I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Kontaktannons] Utlandsflytt

Övrigt - Blandat

2009-11-16 23:59

[Kontaktannons] Utlandsflytt

Hej, jag är en ung man på 20 år. Nästan 2 meter lång och blåögd.
Jag spelar fotboll på division 3-nivå. Förutom det gillar jag att umgås med vänner, festa lite då och då eller bara ta en öl eller två med polarna. Tv-serier, film och tv-spel är också ett intresse.

Tycker om att träna och motionera, helst med boll dock.

Jobbar deltid som bartender.

Som person är jag snäll och trevlig, lagom social och har lätt för att snabbt bli vän med nya personer. Har lätt att sammarbeta, men även en stark vilja och är ganska envis. Men det brukar oftast lösa sig bra.
Är en riktig vinnarskalle och hatar att förlora, varesig det gäller fotboll, lekar, spel eller vad som helst.

Har vänner av alla möjliga slag. Invandrare, svennar, fattiga, rika, sportnördar, datornördar, festprissar, nykterister, halvalkoholister, studender, slackers. Så jag kommer överens med dom flesta.

Söker en trevlig, social och rolig kille eller tjej mellan 18 och 30 år, som är intresserad av att flytta utomlands för att pröva jobblyckan, skaffa erfarenheter och minnen, och förhoppningsvis en bra vän.
Har funderat starkt på Storbrittanien, främst England eller Skottland.
Men är öppen för förslag. Har du kontakter någonstans är det ett stort plus.

Du ska som sagt vara trevlig, social och rolig. 18-30 år. Resten spelar inte så stor roll. Är du fotbolls/sportintresserad är det ingen nackdel. Då jag även planerar att spela fotboll (på en relativt låg nivå, som hobby), kanske du också funderar på det och det skulle ju vara perfekt. Annars passar det bra då jag spenderar en hel del tid på att kolla på fotboll och annan sport.

Är du inte det spelar det ingen roll. Vi kan nog hitta på mycket roligt annars också.
Är du inte ute efter en vän utan bara någon att resa med för att det underlättar duger det också. Men helst någon jag kan umgås med mycket på fritiden.

Planen jag har är att vi åker så fort vi hittat varandra, kommit på var vi ska åka, ordnad allt nödvändigt sätter oss på första bästa flyg.
Ordnar boende, som vi kan dela till en början, då det blir mycket billigare så.
Så småning om kan vi hitta egna boenden, om vi inte trivs så bra att vi bestämmer oss för att fortsätta vara roommates. Men det är ett senare problem.

När vi kommer fram försöker vi skapa kontakter, leta arbeten och skaffa ett liv i vårat nya land. Sedan får ödet styra, eller något.

Har givetvis lite mer planer, men det kan vi gå in på mer senare med intressenter.

Är ni intresserade kan ni antingen säga till här eller skicka ett PM.

Folk med erfarenget av detta får gärna tipsa. Tips på länder med mycket jobb, trevliga ställen, folk jag kan kontakta eller erfarenheter från liknande saker.

Skippa gärna allt onödigt.

Vi kan givetvis åka mer än 2. Ju fler desto roligare.

Nu är det bara hoppas på det bästa!

2009-11-17 00:42
Jag drar till Oslo första december, häng med!
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2009-11-17 13:03
Det är möjligt! Har du redan jobb och sånt där eller ska du leta när du kommer dit?

2009-11-17 13:23
Bor redan i England sen 4 ar tillbaka, hejsan

2009-11-17 13:31
jag har boende men inget jobb
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2009-11-17 22:23
flaaajjest

Jobb fixar sig enkelt i Oslo, PM'a mig så kan jag ge dig en hög med bra tips för hur du får ett nice jobb snabbt och smidigt.

2009-11-17 23:44
Då åker jag med flaaajjest, och GAIA ger mig jobb.

2009-11-17 23:48
Förväntade mig nästan ett soligare resmål. Oslo-jobb i december handlar väl mer om pengar än en rolig livserfarenhet, även om det självklart kan bli kul också. Men drickat och rökat är för dyrt ;)
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2009-11-18 11:40
Räknade också med något lite sexigare än Norge. London, mest för fotbollen och ölen, även lätt att få jobb har jag hört, eller något varmare land.

Men som sagt, jag är öppen för allt!

2009-11-18 13:23
Är det någon här som bor i NYC?

