Veganmat!
Om det finns några veganer här, tipsa om god veganmat i denna tråd, tack! Är själv vegan sen 10-11 år nånting tillbaks.. men nya tips är alltid trevligt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Bra tråd! Jag brukar göra pizzadegen med sojamjöl o dinkel! Gott och nyttigt. Givetvis med tio ton grönsaker på :) Har du själv något tips?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
En grej som jag testade för någon dag sen som blev överraskande gott är något såpass simpelt som sockerärtsskott och kidneybönor med ris. Krydda med salt,peppar,chili,curry,soja aka the works :) Marinerad tofu kan passa bra till denna rätt.
Still in the bridge
pasta! med saffran+rosmarin+finhackad chili+lite honung+lite riven citronskal. antingen att man blandar kryddorna och sedan haller pa nagon deciliter fejkyoghurt som inte ar sotad, och blandar med kall pasta som pastasallad. eller varmer de i olivolja och haller pa lite passerade tomater, som sas pa varm pasta. salt och peppar ocksa, saklart, och goda oliver till.
tomat o pasta soppa koka upp valfri pasta till 2 personer(koka gärna me grönsaksbuljong) kör 5dl krossade tomater o 1 stor eller 2 små vitlöksklyftor i en mixer(ha även i lite oregano) när pastan e nästan klar så häll av de mesta av vattnet men inte allt o häll i tomatblandning, kydda me salt peppar paprika o litelite socker, låt puttra i nån minut o servera me nybakat bröd. mums mums!
exhale F20: honung är inte veganskt. jag brukar göra något pyttipanna-liknande som oftast blir väldigt gott. ta massor av rotfrukter (potatis, sötpotatis, rödbetor, morötter, palsternacka osv), grönsaker (paprika, blomkål, aubergine, allt som är gott), lök, lite kokta röda linser och bönor. Tärna potatis och liknande, gör allt till vettigt stora bitar, krydda, olja en ugnsform och kör allt i ugnen tills det är färdigt. Ät sallad, någon sås eller vad du vill till. Enkelt som fan och gott som fan om man har lite bra idéer.
Its Tricky!
impcit; det tankte jag inte pa.. nog for att jag fuskat lite senaste aret, men jag har varit vegan sedan 12 ars alder och arligt talat aldrig brytt mig om att honung ar animaliskt, och kanner manga veganer som inte heller har nagot problem med honung. men ja ja, jag ar medveten om att det inte ar veganskt. ser bara inget gott skal till att inte ata det.
Honung är ju bi-spya och består av massa växtcrap, varför är inte det veganskt?
Intressepenisen hårdnar!
wasteapa01: så "bi-spya" är inte animaliskt?
Its Tricky!
jag är vegan och jag äter honung. kill me? Det är inte som att vegan är en fuckin sekt..där man inte får bestämma själv.. jag äter veganskt.. och jag tycker inte att honung är ovegansk..jag äter inte bina.
Tycker väl honung är ungefär som mjölk; det är inte djur, men det kommer från djur. Iallafall, jag är inte vegan, men jag lagar en hel del vegetariskt käk ändå. Nuvarande favorit: 6 dl röda linser. 1 burk kokosmjölk. 2-3 morötter. Kryddor. Whatever. Koka upp linserna i 1.2 liter vatten. Låt koka ca 25 minuter (tills de kokat sönder). Häll i kokosmjölken. Riv morötterna grovt, och släng i dem. Släng i allt annat du tänker ha i. Låt puttra i 5-10 minuter. Krydda med vafan du vill. Lägg till vad du har hemma- nästan alla grönsaker funkar. Jag brukar till exempel krydda med curry, hacka ett par gröna äpplen och en gul lök, och ha i lite quorn eller svamp eller något. Servera med ris eller bulgur. Funkar med det mesta, billigt, gott och nyttigt.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Impicit: jo, på sätt och vis, men ändå inte när jag vill vara sådär filosofisk.
Intressepenisen hårdnar!
En vän driver tillsammans med sin flickvän
DEN HÄR bloggen. Rekomenderas varmt! De skriver endel om raw food också.
Finns mycket inspiration och tips att hämta där.
WE'RE GROWING UP BY FALLING DOWN
självklart får man äta hur man vill, men jag kan inte förstå hur man får honung att bli veganskt. wasteapa01: haha.
