs för att täcka utgifterna. Beräkning på detta? Mabandes siffror visar med all önskvärd tydlighet att det är fullständigt omöjligt. Du överskattar reklampriserna.
Mabanade: Jo precis vad jag tyckte :)
Ang. resonemang kring varför det borde vara billigare att ha det i egen regi så är det nog helt enkelt som så att eliminering av en mellanhand torde göra det billigare. Med tanke på att många privata företag ofta lägger ut drift/underleveranser på entreprenad borde det tyda på att det ibland går att få lägre kostnader på det viset. Jag säger inte att det bombsäkert är så i SLs fall, men det är heller inte omöjligt att entreprenörerna faktiskt driver verksamheten mer kostnadseffektivt än vad SL skulle göra.
MRSalesman Mitt inlägg sammanfattar ganska bra vad du borde göra, om du inte kan acceptera det, så fortsätt betala och böla över de höga biljettpriserna.
va?
Refused * "det är heller inte omöjligt att entreprenörerna faktiskt driver verksamheten mer kostnadseffektivt än vad SL skulle göra. " - Det är ju just den grejen som känns så kontraintuitiv: Bör inte SL kunna effektivisera på egen hand? (med nån konsult eller två) Visst om det gällde att ta in en webbyrå eller så för kringarbetet eller temporära projekt, men när det gäller själva kärnverksamheten att transportera resenärer från A till B? Förmodligen finns svaret i årsredovisningen, men jag har inte orkat sätta mig in i den :) 10-4, over...