Graffare
2009-12-19 19:50
Har malmökidz börjat säga "abou"?
Länge har jag hört talas om det rätt fula stockholmsuttrycket "abou" som egentligen betyder pappa på arabiska om jag inte är helt felinformerad. Som tur så har vi i Malmö varit besparade från detta trams då vi haft vårt eget "ghettoslang". Men nu på senare tid har jag hört 90-talister säga "abou". Det är nästan så att man får lust att läxa upp dem. Ska man prata ghetto så skall man inte försöka kopiera doggelito om man bor i Skåne. Har ni märkt av detta förfall av malmöghettoslang? Eller har jag bara råkat höra inflyttade stockholmare?
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Har aldrig hört något liknande. Fast det förvånar mig inte, de kör ju gummiband runt sina jeans också. Mänskligheten är förlorad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha, vad är det för fel på "abou", brukar det dagligen... Förövrigt så trodde jag alla sånna slangord kom från malmö, och liknande platser, blev därav väldigt förvånad när du sa att det nyligen börjat användas i malmö.
Räcker med att vistas två minuter på Mobilia, runtomkring mcdonalds, så hör du det minst tio ggr.
Producent
2009-12-19 20:01
är det inte "abooow" man säger?
Producent
2009-12-19 20:29
??
Göteborgs kidsen har använt det sedan början av 2000 talet vad jag vet, låter så jävla fult tycker jag...
Själv är man fortfarande fast i tidigt 90 tals göteborgs slang...
Since 1984 @realgizlee // twitter
Skåningar pratar väl allmänt löjligt, så skillnaden blir väl marginell? ;)
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
candide P27: Löjligt? HA! Nu vet jag inte var du kommer ifrån men du är säkert från sthlm eller nåt annat fjollträsk, men du kan inte säga mer än att skånskan är förmodligen det vackraste och manligaste språket i Sverige! Och ja.. jag använde båda dom orden i samma mening ;)
Malmö FF!
haha abou används flitigt -98/-99 av många, fast detta var i sthlm, själv använder jag det som uttryck än idag i vissa sammanhang, även om det är mer sällan än vad det var förr.. om detta är ett nytt fenomen i malmö? är inget jag vet om, det är inget jag reagerat på faktiskt... Däremot reagerar jag varje gång jag hör kidsen här använda "ja ska boxa daj på monnen/pannan eller whatever"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2009-12-19 22:51
säg;abouyojagsvärmammasdöd!?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent
2009-12-19 23:24
skånskan är förmodligen det vackraste och manligaste språket i Sverige! sen när blev skånska ett språk?
Producent
2009-12-19 23:26
skånskan är förmodligen det vackraste och manligaste språket i Sverige Sen när blev skånskan manligt?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Konstigt P21: e du ute efter mig eller nåt...(varje post) Jag vet att du är konstig men du vet oxå att jag egentligen menade dialekt! Dopeness P28: Den blev det sen timbuktu skrev låten " Är du inte från skåne så e du en fitta"
Malmö FF!
Sånt hör jag varje dag när jag åker buss/t-bana genom rinkeby/tensta.
Men då.
u.u P21.. vi vet...... Sluta va sån getto nigga och läs ts. hmmkay
Malmö FF!
Det har anvants sen jag flyttade dit, 2004. Vilket jag tycker ar larvigt, da i Malmo det redan finns en grym dialekt och egna slangord.
At the gates of Eternity...
så östdanska blev manligt för timbuktu skrev en låt haha
"ja ska boxa daj på monnen" HAHA! jävla skåne alltså. fifän.
Moderator
2009-12-20 11:00
haha här i sundsvall där ja bor så höll alla 90-talister på så förut, men själv har man blivit äldre o lärt sig svenska med tiden =)
//TW
Moderator
2009-12-20 11:23
Betyder det pappa? Fan vad töntigt att glida runt och ropa på pappa hela tiden.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Har aldrig använt det som ett ord för farsa, det är väl ett uttrycksord som wow, isch, shit osv?
abou ..hehe så länge jag kan minnas har "abou" alltid funnits i malmö!
Om någon säger "daj" eller "maj" så blir jag ledsen. Däremot har skånska sina toppar, såsom "pallar tji". Det är ett bra uttryck som vi längre norrut (läs: resten av Sverige) borde använda oftare. Istället för "ORKA" eller "PALLA". Abooow. Dåligt uttryck, men svårt att ersätta.
aboo använde vi i låg och mellanstadiet i uppsala runt 96 tror jag. det är väl allmänt känt att skåningar är lite efter. sävligt folk
Pallar tji den mannen!
