I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan kattsyskon bli med barn?

Övrigt - Blandat

2009-09-16 20:18

Kan kattsyskon bli med barn?

Kan kattsyskon bli med barn? har googlat om missfoster mm med aldrig fått svar? Jag har 2 kattungar på 5månader och jag ska kastrera hanen men jag tror honan är könsmogen nu och jag undrar om det skulle vara mycket problem om dom lyckats träffa rätt och bli föräldrar.

Hoppas ni fattar xD

Mvh / Jocke

The End!
Poet

2009-09-16 20:28
Vet att det finns inavel inom hundar (syskon alltsa), sa katter lar nog inte vara ett undantag.
At the gates of Eternity...

2009-09-16 20:33
Alltså. Det blir inavel och risken ökar markant att något blir fel på ungarna....

Delam tange barat

2009-09-16 20:34
Det är vanligt att avkomman belastas av negativa resultat i form av exempelvis latenta sjukdomar, ärftliga missbildningar eller försämrat immunförsvar. Detta beror på att flertalet genetiska mutationer är skadliga och att varje individ erhåller ett anlag för varje given egenskap från vardera förälder. Om båda föräldrarna bär på samma anlag ökar sannolikheten att detta överförs till avkomman. Risken för hjärtfel, utvecklingsstörning och missbildningar ökar alltså markant vid inavel, vilket i sin tur ofta medför att livslängden förkortas.

så säger wikipedia.Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel
Delam tange barat

2009-09-16 21:06
Rachel P14

Tack för din information Rachel :)
The End!

2009-09-17 20:00
Våra katter är syskon och dom fick ungar som är helt perfekta!
Nu är honan dock kastrerad. :)
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2009-09-17 20:33
Hmm mutation kanske som resultat av inavel? Låt oss hoppas på en: spidercat!

2009-09-17 21:23
vet inte om min polares katter hade kört en fritzel men en av ungarna var cpskadad i alla fall o gick o slängde med huvudet o var allmänt retarderad, han blev avlivad efter ett tag.

2009-09-17 21:26
En polares katt var pappa till sin farfar eller nåt sånt, så jag, inavel bland katter existerar
Blunted in stockholm

2009-09-17 21:46
orka leka med incest alltså

2009-09-17 22:30
hahaha pappa till sin farfar.. lycka till =)
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker
Producent

2009-09-19 16:27
är det en katthona och katthane så kan dom ju få barn..

2009-09-19 16:36
har för mig att det finns en lag på att man MÅSTE avliva ungarna om det blir inavel mellan föräldrarna... men som sagt, vet inte säkert, rätta mig gärna om jag har fel..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2009-09-19 17:48
Min polare har en katt som är bror med sin farsa och den katten är normal i utseendet och så, men han är enormt över energisk och kan springa runt oavbrutet ända tills den däckar av utmattning..helt utan anledning och den klöser på saker t.ex golvet eller ibland bara i luften, ser ut som den försökte fånga något som inte fanns sist jag såg den.

Den är dock rolig att vara med då den verkar aningen korkad i allmänhet, men den är jävligt mysig av sig och slickar gärna på den som håller i den och den spinner väldigt högljutt.

..just ja.. den har jävligt kort svans också har jag för mig.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Toastare

2009-09-19 18:36
Det finns ingen lag om inavel bland katter. Men givetvis ska man tänka innan man skaffar en hane och en hona från samma kul... eller bara två katter av olika kön. Ovälkomna kattungar är aldrig roligt.

Separera katterna och börja ge honan p-piller fram tills det är dags att kastrera hannen. Egentligen ska honan alltid gå på p-piller om det är en utekatt..
Jag skyller allt på Emma!

2009-09-20 00:18
för att citera DIG!

Men testa för i helvete.! Va äre för iq befriat folk på whoa nu för tiden!

haha jag var tvungen, sorry!
Forumssignatur...<br>

2009-09-20 00:58
och den klöser på saker t.ex golvet eller ibland bara i luften, ser ut som den försökte fånga något som inte fanns sist jag såg den.

Det där kallas överslagshandling och brukar dyka upp hos djur som inte får leva ut sina naturliga instinkter som att jaga t.ex. De måste få "ta ut det" på något sätt och då blir det så.

Händer ofta hos innekatter vet jag, så det är inget som handlar om att det är fel på katten, snarare att den funkar som den ska.
Delam tange barat

2009-09-22 20:16
Hade en inavlad katt. Han var sjuk i huvet och rätt vad det var så kunde han attackera oprovocerat. Han bet mig en mm ovanför ögat en gång.
Så var han stelbent också den stackarn.. Men inte led han för det!
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Groupie

2009-09-22 21:14
Rachel P14

Okej då vet jag det. Tack för upplysningen :)
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!