2009-11-18 17:17
Utlandstripp
Det beror mest pa vad du ar villig att jobba som, alla klades-, matvaru- och elektronikaffarer har redan fullt hus infor julen..
>:D

I rz 3vul g33nuz

2009-11-18 18:06
pereZosOo: Jag!

2009-11-19 00:09
inget som sitter och håller på ett flashigt it-jobb till mig? jag skulle också behöva ta mig utomlands. Vintermörkret här i norrland gör mig mer nere än LL Cool J.
cry me a river!
--> thcrew

2009-11-19 01:18
Fan skulle aldrig skrivit i tråden, haha, nu skriver massa folk till mig och frågar vad de ska göra när de kommer till Oslo.. ^^

Kanske copy + pastear svaren här eller ngt om det blir för många som frågar.

//Paz
Poet

2009-11-22 15:22
Toronto har :)
At the gates of Eternity...

2009-11-23 21:08
yazer
Jag kan jobba med exakt vad som helst ärligt talat.

BC99
Hur är det i Toronto? Jobb- och bostadssituationen?
Är folket nice, priserna?

Och den viktigaste frågan.. Kan du fixa jobb åt mig, eller iallafall ge mig lite tips på hur jag ska gå tillväga!

2009-11-24 08:24
Oslo? London? Toronto? Bah! Australien mate, det är här det händer. Melbourne, alive and kicking.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2009-11-27 23:13

Jag hänger på till oslo vilken dag som helst.. :) är grymt sugen på att åka dit och jobba,men känner ingen som är lika sugen som jag.Verkar dock tjorvigt att få till det med boende
:)
Poet

2009-11-29 01:12
Utlandstripp: Priser, mycket ar billigt, forutom mjolk av nagon skum anledning.
Bostad ar latt att fa tag i. Inte som i Sverige med allt pappers-bullshit, man kan fixa en hyreslagenhet och flytta in samma vecka. Jobb, battre an Sverige, men man drunknar inte i jobberbjudanden. Jag har gatt pa ca 40 arbetsintervjuer, fatt ca 30 av dem jobben.

2009-11-30 19:21
Jessica

Vi kan ta någon mindre stad. För mig spelar det ingen roll om det är Oslo eller en mindre stad.
Jag skulle ärligt talat kunna åka när som helst. Nu har jag iofs fått jobb, men det är ändå varken roligt eller bra lön.
Så jag är på till Norge eller vad som helst, när som helst.

BC99

Är det svårt att "ta sig in i landet" eller vad man ska säga? Visum och sånt.
Och har du möjlighet att hjälpa till med kontakter osv kanske?
Kan jobba med vad som helst ärligt talat, bo var som helst, bara jag har en säng, tv och dusch. Och bredband såklart.

2009-11-30 19:28
hur fungerar det med arbetstillstånd i usa? är inte det rätt svårt att få?
vadå? jag dyster?

2009-12-01 00:00
QanA

Oi Mate!
"Som klockrenh säger."
- oneoo
Poet

2009-12-01 02:17
Utlandstripp: Ar du mellan 18-30 ar gammal sa kan du fixa nagot som heter "Youth Mobility Program". Ett 12 manaders visum. Du maste ha aldern inne, vara ostraffad, svensk medborgare och ca 18 000 pa kontot.

Ja ja, kan fixa jobb till dig :)

2009-12-01 02:27
vad har man för chanser om man är straffad?

2009-12-01 11:48
Monsta:

Det beror på vad det är för brott du är straffad för. I ditt läge är det fortfarande möjligt.. Jag drog till USA sommaren 2008 då jag blivit gripen och straffad en tid innan. Var så klart tvungen att söka visum, men när jag väl kom till amerikanska ambassaden i Sthlm så var amerikanen där mer ett frågetecken varför jag sökte visum..
Jag fick förklara situationen och sen 5 dagar senare hade jag den där eftertraktade stämpeln i mitt pass...
Du kan åtminstone ansöka, allt beror på storleken av brottet.
All bitches on the line
Poet

2009-12-01 19:19
Som Monstret sager, sa beror det pa brottet/straffet.

Länk till http://www.canadainternational.gc.ca/sweden-suede/youth-jeunesse/index.aspx?lang=eng

Dar har ni lanken till the Youth Mobility Program. Mitt tips ar att soka sa fort in pa 2010, sa chansen ar storre att ni far ett visum. Dem har bara 500 sadana visum varje ar, sa det ar forst till kvarn.