Skojar du med mig? Skulle Aboow vara svart att ersatta? Gissa vad vi sager har borta pa engelska? Whoa!
Skojar du med mig? Skulle Aboow vara svart att ersatta? Gissa vad vi sager har borta pa engelska? Whoa! ne fan, bättre att kombinera dom.. "abwhoa!"
Hahahaha :D
Toastare
2009-12-20 19:21
Om ingen skrivit det så har man sagt abou i malmö i alla fall sen jag var 15...
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2009-12-20 19:22
fast man säger som sagt aboouuu i malmö, inte abouw som i sthlm.
Graffare
2009-12-20 20:22
BountyBoo F29 Vilka använde "abou" i Malmö? Invandrare/hiphoppsvennar? Det är iallafall hiphoppsvennar jag hört säga "abou". Har dock aldrig hört en jugge/arab osv använda "abou".
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
300 miljoner araber kanske undrar varför "svennekids" inkl. Bountybo börjat säga abuuuu. Inget du säger är ditt, allt är nån annans så lite kiss i munnen på er alla då. :)
Producent
2009-12-20 21:50
Dempa Jag har aldrig hört eller hört talas om låten "Är du inte från skåne så e du en fitta" av Timbuktu.
Det roligaste skånska ordet är ost. Så sjukt fult och roligt Även rom rum och rom (ett rum,spriten rom och staden rom) är sjukt kul när en skåning säger fort. I övrigt skär det i mig varenda gång jag hör den grova skånskan. Särskillt från typ Ysta och trelleborg. euu
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Dopeness P28: ;)
Malmö FF!
Rofeman : Trelleborska ar varst!
Graffare
2009-12-21 09:17
Även om det är OT så tycker jag att folk pratar bonnigast och trashigast i Sjöbo.
Toastare
2009-12-21 11:00
Nattugglan/Jony: Det var uteslutet invandrare. Var på den tiden då man kunde hänga på Rosengård på alla hiphopfester och afrikanska fester som anordnades då.
Toastare
2009-12-21 11:01
och den fulaste skånskan pratas ju helt klart från hässleholm mot kristianstad. Göingeskånska är inte vackert alls..
Haha... abooo har väl använts i malmö hur länge som helst? :p Jäkla kul ord.
http://www.finest.se/drzamani Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!
Det är bounty som ligger bakom allt. BountyAboo, walla jag svär!
cry me a river! --> thcrew
Att apa efter Stockholm kan goteborgarna gora i all sin ro, vi Malmoiter (ja jag vet att jag ar foredetta Stockholmare) har varan egen dialekt och egen slang. Sa nej! Jag satter min rost emot "aboo"! Sa tji den att vi sak acceptera detta! :P
Apa efter ja.. det är göteborgsstilen. Skåne försöker istället köra ett helt eget race.
http://www.finest.se/drzamani Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!
bc99: Tjiden stavas i ett ord..
The News called it crack, i called it diet coke..
Tjiden, tji den. Sett bade och :)
pallar tjiden nårra jävla stockholmare
bc99: tji är inget ord.. det är TJIDEN som är ett ord och betyder "inte". Tji är bara ett påhitt för att få det o platsa in..
The News called it crack, i called it diet coke..
Hubbelito, tji är så mycket mer ett ord än det mesta på skånska är, om än på romani. tji den (eller tjiden) betyder inte inte. Det betyder just, ordagrant, inte den. Tji den. Om ni sen vill skriva ihop skiten för att vara språkförrädare som alltid så varsågod, men kom inte och säg att tji inte är ett ord.
cry me a river! --> thcrew
Som joda sager, sa ar "tji" ett ord. Alla vet det redan! Annars hade ju inte meningar som "jag vet tji", "palla tji" and of course "vi snackar tji med polis", existerat! :)
Graffare
2009-12-21 22:43
BC99 P26 Hatten av :)
Toastare
2009-12-22 12:52
BC99, du är ju inte malmöit? Lika lite som jag är göteborgare, för att jag bodde i göteborg i nästan 5 år. Är inte du från södertälje? FAKE! ;) joda, det vet du!