I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur sorterar du dina plattor?

Övrigt - Blandat

2009-09-27 14:47

Hur sorterar du dina plattor?

ja som rubriken lyder, hur sorterar du dina plattor? :P antar att det nog finns en del på whoa med en respektabel samling både vinyler och cd's :P

Själv så har jag ingen sortering för tillfället, men ska väl ta mig i kragen och fixa något nån gång

www.myspace.com/oscardvine
Min musik, dans och allt annat: http://oscardvine.wordpress.com/
http://soundcloud.com/oscar-dvine
Manager

2009-09-27 14:57
Förr delade jag upp det i östkust/västkust/south/svenskt/Wu-Tang/Cash Money/resten

Det blev för rörigt efter ett tag så nu kör jag bara bokstavsordning.
Redline!

2009-09-27 15:10
Vinylerna står i ordningen, Reggae - Dancehall - Hiphop - Battle - Övrigt

2009-09-27 15:53
konservativ alfabetisk ordning och inom en artist blir det kronologisk ording.

Förut sorterade jag efter vilka skivor som passade ihop. Tex Bowie och T.rex bredvid varandra för att de var barndomskompisar, Manic Street Preachers bredvid the Clash för att det var deras inspirations källa osv. Men det blev för jobbigt ju mer skivor jag skaffade. Min sambo blev iaf impad av det när vi var tonåringar.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2009-09-27 16:37
Gamla till vänster nya till höger! Sen när det blir för rörigt så tar jag en dag och sorterar i bokstavsordning (efter artisterna, albumen kronologiskt) och tar på samma gång och går igenom och ser om det är nått jag lyssnat alldeles för lite på. (har dock bara ~200plattor, kan tänka mig att ordning är viktigare ju mer man har)

Producent

2009-09-27 17:13
Kör i bokstavsordning och sen blir det kronologisk ording av varje artist. Om inte artisten har något artistnamn kör jag på efternamn. Sist kör jag samlingsskivor. Sen har jag mina nya skivors omslag som jag har i mina cd magasin runt cd spelaran och på mitt datorbord.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-09-27 17:54
Jag sorterar efter året de kom ut :)

2009-09-27 18:03
kronologiskt kaos. man vet ändå typ vart saker är efter vilken hög man köpte den i. och osamplat på golvet
www.discotheque.se

2009-09-27 18:31
Står på genre. Sedan bokstav, inom vissa anala musikstilar kör jag på bolag istället för artist.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2009-09-27 18:32
kör alla VA i slutet på varje genre såklart :) Och sorterar faktiskt på förnamn, vet inte varför, har bara blivit så.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2009-09-27 18:39
På CD är det:
Svenskt / utländskt
- Genre
-- Favorit (plus relaterade projekt)
--- Kronologi

D.v.s. senaste skivan från favoritgruppen står längst till vänster i genreavgränsningen.
Vinylerna är tyvärr inte lika ordnade, men nästan :)

Vore förmodligen enklare att bara sortera dem alfabetsiskt, men med denna blir det ju en omsortering och omvärdering av skivorna lite allteftersom - lite av glädjen med samlandet ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-09-27 19:22
Cd skivorna ligger i källaren samt rippade på datorn, på vinyl har jag nästan bara 7" reggaesinglar där jag sorterar efter rytm, låtar som inte har en namngiven rytm står i bokstavsordning efter artist.
förr sorterade jag efter bolag (ett bra sätt att nöta in dom=)) men det blev jobbigt
Mabuhay!

2009-09-27 21:56
Jag har vinylen i bokstavsordning, kronologiskt för varje artist och varje gener för sig...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-27 22:38
Lägg i en låda, repetera.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-09-27 22:56
artister i kronlogisk ordning sen ordnar jag dem i backarna efter affiliation med andra artister eller skivbolag. nu är det dock huller om bulle för jag har grävt så mkt det senaste. ska nog sätta mig ngn dag o pilla lite.

2009-09-27 23:05
Jag har ingen sortering alls, det blir bäst så.
jagvillocksåhaenblog.com

2009-09-28 00:07
Vinyl : 80- tals pop - soul/disco/jazz- prince- kate bush - hip hop- electroniskt- rock- punk -indie-

Cd: Hylla nr 1: hip hop, R&B och elektroniskt - hylla Nr 2: övrigt

Checka: Länk till http://pop.nu/show_collection.asp?user=10208&tagid=404
Its not random that the? rappers in the 90's first were big(BIG L,BIG PUN,NOTORIOUS B.I.G)and the rappers nowadays are little(lil wayne.lil jon,lil boosie)

2009-09-28 00:13
Genre och artist/grupp namn.
Sen har jag en speciell Dilla och Stones Throw hylla. Givetvis sorteras 12" för sig och album för sig.

Noterbart är att jag hatar folk som rör mina LP-skivor och bara sätter tillbaka dom i fel fack, I hate it.
Keep crushin'!

2009-09-28 01:24
Färg. Från svart till vitt.
"Who the motherfuckin' bawse?"

2009-09-28 13:42
^^ hö hö ...
typ scarface till vanilla ice
Mabuhay!

2009-09-28 15:13
Jag har de med pappersomslag högst upp i högen så att de inte ska skadas. annars ligger dom i favorit/lyssnar-mest ordning.

2009-09-28 16:53
Daddy-Dan: Haha, inte riktigt. Självklart omslagens ryggfärg.

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"