Och for att avrunda det hela, jag ser faktiskt inte poangen med att flytta till ett grannland (savidare man inte kan tjana ordentligt med pengar), som har mer eller mindre samma kultur, ser nastan likadant ut som Sverige, talar nastintill samma sprak mm, om man nu vill uppleva ny kultur, ny miljo, nya manniskor mm. Nu hatar jag inte pa alla dem som dragit till Norge. Men ska man flytta, sa ska man flytta ordentligt. Var inte radda! Om inte nu, nar annars ska ni ta chansen att se varlden? Dra till Australien, dra till Canada, Japan, Kina, Afrika... God knows. Men begransa er inte till Europa.

Har ni fler fragor, sa besvarar jag dem garna :)

Love!

2009-12-01 23:15
BC99

Är Toronto den stad som man bör välja om man skulle flytta till Canada? Har du sett K'naan? Går det lätt att ta sig en resa till New York därifrån? Funderar på att dra till Montreal för att läsa franska också är det skillnader när det gäller andra saker än språk/kultur i de olika delarna av landet?

2009-12-01 23:25
Håller med BC99

Enda skälet till att jag bor i Norge är för att man tjänar fläsk här, that's it, nada màs.
Poet

2009-12-08 01:50
Sizzla: Beror ju helt pa vad du vill fa ut av staden i helhet. Jag ska inte ljuga, jag ville till New York forst. Men USA har extremt stangda granser. Sa efter massa research, sa insag jag att Toronto var ett valdigt bra alternativ. Och jag ar glad att det blev sa, for i New York lever du bara bra om du har gott om pengar. For att inte namna att har man vant sig vid en viss levnadsstandard i Sverige, sa vill man ha nagot liknande atminstone.

Anledningen till att jag valde Toronto var for att det ar en storstad (5,5 miljoner invanare), jag har alltid varit en storstads manniska. Toronto ar den enda staden i Canada som har en NBA franchise, jag alskar basket! Hip hop har borta ar extremt stort och levande, framst for att det finns en stor befolkning av svarta har borta, som bidrar till den biten av kulturen. For att inte namna reggae-scenen. Med en stad dar 50% av alla ar icke-vita, sa kanner jag mig ocksa valdigt hemma bland all den har mangfalden. Finns Little Italy, Little Greece, China Town, Korea Town, Little Arabia, Little India, The Junction mm. Diggar du baseball (vilket jag inte gor) sa ar Toronto den enda staden i Canada som har ett MLB lag.

Sa det beror pa vad du vill fa ut av stallet. Gillar du skidor, snowboard och sant, sa ar Vancouver givet. Gillar du kultur, sa ar Montreal definitivt Canadas kulturhuvudstad. I Montreal ar det 50/50 gallandes spraket. Du klarar dig latt pa engelska, daremot blir det svart att skaffa jobb, da nastan alla foretag vill att du ska kunna beharska franska ocksa. Men kulturmassigt ar det stor skillnad pa Montrea och Toronto.
Poet

2009-12-08 01:56
Sorry. datorn la av.

Varje provins i Canada har en egen identitet. Ontario ar liksom 4 ganger sa stort som Sverige, och har 13 miljoner invanare. Quebec ar storre an Ontario och har ca 8 miljoner invanare. Med det sagt och for att inte namna Quebecs franska historia och inflytande, sa ar Quebec lite av ett land i ett land. Men i Montreal ar det valdigt oppet och blandat. 3,2 miljoner invanare, storre an nagot annat i Sverige :)

Men om du gillar hockey, hockey och hockey sa ar kanske Calgary eller Edmonton att foredra? Beror pa vad du vill ha.

And yes, jag har sett K'naan hehe, han upptradde pa Dundas Square i sommras.
Producent

2009-12-08 18:57
GAIA: släng in dina oslo-tips här så alla kan ta del av det vettja! Orkar inte vara jobbig och maila jag också, haha.
jhurdtasgbnbzmgzfr.

2009-12-08 19:29
BC99 P26 vad jobbar du med där borta?

Poet

2009-12-09 17:06
Agonist: Jag jobbar just nu some front desk security.

2009-12-17 01:53
Utlandstrip

Jag är också i stort sätt redo att åka vilken dag som helst. Behöver bara någon med mig :)
Olso känns bra för mig eftersom att det är hyffsat nära hem (bor i gbg)
Jobb ska väll fixa sig ganska snabbt, då jag är barnskötare och som jag har förstått så är det inte så svårt att få jobb/springvik på dagis när man har utbildning.
Det största hindret som jag ser det är boende. Hur gör man ? Vart ska man söka osv..?
:)