Its Tricky!
Ni som är veganer, hur fan får ni i er protein? Jag är typ vegeterian tror jag det heter, det enda jag käkar från djur är ost för att få i mig protein.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
sveningmar de finns rikligt med protein i tex bönor, kikärtor tofu etc... trodde du att de bara finns protein i animaliska produkter?
B12 däremot är väldigt svårt att få i sig, eftersom det inte går genom att äta vegetabiler. Den senaste forskningen om detta säger att de vegetabiler man tidigare trodde kunde ätas för att få i sig B12, inte kan tas upp av kroppen. Men B12 berikad sojamjölk finns ju alltid..fast jag äter vitamintabletter med B12 för å vara på den säkra sidan.
Sveningmar Men herregud, skojar du? Stackars krake.. Det finns hur jävla mycket som helst! Frystorkad sojaprotein (http://www.halsosport.se) Finns på diverse hälsokostbutiker, tex. Bönor, linser, tofu.. Men, det här handlar ju inte om hur man får i sig näringsämnen, utan om recept, men Google är din bästa vän. Läs på lite om näringslära, för om du är seriös när du säger att du äter ost för att få i dig protein, så har du mycket att lära. Kan inte tänka mig att du mår så speciellt bra heller för den delen. Jösses
WE'RE GROWING UP BY FALLING DOWN
börja baka seitan, fattar inte varför jag inte gjorde det tidigare. kostar några kronor men mumsigt blir det
http://www.kommandot.se/wp/
kan inte någon tipsa om något annat än pastasåser? Vad bjuder ni på om det är en fin middag? impicit: Rostade grönsaker kallas ditt recept. Inte pyttipanna men gott är det =)
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Rödbetssoppa är alltid uppskattat. Baka ett gott bröd till så är du hemma.
R0feman: haha, som jag brukar göra det jag skrev ovan (hackar allt till kuber) så blir det mer pytt i panna-liknande tycker jag. men rostade grönsaker är the shit med.
Its Tricky!
rödbetssoppa brukar jag göra. tänker mer på lite tyngre mat.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
vad sysslar ni med egentligen? Måste ni inbilla er själva att det ni äter är gott eller tycker ni verkligen att det är det?
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Lollarn; For korkat for att besvaras.. sotpotatissoppa! skar ned 2 sotpotatisar i grova tarningar och ett par grovt hackade schalottenlokar, fras i ett par matskedar olivolja och en liten klick (veg)margarin tills det far lite farg, sen haller man pa vatten sa att det precis tacker och lagom mangd salt, later det koka under lock tills det mjuknat rejalt. krydda mot slutet med timjan och lite hackad chili. sen kor man lite med stavmixern, men den ska inte vara heelt slat. men nara inpa. fucking fantastiskt med sotpotatis. funkar utmarkt till nybakat brod (+ en god lins/kikartsdipp?) och sallad. eller ugsbakade rotfrukter eller potatis.
I present...Världens asbästaste tofubiffar. Inget skojeri. Världsbäst. (ca 35 minibiffar) 1 paket naturell tofu (300g) 1 burk kikärtor (400g) ½ gul lök den gröna bladblasten (?) från en purjolök 1 paket havregrädde ca 2 dl potatismjöl 2 klyftor vitlök 1 msk japansk soja ½ svampbuljongtärning 1 msk basilika 1 msk oregano 1 tsk curry 1 tsk svarpeppar 1 tsk hiccorysmoke (grillolja) flytande margarin till stekning 1. Hacka lökarna fint och stek dem. 2. Mosa kikärtorna med gaffel i en bunke och lägg i löken när den är lagom stekt. 3. Smula tofun och stek i ganska mycket margarin tillsammans med alla kryddor, buljongen, hiccorysmoke och soja tills det fått fin stekyta. 4. Blanda allt i bunken och häll på havregrädden. Blanda i potatismjöl tills konsistensen tilltalar din magkänsla. Smeten skall vara väldigt kletig, men inte rinnande. 5. Provstek en minibiff för att kontrollera att mängden potatismjöl är tillfredsställande. 6. Stek små, små biffar på relativt hög värme i riktigt med margarin. De blir godare med en lätt friterad yta.